PDA

View Full Version : Versterker gezocht bij Fender Stratocaster



Froger
1 februari 2015, 11:50
Zoals in het voorsteltopic al aangegeven zoek ik een passende versterker bij mijn 1991 Fender AM Stratocaster.

Ik ben een beginnende gitarist (akoestisch) en wil op termijn elektrisch erbij oppakken. Muziek die ik mooi vind is oa blues, bluesrock etc., Jimi Hendrix, Stevie Ray Vaughan dat soort dingen.

Budget ligt op max. zo'n 500 euro. Tweedehands versterker vind ik niet zo'n probleem maar ik moet wel weten waarop je dan moet letten.

Spelen zal de komende jaren voornamelijk slaapkamer / huiskamer worden maar een versterker die meekan naar een (kleine) oefenruimte zou mooi meegenomen zijn.

De reden dat ik mijn vraag hier op het forum stel is dat ik door de bomen het bos niet zie ook niet uit wat ik reeds heb gezocht op google. Ik weet inmiddels dat er buizen, transistor, combi van beiden, meer digitale versterkers etc. zijn, maar wat past nu mooi bij een stratocaster, is budgettair verantwoord en kan even mee?

Alvast bedankt,

arjanb01
1 februari 2015, 11:54
Ik zou dan gaan voor een engl gigmaster, 15 of 30 watt buizen thuis prima te gebruiken en je komt er ook mee weg in de oefenruimte. Hou je geld over voor een wah pedaal voor de Hendrix dingetjes.
Andere alternatieven zijn bijvoorbeeld een Roland cube 80 of bluescube, klinken ook niet verkeerd en ook toepasbaar in een band. Ook ruim binnen je budget.

duckman
1 februari 2015, 12:00
Beide gitaristen speelden o.a. op Fender en Marshall amps. Voor thuis zou ik niet zo snel naar buizen gaan en als je er voor kiest hooguit 5 watt. Ik zou een digitale amp met effecten kiezen, dan leer je ook wat je mooi vind.
Wat ik zou kiezen is een van deze :
http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/yamaha-thr5-gitaarversterker/product-details.html
http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/vox-vt40+-valvetronix-60w-1x10-inch-modeling-gitaarversterker/product-details.html
http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/fender-mustang-iii-v-2-modeling-gitaarversterker-combo

MikeD
1 februari 2015, 13:12
je hebt al advies van enige senior members dus mijn twee centen zijn waarschijnlijk nog geen halve cent waard.. edoch de veronderstelling dat je vooralsnog alleen maar in de slaap/huiskamer speelt, kan in werkelijkheid snel achterhaald zijn; voor je het weet, ga je met anderen musiceren gewoon omdat dat lol is (veel leuker dan in je uppie op je kamertje) en je daar veel van leert. Je moet alleen niet 'bang' zijn dat je 'minder goed' bent want met de juiste gasten (m/v) is dat geen probleem; iedereen is ooit eens begonnen. Ik zou dus toch on the look out gaan naar een amp waar je ook op termijn wat 'meer' aan hebt. Persoonlijk(...) ben ik niet zo'n liefhebber van amps met ingebouwde digitale effecten, maar ik ben een ouwe monoliet. Als je ook Hendrix geluid wilt moet je niet alleen reserveren voor een goede Wah maar ook voor een smerige old scool fuzz en iets flangerigs. Ik houd ook niet (meer) van combo's; een losse top en een los cabinet zijn individueel minder zwaar. Ik heb m'n spullen heel wat keren de trappen op- en af gedragen en ook al ben je jong, als je tijdens het gesleep met zware spullen je vingers blesseert, speel je die dag even helemaal niet zo lekker. Zo lang je niet per se Marshall, Fender of EVH op je amp wilt, zijn er zat betaalbare (gebruikte) buizentops tot zo'n 50 watt te verzinnen en dat is vandaag de dag doorgaans (meer dan) genoeg. Daaronder ook Fender Blackface of Marshall na-apers. Een acceptabel 2x12 cabinet is ook wel te vinden; ook met Celestions erin. Ga naar een goed gesorteerde muziekzaak die ook gebruikte spullen verkoopt en ga de hele mikmak uitproberen. Niet op een zaterdag want dan is het overal (te) druk, maar op een doordeweekse dag.

Pepe
1 februari 2015, 13:18
Ik ben bang dat het uiteenlopende adviezen gaat regenen maar er lopen ook meerdere wegen naar Rome.

Ik zou het houden bij een klein leuk ampje met een goed geluid en vooral lekker experimenteren met pedaaltjes. Geeft je wat meer vrijheid en je leert er enorm van.
Ik heb veel lol van mijn Fender champion 600 maar de keus is enorm in dat segment.

Kakihara
1 februari 2015, 14:01
Fender Mustang IV, kwalitatieve modeling-amp, die ook op laag volume goed klinkt en waarmee je in de oefenruimte geen mal figuur slaat.

Froger
1 februari 2015, 14:57
Ik ben bang dat het uiteenlopende adviezen gaat regenen maar er lopen ook meerdere wegen naar Rome.

Ik zou het houden bij een klein leuk ampje met een goed geluid en vooral lekker experimenteren met pedaaltjes. Geeft je wat meer vrijheid en je leert er enorm van.
Ik heb veel lol van mijn Fender champion 600 maar de keus is enorm in dat segment.

Klopt helemaal aan de reacties te zien, juist omdat de keuze zo groot is zoek ik een beetje richting, ook als leek/beginner.

Iedereen super bedankt voor de reacties, ik ga vanavond met de tips in de hand weer op online-strooptocht, maar denk ook maar met de gitaar onder de arm naar de muziekwinkel.

@MikeD ik moet nog leren wat wah, fuzz, en flang zijn maar dat klinkt alvast veelbelovend ;)

telerocker
1 februari 2015, 16:02
Ik noem nog de Fender Blues Junior. Gebruikt om te pikken voor rond de 300 euro.

beruk
1 februari 2015, 18:36
Ik zou zeker die Mustang overwegen. Goed ding met geloofwaardige effecten, kun je een slag in de ruimte mee aanklooien!

Lexvandoef
1 februari 2015, 19:28
Die kleine digitale ampjes vallen in de oefenruimte compleet weg zodra je met een drummer gaat spelen is mijn mening. Voor thuis echter wel erg leuk om mee te spelen :).

Gezien de artiesten die je noemt is een cleane marshall een vrij logische keus, evenals een zender op het randje tussen clean en crunch. 500e is nog best wel veel geld, voor dat geld kan je best wel een tweedehands amp scoren (buizen maybe die op laag volume ook leuk klinkt) en een aantal basis fx om mee te spelen.
Ik speel thuis trouwens ook met buizenamp, tja je kan ze niet helemaal open trekken maar ondanks dat vind ik het nog steeds beter klinken en vooral beter voelen dan de meeste goedkope modelling amps.

Eventueel heb ik misschien ook nog iets leuks voor je ts, ik stuur je ff een pm :).

Edit: pm sent TS ;).

tom1984
1 februari 2015, 19:33
Ik zou kiezen voor een blues junior die ikzelf ook heb in de woonkamer.

Ik heb een roland cube 20, blackstar HT5r en een blues junior. Instant SRV tone met de vlues junior :-). Maar dat is mijn bescheiden mening.

Als ik niet op mijn BJ speel, speel ik in garageband of via de ipad.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Froger
1 februari 2015, 20:36
Een blues junior gaat al wel over de 500e.

En hoe houdt een tweedehands buizenversterker zich, ik lees dat op buizen ook tzt vervangen moeten worden. Nu ben ik vrij handig dus dat zal wel goedgaan.

Hoe sluit je je gitaar aan op Ipad dan? Zijn daar modules voor ofzo?

beruk
1 februari 2015, 21:01
Hoe sluit je je gitaar aan op Ipad dan? Zijn daar modules voor ofzo?
http://static.bax-shop.nl/image/product/52337/167230/fb533033/450x450/IK-Multimedia_iRigHD-1.jpg
€75 euro. Geluid is top naar mijn mening.

jonghj
1 februari 2015, 21:15
Een Bugera V22 combo heeft de geluiden in huis die je zoekt. 22 watt buizen geeft je echt volume zat als het nodig is, maar ook thuis een mooi ding op huiskamer volume.

Hij is niet duur en klinkt authentieker dan modelling ampjes. omdat hij volledig buizen is. (Als je Jimi en SRV wilt spelen ontkom je niet aan de extra feel die buizen versterkers geven)

beruk
1 februari 2015, 21:32
Mwa, ondanks de beroerde opnamekwaliteit hier duidelijke SRV vibes:

https://www.youtube.com/watch?v=6iavpxuoYwA

postbus31
2 februari 2015, 11:01
Ik noem nog de Fender Blues Junior. Gebruikt om te pikken voor rond de 300 euro.

Leuk ding, wel een beetje een one trick pony


Ik zou zeker die Mustang overwegen. Goed ding met geloofwaardige effecten, kun je een slag in de ruimte mee aanklooien!

Vond de Mustang tegenvallen, vooral erg dun. In vergelijk mat de Roland Cube 80 was de de keuze helemaal een no brainer. Daar komt bij dat de Cube ook in de oefenruimte voldoende PK heeft.

Buizenversterker voor thuis vind ik beetje zinloos.

Pepe
2 februari 2015, 11:27
Leuk ding, wel een beetje een one trick pony


De bedoeling is dat het baasje de truuks doet. :cooler:

telerocker
2 februari 2015, 18:32
De bedoeling is dat het baasje de truuks doet. :cooler:

Brunetti Mercury Box 2 ervoor en je hebt drie kanalen. :ok:

Froger
2 februari 2015, 19:27
Een Bugera V22 combo heeft de geluiden in huis die je zoekt. 22 watt buizen geeft je echt volume zat als het nodig is, maar ook thuis een mooi ding op huiskamer volume.

Hij is niet duur en klinkt authentieker dan modelling ampjes. omdat hij volledig buizen is. (Als je Jimi en SRV wilt spelen ontkom je niet aan de extra feel die buizen versterkers geven)

Deze Bugera had de man waarvan ik mijn gitaar gekocht heb ook staan en klonk erg goed. Ik zie alleen in diverse topics op fora dat deze voor ca. 275 euro werden verkocht maar kan ze nu alleen voor zo'n 350 vinden en slecht leverbaar? Verder is men er over het algemeen erg tevreden over?

Ik twijfel daarnaast om toch niet voor een modelling versterker te gaan. Ik ben (nog) geen purist en ik vond de gegeven tips over de variëteiten in mogelijkheden wel van toepassing namelijk.

woldhek
2 februari 2015, 19:43
Deze heren hebben ook zo hun twijfels...

http://youtu.be/5KtMaMq27J8

hs0504
2 februari 2015, 19:54
Ik kan de mustang 3vs2 aanraden. Klinkt echt niet 'dun' vind ik. Heeft talloze versterker modellen en een aantal heel bruikbare effecten aan boord (incl tuner). In de praktijk gebruik ik 2 of 3 modellen (twin, deluxe, supersonic) die ik lekker vindt klinken en af en toe experimenteer met de resterende. Heel fijn voor thuis. En
100 watt, dus doet het ook prima bij repetities en kleine optredens als ik geen zin heb om een zware buizenbak mee te sjouwen.

hs0504
2 februari 2015, 20:00
Deze heren hebben ook zo hun twijfels...

http://youtu.be/5KtMaMq27J8

Ik ken dit filmpje. Doet absoluut geen recht aan de mustang. Op yt is veel beter materiaal over deze versterker te vinden.

Kakihara
2 februari 2015, 21:01
Die kerel van Intheblues heeft een heleboel goeie Mustang-filmpjes.

raabje
2 februari 2015, 21:59
Apogee Jam voor je Ipad, en dan de app Bias of Tonestack (zijn echt de top wat apps betreft) proberen, en hiermee verkennen naar het geluid dat je zoekt in een amp.

En volgens mij zijn de Peavey buizen amps niet gek (heb ik zelf niet, maar als ik een nieuwe amp zou zoeken, dan zou ik een Peavey classic 30 willen proberen). Of zo een Mooer head met een losse cabinet met speaker:

http://www.mooeraudio.co.uk/c/amp-heads

jonghj
2 februari 2015, 23:53
Een modelling amp heeft voordelen. Maar er komt een dag dat je voor tone gaat.. mooier kan ik het ook niet maken. ;-)

Froger
3 februari 2015, 18:52
Het is uiteindelijk een Fender Mustang III V2 geworden. De IV was me net een maatje te groot voor thuis. De buizenversterkers klonken inderdaad wat warmer (echt wel een 'eigen' sound) maar de Mustang trok me over de streep vanwege de bak aan mogelijkheden die de versterker biedt voor een wat mij betreft scherpe prijs. Daarnaast was de bediening simpel en komt er ook een pedaaltje bij. Hier kan ik mooi de komende tijd op oefenen.

Het een sluit echter het ander niet uit, dat buizengeluid komt er wellicht in de toekomst nog wel bij want inderdaad die vette 'tone'...

hs0504
3 februari 2015, 19:57
Het is uiteindelijk een Fender Mustang III V2 geworden. De IV was me net een maatje te groot voor thuis. De buizenversterkers klonken inderdaad wat warmer (echt wel een 'eigen' sound) maar de Mustang trok me over de streep vanwege de bak aan mogelijkheden die de versterker biedt voor een wat mij betreft scherpe prijs. Daarnaast was de bediening simpel en komt er ook een pedaaltje bij. Hier kan ik mooi de komende tijd op oefenen.

Het een sluit echter het ander niet uit, dat buizengeluid komt er wellicht in de toekomst nog wel bij want inderdaad die vette 'tone'...

Gefeliciteerd, goede keus.
Ik heb er zelf de 4 button switch bijgekocht. Kan je met de 2 button switch presets switchen en met de 4 button effecten aan en uitzetten. Bovendien heeft de 4 button een display die aangeeft welke preset geactiveerd is (en je kan je tuner er mee activeren). Werkt perfect.
Ik heb jarenlang op buizenversterkers gespeeld maar het gemak wint het nu meestal van de wellicht paar procent betere 'tone'....

Froger
3 februari 2015, 20:45
Ga ik naar kijken hs0504!

Iedereen overigens nog bedankt voor de adviezen, dat was ik in mn enthousiasme nog vergeten, jullie hebben me echt een paar goede richtingen gewezen!

Mooi forum dit en goed dat ook de beginners met de wederkerige vragen ('wat past bij wat etc.) gewoon van een goed advies worden voorzien.

muziekschuur
4 februari 2015, 21:30
laney 12R

http://www.thomann.de/nl/laney_cub12r.htm

duckman
5 februari 2015, 13:24
Goede keuze veel plezier met je nieuwe amp!