PDA

View Full Version : Welke solidbody bespeelde Pat Metheny gisteren?



The Mule
13 juli 2003, 11:19
North Sea Jazz: gisteravond was Pat Metheny op TV (met Metropole Orkest) en hij speelde toen o.a. op een mooie solidbody met een wereldse toon. De bodyvorm deed een beetje denken aan de Santana I t/m III van PRS, maar dat was het zeker niet. Donkere 'naturel' houtafwerking, volgens mij 1 stuk mahonie en een Gibson knoppenconfiguratie.

Heeft iemand dit instrument herkend, en weet misschien meer te zeggen over merk etc. ? Ik ben bang dat dit zo'n onbetaalbare Amerikaanse handbouwgitaar was, maar weet het niet zeker...

Alvast bedankt!

edit: het was deze gitaar:
http://www.northseajazz.nl/photoapp/altered/web/nsj6532_Pat20Metheny2.jpg
http://www.northseajazz.nl/photoapp/altered/web/nsj6324_DSC_4252.JPG
http://www.northseajazz.nl/photoapp/altered/web/nsj6322_DSC_4227.JPG

SiNiSTRaL
13 juli 2003, 11:20
heeft die gozer geen website met gear erop?

The Mule
13 juli 2003, 11:30
heeft die gozer geen website met gear erop?

Dat dacht ik ook, maar ik zit me suf te GOOGLE-en en heb tot nu toe helaas niets kunnen vinden...

SiNiSTRaL
13 juli 2003, 11:36
http://www.patmetheny.org/

dml
13 juli 2003, 12:05
Wereldse toon?? Nou die toon kwam niet uit zijn gitaar maar uit zijn gitaarsynth, een trompet achtig geluid met een heel klein beetje oversturing. M.a.w. HET Metheny-geluid.

The Mule
13 juli 2003, 12:06
http://www.patmetheny.org/

:D Ik begrijp dat het door mijn suffe antwoord komt, maar ik had idd wel de verschillende websites over PM gevonden, alleen daarop niet de gewenste info over die gitaar... :D

The Mule
13 juli 2003, 12:09
Wereldse toon?? Nou die toon kwam niet uit zijn gitaar maar uit zijn gitaarsynth, een trompet achtig geluid met een heel klein beetje oversturing. M.a.w. HET Metheny-geluid.

Aha, dat verklaart wel een hoop, inderdaad nogal trompetachtig, vooral bij de climax van dat nummer. Ik vond het echt prachtig, en ben gelijk erg nieuwsgierig naar plaatwerk...

Negative K3 fan
13 juli 2003, 12:49
Ik kon het seagull logo op de headstock ontdekken (maar ben er niet zeker van) en dat was overduidelijk een midi trompet simulatie.

Dirk_Hendrik
13 juli 2003, 15:05
Ik kan me vergissen maar volgens mij is het een stokoude Roland uit de Ibanez fabrieken. Die werden speciaal gefabriekt voor hun gitaarsynths. Inderdaad is het geluid een Gitaarsynt en waarschijnlijk de "klassieke" GR300 setting. Die is inderdaad te vergelijken met een trompet.

bert k
13 juli 2003, 15:20
Had hij dan geen beter geluid? Ik vond het dus helemaal nergens naar klinken, echt goedkoop. Neem dan gewoon een trompettist. Ik begrijp de ophef niet die over die vent gemaakt wordt. In geen tijden zulke suffe liftmuziek gehoord.

Negative K3 fan
13 juli 2003, 15:25
ik vond zijn muziek wel koel, ook op de preview naar NSJ vond ik hem erg gaaf.

e_lukather
13 juli 2003, 15:40
Hij gebruikte een GR33.. heb ik ook 8-) Las ik een keer uit een interview

Wouter J
13 juli 2003, 16:04
Ik kan me vergissen maar volgens mij is het een stokoude Roland uit de Ibanez fabrieken. Die werden speciaal gefabriekt voor hun gitaarsynths. Inderdaad is het geluid een Gitaarsynt en waarschijnlijk de "klassieke" GR300 setting. Die is inderdaad te vergelijken met een trompet.

Je vergist je niet, de gitaar die Pat op die fotos vast houdt is een van niet minder dan drie Roland G 303 gitaren die hij bezit. De gene op de foto is flink gecustomized, heeft een andere kop aangezet en een Wilkinson tremolo.

Zijn andere twee zijn een met de controle van de synth in de body gezet, een goed uitgevoerde maar super grotesk uitziende operatie en eentje sie nog in de originele staat verkeerd, De G 303 was qua constructie gelijk aan de Ibanez Musician series.

SiNiSTRaL
13 juli 2003, 16:26
Hij gebruikte een GR33.. heb ik ook 8-) Las ik een keer uit een interview

dan heb je of veel gear of je bent vergeetachtig, als je in een interview moet lezen wat voorn gitaar je hebt :P

AntY
13 juli 2003, 17:09
nu we daar toch uit zijn.... wie is die vrouw op de eerste foto :P (voor de aansluiting op andere topic :) )

dml
13 juli 2003, 17:33
Tja, die vrouw. Het is in ieder geval een smakelijk hapje!!! Ik zou haar wel willen :razz: :razz: :razz:

AntY
13 juli 2003, 18:01
zie je wel ik wist dat ik dat gezicht kende

ilse de lange :)

Dirk_Hendrik
13 juli 2003, 19:14
Had hij dan geen beter geluid? Ik vond het dus helemaal nergens naar klinken, echt goedkoop. Neem dan gewoon een trompettist. Ik begrijp de ophef niet die over die vent gemaakt wordt. In geen tijden zulke suffe liftmuziek gehoord.

Zucht......
Als dit liftmuziek zou zijn ga ik mijn baan opzeggen en word ik lekker liftbediende in een sjiek warenhuis. Dat blijf ik dan lekker doen tot ik van ouderdom dood ga.

Jawel hij heeft ook nog andere geluiden. Ga "zero tolerance for silence"
luisteren. Kom daarna alsjeblieft niet weer janken, grienen en kwijlebabbelen dat dat ook niet goed is.

Met alle respect voor jouw smaak maar als er wereldwijd duizenden mensen met een gitarist weglopen om de waanzinnige dingen die hij doet ligt het niet aan hem maar aan de smaak van bertje k die het niet mooi vind. Zeg dan ook gewoon "ik vond het niet mooi. Het is mijn namelijk smaak niet" en reageer niet.

bert k
13 juli 2003, 20:17
Oke, ik vond het niet mooi, en het blijkt mijn smaak niet te zijn. :D Maar toch even mijn wat botte reactie een beetje toelichten.
Ik was dus echt gaan zitten voor Pat M. Kende hem nauwelijks dus het was een goeie gelegenheid om eens te luisteren. Ik was dus teleurgesteld. Ten eerste die gitaarsynth. Dat heeft dus nix met de kwaliteiten van de man te maken; hij had een enorm gedateerd geluid, inderdaad als een soort trompetimitatie. Als hij dan persé met een gitaarsynth wil werken, waarom dan niet wat spannenders? En zeker als je het Metropoleorkest bij je heb, doe dan geen instrumenten na.

Ten tweede zijn techniek. Die was prima. Goeie jazzgitarist. Maar ik hoorde niets dat een heleboel jazzgitaristen niet net zo goed doen.

Ten derde: de muziek die hij speelt vind ik hopeloos gedateerd en niet origineel, maar dat is dus gewoon mijn smaak denk ik, dus dat neem ik allemaal weer terug.
Tot slot, met dat kapsel van hem zit het echt fout; daar maak je geen vrienden mee. Zo is het gekomen. :D

Bates15
13 juli 2003, 23:49
cd TIPS..... Bijna alle Pat Metheny GROUP cd.s zit wel een synth sound op. Imaginary Day is erg goed.