PDA

View Full Version : RVS plaat 0.15mm voor LMI sidebender



grizzly
31 januari 2015, 20:19
Ik ben aan het proef buigen met de LMI sidebender.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-JQJHhmH/0/M/20150131_160148-M.jpg

Heerlijke machine om mee te werken, maar ik bemerk al direct 1 vervelende fout in het ontwerp.
Er is gebruik gemaakt van gewoon ijzer. . . . dat ook direct roest.
Dat roest geeft zeer lelijke vlekken op de werkstukken.
Omwikkelen in bakpapier kan natuurlijk wel, maar vind ik omslachtig.

Ik kan het fout hebben, maar de oplossing lijkt me simpel, de ijzeren platen vervangen door RVS plaatmateriaal.
Opgemeten is het wel erg dun spul. 0.15mm plaat.

Wie weet een adresje waar dat te koop is. En dan in een afmeting die past bij de Sidebender(90cm x 15cm)?

Rizz
31 januari 2015, 21:01
Bakpapier werkt toch erg goed, blijft het vocht ook in je hout en buigt het beter..

Je zou overigens ook aluminium kunnen gebruiken...

Rizz
31 januari 2015, 21:08
Zoek eens op verenstaal..

grizzly
31 januari 2015, 21:17
Thanks Rizz,

Die hebben helaas alleen vanaf 1mm en ik heb maximaal 0.15mm nodig.
Ik denk dat 2 platen van 1mm niet te buigen zijn.

Voor de prijs zou ik het ook wel uit mijn hoofd laten, €71,39 voor 2 plaatjes.
Het grappige is, dat als ik daar 2 plaatjes van 1mm bestel van 100cm x 15cm het €71,39 kost,
en als ik 1 plaatje bestel van 100cm x 30cm of zelfs 100 x 45cm het altijd €48 kost :)

Inderdaad, rvs verenstaal vrij veel Aliexpres aanbiedingen. hmmm, eens verder daarmee googlen. goeie tip.

In Nederland :)
http://verenstaal.com/verenstaal.html

D3nnis
31 januari 2015, 21:37
Zou het kunnen dat het geen RVS is vanwege de lagere warmtegeleidingscoefficient? Of zou dit alleen vanwege kostenbesparing zo zijn?

grizzly
31 januari 2015, 21:42
Goeie vraag,
Als ik mag gokken, dan denk ik kosten besparing.
Ik ken de warmtegeleiding cijfers van ijzer en RVS nog niet.

Herstel: van ijzer is het 79, van staal 50 en van RVS is het 16-27.
Dat zou dus zeker een factor kunnen zijn. Wat ik nu heb is wss verenstaal.

Maar het is slechts 0.15mm dik, dus dat zal misschien wat minder effect hebben?

D3nnis
31 januari 2015, 22:01
Geen idee hoe ander materiaal het proces zal beïnvloeden. Voor rvs verenbandstaal zou je bv ook nog kunnen informeren bij Roveron. Geen idee hoe zij (prijstechnisch) met particulieren omgaan.

Rizz
31 januari 2015, 23:34
Ik denk dat het niet veel uitmaakt.. Kijk maar naar je buigijzer, die is ook van aluminium. Verwarm iets lang genoeg..... En het feit dat jouw buigijzer er lang over doet om warm te worden, is meer een kwestie van vermogen, die van mij doet het in de helft van de tijd..

Mijn zijkanten zijn overigens ook op alu gebogen boven gloeilampen.. Wordt belachelijk warm!

Cocobolo
1 februari 2015, 00:13
Vraag DanielW even Koen. Hij is 'de man van staal' :)
Overigens heb ik veel rvs intussen geslepen, geschuurd enzovoorts en ik brand regelmatig mijn vingers, zo heet kan dat worden ;) Dus het geleid wel warmte :D

Rizz
1 februari 2015, 09:45
Maar waar hebben we het nu eigenlijk over? Een instelbare hittebron en een stuk staal.. Het enige is dat, afhankelijk van de geleidingsfactor, dat stuk staal sneller of minder snel warm wordt, maar uiteindelijk dezelfde temperatuur bereikt.. Het is nu ook niet zo dat het hier om tienden graden Celsius gaat...

Robrock
1 februari 2015, 16:10
RVS in alle mogelijke diktes vanaf 0.05 mm en oplopend met 0.05 mm hebben ze, naar mijn idee, in Nederland alleen bij firma's die vulplaten maken om machines en motoren uit te lijnen. Ik heb bij laser alignement service in Ridderkerk voor mijn Bender een strook van 0.2 mm dik en 2.5 m lang gekocht. Voor die strook van 150mm breed was ik €95,-- kwijt, werkt perfect in combinatie met een bender.

D3nnis
1 februari 2015, 17:43
€95,- voor nog geen 600 gram materiaal, behoorlijk aan de prijs voor iets waar niks anders bij is komen kijken dan effe knippen. Maar dat zal wel gekalibreerde plaat / krappe tolerantie op dikte zijn, wat het niet goedkoop maakt.


Vwb de warmtegeleiding, ik heb geen idee of het veel, iets, of voor deze toepassing helemaal niks uitmaakt, maar het gaat er niet om dat het rvs niet warm zou worden; immers als je glaswol maar lang genoeg heet stookt wordt het ook heet, maar het zal wel het proces beïnvloeden.

Rizz
1 februari 2015, 18:50
Da's wel een beetje appels met peren vergelijken.. Glaswol kan je niet in een mooi vormpje buigen, dus daar hebben we het niet over.. We hebben het over staal, alu en rvs...

Aluminium wordt heel veel gebruikt als warmtegeleider en ligt op 237, het verschil tussen staal en alu is dus vele malen groter als tussen rvs en staal..

Dat getal hierboven is ook afhankelijk van de massa van het materiaal, zou je dikker alu nemen, komt het al meer in de buurt van staal.. alu is goedkoper, geleidt warmte beter en dus gelijkmatiger en is beter te sturen, maar is erg gevoelig voor zuren.. Dat betekent dus wel bakpapier gebruiken. Maar, we hebben het hier over temperaturen ruim onder de grenswaarden van het materiaal en dus denk ik nog steeds dat het niet veel uitmaakt en is het een kwestie van minuten meer of minder verwarming Desondanks zou ik persoonlijk niet kiezen voor rvs, gebaseerd op bovenstaande.. Daarbij zou ik de slijtfactor ook in afweging nemen en die rechtvaardigt het prijsverschil niet, het is nou niet een apparaat wat veel mishandeld wordt...

Edit: maar als ik het mis heb, hoor ik het graag.. Tis slechts gezond verstand wat hier spreekt..

Robrock
1 februari 2015, 19:23
Die plaat is inderdaad met nauwe toleranties (0.01mm) gemaakt. Onder de 0.5 mm is het behoorlijk lastig een alternatief te vinden in Nederland. Al mijn zakelijke relaties (ik ben werktuigbouwkundige) konden geen adressen die dit leveren in kleine hoeveelheden.
Aluminium zou ik niet kiezen. De platen worden niet gebruikt om de warmte te geleiden, maar om het hout op te sluiten (tegen barsten) en de heatblanket te beschermen (door de druk te verdelen onder je persende deel).
Je wilt de platen ook meerdere keren kunnen gebruiken (een bender gebruik je immers niet voor één gitaar), dus materiaal met eigenschappen als een veer, ik denk dat je aluminium in krappe bochten maar één of twee keer kan gebruiken.

D3nnis
1 februari 2015, 19:26
Da's wel een beetje appels met peren vergelijken.. Glaswol kan je niet in een mooi vormpje buigen, dus daar hebben we het niet over..


Buiten de specifieke toepassing, vormvastheid e.d. gaat het er wel over want de stelling was: rvs wordt ook heet dus dan werkt het, en dat hoeft dus niet zo te zijn, alhoewel het hier waarschijnlijk geen kritische toepassing betreft (maar weet ik niet, kan me voorstellen dat iets dat beter te regelen is in temperatuur gewoon makkelijker werkt, zoals bij solderen).

Ben ook wel benieuwd hoe het met aluminium zou gaan!

Rizz
1 februari 2015, 19:37
Prima.. :)

@robrock: de foxbender waar ik m'n zijkanten op gebogen heb, is al voor meer dan 20 gitaren gebruikt en is van alu.. Nu is dat ook in verschillende kwaliteiten te krijgen..

Robrock
1 februari 2015, 19:50
Rizz, praten we wel over hetzelfde. De platen zijn in mijn geval geen vast onderdeel van de bender, maar onderdeel van de "sandwich" die je gaat buigen op de bender.

Rizz
1 februari 2015, 20:05
Ja, we hebben het over hetzelfde..

http://i1324.photobucket.com/albums/u602/rizzi33/Gitaarbouw/20140719_104935_zps8cf80e1a.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/rizzi33/media/Gitaarbouw/20140719_104935_zps8cf80e1a.jpg.html)

http://i1324.photobucket.com/albums/u602/rizzi33/Gitaarbouw/CIMG2490_zpsnuzibaoq.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/rizzi33/media/Gitaarbouw/CIMG2490_zpsnuzibaoq.jpg.html)

Alleen hier is 1 plaat "stationair", de andere is los.. En daartussen bakpapier..

grizzly
1 februari 2015, 21:35
Een metaalsoort die zo min mogelijk corrodeert of verkleuringen geeft op hout lijkt me het best. Als ik bij ALU nog steeds bakpapier moet gebruiken schiet ik er niet heel veel mee op.
Mogelijk is dit een optie,
http://nl.aliexpress.com/item/0-2mm-Thickness-600mm-Width-Stainless-Steel-Sheet-Plate-Leaf-Spring-Stainless-Steel-Foil-The-Thin/1106126313.html

Het is wel 600mm breed, maar bij de lokale ijzerboer kan ik het misschien voor weinig op de knipmachine laten gooien. Dan heb ik 3 setjes en kan er misschien andere bouwers een plezier mee doen? :supercool:

D3nnis
1 februari 2015, 22:08
Die plaat is inderdaad met nauwe toleranties (0.01mm) gemaakt. Onder de 0.5 mm is het behoorlijk lastig een alternatief te vinden in Nederland. Al mijn zakelijke relaties (ik ben werktuigbouwkundige) konden geen adressen die dit leveren in kleine hoeveelheden.

Ook geen veer / bladveerboeren?



Prima.. :)


Ja, nou, als het dus werkt, dan ben ik uitgeluld natuurlijk :)

Rizz
1 februari 2015, 22:38
Een metaalsoort die zo min mogelijk corrodeert of verkleuringen geeft op hout lijkt me het best. Als ik bij ALU nog steeds bakpapier moet gebruiken schiet ik er niet heel veel mee op.
Mogelijk is dit een optie,
http://nl.aliexpress.com/item/0-2mm-Thickness-600mm-Width-Stainless-Steel-Sheet-Plate-Leaf-Spring-Stainless-Steel-Foil-The-Thin/1106126313.html

Het is wel 600mm breed, maar bij de lokale ijzerboer kan ik het misschien voor weinig op de knipmachine laten gooien. Dan heb ik 3 setjes en kan er misschien andere bouwers een plezier mee doen? :supercool:

En ws nog btw en inklaringskosten.. Dus ik weet niet of je er veel mee opschiet.. Dollar is duur.. Tenzij je het niet in nl kan vinden natuurlijk

@ D3nnis, sorry, was wat sjagrijnige reactie.. Maar we gaan het zien, zo te lezen heeft Grizzly besloten.. :)

grizzly
1 februari 2015, 23:19
Ja, nou, als het dus werkt, dan ben ik uitgeluld natuurlijk :)

Het werkt, maar zal gebruikt moeten worden met bakpapier, net als het gewone verenstaal dat ik nu heb.

Het is incl btw, maar zonder douane kosten.
Ik heb dat Nederlandse bedrijf aangeschreven en zal ook eens kijken wat zij kunnen doen.
Anders wordt het bakpapier of Aliexpres, (afhankelijk hoeveel centjes ik er voor over heb :)

D3nnis
2 februari 2015, 07:08
@ D3nnis, sorry, was wat sjagrijnige reactie..

O, zo had ik hem niet opgevat, jammer, gemiste kans ;-)

grizzly
2 februari 2015, 12:29
Oeps,

Ik kreeg al direct bericht terug (keurig) en een offerte voor die 2 plaatjes rvs van 900mm x 170mm x 0.15mm a €107,50 :???:
(het wordt geleverd in 170mm breed en ik moet het zelf dan maar naar 150mm knippen?)
Ehh dat wordt bakpapier, of nog even verder zoeken.
Als ik het dan toch zelf op maat moet maken, kan ik het net zo goed in China bestellen, dat is €60 voor 4 van die plaatjes.

Rizz
2 februari 2015, 12:41
Tering, da's echt absurd... Dan zou ik het ook in China bestellen, ja.. Mijn ervaring tot nu toe is dat je wel mazzel moet hebben met spullen uit d'oriënt.. Maar het is m.i. de gok wel waard..

Wat ik overigens bedoelde met inklaringskosten, is ook precies dat, geen invoerrechten.. Zodra de Douane moet gaan rekenen, kost het €13. Ongeacht wat.

grizzly
2 februari 2015, 13:07
De tolerantie was daar tussen 2% en 5%, dus nog best wel ruim.

Het kan trouwens nog zotter met die prijs.
Ik belde net met een staal bedrijf in Groningen . . . . ruim €207,00 ex btw per plaatje.
Dat is dus ruim €500 incl. verzenden. :seriousf:
Maar dat is dan wel spul met erg lage toleranties (wat voor ons totaal onbelangrijk is).

We leven in Nederland, hoe moeilijk kan het dan zijn om een gewoon stukje rvs van een meter lang te krijgen van 0.15mm dik ????? (voor een acceptabele rvs aankoopprijs van €2,71 per kg )

Rizz
2 februari 2015, 13:25
uhhuh.. Tjeezus.. Ik snap dat het wat extra moeite kost om exact die dikte te krijgen, maar 500 ballen moeite? Ik zal wel wat stappen over het hoofd zien of het proces onderschatten oid... :???:

Robrock
2 februari 2015, 17:31
Daarmee vergeleken zijn ze bij LMII met $32/ stuk voor de RVS uitvoering nog niets eens duur
http://www.lmii.com/products/tools-services/bending/heating/bending-machine-slats

ik heb begrepen dat ze in Nederland die dikte materiaal over het algemeen niet op voorraad hebben en dus een hele plaat van bijvoorbeeld 2000x1000mm moeten aanschaffen voor jouw stukjes (en die hele plaat mag jij betalen).

grizzly
2 februari 2015, 18:49
Daarmee vergeleken zijn ze bij LMII met $32/ stuk voor de RVS uitvoering nog niets eens duur
http://www.lmii.com/products/tools-services/bending/heating/bending-machine-slats
ik heb begrepen dat ze in Nederland die dikte materiaal over het algemeen niet op voorraad hebben en dus een hele plaat van bijvoorbeeld 2000x1000mm moeten aanschaffen voor jouw stukjes (en die hele plaat mag jij betalen).

Inderdaad niet eens zo duur bij LMI, had ik nog niet gezien. $62 voor een setje. ex verzenden ect.

Ze hadden in Groningen 0.15mm op voorraad in afmetingen van 1000m x 305mm.
Daarvan hoefde ze het alleen 1 x te knippen naar 2 stuks van 151,5mm. Dat was €500. :)

Hmm op de LMI site geven ze zelf aan, dat het RVS niet terug komt als het is gebogen.
Rizz, is dat bij dat Alu van jouw ook zo?

Rizz
2 februari 2015, 19:11
Niet van mij, maar ja, die buigt wel terug.. Wordt ook gebruikt op zowel klassiek als een OM mal..

grizzly
2 februari 2015, 20:10
Mooi, dan vermoed ik dat rvs in die maat ook wel terug buigt.

TheoM
3 februari 2015, 20:57
Geen idee of de maten op jouw machine iets mogen afwijken, maar ik heb deze in gebruik bij mijn zelfbouw sidebender:
http://shop.rall-online.net/epages/61511639.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61511639/Products/19170034
Werken perfect: veren prima terug, dus vaak te gebruiken. Is een prettige zaak, bovendien de enige die ik heb kunnen vinden in Europa die ook siliconen matten verkoopt. Scheelt weer een hoop invoerrechten :-)

Theo

Robrock
3 februari 2015, 21:51
Interresante webshop, zal ik onthouden. Verwarmingsmatten kan je ook kopen bij Omega, in alle vormen en uitvoeringen. Ook zonder invoerrechten (UK met een verkoopkantoor in Nederland)

grizzly
4 februari 2015, 21:49
Whow Theo :)
Dat is een top site om te vinden, staat nu in mijn favorieten. Ben ik blij mee.

Robrock,
Heb je een link naar dat Omega?
Ik vind alleen een waterbedden fabrikant

Robrock
5 februari 2015, 11:30
Link:http://www.omega.co.uk/pptst/SRFR_SRFG.html

wel even opletten ze hebben alles in 230V en 115V uitvoering.
Ik gebruik de SRFG-636/5-230

Kleinste buigstraal op mijn cutaway is 20mm, geen probleem
ik gebruik ze met deze mallen

http://i276.photobucket.com/albums/kk17/Robrock_photos/IMG_1040_zps90ca8d60.jpg (http://s276.photobucket.com/user/Robrock_photos/media/IMG_1040_zps90ca8d60.jpg.html)

voor dit model (foto is wat donker uitgevallen)

http://i276.photobucket.com/albums/kk17/Robrock_photos/IMG_1324_zpsd2fc625a.jpg (http://s276.photobucket.com/user/Robrock_photos/media/IMG_1324_zpsd2fc625a.jpg.html)

De blauwe is voor mijn zoon de achterste voor mezelf. Ben ook begonnen met een acoustische archtop van dit model. ik wilde meerdere uitvoeringen maken van hetzelfde model vandaar dat ik wat meer tijd heb gestoken in de mallen

Gr. Rob

grizzly
5 februari 2015, 16:16
Bedankt voor de link Rob, leuk om al die herkenbare dingen te zien rond die mallen, dikte meter, gitaarbouwers klem, haakse hoogte verstelling voor je Bosch freesmachine etc. Echte hobbyisten werkplaats voor de gitaarbouwer :)

grizzly
19 maart 2015, 19:26
Was ik toch bijna vergeten dat ik via Aliexpress in China iets voor €20 (incl vervoer etc) besteld had. . .;)
Kwam het nu net met de post aan.
Een rol RVS verenstaal van een meter lang en 30cm breed.
Nu nog even een plek vinden waar ze er met een machine keurig 2 stukken van 15cm breed van stansen.

http://grizz.smugmug.com/Other/miscellaneous/Diversen/i-w4G6NHk/0/XL/20150319_184336-XL.jpg

Ikke is blij :seriousf:

grizzly
23 maart 2015, 18:30
Vandaag bij een constructiebedrijf geweest met een grote metaal knip installatie.
De laagste digitaal in te stellen waarde was 0.16mm en dus . . . vouwde het plaat gewoon haaks om in plaats van te knippen.

Misschien dan toch maar gewoon met de haakse slijper. :(. Dat wordt wel wat minder mooi maar alas.

Rizz
23 maart 2015, 18:36
:???:

Wel nog bruikbaar?

zjanke
23 maart 2015, 19:06
Paar keer met een scherp stanleymes "snijden" en dan een keer omknikken (als je er al niet doorheen bent met je mes)

Gearjunkie
23 maart 2015, 19:34
RVS snijden met een Stanleymes??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

grizzly
23 maart 2015, 20:47
:???:

Wel nog bruikbaar?

Gelukkig eerst overdwars geprobeerd op de laatste cm van het eindstukje.
Nu 99cm lang :)

En dat RVS is best wel erg hard, ik denk te hard om met een Stanleymes te doen. Maar ik zal eens op die laatste cm testen. Misschien werkt het.

Minda
23 maart 2015, 21:08
Blikschaar!

Gearjunkie
23 maart 2015, 21:15
Dan buigt het zo lelijk. Stalen lat of profiel erop klemmen en heel rustig met een één mm dik schijfje langs deze lat/profiel afslijpen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hendrik1970
23 maart 2015, 21:19
Gewoon ff naar lokale ijzerboer onder de snijbank klaar!

Gearjunkie
23 maart 2015, 21:42
Heeft hij gedaan, maar het plaatje bleek te dun om te knippen en boog.
Lasersnijden is de mooiste oplossing.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

grizzly
23 maart 2015, 21:57
Dan buigt het zo lelijk. Stalen lat of profiel erop klemmen en heel rustig met een één mm dik schijfje langs deze lat/profiel afslijpen.


Ik heb nog ergens een grote 1mm schijf. Ik denk dat ik het inderdaad mee ga proberen op die manier.

grizzly
7 juni 2015, 22:35
Vandaag eindelijk weer eens tijd vrij gemaakt om te knutselen.
Eerste maar eens mijn buigmachine vervolmaken met 2 RVS platen i.p.v. dat lelijk roestende ijzer.
De methode van Gearjunkie gebruikt en de boel geklemd tussen 2 RVS hoeklijnen. (thanks voor de tip)
Met op de haakse slijper een 1mm dunne slijpschijf was het eigenlijk net iets TE gemakkelijk.
Het was ten slotte maar een heeeel dun plaatje.
Als door de boter zo snel, en elke afwijkende beweging was natuurlijk zichtbaar.
Verder makkelijk af te werken tot aan de RVS hoeklijnen.
Daarna de einden van de platen netjes om gevouwen en een stripje hardboord op geschroefd (rvs boutjes) voor de stevigheid.

Resultaat. . . . ik ben zeker tevreden.

http://grizz.smugmug.com/Other/miscellaneous/Diversen/i-zC6RnsL/0/XL/20150607_154809-XL.jpg

Voor 2 tientjes incl. verz. vanuit China ben ik spekkoper.
Eigenlijk raar dat het in Nederland niet te vinden was (voor onder de €150. :stop: )