PDA

View Full Version : opnames Toto Tribute



morris
31 januari 2015, 02:20
https://www.facebook.com/tototributeproject
Mag ik even shameless promoten? Dit is de FB pagina van mijn Toto tribute project, volledig in onze eigen studio opgenomen. We zijn in de mixfase, maar één song is al klaar en staat er op. Dit weekend volgt nr.2 en de rest komt zodra we het klaar hebben in de komende 3 weken. Als alles klaar is wordt het extern gemastered en gratis beschikbaar gesteld voor eenieder die het wil hebben. Eventuele bijdragen worden gedoneerd aan het ALS fonds.
Anyway, laat even weten wat je van de opnames vindt en like de pagina als je het leuk vindt. Zou ik heel leuk vinden!

Morris

arjanb01
31 januari 2015, 06:17
Shameless promoten? Nee joh, dit is zo goed dat iedereen dit mag weten. Stuur Steve Lukather dit en jullie worden geheid uitgenodigd mee te touren!
Dit is helemaal dikke prima! Ben benieuwd naar opname 2 en 3. Mooie productie, dit belooft veel, helemaal de juiste toto vibe van het album the seventh one te pakken! Mooie solo, geen dom gefreak maar echt aandacht voor tone! Superzanger ook... Moet ik nog meer superlatieven uit de kast trekken ?
Well done, en post es de andere tracks en rap een beetje!😉

morris
31 januari 2015, 13:02
Wow, thanks man! ;-) morgen komt track 2 'The Other Side'.

morris
1 februari 2015, 02:50
https://www.facebook.com/tototributeproject

Tweede song staat online!

arjanb01
1 februari 2015, 07:23
Geweldig goed! En een mooi intro verhaal van de initiator van dit project, supermooie woorden die hij ook voor jou en de rest van de band heeft! Stuk voor stuk toppers.
Ik heb genoten van die 2e song, hoeveel gevoel en tone dit nummer oorspronkelijk heeft hebben jullie goed weten te vatten in deze opname.
Wat ik me nog afvroeg, is het een bewuste keuze van jullie geweest om toto nummers uit een later deel van hun discografie te pakken?
En tenslotte, welke gear en gitaren heb je gebruikt voor dit project? Ik neem aan vergelijkbaar aan Lukathers amps en gitaren?

morris
1 februari 2015, 11:53
Thanks man!
Het is inderdaad een bewuste keuze. Initiator en drummer Raymond is een enorme fan van Porcaro (welke drummer is dat niet) en wij wilden de voor het grote publiek wellicht wat minder bekende songs doen die de typische Jeff groove hebben. Wat ik heb gebruikt (en ik zal je niet vervelen met de keys-gear): Soldano SLO, CAA PT100 en een Randall RM100 met een stuk of wat modules. Het opname proces was eigenlijk heel simpel: gitaar (Tylers SE) - Amp - Bogner 2x12 (of Torpedo Live) - mengtafel. De effecten komen voornamelijk uit een GForce. Dat is het eigenlijk.... Dus eigenlijk totaal niet vergelijkbaar ;-)


Geweldig goed! En een mooi intro verhaal van de initiator van dit project, supermooie woorden die hij ook voor jou en de rest van de band heeft! Stuk voor stuk toppers.
Ik heb genoten van die 2e song, hoeveel gevoel en tone dit nummer oorspronkelijk heeft hebben jullie goed weten te vatten in deze opname.
Wat ik me nog afvroeg, is het een bewuste keuze van jullie geweest om toto nummers uit een later deel van hun discografie te pakken?
En tenslotte, welke gear en gitaren heb je gebruikt voor dit project? Ik neem aan vergelijkbaar aan Lukathers amps en gitaren?

paulusdeBKB
1 februari 2015, 22:52
Holy shit, wat klinkt dit goed! Fantastisch gespeeld, goeie sounds en uitstekend opgenomen en gemixed. Petje af voor jullie professionaliteit. Morris, je vertelde dat jullie je eigen studio hebben? Is dit nog hobby, of een professionele studio? Wat voor gear gebruiken jullie in de studio?

morris
3 februari 2015, 23:35
Holy shit, wat klinkt dit goed! Fantastisch gespeeld, goeie sounds en uitstekend opgenomen en gemixed. Petje af voor jullie professionaliteit. Morris, je vertelde dat jullie je eigen studio hebben? Is dit nog hobby, of een professionele studio? Wat voor gear gebruiken jullie in de studio?
Thanks Paul, de studio is meer een professionele hobby van mijn maatje Dirk. Wij doen er veel verschillende dingen, voor anderen, en ook voor ons zelf. Er is vooral geinvesteerd in goede acoustiek (een ontwerp van Northward), analoge tafel en uitstekende afluistering. En de gebruikelijke randapparatuur. Maar uiteindelijk zijn de ruimtes toch het belangrijkst. De studio is pas klaar en de website is nog niet klaar. Staat wel een beetje op, maar op facebook zijn meer foto's te vinden. Www.studiomaasland.nl

morris
7 februari 2015, 17:12
http://www.facebook.com/tototributeproject En we hebben nr. 3 online gezet, Last Night. Dit is een van mijn favoriete old school Toto songs. Ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Voor de niet-feestbookers, check mijn soundcloud hieronder.

El Bastardo
13 mei 2015, 10:44
Heb net de nummers geluisterd en ben zeer onder de indruk (en ja Morris, ook ik ken de oude toto ;-) ).
Ik vind niet alleen hoe ze gespeeld zijn grote klasse, maar ben zeker ook zeer te spreken van de mix. Ik vind deze van een niveau waar je 'hobby' toch echt wel weg kunt laten in 'professionele hobby'. Ik denk dat de meeste professionele studio's niet aan dit niveau kunnen tippen.
Het is in mijn mening minder de ruimte of de apparatuur die de eindmix maakt, maar de oren en creativiteit van de mensen voor en achter de knoppen. Maar daar vertel ik je niks nieuws natuurlijk.
Het enige wat me bij mushanga opviel was dat ik de kick wat verstopt vond - maar dat kan ook aan mijn headphones hebben gelegen.

The Lo Lands
14 mei 2015, 15:28
Ik ben geen Toto fan maar ken de muziek wel aardig goed. Deze nummers zijn qua productie zeer fraai en professioneel ingespeeld, daarvoor mijn complimenten. Alleen als ik daarop één kanttekening mag maken vind ik het creatief gezien een mindere prestatie aangezien je weet wat je qua sound en productie wilt bereiken. Je werkt niet aan je eigen sound maar eerder bij dichte benadering aan de sound van de band Toto. Dat dit op zichzelf knap is zal ik niet ontkrachten maar met een goede studio, muzikanten en de juiste mensen aan de knoppen en uiteindelijke professionele mastering imho geen onmogelijke klus :-)

pasqual
14 mei 2015, 21:43
Ik ben geen Toto fan maar ken de muziek wel aardig goed. Deze nummers zijn qua productie zeer fraai en professioneel ingespeeld, daarvoor mijn complimenten. Alleen als ik daarop één kanttekening mag maken vind ik het creatief gezien een mindere prestatie aangezien je weet wat je qua sound en productie wilt bereiken. Je werkt niet aan je eigen sound maar eerder bij dichte benadering aan de sound van de band Toto. Dat dit op zichzelf knap is zal ik niet ontkrachten maar met een goede studio, muzikanten en de juiste mensen aan de knoppen en uiteindelijke professionele mastering imho geen onmogelijke klus :-)

Ik begrijp je "bezwaar" maar neemt niet weg dat het zeer goede opnames zijn. En of het uitgangspunt voor deze opnames het makkelijker maken als er "clean" in te stappen met eigen werk waag ik te betwijfelen. Het zal toch de nodige Trail and Error hebben opgeleverd om de sound zo neer te zetten als de originele opnames.

Han S
14 mei 2015, 21:46
Het origineel werd opgenomen door George Massenburg en die is geheel terecht een van de grootsten. Als je daarbij in de buurt kan komen dan stel je echt iets voor.

tnijland
14 mei 2015, 22:56
Mooi gedaan hoor. Heel subtiel, geweldige sounds van de instrumenten en het is 100% Toto. Het feit dat ik nu met evenveel plezier luister naar deze mix als naar het origineel mag je echt als een welgemeend compliment opvatten ;-)

The Lo Lands
14 mei 2015, 23:25
Ik begrijp je "bezwaar" maar neemt niet weg dat het zeer goede opnames zijn. En of het uitgangspunt voor deze opnames het makkelijker maken als er "clean" in te stappen met eigen werk waag ik te betwijfelen. Het zal toch de nodige Trail and Error hebben opgeleverd om de sound zo neer te zetten als de originele opnames.
artistiek vs techniek

Ik gaf ook aan dat het qua productie en spel prima in orde is en dat is op zichzelf een knap staaltje vakmanschap. Muzikaal gezien vind ik het gewoon niet echt creatief. Als je een schilderij van welke bekende schilder exact kan kopiëren is dat ook knap! Maar ik zou na enkele nummers één op één gecoverd te hebben met een dergelijk talent ook eens kiezen voor een meer eigen creatie en interpretatie. Een eigen versie van een Toto nummer waarbij een fan misschien achteraf zegt, ik vind deze versie beter dan het origineel. Misschien heel lastig maar artistiek gezien getuigt het imo van meer lef en karakter. Veel bands hebben dit gedaan en wat vaak ook nog een hit heeft opgleverd waarbij het origineel bijna vergeten werd :-)

Mijn mening hoor en nogmaals petje af!

guhlenn
15 mei 2015, 09:42
artistiek vs techniek

Ik gaf ook aan dat het qua productie en spel prima in orde is en dat is op zichzelf een knap staaltje vakmanschap. Muzikaal gezien vind ik het gewoon niet echt creatief. Als je een schilderij van welke bekende schilder exact kan kopiëren is dat ook knap! Maar ik zou na enkele nummers één op één gecoverd te hebben met een dergelijk talent ook eens kiezen voor een meer eigen creatie en interpretatie. Een eigen versie van een Toto nummer waarbij een fan misschien achteraf zegt, ik vind deze versie beter dan het origineel. Misschien heel lastig maar artistiek gezien getuigt het imo van meer lef en karakter. Veel bands hebben dit gedaan en wat vaak ook nog een hit heeft opgleverd waarbij het origineel bijna vergeten werd :-)

Mijn mening hoor en nogmaals petje af!

wel een beetje flauw want inherent aan de keuze. Je opmerking over een eigen versie slaat de plank mis. Een tribute band die zn eigen versie maakt wordt niet gewaardeerd. Dat is het put van een tribute band immers: zo goed mogelijk nadoen van het origineel.

The Lo Lands
15 mei 2015, 09:48
wel een beetje flauw want inherent aan de keuze. Je opmerking over een eigen versie slaat de plank mis. Een tribute band die zn eigen versie maakt wordt niet gewaardeerd. Dat is het put van een tribute band immers: zo goed mogelijk nadoen van het origineel.

Je hebt waarschijnlijk gelijk wat betreft een tribute band die een eigen versie doet. Het was ook een kanttekening van mijn kant. Ik vind 'na-apen' geen kunst, maar gelukkig zijn er zat fans die daar anders over denken :-)

morris
15 mei 2015, 12:08
Thanks guys!! Wat jullie nu horen zijn de ongemasterde versies. Dit weekend komen de gemasterde versies in ongecomprimeerd formaat beschikbaar, vrij te downloaden. Ik begrijp ook je punt volledig Lo Lands. Dit is een projectje van een stel bevriende muzikanten die helemaal gek zijn van Toto, met name de feel en sound uit die periode. Ik zelf doe normaal gesproken eigenlijk alleen maar eigen werk (meestal voor anderen), dus ik snap wel wat je bedoelt. Maar met dit projectje wilden we proberen of het mogelijk was om de sound uit die tijd zo goed mogelijk te benaderen, waarbij we ook de mogelijkheden van onze nieuwe studio (www.studiomaasland.nl) wilden demonstreren. Gedurende het project zoek je dan ook onbewust de grenzen op van wat mogelijk is en groeit het respect voor wat de mannen in die tijd hebben kunnen neerzetten alleen maar. Daarom vonden wij dit net zo leuk om te doen, daarnaast levert het misschien nog wat op voor een goed doel (A.L.S.). Bedankt voor alle positieve comments mannen!!

morris
15 mei 2015, 12:26
Heb net de nummers geluisterd en ben zeer onder de indruk (en ja Morris, ook ik ken de oude toto ;-) ).
Ik vind niet alleen hoe ze gespeeld zijn grote klasse, maar ben zeker ook zeer te spreken van de mix. Ik vind deze van een niveau waar je 'hobby' toch echt wel weg kunt laten in 'professionele hobby'. Ik denk dat de meeste professionele studio's niet aan dit niveau kunnen tippen.
Het is in mijn mening minder de ruimte of de apparatuur die de eindmix maakt, maar de oren en creativiteit van de mensen voor en achter de knoppen. Maar daar vertel ik je niks nieuws natuurlijk.
Het enige wat me bij mushanga opviel was dat ik de kick wat verstopt vond - maar dat kan ook aan mijn headphones hebben gelegen.

Ha die Leon! Goed je hier te zien! Voor wat betreft apparatuur ben ik het helemaal met je eens. De ruimte is echter was nu net wel een van de dingen die het verschil maakt. De studio is ontworpen door Northward en de ruimte klinkt als een klok, zeker voor een studio van deze grootte. En bij het opnemen van drums is de ruimte zoo belangrijk... Als je dan hoort wat je al zonder galm maar wel met goede microfoonplaatsing al kunt bereiken is waanzinnig. De rest is dan icing on the cake ;-)

El Bastardo
15 mei 2015, 13:58
Ha die Leon! Goed je hier te zien! Voor wat betreft apparatuur ben ik het helemaal met je eens. De ruimte is echter was nu net wel een van de dingen die het verschil maakt. De studio is ontworpen door Northward en de ruimte klinkt als een klok, zeker voor een studio van deze grootte. En bij het opnemen van drums is de ruimte zoo belangrijk... Als je dan hoort wat je al zonder galm maar wel met goede microfoonplaatsing al kunt bereiken is waanzinnig. De rest is dan icing on the cake ;-)

Blij weer terug te zijn ;-). Heb een tijdje geleden mezelf beloofd weer meer tijd voor mijn hobbies vrij te maken, dus ben naast het gitaarspelen ook weer wat op forums aan het browsen.

Ik geloof meteen dat jullie een hele goede ruimte hebben - de drums klinken echt zeer goed.
Maar ik bedoelde niet zozeer te zeggen dat jullie dat niet hadden of dat jullie geen goeie apparatuur hebben, maar dat het in mijn mening belangrijker is wat de kwaliteiten van de muzikanten zijn en wat de kwaliteiten van de mensen achter de knoppen zijn.
Daarmee wilde ik onderstrepen dat ik denk dat wat jullie laten horen kwa performance als muzikanten en als personen achter de knoppen grote klasse is.

Ik denk ook dat deze opnames een heel mooi visitekaartje zijn voor Studio Maasland. Als jullie ook nog steeds die fixed price constructie hebben voor een produktie denk ik dat - ondanks de vele home studios die de laatste tijd uit de grond schieten - het toch wel heel interessant voor bands moet zijn om bij jullie langs te komen. Niet alleen een goeie ruimte en goeie apparatuur, maar ook de mensen achter de knoppen die ermee om kunnen gaan!

arjanb01
15 mei 2015, 14:20
Dit is zeker een goeie promotie voor deze studio, nogmaals, diepe buiging voor deze toto tribute. Ik heb veel toto tribute bands gezien maar dit is het beste wat ik ooit gehoord heb.
Dat het niet creatief vernieuwend is of niet creatief is zou me roesten. Een tribute moet het origineel benaderen of zelfs evenaren, meer niet. En dat idms vaak al een hele kunst.
Stuur dit eens door naar Steve Lukather. Ik ben benieuwd wat z'n reactie is!