PDA

View Full Version : ingang geluidseffect testen



ericg
30 januari 2015, 17:55
hallo allemaal,

Een vraagje over het testen van een geluidseffect, kan iemand mij helpen?

Ik ben een geluidseffect voor gitaar aan het bouwen. Om goed te testen wil ik graag signalen op de scope bekijken (amplitudeknop vd scope is kapot, maar ik kan wel signalen bekijken). Als ingang van het effect heb ik een laagdoorlaatfilter gemaakt met een 4558D opamp.

Nu wil ik graag de uitgang van dit filter bekijken. Ik heb gelezen dat single-coil pickups 10mV....1V kunnen leveren, klopt dat? Het is ondoenlijk om telkens een noot aan te slaan en dan snel naar de scope te kijken (slechte test, onhandig, signaal sterft snel uit).
Daarom wil ik de ingang testen met een signaalgever (waarvan de amplitude net zo laag/hoog gemaakt kan worden als die vd pickup).

Is dit een goede testmethode, of kan ik het beter doen?

bij voorbaat dank.

Dirk_Hendrik
30 januari 2015, 18:12
Da's de normale aanpak. je noemt zo'n apparaat een signaalgenerator.

nico verduin
30 januari 2015, 18:24
Da's de normale aanpak. je noemt zo'n apparaat een signaalgenerator.of "toonfiets"

ericg
30 januari 2015, 18:28
ah, dank u :)

(ja die term 'toonfiets' had ik al in het forum gezien, hhh)

cluseau
30 januari 2015, 21:40
En die toonfiets is ook de enige juiste manier. Hoe kun je nou een uitgangssignaal beoordelen als de ingang al vervormd is?

ericg
30 januari 2015, 23:13
Ja, Cluseau, dat lijkt mij een goede opmerking (ik keek naar het gitaarsignaal en ik zag volgens mij ook een harmonische, zo'n sinus met een extra knik erin, of klopt dat niet?) :)

Frits van Mourik
30 januari 2015, 23:52
En die toonfiets is ook de enige juiste manier. Hoe kun je nou een uitgangssignaal beoordelen als de ingang al vervormd is?

Nou, ehhh, volgens mij doen de meeste gitaristen dat bij de aanschaf van d'r lui versterkers... :zz:

cluseau
31 januari 2015, 00:14
Ja, Cluseau, dat lijkt mij een goede opmerking (ik keek naar het gitaarsignaal en ik zag volgens mij ook een harmonische, zo'n sinus met een extra knik erin, of klopt dat niet?) :)

Psies, je kan dus niet goed het aandeel vervorming bepalen van het deel wat je onderzoekt.

cluseau
31 januari 2015, 00:16
Nou, ehhh, volgens mij doen de meeste gitaristen dat bij de aanschaf van d'r lui versterkers... :zz:

Klopt, maar wij waren toch techs? Die beoordelen met de scoop ipv de oren ;)

fredjuh
31 januari 2015, 13:30
Klopt, maar wij waren toch techs? Die beoordelen met de scoop ipv de oren ;)
Mijn oren staan vaker aan dan mn scoop hoor. :seriousf:

Standaard is idd sinus 1kHz testsignaal. Als ik wat te weten wil komen over de respons in het lineaire deel van het effect/de versterker jaag ik er een blokgolf doorheen. Zie je mooi de frequentie- en faserespons.

Het lineaire deel van de versterker is het deel waarin nauwelijks vervorming optreedt, maar waarin wel aanpassingen worden gemaakt in de frequentierespons, versterking en fase van het signaal.

cluseau
31 januari 2015, 14:00
Blokgolf gebruik ik altijd om een amp zo "recht" mogelijk in te stellen voor ik een meting doe. Er zijn niet veel amp die echt een rechte karakteristiek laten zien maar dat is ook niet zo belangrijk voor een gitaaramp. Dat geeft juist een interessante kleuring aan het geluid wat per merk/type verschillend effect geeft.

Voor reparatie doeleinden kun je toch beter op een scoop vertrouwen hoor. Onze oren, smaak en de manier waarop we geluid ervaren is immers voor iedereen anders. Zelfs de akoestiek is per sessie verschillend. Het kan al zijn dat de kleding die je draagt van invloed is op je waarneming dus vertrouwen op je oren? Heb daar toch zo mijn bedenkingen over. ;)

fredjuh
31 januari 2015, 14:18
Blokgolf gebruik ik altijd om een amp zo "recht" mogelijk in te stellen voor ik een meting doe. Er zijn niet veel amp die echt een rechte karakteristiek laten zien maar dat is ook niet zo belangrijk voor een gitaaramp. Dat geeft juist een interessante kleuring aan het geluid wat per merk/type verschillend effect geeft.

Interessante kleuring? Essentiële kleuring!! :crazyhappy:

Tijdje terug dit plaatje ook al gepost:
http://i57.tinypic.com/2le5j6c.jpg
Een elektrische gitaar klinkt door een vlakke karakteristiek... kut. Vooral humbuckers.


Voor reparatie doeleinden

Maar natuurlijk! :)

Echter is mijn voornaamste "baantje" het ontwerpen van gitaarelektronica, niet het repareren. :)