PDA

View Full Version : Akoestische effecten



MichaelSS
30 januari 2015, 15:36
Ik zou, om mijn akoestische set-up compleet te maken, graag een goede effectenmodule willen aanschaffen. In principe heb ik voldoende aan een reverb en een delay waarbij ze tegelijkertijd te gebruiken zijn. Heeft iemand suggesties? Is er overigens verschil tussen effecten voor de elektrische en akoestische gitaar?

telerocker
31 januari 2015, 01:16
https://www.youtube.com/watch?v=0as28mrc7p4

dml
31 januari 2015, 08:05
- TC Electronic G-natural
- Fishman Tonedeq
- Yamaha AG Stom

tnijland
31 januari 2015, 11:42
Ik heb zelf een Yamaha AG-stomp en een TC Electronics G-Natural gehad.

De G-Natural is heel fijn als je snel een aantal leuke presets wilt hebben. De presets zijn namelijk direct bruikbaar en ook praktisch in gebruik. Nadeel is dat het wat typisch TC-Electronics HIFI-achtig is (tenzij je daarvan houdt) en dat het karakter van je gitaar enigszins verloren gaat.

De Yamaha AG-Stomp klinkt imo wat natuurlijker en je hebt meer mogelijkheden omdat hij feedback reductie in combinatie met een aardige preamp modellering aan boord heeft. Hij laat de klank van je akoestische gitaar ook wat meer intact. Wel moet je wat meer zelf instellen om leuke presets te maken. Dat is de voornaamste reden dat ik de AG-Stomp heb aangehouden.

Een vriend van me heeft diverse Fishman effecten die allemaal heel erg mooi en transparant klinken. Wel moet je diverse losse effecten combineren om tot een totaalsound te komen. Ik heb toen een fishman Aura spectrum Di + reverb, delay en chores geprobeerd. Deze totaal oplossing is fors duurder maar de kwaliteit is erg goed. De Aura heeft als extra dat er diverse zog. images zijn waarmee je andere gitaren kunt nabootsen (uiteraard is het karakter ban je eigen gitaar dan wel grotendeels verdwenen).

Een ander alternatief is om zelf een goed multi-effect te programmeren maar dan moet je jezelf wel verdiepen in de typische frequentie karakteristieken van dit soort gitaren. De TC-Electronics G-Major heeft overigens een paar prachtige presets voor akoestische gitaar aan boord...

Hoop dat je hier iets mee kunt...

dml
31 januari 2015, 12:54
Ik gebruik nu (ook) voor akoestische gitaar een Boss GP-10.

MichaelSS
31 januari 2015, 13:03
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben vergeten te vermelden dat de module 19" moet zijn.

Nitefly7
3 februari 2015, 19:26
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben vergeten te vermelden dat de module 19" moet zijn.

Als je iets specifieks zoekt voor akoestisch gitaar, dan kan ik de AG Stomp aanraden.
Velcro/3M Dual Lock op een 19" lade en je bent klaar.

Als het alleen gaat om reverb en delay, kijk dan eens naar een Lexicon MPX-1 of de goedkopere MX-200/300/400 of MPX-100/110/200

Bij dit soort 19" effecten raad ik wel aan om je akoestische gitaar nog via een mixer of extra preamp te laten lopen, waarbij je de mix tussen gitaar en effect kunt regelen.