PDA

View Full Version : Sound & Style Vraagjes over nieuwe elementen



Eric De Vries
29 januari 2015, 17:18
Dames, heren

Ik heb 3 vragen over het vervangen van mijn pickups in mijn gitaar. Op het moment bezit ik een Michael Kelly Hourglass gitaar, gemaakt van mahoniehout en goed afgewerkt. Ik speel er met veel plezier op, maar ik zit nu in een band en de andere gitarist heeft een heuze fender stratocaster. Nu verwacht ik niet dat mijn 300 euro gitaartje beter zou moeten klinken dan een fender, maar het steekt wel heel erg af, ik vind dat mijn geluid een beetje dof/saai/eentonig is. Ik speel voornamelijk rock/classic rock/pop muziek met die band

Nu is mijn eerste vraag: is het wijs om de merkloze PAF elementen in mijn gitaar te vervangen, of zal het geen noemenswaardig verschil opleveren en is het beter om gewoon een betere gitaar te kopen?

Tweede vraag: als elementen echt verschil maken, hoeveel verschil maakt het? Zou het bijvoorbeeld uitmaken als ik dure elementen koop van rond de 250 euro in plaats van "instapmodel" elementen van 100 euro.

Derde vraag: hoe kies je een goed element als je ze eigenlijk onmogelijk met elkaar kan vergelijken

Beetje lastige vragen, maar ik wil geen berg geld uitgeven als het uiteindelijk niks oplevert. Ik hoop dat jullie mij de goede weg op kunnen helpen

Pepe
29 januari 2015, 17:30
1.Slechte pickups vervangen voor goede pakt op een goede gitaar vaak beter uit dan op een slechte gitaar.
Probeer op Marktplaats een paar goede en goedkope pickups te scoren. Ik zou zeker niet gelijk 200 euro neerleggen voor een stel Lollars. Ik zou ook geen gok nemen met pickups uit een of andere wazige Epi. Gewoon Dimarzio, Duncans enz.. standaard goed. GFS en Wilkinson schijnen okee en niet duur te zijn.

2.Het verschil tussen goede pickups en hele goede pickups is vrij klein.

3. Je kiest een pickup voornamelijk op zijn eigenschappen, waar ie voor bedoeld is. Jazz/blues/rock/metal... dat soort categorieën. Als je wat meer kennis krijgt kan je de specs lezen om een idee te krijgen wat je kan verwachten.

Misschien is het uiteindelijk beter om gewoon een betere gitaar te kopen maar zoiets valt met geen mogelijkheid te zeggen vanaf een beeldscherm.

telerocker
29 januari 2015, 19:34
Ik heb Bare Knuckle Mules in een Saint Blues Mississippi Bluesmaster (ook geen echte dure plank) en daar is de gitaar flink van opgefrist. Als je niet te veel geld uit wilt geven, kijk dan eens naar Tonerider en GFS. Dat zijn prima en betaalbare pickups.

Kakihara
29 januari 2015, 21:38
1. Een Michael Kelly mag dan geen dure gitaar zijn, maar kwalitatief zijn ze zeker niet slecht. Als je niet tevreden bent met je geluid kan het de moeite lonen om andere pickups erin te gooien. Een upgrade betekent doorgaans ook dat de gespeelde noten net iets gedefinieerder doorkomen. Seymour Duncan en DiMarzio zijn goed - zonder meer, en mijns inziens, vooral zo populair omdat er zo gemakkelijk aan te geraken is.

2. Voor een setje SD Jazz/JB betaal je bij Bax een €125. Dan heb je een heel degelijke set. Tweedehands zijn ze wellicht goedkoper. En als ze je dan toch niet bevallen, wat best mogelijk is, kan je ze opnieuw van de hand doen voor (ongeveer) de prijs die je er zelf voor hebt betaald. Er zijn nogal wat boetiekbouwers met variërend prijsbeleid: de ene verkoopt zijn pickups aan $60 per stuk, de andere verkoopt ze aan $250 het stuk. Zijn die van $250 echt zoveel beter dan die van $60? Als je die dure pickups gekocht hebt, ben je geneigd van te zeggen en geloven (en hopen) van wel. Vaak is dat echter niet het geval en zijn de verschillen echt minimaal.

3. Pickups zijn vaak een variatie op hetzelfde thema. Als je de verschillende merken afloopt, zal je zien dat ze minstens één pickup in hun assortiment hebben zitten die een exacte replica is van een of andere 'legendarische' pickup (nogal vaak vind je een '59 humbucker-replica of een setje strat-elementen die volledig gebouwd zijn volgens de jaren 50 of 60-methode, met de griezelig vaak gebruikte term: vintage). En als ze die hebben, hebben ze geheid ook een pickup gebaseerd op die 'legendarische' pickup die net een beetje hotter is en een die veel hotter is. En één die verschroeiend heet is. Soit, je snapt het plaatje vast wel. Er zijn bitter weinig bouwers die afkomen met iets volslagen nieuws.

Als je het betaalbaar wil houden, kan je ook kijken naar At The Creamery, Leosounds, Wilde Pickups, Tonerider, Iron Gear schijnt ook goed te zijn.

En geloof alsjeblief niet dat er iets bestaat als handwound pickups...

Eric De Vries
29 januari 2015, 22:18
Mijn gitaar is absoluut niet slecht, ik heb simpelweg geen ervaring met dure gitaren om te kunnen beoordelen of die van mij goed of slecht is. Wat ik concludeer uit jullie berichten is dat de bekendere merken gewoon goed genoeg zijn. Ik had inderdaad naar die BareKnuckle dingen gekeken maar die zijn bijna duurder dan de gitaar zelf.

Overigens was mijn indruk van dimarzio en seymour duncan dat ze vooral voor metal spelers bedoeld waren, maar dat is dus totaal niet zo zie ik op hun eigen website. Blijkbaar zijn er gewoon relatief veel metal gitaristen?

Pepe
29 januari 2015, 22:51
Andersom, niet veel winders doen high output metal. Research (en de marketing) is duur en de markt is kleiner.

Eric De Vries
30 januari 2015, 00:06
Nog een vraagje, als je een goedkopere gitaar hebt zoals ik heb, is het dan ook wijs om de rest van de elektronica te vervangen. Ik las op bepaalde fora dat het vervangen van de potmeters en bekabeling bij dit soort gitaren ook wordt aangeraden, maar ik weet alleen niet waarom. Advies?

Ik heb besloten om voor een seymour duncat setje te gaan, ze raden op hun eigen website een combinatie van een SH-4 JB voor de bridge pickup en een SH-1N of SH-2N voor de neck pickup. Naar aanleiding van jullie reacties denk ik dat dat wel een wijze investering is.

Pepe
30 januari 2015, 10:13
Vervangen van pots heeft alleen zin als je wisselt tussen single coil & humbuckers of als dingen versleten zijn.

obiwanjacobi
30 januari 2015, 10:27
Vervangen van pots heeft alleen zin als je wisselt tussen single coil & humbuckers of als dingen versleten zijn.

Hmm, Het is gebruikelijk om idd humbuckers met 500k en single coils met 250k uit te rusten, maar te zeggen dat het geen zin heeft..?

In de context van de thread zou ik idd adviseren om te beginnen met de pickups. Dat is 80% van je geluid. Als je daarna nog wilt fine-tunen kan je naar pots, caps, splits en direct outs kijken.

SD is een prima keuze.

[2c]
Marc

Pepe
30 januari 2015, 10:45
Sommige mensen horen verschil tussen een ceramische en een paper in oil weerstand. Ik hoor het niet dus daar kan ik niet over meepraten. Bij twijfel doe de Joe Gore test.

http://tonefiend.com/wp-content/uploads/magic-caps-sm1.png

Eric De Vries
30 januari 2015, 15:02
Ik heb op youtube een vergelijkingstest geluisterd, je hoorde inderdaad vrijwel geen verschil dus ik ga er ook niks aan doen. Er zitten al vergelijkbare elementen in de gitaar dus ik neem aan dat de pots ook wel goed zijn uitgezocht door de gitaardesigners. Ondertussen heb ik het setje besteld op baxshop.nl dus ik ga ze er morgen inzetten. Vanavond eerst het huidige geluid opnemen zodat ik wat vergelijksmateriaal heb. Ben erg benieuwd!

Pepe
30 januari 2015, 15:09
Excellent choice, als dat niet helpt ligt het niet aan je pickups.

Misschien overbodig te zeggen, bewaar de oude pickups. Als je de gitaar mocht verkopen hang je die er weer in. Elke mod, hoe zinnig ook, devalueert de prijs doorgaans.