PDA

View Full Version : Onderhoud JCM 2000 TSL 100 (brom en knisperen/knetteren)



mkootstra
29 januari 2015, 15:24
Ik heb een tweede hands TSL 100 aangeschaft uit 1999. Onderhoudsgeschiedenis krijg ik nog dus ik weet niet of de eindbuizen reeds vervangen zijn ( er zitten Svetlana buizen in ) en of de versterker de bias mod al heeft gehad. Er zitter al wel 3 nieuwe JJ ecc83 buisjes in.

Ik zit met het volgende:
Als de powerknop ingeschakeld is dan is de versterker uiteraard stil. Gaat de standby-knop aan dan begint de versterker zacht te knetteren/knisperen (ongeveer 5 minuten lang als de amp koud is) en een hoor je een brom. beiden worden niet harder als ik de gain en/of volume hoger zet en ook het kanaal clean/crunch/lead maakt geen verschil.

Wat te doen om de brom en het knetteren/knisperen weg te werken?

cluseau
30 januari 2015, 02:03
Wat te doen om de brom en het knetteren/knisperen weg te werken?

Check je biasspanning eens, is een bekend probleem en een deftige klus. :soinnocent:

mkootstra
30 januari 2015, 09:26
Ik heb de bias nagekeken en bijgesteld. (http://www.unclespot.com/JCM2000BIASing.html)

stond op 1&2 op 54mV en 2&3 op 70mV. Beide heb ik nu op 90mV gezet. Kijken wat het vanmiddag doet. Brom zit er overigens nog steeds in. Het knisperen leek opeens te verdwijnen toen ik er aan draaide. Ik ben benieuwd.

Wat bedoel je met een deftige klus? Het bijstellen of het oplossen van het probleem. (http://www.drtube.nl/nl/modificaties/jcm2000-stable-bias-mod)

cluseau
30 januari 2015, 09:40
Niks ten nadele van DrTube, hij maakt er iets heel moois van maar zal ook wat kosten. Er zijn eenvoudiger manieren. Je kan draaien tot je een ons weegt maar het komt toch weer terug. Het is namelijk afhankelijk van atmosferische omstandigheden en temperatuur en og wat dingetjes. De oplossing is om het biascircuit volledig te isoleren van de rest.

mkootstra
30 januari 2015, 09:53
Alles heeft een prijs en inderdaad viel het mij de prijs ook een beetje tegen(wat boven het budget). Ik heb een offerte voor een recap/retube en bias mod.

Het isoleren van het bias circuit gebeurt ook bij de mod van DrTube.

Maar goed, het is voor mij relatief in de buurt en de top kan er dan vermoedelijk weer jaren tegenaan.

cluseau
30 januari 2015, 10:13
Je budget komt wel weer goed, je krijgt er iig geen prutswerk voor. Zou het zeker laten doen als je nog langer plezier van de amp wil hebben. Je hebt waarschijnlijk geen idee wat een gevolgschade dit probleem kan veroorzaken dus als je het kan opbrengen gewoon doen.

mkootstra
30 januari 2015, 10:15
Gaat goed komen. Waarschijnlijk volgende week een afspraak voor maken.

Bedankt iig

big dooley
30 januari 2015, 11:45
ff los hiervan...

je hebt die amp zo gekocht, terwijl je hiervan wist???
of ben je belazerd door de verkoper?

mkootstra
30 januari 2015, 11:52
Ik wist niet dat de amp knisperde (lichtjes maar nu ben ik een purist). Ik wist dat alleen de voorbuizen vervangen waren. Eindbuizen vervangen is dan na 16 jaar zeker noodzakelijk.

Al ik me beter ingelezen had op het www had ik denk ik geen jcm 2000 gekocht van de eerste serie.... maar goed. Nu heb ik straks weer een top als nieuw voor een kleine 800,-- waar de zwaktes uit gehaald zijn. Later nog eens de trafo vervangen en dan is het klaar.

Het karakter van de JCM2000 kan ik wel waarderen (iets gecontroleerder/transparanter als de JCM900 maar dat is moeilijk uit te leggen.)

mkootstra
6 februari 2015, 21:25
De versterker staat bij dr. tube.... Buizen waren nog de originele uit 1998. Ik laat de drifting bias mod uitvoeren, er komen nieuwe JJ eindbuizen in en twee elco's worden vervangen. Dan zou de amp er weer een tijdje tegenaan kunnen.

big dooley
7 februari 2015, 00:04
Weet niet welk type van JJ erin gaat maar ik ben zelf erg gecharmeerd van de KT77 :)

guitarnijboer
7 februari 2015, 09:00
Opvallend dat op de site van Dr. Tube staat dat hij dit probleem heeft onderzocht en met een oplossing is gekomen. Ik dacht mij te herinneren dat dit probleem hier op dit forum een aantal jaren geleden voorbij kwam en hier toen ook uiteindelijk deze oplossing werd gevonden.

Alle eindbuizen, een biasmod en de elko's vervangen klinkt ook een beetje.... nou ja, laat ik het maar niet zeggen. Hij zal het vast weer prima doen en daar gaat het om.

mkootstra
8 februari 2015, 11:52
Opvallend dat op de site van Dr. Tube staat dat hij dit probleem heeft onderzocht en met een oplossing is gekomen. Ik dacht mij te herinneren dat dit probleem hier op dit forum een aantal jaren geleden voorbij kwam en hier toen ook uiteindelijk deze oplossing werd gevonden.

Alle eindbuizen, een biasmod en de elko's vervangen klinkt ook een beetje.... nou ja, laat ik het maar niet zeggen. Hij zal het vast weer prima doen en daar gaat het om.

Eindbuizen zijn van 1998, biasmod van Dr. Tube ziet er heel netjes uit (op het www komen wel eens creaties voorbij ;-) ) En de grote ELKO's zijn ook wel aan vervanging toe...

Ik snap je punt niet niet helemaal.

mkootstra
8 februari 2015, 11:57
Weet niet welk type van JJ erin gaat maar ik ben zelf erg gecharmeerd van de KT77 :)

Er komen JJ E34L buizen in. Deze zitten ook in mijn JCM 900 DR en daar ben ik zeer tevreden mee.

big dooley
8 februari 2015, 15:01
Er komen JJ E34L buizen in. Deze zitten ook in mijn JCM 900 DR en daar ben ik zeer tevreden mee.

E34L heb ik gehad in een DSL, is ook een lekkere buis

belfrink
17 maart 2015, 10:23
Heb de mijne enkele weken terug laten doen bij Martin Schuilenberg (Soundhouse Hoogeveen).

Veel problemen gehad met ruis/gekraak en een steriele toon.

Martin heeft de buizen vervangen voor JJ EL34L en een bias mod geplaatst. Problemen zijn volledig weg. Amp is weer strak laag en zingend in het hoog. Zeer tevreden mee.