PDA

View Full Version : signaal splitter: ABC (D) eventueel zelf bouw?



HarmS
29 januari 2015, 12:58
Beste mensen, ik ben opzoek naar een splitter waarmee ik versterkers in en uit kan schakelen, maar ook alles tegelijk aan wil kunnen hebben. nou heeft morley een ABC splitter/combiner nou is die als het goed is passief te gebruiken, betekent dat je dan je signaal van je gitaar dus opdeelt? Ik heb 4 versterkers en zou graag daar tussen kunnen schakelen of meerdere tegelijk aan hebben. dus eigenlijk is de ABC van morley dan niet groot genoeg. Daarnaast zou ik vanaf dit pedaal een aantal effecten willen hebben voor een bepaalde versterker.

Mijn idee, ik zie namelijk ook nog wel eens pedalen die gewoon 3 schakelaars hebben, 3 ledjes en 1 in en 3 uit jacks. Alles hard geschakeld. en dus het signaal van de gitaar verdelen over 3 versterkers. geeft dit problemen? met verschillende weerstanden, terug lopen van signaal? een schakel popje heb ik niet zo veel problemen mee, maar het moet niet zo wezen dat de ene versterker veel meer signaal gaat krijgen omdat op die lijn toevallig geen effecten zitten o.i.d. (bijvoorbeeld bij mijn 5150 combo, hierbij gebruik ik geen effecten verder. terwijl voor mijn carlsbro een chorus, drive, envelope filter en een wah zitten)

nou zijn er dus wel abc pedalen, maar als het mooi werkt met het hardschakelen en splitten, zou ik zelf ook eentje kunnen maken met een 4e erbij. (ABCD)

Ik hoor graag van jullie!

HarmS
29 januari 2015, 15:27
Ik kwam dit schema tegen:

http://imgur.com/zXlVN.png

nou zou het zonder weerstanden werken, maar mocht er signaal suck wezen was dat handig om erbij op te zetten. (iemand ervaring?)
iets als dit kan ik ook nog wel in elkaar knutselen, maar dan met een vierde lijn erbij.

iemand ervaring met deze manier van splitten? en hoe bevalt dat?

HaroldA
29 januari 2015, 15:39
Passief splitten = signaalverlies.

Ik zou er een buffer voor plaatsen.

HarmS
29 januari 2015, 15:48
Passief splitten = signaalverlies.

Ik zou er een buffer voor plaatsen.

heeft zo'n morley abc dat ook? volgens mij niet toch?

Hoe moet ik die buffer voor me zien?

Dirk_Hendrik
29 januari 2015, 15:56
Ik kwam dit schema tegen:

http://imgur.com/zXlVN.png

nou zou het zonder weerstanden werken, maar mocht er signaal suck wezen was dat handig om erbij op te zetten. (iemand ervaring?)
iets als dit kan ik ook nog wel in elkaar knutselen, maar dan met een vierde lijn erbij.

iemand ervaring met deze manier van splitten? en hoe bevalt dat?


Dat gaat dus niet werken. Als er 1 van de 3 schakelaars aan massa hangt hangt je input ook aan massa en hoor je niets meer via de andere outputs.

HarmS
29 januari 2015, 16:15
Dat gaat dus niet werken. Als er 1 van de 3 schakelaars aan massa hangt hangt je input ook aan massa en hoor je niets meer via de andere outputs.

dat zou gewoon een onderbreking moeten zijn, ipv naar de massa schakelen lijkt mij?

HaroldA
29 januari 2015, 16:22
Dat gaat dus niet werken. Als er 1 van de 3 schakelaars aan massa hangt hangt je input ook aan massa en hoor je niets meer via de andere outputs.

En als ze alle drie aan staan heb je een weerstand naar GND van 33k3.

Dirk_Hendrik
29 januari 2015, 16:31
dat zou gewoon een onderbreking moeten zijn, ipv naar de massa schakelen lijkt mij?

Nope. De schakelaar is wss omgekeerd. Wat je wil is dat de center van de schakelaar aan de output jack hangt en laat schakelen tussen signaal of massa. Door naar massa te schakelen mute je die versterker.

En idd 33k3 ja. lekker laag voor een mooie warme sound (lees: dag tophoog).

HarmS
29 januari 2015, 18:21
Nope. De schakelaar is wss omgekeerd. Wat je wil is dat de center van de schakelaar aan de output jack hangt en laat schakelen tussen signaal of massa. Door naar massa te schakelen mute je die versterker.

En idd 33k3 ja. lekker laag voor een mooie warme sound (lees: dag tophoog).

ah check, heb m, maar weerstandjes waren misschien niet noodzakelijk hadden ze het daar over.. algoed, er zijn natuurlijk wel fijne gebalanceerde en weet ik het allemaal, maar dat kost weer zo'n 300 euro.. word me toch wat te gek..

is dat tophoog niet een beetje te redden met een buffer er voor aan? had ook al diy's gevonden van simpele buffers. ik gebruik ook een aantal pedalen, misschien sowieso geen gek idee.

Dirk_Hendrik
29 januari 2015, 19:01
is dat tophoog niet een beetje te redden met een buffer er voor aan

Ja.
Of met 4 buffers die je gebruikt om elke uitgang actief te "driven". Hebben de uitgangen ook geen last meer van de load op de andere uitgangen.

HarmS
30 januari 2015, 15:27
heeft iemand hier dan toevallig nog een leuk schema met benodigd heden voor een simpele buffer? linkje ofzo? ik ben geen electro man maar zolang ik weet welke onderdeeltje ik nodig heb en waar die komt moet het wel lukken.

HarmS
30 januari 2015, 18:46
deze ben ik vaker tegen gekomen: http://www.beavisaudio.com/techpages/Buffers/Buffer_OrmanOpamp.gif
dit zou ik toch moeten kunnen doen haha

al vraag ik me nog wel even af welke opamp het nu precies moet wezen, TL071 maar welke uitvoering?

deze? https://www.conrad.nl/nl/linear-ic-tl071ip-pdip-8-texas-instruments-1011506.html

HarmS
31 januari 2015, 15:40
Ja.
Of met 4 buffers die je gebruikt om elke uitgang actief te "driven". Hebben de uitgangen ook geen last meer van de load op de andere uitgangen.

1 buffer er voor aan zou toch al voldoende moeten zijn? tenminste dat lees ik her en der. (kennelijk heeft een tubescreamer voor en na effect een buffer?)

zou dan niet het beste zijn, 1 buffer na de ingang, dan de 4 schakelaars en dan voor elke uitgang nog een buffer?

eerder genoemde schema is ook niet echt duur om te maken dus wat dat betreft..