PDA

View Full Version : isocab vraagjes



nak
28 januari 2015, 08:59
Er is al veel over isolatie cabinetjes geschreven maar ik twijfel nog over het port systeem.
Sommigen zeggen, maakt niets uit, anderen vinden van wel.
Dan is er nog het gevaar van je speaker opblazen zonder een port, of dat zo is?

De theorie erachter snap ik wel maar er komt met een port altijd wel iets geluid naar buiten.
Maar ik had ff een gedachtekronkel: Aangezien het erom gaat om geen vacuüm te creëren waarom dan niet een doolhof die alleen de achterkant met de voorkant verbind. Dus niet naar buiten toe.
Zou dit kunnen werken?

Kim Wilson
28 januari 2015, 09:18
Je hoeft geen doolhof te creëren. Gewoon een poort of gleuf die voor en achter verbindt. De lucht die dan aan de voorkant wordt weggeduwd kan dan verplaatsen naar de achterkant en andersom. Zo voorkom je inderdaad dat vacuum waardoor het niet zo stijf klinkt. Bij een isocab moet je juist geen opening naar buiten maken.

nak
28 januari 2015, 12:32
zou dat met twee kleine gaten in de baffle kunnen, zeg maar pakembeet 5mm.
Moet ook niet te groot worden vanwege akoestische kortsluiting toch?

Kim Wilson
28 januari 2015, 13:00
Nee, dat lijkt me niet voldoende. Er moet best wat lucht verplaatst worden in heel korte tijd, dat gaat nooit door 2 gaatjes van 5mm. Ik zou eerder denken aan 5 centimeter.

munkie
13 juni 2015, 16:03
Goeie tip! Ik zit net te denken aan een mini isocabje met een Celestion Eight 15 speakertje. Goedkoop bij DW: http://www.dirkwitte.nl/nl/losse-speakers/37564-celestion-eight-15-15-watt-8-speaker-voor-bas-8-ohm-0739894581356.html

Hoef je niet zo'n grote box te bouwen, ik kom op nog geen 50X35X35 cm. Hij blaast er 95 db uit, is heel wat voor zo'n kleintje maar toch 5 db minder dan een V30. Ook met minder laag, dat wil je niet in een isocab IMHO. Belastbaarheid 15 watt, voor mij genoeg. Als je toch een Marshall 100 W kanon er op aan wil sluiten kan je er altijd nog een powersoak tussen zetten.

nak
16 juni 2015, 09:36
De bouw vordert maar langzaam.
Kan iig eens gaan nadenken over de mics.
Heb een sm57 maar zoek nog een erbij.
Iemand nog tips welke en hoe de plaatsing?

bluegate
20 juni 2015, 10:34
Ik wilde ook een isocab, maar niet zelf bouwen en beetje betaalbaar.
Toen zag ik de Jetcity isocab, kost niet zoveel en ziet er netjes uit.

Klank vond ik niet super, stijf en doosachtig maar verder best tevreden.
Wat helpt om de klank te verbeteren is om 'm te modificeren.
Ik heb bij bax echt auralex gekocht en alle demping materiaal vervangen in de cab dat gaf al een hele verbetering.
De speaker is vervangen door een Celestion Classic Lead 80.
Alle kosten hooguit 150 euro extra.

Wat volgens mij goed geholpen heeft om het doos effect weg te krijgen was het gaten boren in de Baffle waar de speaker in hangt.
Heb in alle hoeken meerdere 12mm gaten geboord waardoor de speaker soepeler kan bewegen omdat de luchtdruk niet kan opbouwen.

Ik ben echt heel tevreden nu met deze isocab en speel nooit meer zonder sindsdien.
Heerlijk om 23:00 genieten van echt gitaargeluid zonder dat je buren voor de deur staan.
Op het podium doe je niet mee met de volume wedstrijd die daar altijd heerst, en de geluidsman kan makkelijker mixen en krijgt een schoon en consistent geluid aangeleverd.