PDA

View Full Version : HNGD '82 Washburn SB-4 T-Bird



MoonlandMenace
28 januari 2015, 00:13
Vandaag een vintage Washburn op de kop getikt, een SB-4 T-Bird uit 1982, gemaakt in de Matsumoku fabriek in Japan. Voor €70 kon ik ze echt niet laten staan...
De gitaar zag eruit alsof er sinds 1982 niet meer was omgekeken, redelijk stoffig en vettig, en met snaren die totaal versleten waren. Structureel was de gitaar echter in orde.
Na een grondige afstel- en oppoetsbeurt ziet ze er nog verrassend goed uit voor haar leeftijd, en de bespeelbaarheid is ook meer dan ok.

Ook klankgewijs verbaasde deze gitaar mij: geweldige sustain, behoorlijke pickups met zeer weinig ruis en een erg goed geluid voor een goedkope gitaar. Meer kwaliteit dan je tegenwoordig krijgt bij een gitaar die vele malen meer kost. Kortom, erg veel gitaar voor belachelijk weinig geld.

http://i1140.photobucket.com/albums/n564/dennistielen/20150127_232718.jpg
http://i1140.photobucket.com/albums/n564/dennistielen/20150127_232754.jpg
http://i1140.photobucket.com/albums/n564/dennistielen/20150127_232810.jpg
http://i1140.photobucket.com/albums/n564/dennistielen/20150127_232736.jpg

Rinze
28 januari 2015, 00:21
Prima gitaren idd, 70 euro is wel heel weinig. Deze heeft een geschroefde hals?

BamBuFan1
28 januari 2015, 00:27
Ik heb er twee: allebei met een bodycrack (ja, een BODY-crack). Vanaf de neckpocket zo door de body. De moraal van dit verhaal: wees voorzichtiger met deze gitaar dan je met een willekeurige Gibson zou zijn.

Verder zijn het heerlijke gitaartjes! Fijne nek, goede elementen.

telerocker
28 januari 2015, 01:08
Leuke gitaar en dat voor 70 euro. Ze stonden/staan bekend om hun tere neckjes.

MoonlandMenace
28 januari 2015, 01:30
Deze heeft inderdaad een geschroefde hals, welke nog in perfecte staat is. Wist niet dat de neck zo kwetsbaar was, bedankt voor de tips. Ben voorzichtig met al mn gear, dus zeker ook met deze gitaar.

MikeD
28 januari 2015, 08:15
Ha Leuk nog een oude Washburn onder de forumleden (zie mijn HNBD verhaal onder de categorie basgitaren)..... met de looks is weinig mis en die donkere burst is tegenwoordig ook weer helemaal in de mode.... en met die amps van jou zal ie t best wel goed doen.. het meeste resultaat zit toch in je eigen vingertjes....

Tupelo
28 januari 2015, 09:44
Ziet eruit als "wil wel", niet verkeerd voor 70 euro.

Tabula Rasa
28 januari 2015, 10:26
Grondige afstelbeurt gehad? Weet je zeker dat de intonatie klopt? Lijkt me sterk. Verder wel een gave gitaar. Doet me denken aan Hamer.

Brum
28 januari 2015, 11:13
Ik heb er twee: allebei met een bodycrack (ja, een BODY-crack). Vanaf de neckpocket zo door de body. De moraal van dit verhaal: wees voorzichtiger met deze gitaar dan je met een willekeurige Gibson zou zijn.

Heeft het te maken met de vele delen waaruit de body is opgebouwd? Niet dat dat slecht is voor de klank hoor. Ik heb een Yamaha SG die ook opgebouwd is uit vele plankjes en die klinkt ook prima, maar ik kan me zo voorstellen dat de body toch wat meer kwetsbaar is bij een val.

munkie
28 januari 2015, 12:09
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Washburn%20T-bird%20DL/000_4337.jpg

Mijn T-Bird Deluxe gaat zeker niet weg voor 70 euro...

Washburn Harmonic Lock brug, de vetste vaste brug ooit gebouwd. Met een trucje: aan weerszijden zit een inbusboutje waarmee je de zadeltjes na gedane afstel arbeid strak tegen elkaar kan zetten. Voor nog meer sustain.

Leuk dat er nog een paar mensen zijn die wel eenst wat anders willen dan G. of F. :ok:

BamBuFan1
28 januari 2015, 19:44
Heeft het te maken met de vele delen waaruit de body is opgebouwd? Niet dat dat slecht is voor de klank hoor. Ik heb een Yamaha SG die ook opgebouwd is uit vele plankjes en die klinkt ook prima, maar ik kan me zo voorstellen dat de body toch wat meer kwetsbaar is bij een val.

Met de meerdere delen heeft het niet te maken, want beide bodies zijn in de 'breedte' en niet in de 'lengte' gescheurd.

MoonlandMenace
29 januari 2015, 01:56
De intonatie was ten tijde van de foto's inderdaad nog niet bijgeregeld, scherp opgemerkt.
Ik merk wel op dat de stemmechanieken hun beste tijd gehad hebben, de gitaar blijft ook niet lang op stemming. Deze denk ik dus te vervangen. Enige tips voor goede mechanieken tegen een aanvaardbare prijs?

vulvasonic
29 januari 2015, 02:55
Goede stemmechanieken zijn mijs inziens vrijwel per definitie niet duur. Niet te zuinig in wezen. Topkammetje indien nodig goed uitvijlen en je hebt gewoon een heel mooie en uitstekend functionerende gitaar voor heel weinig geld. Gefeliciteerd man! :)

MikeD
29 januari 2015, 08:52
Washburn Harmonic Lock brug, de vetste vaste brug ooit gebouwd. Met een trucje: aan weerszijden zit een inbusboutje waarmee je de zadeltjes na gedane afstel arbeid strak tegen elkaar kan zetten. Voor nog meer sustain.

Leuk dat er nog een paar mensen zijn die wel eenst wat anders willen dan G. of F. :ok:

Idd gave brug.. het valt mij op dat washburn destijds kennelijk zelf nogal wat eigen idee er op nahield over de brug-staartstukken; zie (alweer....) mijn verhaal over m'n Washburn Rudy Sarzo bas. Ook eigen fabrikaat en getuigend van 'oorspronkelijke opvattingen'. BTW: Nu dat je 'm gepoetst hebt ziet jouw T-Bird er uit als een Raket waterijsje waar 1 keer aan gelikt is (dat is een compliment; geen disser)

MikeD
29 januari 2015, 09:06
Ik merk wel op dat de stemmechanieken hun beste tijd gehad hebben, de gitaar blijft ook niet lang op stemming. Deze denk ik dus te vervangen. Enige tips voor goede mechanieken tegen een aanvaardbare prijs?

Als algemene tip: zoek naar vervangingsmechanieken met een zelfde basisplaat als die er op zitten zodat je geen nieuwe gaatjes hoeft te boren voor de bevestigingsschroefjes aan de achterkant van de kop en dus ook geen 'lege gaten' overhoudt die zo'n overduidelijke 'give away' zijn van het zijn vervangen van de originele onderdelen.. Zo pasten de schroefjes van Grover mini locking rotomatics precies op de gaatjes van de standaard mechanieken van m'n B&CH firebird. En met vulvasonic kan ik het eens zijn; koop gewoon goede. Die paar tientjes extra ben je gauw vergeten. De ergernis van teruglopende mechanieken is nauwelijks op geld te waarderen.

munkie
29 januari 2015, 14:58
Nu dat je 'm gepoetst hebt ziet jouw T-Bird er uit als een Raket waterijsje waar 1 keer aan gelikt is

Dat was wel na een hele dag poetsen. Brug eraf, zadeltjes eruit, zadeltjes polijsten (messing!). Er groeide groene mos op de toets, ik overdrijf niet.

Tupelo
29 januari 2015, 15:21
Tuners ?
Gotoh scheelt in mijn beleving een flinke slok op een borrel in verhouding tot Schallers, Sperzels, Grovers etc., en doen de truck net zo goed.
Zover ik op de hoogte ben in allerlei afmetingen verkrijgbaar, zit vast iets tussen dat gemakkelijk te monteren valt.
Wel ff checken.
Niet alleen de gaatjes voor montage, maar ook de diameter van het gat waar de tuner doorheen moet.
Wellicht heb je ringetjes nodig.

Rinze
29 januari 2015, 16:04
Voor je de tuners vervangt zou ik de topkam onder handen nemen, heel vaak zit daar het probleem. Zorg dat de sleuven goed gevormd zijn en de snaren niet blijven hangen en kijk dan nog eens naar de stemvastheid.

MoonlandMenace
29 januari 2015, 16:43
Dank voor de tips. Ga zeker de topkam nakijken en eens zoeken naar passende tuners.

BamBuFan1
30 januari 2015, 01:11
Dat was wel na een hele dag poetsen. Brug eraf, zadeltjes eruit, zadeltjes polijsten (messing!). Er groeide groene mos op de toets, ik overdrijf niet.

Tja, zo heb je in één keer alle mojo uit die gitaar verwijderd.