PDA

View Full Version : Volgorde van pedalen



allard85
25 januari 2015, 19:35
Zal waarschijnlijk wel het zoveelste topic zijn, maar graag had ik jullie advies over volgorde van pedalen op mn pedalboard. Op mn pedalboard heb ik ruimte voor 6 pedalen. Voornamelijk speel ik rock,blues oa metallica, nirvana, greenday triggerfinger pearl jam. In volgorde op het board. Tuner, digitech screaming blues, digitech grunge, fuzz,acoustic simulator. Nu heb ik nog plek voor 1 of 2 pedalen eventueel kan ik de tuner weglaten. Hebben jullie nog suggesties welke en waar ik een pedaal kan toevoegen. Alvast bedankt.

Mitch
25 januari 2015, 20:46
welke pedalen erbij is puur persoonlijk. Met wat je nu aangeeft aan bands zou ik zeggen nog iets van modulatie (chorus, phaser) en een delaytje? De volgorde is op zich normaal zo; kijk anders nog even in de FAQ bovenaan dit subforum.

DannyFender
26 januari 2015, 11:36
De tuner weglaten zou ik 'eng' vinden. Het is toch wel verdomd gemakkelijk zo'n tuner. Als je gelukkig bent met je vervormingspedalen, zou ik die zo laten - ikzelf ben niet zo'n digitech man. Heb toevallig deze week een Bogner Ecstasy gevonden, wat een wereldpedaal. Topvervorming, en goed aan te passen aan het moment.

Als toevoeging: als eerste zou ik voor een delay of een chorus gaan. Succes!

telerocker
26 januari 2015, 13:13
Een delay (met modulatie) lijkt me een zinvolle toevoeging aan je arsenaal.

joh@ndederde
26 januari 2015, 13:54
Stempedaal is denk ik wel het belangrijkste pedaal. Al heb je nog zo'n vette sound, wanneer je out-of-tune bent met de rest van de band, klinkt het nog steeds nergens naar. Als toevoeging, wat hierboven ook gezegd wordt, modulatie en delay. OP die manier kun je alle kanten op. Qua modulatie heb je ook weer veel keus (chorus, flanger, phaser, vibrato, tremolo, uni-vibe etc.), maar dat is een kwestie van smaak en stijl.

driftkop
26 januari 2015, 15:16
Wat is nu precies de vraag over de volgorde?

allard85
26 januari 2015, 18:49
Mn tuner kan ik bovenaan mn pedalboard zetten en voorzien van een batterij (heb namelijk 6st voeding in mn board). Dat bedoelde ik met weglaten. Dank voor jullie suggesties. Mijn vraag met betrekking met volgorde was waar de overige pedaal het beste geplaatst kunnen worden. Gewoon achter de andere pedalen of nog ergens tussen?

Tonton
27 januari 2015, 09:09
Let ff op met Fuzz als er een apparaat voor zit in chain met buffer ingebouwd, kan de fuzz sound volledig veranderen ook al staat die andere pedaal uit. Ook een boost voor de fuzz kan negatief zijn.
Ook wah en fuzz samen is soms lastig, krijg je scheterig of haperig geluid
gewoon ff op letten dat je fuzz hetzelfde blijft als single pedal en in je chain.

ikzelf zet modulation reverb, delay en chorus in FX loop, dus na de pre-amp, dat klinkt strakker
zijn echte after effects, in studio zouden ze die pas op het mengboard toevoegen
maar een univibe of phase 90 zet ik juist weer aan het begin na de wah, dat zijn meer filters
overdrive, distortion weer voor de pre-amp maar na die filters
tis ook beetje proberen

welke pedalen.
ik ben gek op univibe, maar dat is persoonlijk, zo heeft iedereen zijn verslaving :)
metallica, pearl jam gebruiken veel wah, zou ik zeker erbij doen als eerste pedaal in de chain
beetje delay op je solo kan ook geweldig klinken
beetje chorus a la Zakk Wylde ook weer, net wat je smaak is

of je koopt een Zoom CDR70, dan heb je goede all-in modulation pedaal en kun je na ervaringen opdoen dedicated pedalen kopen
bij mij staat hij er ook nog op als backup all-can-do pedaal terwijl ik ook dedicated modulation pedals heb.
en gebruik hem ook als tuner, scheelt gelijk weer ruimte

ook looper (simpele Ditto looper) is leuk in de fxloop, kun je verschillende sounds van je pre-amp mixen (clean chords en distorted solo improviseren)
om maar wat uit je lijstje te noemen: Alive van Pearl Jam ff E G D A met wat univibe aan in je looper zetten (Ditto looper) dan trap je je fuzz en je nieuwe Wah aan en voor je het weet ben je een paar uur verder :)