PDA

View Full Version : Dunlop 5005 Plectrumhouder



BasElshout16
25 januari 2015, 19:27
Ik heb nogal wat plectrums en ik raak ze gauw kwijt. Ik heb nu de Dunlop 5005 gevonden maar ik wil die graag op m'n akoestische LaPaz 001 BK plakken. Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan doen?


Thx & Rock on!!
:strat:

Bas

Plant
25 januari 2015, 19:53
Daar zit toch gewoon al een stukje dubbelzijdig schuimtape op de achterkant?

Je kunt dit gewoon op de gitaar plakken. Ik deed dat altijd achterop de kop bij de stemmechanieken. Anderen plakken hem op de zijkant van de klankkast bij de overgang naar de hals. Het is maar net wat je praktisch vind om tijdens het spelen snel een ander plectrum te kunnen pakken. Stel je staat / zit op een podium tijdens een optreden en je plectrum valt, dan wil je zo snel mogelijk weer een plectrum in je hand.
Voor op de klankkast (het bovenblad) zou ik niet doen, maar verder zijn er geen 'regels'.

Ruud313
26 januari 2015, 09:08
Oppervlak waar je op gaat plakken wellicht even stof- en vetvrij maken. Anders valt ie er na een week weer vanaf...

BasElshout16
26 januari 2015, 11:30
Met wat voor materiaal zou ik hem dan vast moeten plakken?

synapse
26 januari 2015, 11:31
Je moet vooral spelen zoals jij dat wilt, maar die Lapaz is toch een nylonsnarige gitaar?
Persoonlijk vind ik de combinatie nylonsnaren met een plectrum niet echt geslaagd.

BasElshout16
26 januari 2015, 11:37
Nee het is geen nylonsnarige gitaar, geen idee wat het dan wel moet zijn maar hier staat de informatie op:
http://www.bax-shop.nl/klassieke-gitaar/lapaz-001-bk-klassieke-gitaar-black/product-details.html

Hoe moet ik de Dunlop 5005 erop plakken dan?

okeeee
26 januari 2015, 12:40
geheel aan joe
van dubbelzijdigplakband tot secondelijm or whatever
wees creatief !!

Rizz
26 januari 2015, 12:51
Nee het is geen nylonsnarige gitaar, geen idee wat het dan wel moet zijn maar hier staat de informatie op:
http://www.bax-shop.nl/klassieke-gitaar/lapaz-001-bk-klassieke-gitaar-black/product-details.html

Hoe moet ik de Dunlop 5005 erop plakken dan?

Ja, het is wel een nylonsnarige gitaar.. Je bovenste drie "stalen" snaren hebben ook een nylon kern. Een klassieke/spaanse gitaar heeft dit altijd.. Buiten je eigen voorkeuren zou ik me niet veel aantrekken van de mening van een ander of je klassieke gitaar wel of niet met een plectrum moet bespelen. Ik vind het zelf ook niet geslaagd, maar hee, als jij dat wel vindt.. Tis jouw ding tenslotte!

En waar je dat ding moet plakken, verzin 's wat.. Dubbelzijdig tape werkt prima...

Ruud313
26 januari 2015, 15:30
Zoals Plant al aangaf: "Daar zit toch gewoon al een stukje dubbelzijdig schuimtape op de achterkant". De dubbelzijdige tape zit er dus al op, je kunt dat ding gewoon als een sticker op je gitaar plakken. Let er verder op dat je hem niet ergens plakt waar hij in de weg zit bij het aanslaan van de snaren, dan komt alles vast in orde.

BasElshout16
26 januari 2015, 17:35
Hey Ruud,

Ik bekijk hier nu mijn gitaar en zie nergens dubbelzijdig schuimtape opzitten.....
Maar bedankt voor jullie hulp!

Gearjunkie
26 januari 2015, 17:43
😳 Op de plektrumhouder wel??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rizz
26 januari 2015, 18:28
Ben je nou serieus? Ik mag hopen van niet... Ik kon een sarcastische gniffel nauwelijks onderdrukken.. :)

Ff nadenken kerel en je eigen topic nog eens doorlezen, miss wordt het dan duidelijk

Ruud313
26 januari 2015, 18:57
Bas, ik bedoelde inderdaad dat er tape achterop de plektrumhouder zit. Dat wijst zichzelf, echt, maak je geen zorgen.

Plant
26 januari 2015, 19:37
Achterop de houder. Plaatje dan maar?

http://ecx.images-amazon.com/images/I/61Ns4JMg6LL._SL1300_.jpg

Of zijn ze 'm vergeten? Of is het geen nieuwe? Dit soort spul kun je ook bij de bouwmarkt kopen.

vederlicht
26 januari 2015, 22:37
Je kunt ook hele simpele, rubbertjes kopen voor dat doel. Je schuift dat rubbertje op de kop van de gitaar over de snaren. Je hebt dan de mogelijkheid om aan iedere zijkant van het rubbertje een plectrum te bewaren. Volgens mij bij iedere muziekboer te verkrijgen.
Vederlicht

BasElshout16
27 januari 2015, 11:16
Oeps..... Natuurlijk niet zo slim van me.

okeeee
27 januari 2015, 23:34
dat ronde gat is de natural plectrumhouder van de gitaar
gooi daar na het spelen je pectra in en je haalt ze er uit als je ze nodig hebt
is wat moeilijk in het begin maar iedere goede gitarist gebruikt deze methode

vederlicht
28 januari 2015, 21:55
dat ronde gat is de natural plectrumhouder van de gitaar
gooi daar na het spelen je pectra in en je haalt ze er uit als je ze nodig hebt
is wat moeilijk in het begin maar iedere goede gitarist gebruikt deze methode

Okeeeeeee!? Daar had ik nou nog nooit van gehoord. Dat moet toch een hoop gerammel geven als je die plectrum met je dikke vingertjes tussen de snaren en het gat er onmogelijk uit kan krijgen. In die enorme klankkast van mijn gitaar verdwaalt dat dingetje zeker om nooit meer terug te keren.......
vederlicht

Ruud313
29 januari 2015, 10:42
Blijft een van de belangrijkste skills voor een (beginnend) akoestisch gitarist om te leren; plektrums uit de klantkast rammelen. Heel wat uurtjes heb ik gitaren ondersteboven staan schudden, maar ik mag mezelf daardoor inmiddels wel redelijk compenent noemen op dit gebied. Al die oefening was dus niet voor niets.

Plant
29 januari 2015, 19:18
Als het me al gebeurt, heb ik 'm er vrij snel weer uit. Zomaar wat schudden kan lang duren.

Gitaar in speelhouding met de headstock naar beneden het plectrum intern langs de zijkant laten glijden. Dan ligt ie ergens vooraan bij de hiel. Gitaar naar voren draaien met klankgat naar beneden zodat het plectrum daar net voor het zangbalkje op het bovenblad ligt. Dan à la pannekoek keren met de gitaar een beetje schuin houden het plectrum in 1x met een boogje over het zangbalkje naar buiten lanceren.

Volgende level: gitaar met een klankgatelement. Dat wordt al iets moeilijker.

Ruud313
30 januari 2015, 08:02
Gitaar in speelhouding met de headstock naar beneden het plectrum intern langs de zijkant laten glijden. Dan ligt ie ergens vooraan bij de hiel. Gitaar naar voren draaien met klankgat naar beneden zodat het plectrum daar net voor het zangbalkje op het bovenblad ligt. Dan à la pannekoek keren met de gitaar een beetje schuin houden het plectrum in 1x met een boogje over het zangbalkje naar buiten lanceren.

Precies, zo doe ik het ook.