PDA

View Full Version : Midi phantom power, aarde vraag... :-)



Nocki
25 januari 2015, 19:02
Hi allemaal,

M'n rackje stuur ik aan met een midi pedaal. Ik gebruik de 2 overgebleven aders van de midikabel voor 9v.
Aangezien ik de 9v die m'n midi pedaal in gaat ook wil gebruiken voor 4 9v pedaaltjes ben ik aan het kijken hoe ik dat het beste kan doen.
Toen ik daar over dacht zag ik dat het midi signaal z'n eigen aardedraad heeft en de voeding ook. Zou ik die ook combineren? en wanneer niet, waarom niet?

Deze vraag omdat ik ergens een groundloop brom (denk) te hebben en de aarde van m'n signaal, op het pedalboard, al af heb gehaald en ik nog niet 100% tevreden ben.

Iemand met meer ervaring met midi phantom power en pedaaltjes gecombineerd die hier meer over kan vertellen?

obiwanjacobi
25 januari 2015, 19:28
De MIDI verbinding zelf heeft geen aarde, ground of 0-draad, het is een stroom-loop tussen MIDI out (sender) en MIDI in (ontvanger). Ik zou dus zeker voor de voeding een eigen + en - (gnd) aanleggen.

Een aardlus kan ook onstaan door het gebruik van meerdere versterkers/effecten/mixers etc. Dus de vraag is, als je het MIDI pedaal loskoppeld, is de brom dan weg?

Nocki
25 januari 2015, 19:43
Goede vraag! Dat ga ik uitzoeken en dan meld ik me weer.

Waar ik ook aan zat te denken. Indien er ergens een verbinding wordt gemaakt met het midi gedeelte van mn Intellifex of het midi pedaal en de voeding zit er een lus tussen alles voor en na de voorversterker wat ook niet goed is..

Ik check het even... bedankt!

D3nnis
25 januari 2015, 19:59
Ik weet er het fijne niet van, maar zou midi volgens het protocol niet altijd galvanisch gescheiden moeten zijn van de rest van de apparatuur, waardoor -als fabrikanten netjes volgens de regels werken- midi geen aardlussen kan creëren?

Nocki
25 januari 2015, 20:16
Dat was mijn idee ook.
Als ik de midi los gooi is het nog... Nog maar eens wat verder experimenteren :-)

Het lijkt een beetje karate kid... Pedal on, pedal of.. Good, Daniel-san...

D3nnis
25 januari 2015, 20:27
Wat voor voeding gebruik je voor je pedalboard? Ik gebruik alleen een pedaltuner icm mijn rack, maar met een 1-spot, en diverse 1-spot varianten had ik een brom.

Nocki
25 januari 2015, 20:37
Goede! Ik heb 2 rackjes. In de ene zit een onespot, in de andere iets wat altijd zonder problemen heeft gewerkt maar ik weet niet wat het er voor een is... Ik zal het eens checken of het met de onespot niet is! Merci!

Hier nog voor de goede orde:

Gibson -> pedalboard
DIY Tubescreamer, BYOC envelope filter, KORG pitchblack tuner, MI audio crunchbox ->
Mesa/Boogie Mark IVa
Rockron Intellifex
Korg DTR-1 tuner

Op het pedalboard ook een midi pedaal en in het rack nog een Nobels midiswitcher.

Ik gebruik het pedalboard ook in combinatie met mn Eleven rack zonder de andere spullen. 1 pedalboard, 2 systemen.

Nocki
6 februari 2015, 23:34
Ondertussen van alles geprobeerd maar het blijft niet 100%. En dat moet het dus wel zijn.
Uiteindelijk gekozen voor kleiner pedalboard met alleen midi. De pedalen zullen dus op een los bordje komen wat ik dan ook mee kan nemen naar gigs waar ik geen amp hoef mee te brengen...
Bedankt allemaal.

D3nnis
7 februari 2015, 08:16
Ik zit nog eens te kijken naar je setup...heb je niet toevallig ook storing als je alleen het rack gebruikt? En als je alleen het pedalboard gebruikt zonder rack?

Nocki
7 februari 2015, 20:26
Dan ook storing...

D3nnis
7 februari 2015, 20:56
Damn, best guess was de Korg rack tuner, maar dat kan het niet zijn bij het gebruik van het pedalboard zonder rack...