PDA

View Full Version : 6L6 vs EL84 etc.



fredjuh
25 januari 2015, 16:31
Ik lees vaak op internet:

"I generally like 6V6 over EL84."

of

"I generally like EL84 over 6V6."

Ik heb echter het vermoeden dat dit beoordelingen zijn van het circuit en niet van de buizen. Ik heb een tijdje terug de Egnater Rebel 20 geprobeerd, en onlangs wat clipjes ervan gekeken. Het voornaamste verschil wat ik kan ontdekken is dat de EL84's sneller in de oversturing lopen omdat ze steiler zijn. (Steilheid is de versterking van een pentode.)

Dus: wat zijn jullie ervaringen in de klankverschillen tussen buizen en in hoeverre denken jullie dat deze ervaring vooral het gevolg is van het circuit om de buis en de headroom van de buis?

De big bottles (grote flessen :D) mogen ook meedoen, dus als iemand ervaringen heeft met magische Sylvania 6CA7's of RCA 6L6'en, kom maar door.

tommus42
25 januari 2015, 16:34
Tronal EL84 uit 1983 versus Sovtek EL84M in een AC30: de laatste beter maar het kan ook komen doordat ze twee keer zo luid zijn:D. De tronals waren op.

Tabula Rasa
25 januari 2015, 16:58
Geen idee... Ik vind tot nu toe steeds de mooiste cleans komen uit 6v6 amps en mooiste scheur uit el84 amps.... Of het t aan de buizen ligt? Geen idee.

Pepe
25 januari 2015, 17:19
Er zit een wereld van verschil tussen een blues junior en een Orange Tiny terror ondanks de gedeelde El84 power amp, om maar eens wat te noemen. Buizen gedragen zich verschillend in verschillende circuits.
Niettemin, generaal gezegd zal iedereen het er mee eens zijn dat een 6v6 in een soortgelijk circuit wat warmer en compresder klinkt dan de het meer heldere hoog en laag van een 6l6.
Zo kijk ik er tegen aan.

tommus42
25 januari 2015, 18:02
Heb eens de Vanderveen 4xEL84 versterker (fixed bias, 40W) in m'n AC30 gehad. Hij leek iets luider te zijn, waarschijnlijk ingebeeld, maar hij klonk nog steeds erg als een Vox:). Wel een stuk beter voor de buizen, nu draait ie weer op een behaaglijke temperatuur, met 82 ohm of 50 ohm kathodeweerstand.
Maar volgens mij is dat een klankbepalend verschil, fixed bias of kathode bias.

Speeddemon
25 januari 2015, 21:29
Ik heb tot nu toe met name verschillen in headroom, diepte/breedte en power gehoord wanneer je 'small glass' vergelijkt met 'big glass'.
M.a.w., 2x EL34 met 30 à 40W klinkt toch echt ietsje grootser dan 4x EL84 met +/- 36-40W.

Mitch
25 januari 2015, 22:36
Het is inderdaad verdomd lastig om te bepalen of je nou naar de buizen 'luistert' of het circuit 'hoort'. Eigenlijk kun je alleen iets zeggen op bijvoorbeeld een THD Univalve of Bivalve of zo. Zelfde circuit, eindbuis anders. Maar uiteindelijk luister je altijd naar het geheel. Pre amp, power amp, buizen, trafo, speaker, kast... haal daar maar eens even de details uit.
Hoe vaker ik heb getest tussen verschillende gitaren/pedalen/kasten op bijvoorbeeld één amp, des te duidelijker het me werd dat als je 'effe snel' iets vergelijkt dat je eigenlijk nog niks weet, maar wel geneigd bent te oordelen :D

Pepe
25 januari 2015, 23:11
Afgezien daarvan, de ene 6l6 is de andere niet. Het verbaast me trouwens hoe weinig je een kwartet 6v6 tegenkomt. Misschien omdat Leo dat nooit gedaan heeft?

telerocker
26 januari 2015, 00:13
Er zat een kwartet 6V6 in mijn Rockerverb 50, maar met de Mark II is Orange overgestapt op EL34. Misschien is het goedkoper. Ik heb destijds de RV50 vergeleken met de RV100 en vond de 50-watter fijner en muzikaler, maar dan praat je over nuances in een directe vergelijking op medium volume. Of je dat op het podium nog hoort, is de vraag.
In EL84's hoor ik een dominante chime in het midhoog dat toeneemt op volume, maar dat zal ongetwijfeld bij bepaalde ontwerpen niet zo zijn. EL34's zijn imo doorgaans wat sterker in het middengebied en excelleren wat mij betreft voor (classic) rock en hardrock. Een 6V6 blijft voor mij één van 'muzikaalste' buizen. Met 6L6's heb ik minder ervaring.
Het vervelende is dat ze in verschillende circuits anders uit de verf komen of zoals Mitch zegt: hoor je de buis of het circuit?

Bernardduur
26 januari 2015, 09:35
Ik heb een kwartet 6V6 in mijn Dumble kloon zitten waar ik erg van gecharmeerd ben.

Ik merk altijd dat op lagere volumes het karakter van een eindbuis minder aanwezig is, maar dat bij hogere volumes dat meer naar voren komt.

Pepe
26 januari 2015, 10:18
Ja, meer vervorming vergroot de afwijkingen. Het is 1 van de redenen waarom je huiskamer sound anders klinkt op een podium, hence het hele rack verhaal.
Bij een amp speelt dan ook speaker vervorming mee, dat kleurt net zo hard de sound van een buis als wat er in gaat, om nog maar even terug te komen op de originele vraag.

Rick trodat
26 januari 2015, 11:54
Hoe meer watt je hebt, hoe minder het uitmaakt. Dan worden de verschillen alsmaar minder. Om een voorbeeld te geven. De eerste hook captain was 6l6 en de tweede el34. De eerste was 80 en de 2e 100 watt. Dat verschil was serieus bijna niet te horen. De 2e had wat meer compressie en wat minder hoog dat is dan ook meteen vaak het verschil tussen 6l6 en el34. qua circuit zijn ze ( voorzover dit mogelijk is) gelijk gebleven. Want bij een el34 heb je altijd al aanpassingen aan het circuit die dus ook een verandering meebrengen in het eindgeluid. De één kan niet zonder de ander. Dat heb je altijd.

De karakter van een buis is vaak pas goed te horen als je em flink op zijn donder geeft. Dan worden de verschillen groter tussen eindbuizen. Voordat je een 100 watter qua eindbuis op de kast hebt, dan ben je inmiddels doof.

De blues junior is ook een goed veerbeeld. Fender heeft geprobeerd om in een typisch fender circuit ( voorzover je daarvan kan spreken) een el84 te plaatsen. In vergelijking met een 6v6 heeft deze duidelijk meer sprankel en een stuk meer hoog ( ook tot een pijnlijke grens) in vergelijking met een 6v6, die ook vooral warmer en meer bas kan leveren. Maar bas neemt ook voornamelijk en aanzienlijk toe, als je meer watt hebt.

jonghj
1 februari 2015, 21:24
Ik sluit me hier bij aan.
Je kunt in het algemeen iets zeggen over de tonale eigenschappen van buizen. Je ziet iets dergelijks bij de bassman (6L6) en de jtm45 (EL34). Het basis schema is erg vergelijkbaar, cabinet en buizen zijn anders dus toch een andere sound. Maar of dat aan de buizen ligt of aan de kast?

Anyway.
Een 6L6 geeft met een koude bias een Fenderish geluid ( veel headroom en veel hoog en laag ).
Een el84 geeft je wat meer hoog en een grittier geluid,
een el34 geeft over het algemeen de meer marshallesque sounds.

Gearjunkie
1 februari 2015, 21:32
JTM45=KT66
In het begin 5881 buizen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

jonghj
1 februari 2015, 21:40
JTM45=KT66
In het begin 5881 buizen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Klopt! My bad.

Rick trodat
2 februari 2015, 11:56
jtm50 is geloof ik el34. en is ook feitelijk een jtm45