PDA

View Full Version : Vintage Veenendaal stervend?



jplm
25 januari 2015, 14:01
Hallo.

Ik kijk zoals gebruikelijk tegen september en maart zo af en toe op de site van de gitaarbeurs in Veenendaal om de exacte datum in de agenda te kunnen noteren, viel me op dat de datum van maart tot nu toe nog steeds niet vast staat. Op hun Facebook-pagina staat wel de 28ste genoemd, maar vreemd dat dat dan niet op de eigen site zelf staat. Het laatste "nieuws" op Facebook is ook al een maand oud. Het zou toch niet op een eind aan gaan? (misschien iets voor Nicky Moeken om in dat gat te springen).

Groet, Jan.

dunhill1
25 januari 2015, 17:33
Zou me niks verbazen als het op enig moment einde verhaal zou zijn.
Tenminste, vanuit verkoper/standhouder perspectief.

De paar keer dat ik er was, liepen er wel erg veel " kalende vijftigers met dapper wapperende paardenstaartjes compleet met houthakkersbloezen (vergeet het lederen gilet niet..) en balen shag van onbestemd huismerk in de borstzak" rond.

Dat zijn vaak enorm aardige meneren maar ze staan over het algemeen bekend als niet al te kooplustige typetjes die een flink robbertje bandenschoppen niet uit de weg gaan.

Met andere woorden: als er weinig verkocht en veel gezeurd en geleurd wordt(al dan niet door onrealistisch geprijsde koopwaar) zullen de standhouders op enig moment afhaken.

Dan treedt de neerwaartse spiraal in werking.
Minder aanbod, minder kijkers, minder kopers, minder standhouders, minder inkomsten voor organisator.
Of te wel minder! Minder! Minder!

Een echt kwalitatief goede beurs met eersteklas aanbod zou denk ik nog wel levensvatbaar zijn. Veenendaal gaat (helaas?) vroeg of laat ten onder aan de penetrante spruitjeslucht.

Disclaimer: uiteraard is dit geheel mijn eigen interpretatie, voor hetzelfde geld snap ik er geen reet van:seriousf:

Pepe
25 januari 2015, 17:53
Ik denk dat een low profile gitaarbeurs best wel levensvatbaar is mits de prijzen ook echt low profile zijn.

jplm
25 januari 2015, 18:59
Met andere woorden: als er weinig verkocht en veel gezeurd en geleurd wordt(al dan niet door onrealistisch geprijsde koopwaar) zullen de standhouders op enig moment afhaken.

Kun je me deze even uitleggen? Ik bedoel, het is raar als standhouders afhaken omdat klanten zeuren over onrealistisch geprijsde koopwaar; ze prijzen die koopwaar tenslotte zélf, niet dan ?

Groet, Jan.

Hotpepper01
25 januari 2015, 19:26
Ik hoop dat Veenendaal nog jaren door gaat. Heerlijk om er rond te struinen en ja, ik heb er wel eens een gitaar gekocht. Vijftig ben ik wel geweest, maar voor mij geen paarde(n) staart, houthakkersblouse en mn haar heb ik voor het merendeel ook nog. En als de juiste gitaar er staat (jazzbak, parlor, of een leuke elektro akoestische) dan mag ze mss nog wel mee naar huis ook... dus...

Dirk_Hendrik
25 januari 2015, 19:47
Kun je me deze even uitleggen? Ik bedoel, het is raar als standhouders afhaken omdat klanten zeuren over onrealistisch geprijsde koopwaar; ze prijzen die koopwaar tenslotte zélf, niet dan ?

Groet, Jan.

Die is toch helder? De klanten hopen op een mooie vangst, de standhouders hopen op de jackpot. Dat betekent al heel snel onoverbrugbare verschillen van prijs-opinie. Goeie kans echter dat de standhouders zélf al hebben betaald wat de klanten nu bieden en daar dus nog hun eigen marge bovenop moeten dien. Als je dan als standhouder "alléén maar lui krijgt die veel te laag bieden" taai je af.

En volgens mij is dat nu al jaren de kritiek op vintage Veenendaal. Alles moet de absolute hoofdprijs kosten.

Pepe
25 januari 2015, 20:45
In Doornroosje, begin tachtig, werd af en toe een gitaarbeurs gehouden. Je kwam binnen met een gitaar, legde dat op een tafel en ging er naast zitten. Je kon goeie deals maken, soms werd er gewoon geruild.
In Veenendaal werkt dat niet. Ik kwam daar met oude Duo Sonic langs die al snel door een Duitser werd opgemerkt. Na wat gezeur over de prijs een deal gemaakt. S'middags toen ik een rondje liep bleek die Duitser een stand te hebben met dure vintage. Daar stond mijn Duo Sonic tussen voor het dubbele van de prijs waar ie hem een paar uur geleden voor gekocht had.

Een groot deel van die beurs bestaat uit winkeliers en webshops die gewoon doen wat ze altijd doen plus nog wat vintage handelaren die de Europese beurzen afstruinen voor leuke koopjes en nemen wat eigen dure spullen mee zonder de intentie dat te verkopen, dat high dollar circuit speelt zicht ergens anders af.
Als er echt een leuke deal te maken is is dat allang gedaan voor de kale vijftigers het toneel betreden.

Tunes
26 januari 2015, 11:57
Kun je me deze even uitleggen? Ik bedoel, het is raar als standhouders afhaken omdat klanten zeuren over onrealistisch geprijsde koopwaar; ze prijzen die koopwaar tenslotte zélf, niet dan ?

Groet, Jan.

Nu heb ik geen ervaring met veenendaal maar wel ibbenburen (duitsland) en heel opvallend, de nederlander begint te zuchten en te steunen bij de toch al heel erg lage prijzen en koopt uiteindelijk niks, de duitser kijkt wat de prijs is en weet dat het goedkoop is en koop als hij het wil, en de rus is gewoon een kloothommel die alles voor niks wil.

Duitsers weten wat iets kost en wat het waard is en hebben ze het nodig (of willen ze het) dan zeiken ze niet over een dubbeltje minder.
Dit najaar sta ik weer in duitsland.

Little Jay
26 januari 2015, 14:04
haha, moest stiekem even lachen, want je omschrijving van de bezoekers door dunhill1 als "kalende vijftigers met dapper wapperende paardenstaartjes compleet met houthakkersbloezen (vergeet het lederen gilet niet..) en balen shag van onbestemd huismerk in de borstzak" vind ik stiekem wel heel erg treffend...... daar liepen er relatief wel veel van rond ja!

Ben er zelf twee keer geweest, in 2006 of 2007 en toen een prachtige Framus Missouri uit '75 gekocht en later in 2011 een coole EH Phaser uit '81 meegenomen. Dus mij heeft het i.i.g. wél verleid tot het uitgeven van geld.

Die laatste keer probeerde ik een Gibson ES-125T uit en de verkoper vroeg toen of ik niet toevallig Jesse van Ruller heette. Thanks man! :D

Zou toch zonde zijn als dit evenement zou verdwijnen.

jplm
26 januari 2015, 20:55
Zou toch zonde zijn als dit evenement zou verdwijnen.

Ho even, zover is het (nog?) niet. Ik vroeg het me alleen af, omdat de datum van maart op hun site nog niet gegeven wordt, en hun laatste "nieuws" op Facebook een prettig Kerstfeest en een gelukkig Nieuwjaar is.

Groet, Jan.

jplm
29 januari 2015, 12:57
Hallo.

Ik had vanmorgen een helder moment (zeldzaam) en heb eens gegoogled op de Veenendaalhal (gebouw waar die Vintagebeurs gehouden wordt) en toen werd het al wat duidelijker; de zaak staat op de nominatie om gesloopt te worden. De oorspronkelijke plannen waren ergens begin dit jaar, met buiten gebruik neming op 1 januari, maar dat is iets opgeschoven, meen ik begrepen te hebben.
Zou toch jammer zijn, ik vond het altijd een prima locatie, qua gebouw, qua rijroute en qua parkeren. En, omdat ik Nederland in toenemende mate zie als een lapje grond met daarop een groepje mensen die het elkaar zo moeilijk mogelijk proberen te maken, had ik bij ieder bezoek aan de beurs altijd al een beetje het idee van "dit kan zo nooit lang goed gaan". En inderdaad, het moet vol huizen geplempt worden door een of andere projectontwikkelaar, Plan Stationsbuurt of Spoorbuurt heet het geloof ik.
Maar goed, hopelijk kan de beurs op een andere locatie verder gaan. Aan de andere kant, omdat de beurs nota bene een eigen website en een Facebookpagina heeft zou je daar toch iets van een berichtje omtrent dit gegeven verwachten.

Groet, Jan.

Pepe
29 januari 2015, 13:07
Niks nieuws onder de zon. Dit was ook al een locatie waar eerder naar uitgeweken was.
Dit soort evenementjes zijn voorbestemd tot zaal De Gouden Ploeg of Gemeenschapshuis De Purperen Berenlul.
Zolang Veenendaal een bejaardenhuis met kantine heeft zie ik geen probleem.

MikeD
30 januari 2015, 09:06
Het curieuze is dat Gitarist voor vintage veenendaal de datum 28 maart in de evenementenkalender heeft gezet terwijl op de eigen site van de organisatie nog altijd 'meer info volgt' staat.....alternatieve locaties zou ik wellicht nog wel kunnen aandragen maar daar hangen prijskaartjes aan en ik vermoed dat de veenendaalhal lekker low budget was.....

Duhsjaak
30 januari 2015, 09:21
We zijn in ons enthousiasme zelf ook niet helemaal rationeel bezig.
Op 7 maart is er de Noordelijke Gitaar Dag. Plotseling is er behoefte aan een meeting. Die staat op 1 maart genoteerd. De Vintage dingest zit daar ook min of meer in de buurt.

Vijftiger of niet, wie denkt dat een gitarist gemiddeld 3 gitaren in de week koopt, wordt teleurgesteld. In commercieel opzicht in ieder geval.
Het stellen van realistische doelen lijkt mij geen gek idee.

Vriendelijke groet, Gus

Tunes
30 januari 2015, 12:47
Da's inderdaad misschien een beetje te veel van het goede.

Hotpepper01
5 februari 2015, 21:05
He, gelukkig. Het verlossende woord staat op de site van de vintage gitaarshow zelf.

quote
Onze volgende show vindt plaats op 28 maart 2015. Meer informatie over de komende show volgt op een later tijdstip.
unquote.

Heerlijk. Kan ik weer mezelf verlekkeren aan mooie gitaren en veel " kalende vijftigers met dapper wapperende paardenstaartjes compleet met houthakkersbloezen (vergeet het lederen gilet niet..) en balen shag van onbestemd huismerk in de borstzak tegenkomen.

wietse
6 februari 2015, 00:33
De paar keer dat ik er was, liepen er wel erg veel " kalende vijftigers met dapper wapperende paardenstaartjes compleet met houthakkersbloezen (vergeet het lederen gilet niet..) en balen shag van onbestemd huismerk in de borstzak" rond.

Dat zijn vaak enorm aardige meneren maar ze staan over het algemeen bekend als niet al te kooplustige typetjes die een flink robbertje bandenschoppen niet uit de weg gaan.


dat zijn juist de mensen die nog wel wat geld te besteden hebben, van de jeugd moet je het niet hebben, de babyboomers (60/70 plussers) hebben vaak nog wat meer te besteden.
is ook logisch dat die 50ers er veel rondlopen die zijn opgegroeid met gitaarmuziek en dus gitaren 40er ook nog wel maar bij de 30ers en 20ers is de gitaar lang niet zo invloedrijk geweest doordat die in de muziek niet meer zo'n prominente plaats innamen. ik houd mijn hart vast voor de toekomst, de populaire muziek tegenwoordig onder de jongeren is gitaarloos of op zijn best gitaararm, alles draait om de beats.





En volgens mij is dat nu al jaren de kritiek op vintage Veenendaal. Alles moet de absolute hoofdprijs kosten.

valt wel mee, je hebt ze er tussen en vreemd genoeg die zaken lopen als een tierelier TFOA vraagt echt hoofdprijzen, toch verkopen ze goed, als ik op vintage veenendaal sta met mijn zacht geprijsde gitaartjes verkoop ik weinig terwijl mijn overbuurman een les paul van 15000 en een strat van 6000 euro verkoopt.
zo'n beurs is voor professionals meer van je laten zien de verkoop daar is mooi, maar naamsbekendheid krijgen is veel belangrijker.



Duitsers weten wat iets kost en wat het waard is en hebben ze het nodig (of willen ze het) dan zeiken ze niet over een dubbeltje minder.
Dit najaar sta ik weer in duitsland.

nou duitsers kunnen ook wel zeuren hoor, maar over het algemeen zijn het goede klanten die niet zeuren over de prijs.
ik zelf heb nog nooit zulke vervelende klanten meegemaakt als een groep roemenen/bulgaren oid die al mijn gitaren die ik toen mee had op een rommelmarkt wilden kopen voor een schijtprijs en maar door bleven zeuren, ze sodemieterden pas op toen ik mijn fatsoen verloor en ze echt weggestuurd heb ( gepaard met enige krachttermen).



terwijl op de eigen site van de organisatie nog altijd 'meer info volgt' staat.....

mirjam organiseert deze beurs dus nu in haar uppie (haar zus had er geen zin meer in) en dan kan je wel eens wat vergeten, het is veel werk de hele organisatie alleen te doen.

Tunes
6 februari 2015, 10:25
Klopt wietse, ik had ook een paar oostblokkers die maar terug bleven komen en maar neuzen en zeuren (ik vertrouwde ze totaal niet).
Heb op het laatste ook maar even duidelijk gemaakt dat het klaar was.

Hoe kom jij er trouwens bij de huidige muziek gitaarloos of gitaararm is, ik hoor bijna alleen maar gitaar muziek.
En bij de diverse pop/rock opleidingen zijn het vooral de standaard rockband instrumenten waar volop aanmelding voor is.

wietse
6 februari 2015, 14:16
Klopt wietse, ik had ook een paar oostblokkers die maar terug bleven komen en maar neuzen en zeuren (ik vertrouwde ze totaal niet).
Heb op het laatste ook maar even duidelijk gemaakt dat het klaar was.

Hoe kom jij er trouwens bij de huidige muziek gitaarloos of gitaararm is, ik hoor bijna alleen maar gitaar muziek.
En bij de diverse pop/rock opleidingen zijn het vooral de standaard rockband instrumenten waar volop aanmelding voor is.

als ik hoor waar er hier in de buurt veel naar wordt geluisterd daar komen weinig gitaren in voor, meer of er een wasmachine aan de wandel is.
wisselt wel per regio zelfs per dorp tijdens de hoogtij dagen van de house was het hier in de buurt vooral house wat door de jeugd werd geluisterd, kwam je richting de wâlden daar was metal weer het meest beluisterd.
maar momenteel is het hip hop of de herrie die ik al eerder omschreef, pf nederlandstalig daar word je ook niet vrolijk van, gitaren is voor oude lullen is het hier meer.

MikeD
6 februari 2015, 17:50
de generatie die thans jong is, is ook veel meer gewend aan het bedienen van game consoles en de controllers van X-boxen en Playstations... hun motoriek is gewoon anders ontwikkeld en ze willen veelal ook geen motoriek ontwikkelen om gitaren te bespelen.. veel te tijdrovend en hun spanningsboog is kort. dus kiest deze generatie massaal voor digitaal ingeblikte geluiden, samples en loops om mee te musiceren. De uitzonderingen daargelaten. Daarmee mogen wij ouwe lullen niet zegen dat de nieuwe wijzen niet tot muziek leiden. Door dat te doen zouden we dezelfde fouten maken als onze ouders die 'onze' muziek meewarig afdeden als 'raspen op gitaren'; Wes Montgomery of Manitas de Plata.. Paco de Lucia.... dat waren gitaristen.. wij niet. Die meneer Dylan die zong daar ooit iets over... wat deden The Times ook al weer???

Harald
6 februari 2015, 20:11
Boâh... veel van wat ik hoor aan nieuwe muziek had zo in mijn jeugd gemaakt kunnen zijn. En de kinderen zijn regelmatig verrast als we weer een liedje uit een film gelijk kunnen meezingen...

En de nieuwe muziek, zitten deels best leuke dingen bij, en andere...

"ik weet dat ik al wat ouder ben, maar dit is gewoon slecht"

jazzie1
10 februari 2015, 13:51
Nounou heren.., daar kunnen wij zelf ook wat aan doen..ik bedoel de jeugd enthousiasmeren voor de gitaar. Mijn zoons heb ik gewoon een gitaar gegeven ( ondanks dat het ook house en hiphop of weet ik veel voor liefhebbers waren).Gewoon laten "aan pielen" en nu speelt de middelste al een aardig stukje. Nu is alles al gauw een "aardig stukje"vergeleken bij mijn onbeholpen niveau maar ze zijn wel "om"!
Ander geval, een collega speelt ook gitaar zijn kleinzoon van drie ( jaja..u leest het goed) pakt als eerste als hij bij opa is zijn... gitaar. Opa heeft een kindergitaar gekocht en dat jochie is helemaal gek van die gitaar en "speelt mee met opa"..een muzikant in dop zou ik zo zeggen.
Dus heren....er is nog niets verloren ( hoop ik).

Harald
10 februari 2015, 15:38
Genoeg jeugd en kids die spelen. De meeste gitaardocenten zouden zonder aanwas werkeloos zijn. Heb gelukkig een redelijk gevarieerde club leerlingen, net niet van 6 tot 60. Houdt het leuk. Als ik de helft van de week bezig zou zijn met gitaarstarter deel 1, dan werd het nog een aardige uitdaging om het leuk te houden.

Hotpepper01
23 maart 2015, 13:44
Aanstaande zaterdag is het zo ver. Veenendaal gaat gewoon door. Zijn er nog anderen die er een kijkje gaan nemen?