PDA

View Full Version : TECH: Marshall lead 12 (5005): minder hoog? schema?



fastfolkert
25 januari 2015, 10:44
Ik heb al jaaaaaren een Marshall lead 12 (model 5005) transistorampje en die staat sinds kort bij een van mijn kids.
Het valt me (en mijn zoon) op dat het geluid met de gainpot laag (clean) eigenlijk ontzettend k*t is; geen bas en mid, en veel te veel hoog. Hij heeft er nu een eq pedaaltje voor en dan is het redelijk in orde te krijgen.
Met gain opengedraaid is het geluid goed, voldoende bas en mid en een lekkere scheur. De Celestion 10" speaker lijkt in orde.

Er zwerft op het www maar 1 schema van dat ding en die is van de (identieke??) top-uitvoering, model 3005:(http://www.drtube.com/schematics/marshall/3005.gif), maar die komt niet overeen met mijn lead 12.

In dat schema zie je wat de fout is: C3 zorgt voor een enorme hoog-toename bij lage standen van de gain-pot. Is de gain opengdraaid dan doet C3 niet meer mee is is het geluid in balans. Dus C3 eruit, of kleiner, of een weerstandje parallel aan C3 en klaar!

Bij het openen van mijn amp blijkt echter er op de positie van C3 (die op de pcb C4 heet...) een weerstand (origineel zo te zien) van 200k te zitten...??? En ook de nummering en waarden van andere componenten rond die gain en tonestack zijn anders. Mijn 5005 is vermoedelijk een "nieuwere".

Twee vragen dus: wie heeft een actueel schema van de nieuwere 5005, en wie heeft ervaring met de lead 12 om 'm wat minder ice-picky te maken?

Bedankt alvast!

Plant
25 januari 2015, 16:45
Waarschijnlijk is dat stukje circuit zelf even uittekenen het snelst.

fastfolkert
26 januari 2015, 20:17
Waarschijnlijk is dat stukje circuit zelf even uittekenen het snelst.

Heb ik gister idd. even gedaan.
Belangrijkste fout in het schema: R5 bovenkant zit niet aan de opamp pin 2, maar pin 1. En voor de rest wat andere component waarden en dus C3 die een weerstand blijkt te zijn..
De boel even in LTSpice gestopt en daar krijg een redelijk rechte frequentie karakteristiek.
Waarom bij ons de boel dan toch zo blikkerig klinkt weten we nu even niet, wellicht eens met een andere speaker testen...
Wordt vervolgd.

Plant
26 januari 2015, 22:38
Belangrijkste fout in het schema: R5 bovenkant zit niet aan de opamp pin 2, maar pin 1.

Als dat zo is, heeft die hele R5/C1 geen funktie. Is die op-amp wel een 1458 of iets met dezelfde pinconfiguratie?

Rutger
27 januari 2015, 12:34
k Heb deze preamp nagebouwd van dit schema en de sound is op laag volume toch nog goed te pruimen. Inderdaad niet veel laag vanwege die C3 maar, als je de bas vol open zet, gewoon genoeg. Heb er weleens aan gedacht C3 eruit te halen om te kijken hoeveel verschil het maakt maar eenmaal in elkaar gezet ga je niet zo gauw meer solderen.

Maar goed, jouw preamp zit behoorlijk anders in elkaar dan het schema dus daar houd mijn mening dan ook op. Het zou weleens een cabinet/speaker issue kunnen zijn, het is tenslotte een kleine behuizing met een eenvoudige speaker. Ben benieuwd hoe ie aangesloten op een cabinet klinkt? (er zit toch een lineout op?)

Speeddemon
27 januari 2015, 14:44
Is C1 hier ook de ingangscondensator? Input circuit van de head oogt wat anders dan ik vaker zie.

Marshall gebruikt daar vaak erg kleine waardes voor; Als je daar nu eens 0,15uF of 0,22uF in gooit (factor 1,5 or 2 groter)
Heb ik bij zowel een Lead 100 Mosfet als een Artist 3203 gedaan. Stock 10nF.

Plant
27 januari 2015, 19:38
Als je daar nu eens 0,15uF of 0,22uF in gooit (factor 1,5 or 2 groter)
Heb ik bij zowel een Lead 100 Mosfet als een Artist 3203 gedaan. Stock 10nF.

Maak daar maar factor 15 of 20 van als de originele cap 10nF is ;) 0.15µF / 0.22µF komt overeen met 150nF / 220nF.

nico verduin
27 januari 2015, 20:11
Heb ik gister idd. even gedaan.
Belangrijkste fout in het schema: R5 bovenkant zit niet aan de opamp pin 2, maar pin 1. En voor de rest wat andere component waarden en dus C3 die een weerstand blijkt te zijn..
De boel even in LTSpice gestopt en daar krijg een redelijk rechte frequentie karakteristiek.
Waarom bij ons de boel dan toch zo blikkerig klinkt weten we nu even niet, wellicht eens met een andere speaker testen...
Wordt vervolgd.
Zeker geen scope en een toonfiets? Dan zou je kunnen meten of het aan de versterker ligt of iets anders..... doe een sweep van de frequenties en meet met de scope of het signaal inkakt.... Als blijkt dat de versterker goed is.... zit je voor den kat z'n k.t alles uit te zoeken terwijl je dan alleen met symptoom bestrijding bezig bent.

Speeddemon
27 januari 2015, 20:14
Maak daar maar factor 15 of 20 van als de originele cap 10nF is ;) 0.15µF / 0.22µF komt overeen met 150nF / 220nF.
Het stond er een beetje vreemd, maar ik zag in het Lead 12 schema dat C1 origineel 0,1uF is, terwijl C1 bij de Mosfet 10nF is.
Dus vandaar de tip om hem 1,5x à 2x te vergroten. x15 of x20 zal waarschijnlijk een bak zompigheid worden waar je U tegen zegt.

Plant
27 januari 2015, 20:19
Ben ik nou gek of zie ik geen clippingdioden in het circuit. Wordt met die gainpot de op-amp tegen de voeding aan geclipt?

Dan kun je met hoge gain op de uitgang meten wat je wilt op de scoop, een blokgolf blijft een blokgolf. Plus het verklaart waarom het niet klinkt.

fastfolkert
27 januari 2015, 20:49
Ik heb de boel gereverse-engineered (...) en het blijkt dat er wel een C in zit (10nF); maar die ziet eruit als een weerstand. (cilindrisch met kleurcode-banden). Uiteraard heb ik een scope en toonfiets (en nog meer), maar tweaken gaat mij toch makkelijker af in Spice.
Ik heb nu die 10nF gebypassed met 10k. Dat geeft een dB of 6 meer boost in mid en laag. Geluid is mijn zoon nu naar de zin dus laat ik het even zo.

Clippen gaat inderdaad tegen de voedingspanning. Met de gain vol open en een Les Paul op het brugelement geeft toch wel een aardig geluid voor een transistorbak.

nico verduin
27 januari 2015, 23:11
Dus je gaat zonder te meten de amp veranderen? Maw je neemt klakkeloos aan dat hij goed werkt en dan onderdelen vervangen om een beter geluid te krijgen.....
Bijzonder.....

fastfolkert
28 januari 2015, 10:44
Dus je gaat zonder te meten de amp veranderen? Maw je neemt klakkeloos aan dat hij goed werkt en dan onderdelen vervangen om een beter geluid te krijgen.....
Bijzonder.....

Ik denk dat je wellicht te snel conclusies trekt.
De amp is een simpel jaren 80 Marshall lead 12 ampje en de klacht van mijn zoon is dat hij, met de gain laag, te iel klinkt, te weinig laag en mids. De amp is verder niet stuk of zo.
Met de gain open klinkt hij goed, lekkere scheur en voldoende mid en laag.

Het schema rond de twee opamps (t/m de tonestack) heb ik gereverse-engineered omdat de schema's op het www. niet correct zijn.
Uit mijn schema blijkt dat die C van 10nF ervoor zorgt dat je een behoorlijke "bult" vanaf 2 kHz in het Bodeplaatje krijgt bij lage gain settings. Overeenkomstig de "klacht" dus.
Door een weerstand parallel aan die C te zetten wordt die frequentiekarakteristiek iets rechter getrokken, zonder de "voicing" te veel te veranderen. Dat kun je prima simuleren in LTSpice.
Tenslotte is die weerstand erin gezet en het uiteindelijke resultaat is dat "de klant" tevreden is met deze aanpassing.
Hoe de amp uiteindelijk klinkt is wat mij betreft het criterium hier, niet hoe hij "meet".

Ik zie dus even niet wat er zo "bijzonder" is aan bovenstaande werkwijze.

nico verduin
28 januari 2015, 11:37
Je gaat er vanuit dat de versterker nu "goed" werkt..... Misschien is het wel een ingekakte voeding.... Ding heeft jaren niets gedaan... Er is niets mis met spice, maar als je niet meet wat de werkelijkheid is ben je met symptoombestrijding bezig....

fastfolkert
28 januari 2015, 11:57
Mijn uitgangspunt is inderdaad dat het ding goed werkt, ook gebaseerd op het feit dat met de gain vol open er een voor zo'n klein bakkie behoorlijke scheur uit komt; qua voicing en "tone" op hoog volume naar mijn idee dik in orde.
Alleen op lage gain klonk hij te iel met teveel hoog; ook al omdat mijn zoon dat ding op oorhoogte heeft staan; op de vloer klinkt het al een stuk beter.
De hele operatie is wat mij betreft een simpele aanpassing in de "tone" en geen reparatie.
Wat niet wegneemt dat ik de voedingsrails natuurlijk even had kunnen meten toe hij open lag...

nico verduin
28 januari 2015, 12:05
joh,
Mij is het om het even, maar ik ben nu eenmaal een fervent tegenstander van symptoombestrijding... Het lost niks op... stelt alleen uit en kan mogelijke veel grotere schade aanrichten. En als je toch al het gereedschap hebt....

fastfolkert
28 januari 2015, 12:35
Lang verhaal kort, zoonlief is er tevreden mee, hij heeft ook een Epi SG (rood!): instant Angus Young en bijbehorende fun.
En daar gaat t om!

@Mod: wat mij betreft slotje.

Plant
28 januari 2015, 19:31
Je gaat er vanuit dat de versterker nu "goed" werkt..... Misschien is het wel een ingekakte voeding.... Ding heeft jaren niets gedaan...

Waar staat dat laatste? Ik lees alleen


Ik heb al jaaaaaren een Marshall lead 12 (model 5005) transistorampje en die staat sinds kort bij een van mijn kids.

of lees ik iets over het hoofd?
Zelfs ik (zie onderschrift) zou niet meteen de voeding gaan nameten :hide:

Als ik dit circuit zo zie, zou ik sowieso de gain laag laten, zorgen dat ie dan goed klinkt en met een apart pedaaltje ervoor de gewenste distortion eruit persen. Kun je meteen omschakelen tussen clean / distortion en heb je voor distortion nog een extra klankregeloptie (als dat in het pedaal zit).

nico verduin
28 januari 2015, 23:18
@plant: Je hebt gelijk. Hij heeft hem jaren en het is onduidelijk of hij wel of niet gebruikt is.
Voor wat betreft het meten... Het is in feite het eerste wat ik doe na evt. klachten gehoord te hebben. Ik wil eerst een bekend uitgangspunt hebben voordat je allerlei wijzigingen gaat doen. En zoveel werk is het allemaal niet. Soms heb je zelfs mazzel en staan de spanningen op het schema.
Stel: een van de elco's gaat er aan. beide worden vervangen en nu klinkt de amp voor geen meter meer.... Dat had voorkomen kunnen worden door eerst zorg te dragen dat de basis goed is.

fredjuh
29 januari 2015, 01:26
Je komt wel een beetje zuur over Nico. :)

Volgens mij was de aanname dat de amp niet defect was en slechts naar smaak afgesteld moest worden niet heel vergezocht?

Tuurlijk moet de basis goed zijn, maar als ik zonder schema aan een amp ga die niet defect is hoef ik niet het godganse PCB te tracen met pen en papier. :)

nico verduin
29 januari 2015, 08:00
Je komt wel een beetje zuur over Nico. :)

Dat was het zeker niet bedoeld, maar een slechte gewoonte is sneller aangeleerd dan afgeleerd. En daar hebben we genoeg voorbeelden van op dit forum. :)

fastfolkert
29 januari 2015, 08:47
Dat was het zeker niet bedoeld, maar een slechte gewoonte is sneller aangeleerd dan afgeleerd. En daar hebben we genoeg voorbeelden van op dit forum. :)

(....) Heren, heren, kom nou toch! Ik denk dat ik prima weet hoe ik een defecte amp zou moeten "aanvliegen" en met mijn meetkunst is IMHO ook niets mis, maar deze amp was in het geheel niet defect en behoefde slechts een kleine "tone-tweak" om 'm op lage gain wat meer body te geven. That's all ;-)