PDA

View Full Version : Gibson pcb quick connect systeem..



rik-92
21 januari 2015, 13:38
Ik heb gisteren een dimarzio super distortion element gehaald voor mijn Gibson Les Paul studio.

Dus ik vandaag vol volle moed de controleruimte van de gibson opengemaakt blijkt daar een pcb plaatje in te zitten waarbij de elementen zonder te solderen vast zitten.

Is er een mogelijkheid om de super distortion ook op deze manier aan te sluiten, dus de draden gewoon in een connector te doen en dan aan te sluiten, zo ja welke connectors moet ik daarvoor hebben en waar haal ik ze vandaaan?

Of kan je ook gewoon solderen op de potmeters bij zo'n pcb plaatje?

Bij voorbaat dank!

Oranjeaap
21 januari 2015, 14:06
Als je gitaar een blijvertje is zou ik dat hele systeem er uit gooien en gewoon 4 nieuwe potmeters met klassieke wiring er in gooien. Is net wat meer werk maar levert je in de toekomst een stuk minder hoofdpijn op

rik-92
21 januari 2015, 14:20
Als je gitaar een blijvertje is zou ik dat hele systeem er uit gooien en gewoon 4 nieuwe potmeters met klassieke wiring er in gooien. Is net wat meer werk maar levert je in de toekomst een stuk minder hoofdpijn op

Is dit veel werk? Ik heb nog nooit zelf geprobeerd aan m'n gitaar te solderen. Heb gehoord dat dit bij een gitaarwinkel aardig prijzig kan zijn namelijk.

marter544
21 januari 2015, 15:00
Je kunt ook gewoon zo'n connector kopen en die aan je Dimarzio maken. Het type connector is afhankelijk van het jaar.. Zou je een foto kunnen maken? De huidige Gibsons hebben deze (http://nl.farnell.com/molex/43645-0500/wire-to-wire-connector/dp/2101991?mckv=sCmmEEQtn|pcrid|34301445967|kword|436 45-0500|match|p|plid|&CMP=KNC-GNL-FNL-GEN-SKU-MDC) connector. @Oranjeaap, waarom zou je dat minder hoofdpijn opleveren? Als je tevreden bent met de standaard wiring kan het een heel mooi systeem zijn. Als door alle gitaar en pickup fabrikanten hetzelfde werd gedaan, en dus ook dezelfde connector zouden gebruiken is dat heel mooi voor mensen die graag met pickups experimenteren. Wil je ook graag met verschillende wirings spelen, dan wordt het lastig.

rik-92
21 januari 2015, 15:17
Je kunt ook gewoon zo'n connector kopen en die aan je Dimarzio maken. Het type connector is afhankelijk van het jaar.. Zou je een foto kunnen maken? De huidige Gibsons hebben deze (http://nl.farnell.com/molex/43645-0500/wire-to-wire-connector/dp/2101991?mckv=sCmmEEQtn|pcrid|34301445967|kword|436 45-0500|match|p|plid|&CMP=KNC-GNL-FNL-GEN-SKU-MDC) connector. @Oranjeaap, waarom zou je dat minder hoofdpijn opleveren? Als je tevreden bent met de standaard wiring kan het een heel mooi systeem zijn. Als door alle gitaar en pickup fabrikanten hetzelfde werd gedaan, en dus ook dezelfde connector zouden gebruiken is dat heel mooi voor mensen die graag met pickups experimenteren. Wil je ook graag met verschillende wirings spelen, dan wordt het lastig.

Ik zal aan het eind van de middag eens een foto maken, heb nou de gitaar niet bij de hand. Ben tijdens het zoeken op internet inederdaad al deze connectors tegengekomen. Weet je toevallig waar je deze makkelijker kan krijgen? Op deze site zit namelijk verzendkosten van €20 op een stukje plastic van 50 cent.

Kim Wilson
21 januari 2015, 15:25
Draadjes van de originele pickups afknippen (zorg dat je voldoende draad aan de connector laat zitten!) en de nieuwe pickup aan de connector solderen.

rik-92
21 januari 2015, 16:00
Draadjes van de originele pickups afknippen (zorg dat je voldoende draad aan de connector laat zitten!) en de nieuwe pickup aan de connector solderen.

http://diy-fever.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/08/color_codes.png

Is het bij het afknippen en aan elkaar solderen dan zo simpel als de rode van de Super Distortion aan de rode solderen, de zwarte tegen de witte, de witte tegen de groene en de groene tegen de zwarte?

Sorry als dit een domme vraag is, ik heb dit nog nooit gedaan.

rik-92
21 januari 2015, 18:15
Je kunt ook gewoon zo'n connector kopen en die aan je Dimarzio maken. Het type connector is afhankelijk van het jaar.. Zou je een foto kunnen maken? De huidige Gibsons hebben deze (http://nl.farnell.com/molex/43645-0500/wire-to-wire-connector/dp/2101991?mckv=sCmmEEQtn|pcrid|34301445967|kword|436 45-0500|match|p|plid|&CMP=KNC-GNL-FNL-GEN-SKU-MDC) connector. @Oranjeaap, waarom zou je dat minder hoofdpijn opleveren? Als je tevreden bent met de standaard wiring kan het een heel mooi systeem zijn. Als door alle gitaar en pickup fabrikanten hetzelfde werd gedaan, en dus ook dezelfde connector zouden gebruiken is dat heel mooi voor mensen die graag met pickups experimenteren. Wil je ook graag met verschillende wirings spelen, dan wordt het lastig.

http://f.ptcdn.info/582/017/000/1396886724-MolexPhoto-o.jpg
https://imageshack.com/f/0clpstd2012pickupwiringj

Dit is de connector die eraan bevestigd zit. Eentje met 5 pinnetjes, omdat de 498t 4 wired is denk ik

Plant
21 januari 2015, 19:25
Eerlijk gezegd zou ik als je toch moet solderen het hele konnektorsysteem overboord gooien. Scheelt kontaktproblemen in de toekomst.

Vraagje: waarom heb je een element gekocht om zelf in te bouwen als je toch niet zelf kunt solderen?

rik-92
21 januari 2015, 20:49
Eerlijk gezegd zou ik als je toch moet solderen het hele konnektorsysteem overboord gooien. Scheelt kontaktproblemen in de toekomst.

Vraagje: waarom heb je een element gekocht om zelf in te bouwen als je toch niet zelf kunt solderen?

Ik wou ze simpelweg door een gitaarwinkel erin laten zetten, dit kost niet zoveel. Maar toen wist ik nog niet dat dat hele pcb bord erin zat.. Had er nog niet in gekeken.. Dom dom dom

Jasper.
21 januari 2015, 22:48
Wat je ook kunt doen is even bij de stickies bovenin dit subforum kijkenm daar staat volgens mij een topic bij met een kaart waar gitaarnetters wonen die kosteloos willen helpen met kleine reparaties ed. Misschien dat er iemand in de buurt woont die wil helpen? En als je dan goed meekijkt kun je het de volgende keer ook nog eens zelf netjes doen.

rik-92
22 januari 2015, 12:31
Wat je ook kunt doen is even bij de stickies bovenin dit subforum kijkenm daar staat volgens mij een topic bij met een kaart waar gitaarnetters wonen die kosteloos willen helpen met kleine reparaties ed. Misschien dat er iemand in de buurt woont die wil helpen? En als je dan goed meekijkt kun je het de volgende keer ook nog eens zelf netjes doen.

Dankjewel hier ga ik eens rondkijken!