PDA

View Full Version : modes en modale akkoord progressies



SloeGin
20 januari 2015, 21:06
Ik had graag wat meer info gehad omtrent de 7 modi van de major scale en modale akkoord progressies.
Op het internet zie ik het bos door de bomen niet meer.
Kunnen jullie me een goed boek of goede site aanraden met duidelijke info hieromtrent? Ik heb een basiskennis van de modi maar wil graag leren hoe ze te gebruiken. (zoals velen hier denk ik :D)

Hoe hebben jullie de modes geleerd en leren gebruiken?

Alvast bedankt voor de info!

terrasbeest
20 januari 2015, 21:47
Et voilà :
http://truefire.com/jazz-guitar-lessons/modal-improv-survival-guide/

SloeGin
20 januari 2015, 21:55
Bedankt.
Heb ondertussen deze besteld :D

http://www.amazon.com/gp/product/B000W3Q5NG/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Gesualdo
21 januari 2015, 01:42
Vaak zijn modi spelen het probleem niet om te begrijpen. De problemen beginnen vaak zoals je in je TT aangeeft met de progressies, aangezien een akkoordenprogressie impliceert dat deze qua karakter een crescendo ofwel opbouwend aspect hebben naar de tonica.
Modale progressies hebben dit in de regel niet, want alles draait om de modus.

Tonale muziek kun je beschouwen als een harmonie met daarboven een melodie.
Modale muziek moet je (I know, niets móet) eigenlijk beschouwen als een melodie (de desbetreffende modus) met daaronder een vrij gereserveerde harmonie.

Een nuanceverschil, maar niet onbelangrijk en vanwege deze nuance gaat het vaak mis en worden modi verkeerd begrepen.

Met de gereserveerde harmonie bedoel ik te zeggen een harmonie die ervoor zorgt dat de melodie niet richting de majeur of mineur variant wordt getrokken met slechts 'accidentals'. Als klein voorbeeldje:

D dorisch is zoals je wel weet D E F G A B C. Het verschil met mineur en wat het Dorisch maakt is de majeur 6 i.p.v. de mineur 6 (D mineur is D E F G A Bb C). De B is dus de noot die in je melodie gebruikt wordt en in je harmonie benadrukt dient te worden. Omdat modi als intrinsieke eigenschap hebben -vanwege de voor hedendaagse muziek licht afwijkende intervallen (niet majeur en niet de natuurlijke mineur)- om majeur of mineur te worden (in dit geval C majeur, want ze hebben dezelfde noten), moet je in je harmonie bedacht zijn om zo min mogelijk de C te spelen of een hele sterke progressie naar die C).

Een prima Dorische progressie is daarom i - ii7 of een i - ii7 - IV voor een plagale cadens.
Je speelt dan Dm - Em7 (-G). Geen enkele C en een zwakke tonale progressie, maar erg sterke modale progressie.

Speel maar eens D dorisch boven Dm - Em7 - G - Dm en hoor hoe sterk dit verschilt van 'D dorisch' boven een progressie als:
Dm - Am7 - C - Dm. Met een beetje een matige harmonie heb je zelfs de kans dat de D niet als tonica klinkt, maar de C.

Let wel: dit is de historische manier van met modi omgaan. Jazzmuzikanten bijvoorbeeld gebruiken modi op een hele andere manier (omdat het perspectief vaak plaatsvindt uit 1 akkoord van een progressie en niet uit perspectief van de progressie zélf). Daarnaast heb je nog zoiets als de 'pitch axis theory' waarop op nog een andere manier met modi wordt omgesprongen.

Geen van allen is de beste manier of dé waarheid, als je maar beseft dat er verschillende interpretaties over bestaan. Ik prefereer het eerste, maar Joe Satriani zal bijvoorbeeld het laatste prefereren ;)

obiwanjacobi
21 januari 2015, 10:25
Ik denk persoonlijk niet dat Jazz een goed uitgangspunt is om mee te beginnen. YouTube staat vol met filmpjes met uitleg over modes... Bekijk er een paar en bestudeer die filmpjes die je aanspreken. Daarna zou ik op zoek gaan naar jam tracks (ook YT) die in modes gemaakt zijn om daar overheen te improviseren...

terrasbeest
21 januari 2015, 12:04
Ik denk persoonlijk niet dat Jazz een goed uitgangspunt is om mee te beginnen. YouTube staat vol met filmpjes met uitleg over modes... Bekijk er een paar en bestudeer die filmpjes die je aanspreken. Daarna zou ik op zoek gaan naar jam tracks (ook YT) die in modes gemaakt zijn om daar overheen te improviseren...

Misschien kan je een paar voorbeelden posten, want voor zover mij bekend is er niks dat verder gaat dan het opsommen van de verschillende modi.En dat kent TS al.

obiwanjacobi
21 januari 2015, 12:34
https://www.youtube.com/results?search_query=using+guitar+modes

https://www.youtube.com/results?search_query=backing+track+modes

SloeGin
25 februari 2015, 15:48
Bedankt.
Heb ondertussen deze besteld :D

http://www.amazon.com/gp/product/B000W3Q5NG/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik kan deze DVD alleen maar aanraden!
Heb nu eindelijk door hoe modes werken. Natuurlijk is dit nog maar een begin en zal ik nog veel moeten oefenen maar heb serieus veel AHA momenten gehad!! :)

denis.hermans
26 februari 2015, 13:44
@ Sloegin : nu alleen nog een Kemper :soinnocent:en de nieuwe gitaargod is geboren ;-)

(Dvd staat genoteerd om ook aan te kopen voor mijn "bibliotheek")

SloeGin
2 maart 2015, 12:37
@ Sloegin : nu alleen nog een Kemper :soinnocent:

Ooit denis, ooit ... :D