PDA

View Full Version : Hitte en volume Dynacord Eminent I



teunt
20 januari 2015, 19:55
Goed, mijn eerste post op dit forum (behalve mijn voorstelpraatje). Een vraagje aan de mensen die ervaring hebben met de Dynacord Eminent I. Ik heb een tijdje geleden zo'n bak op de kop getikt en ik moet zeggen: ik heb geen spijt! Toffe sound, toffe look (oog wil ook wat). Ik heb 'm ook meteen effe laten nakijken en hij 'zou' nu in orde moeten zijn.

Nou vallen mij twee dingen op. Ten eerste: na 15 minuten spelen wordt de amp erg warm. Ik ben geen techneut, maar weet wel dat buizen goed warm kunnen worden. Maar na 15 minuten spelen begint het toch wel onaangenaam te worden om de behuizing van de amp boven de eindbuizen voor langer dan 2 seconden aan te raken. Is dat nog normaal, of wordt ie nu toch te warm? Ik kan me niet herinneren dat mijn Fender Blues DeVille zo warm werd, maar misschien heb ik het fout... of misschien vergelijk ik appels met peren...
Verder valt mij op dat de amp flink hard gaat als ik ermee ga scheuren (pedaaltjes aan), maar dat ie met een clean-ish sound niet heel veel boven een flink huiskamer-volume uit komt. Ik had verwacht dat er ook clean wat meer geluid uit zou komen.

Zou tof zijn als iemand zijn ervaringen kon delen. Bij voorbaat dank!

Teun

fredjuh
20 januari 2015, 20:09
Als de buizen onder het chassis zitten kan het chassis erg warm worden. Anders ook maar minder. Buizen worden warm, je bent de tweede deze week met die vraag. ;) als ie bij een tech is geweest...

Oke je clean gaat niet hard genoeg. Van welke heb je te weinig:

Versterking
Headroom
Hoge tonen

Als je dat kunt specificeren kunnen we een stuk zinniger antwoorden.

teunt
20 januari 2015, 22:32
Bedankt voor je snelle reactie fredjuh. Hehe, ik moet me misschien wat minder zorgen maken.

Ik geloof dat ik vooral de headroom mis. Zoals gezegd: als ik met distortion speel dan gaat hij goed hard, maar wil ik enigszins clean spelen dan had ik verwacht dat hij harder zou gaan. In mijn geval is met distortion spelen: gain bijna helemaal open, proco rat aan en master volume redelijk ver dicht. Voor clean (met een randje) staat de gain halverwege en heb ik het mastervolume 1/3 tot 1/2 open staan (en daarvoorbij gaat hij niet heel veel meer harder). Ik speel dan in de woonkamer. Hoge tonen heb ik in ieder geval genoeg!
Hopelijk heb ik het zo meer gespecificeerd; anders hoor ik het graag!

cluseau
21 januari 2015, 09:37
Deze bak komt wel aan de 50Watt clean hoor. In de huiskamer is dat niet echt gezond voor je oren. Gaat hij eerder door de knieen dan vrees ik toch dat er iets niet klopt. De hoge temperatuur geeft ook al een indicatie in die richting, kwestie van even goed meten. Veronderstellingen wordt niemand wijzer van.;)

Bernardduur
21 januari 2015, 12:45
Ik sluit me aan bij de voorgaande posters. Wel moet ik meedelen dat mijn Bassking ook belachelijk warm wordt, maar dat komt voornamelijk omdat de (eind) buizen erg dicht onder het rooster zitten waardoor je de directe hitte dus al snel voelt. Normaal voel je de buizen niet zo dichtbij omdat ze ergens in een behuizing zweven / omgekeerd opgehangen zijn, etc.