PDA

View Full Version : Op zoek naar een helder geluid met lage stemming



rik-92
20 januari 2015, 11:43
Hallo,

Op dit moment heb ik een Gibson Les Paul studio staan met 490R/498T elementen, Ernie Ball not even slinky snaren, in C/drop b stemming.

Het probleem wat ik tegenkom is dat het geluid nogal modderig word zodra ik er wat gain overheen gooi. Ik heb vaak gelezen dat dit aan de elementen ligt, dat deze vaker modderig klinken.

Mijn vraag, wat zouden goede vervangende elementen zijn? Ik heb vaak gelezen dat ceramic elementen een goede heldere toon hebben bij lage stemmingen maar hoor vaak mensen wat negatiever doen over ceramic.

Bij voorbaat dank!

telecastermaster
20 januari 2015, 11:53
Als je een heldere, niet-modderige toon wilt kun je imho het beste actieve elementen die nemen; die zijn enorm transparant en strak.
Ik weet dat EMG's niet overal gewaardeerd worden maar ik heb zelf erg goede ervaring met GFS redactives (weliswaar voor mijn strat, maar ik vind ze heerlijk). Als ik terugga naar passieve elementen mis ik altijd de transparantie. (Ga vandaag nog een setje bestellen voor mijn tele). Je moet wel ergens een batterij inbouwen e de potmeters vervangen.

http://www.guitarfetish.com/REDactives-Active-Pickup-System_c_445.html

rik-92
20 januari 2015, 12:11
Ik heb inderdaad laatst toevallig gekeken naar de EMG 57/66 set en ik moet zeggen dat ik deze flink goed vind klinken (kijk bijvoorbeeld naar Intronaut) De baterij zou bij de les paul makkelijk in de control cavity kunnen denk ik.

Alleen blijf ik op een of andere manier altijd toch een beetje huiverig bij actieve elementen. Misschien geheel onterecht. Het enige nadeel vind ik dat de EMG 57/66 set flink aan de prijzige kant is, €300 voor een setje EMG's..

Kakihara
20 januari 2015, 12:29
Bill Lawrence Wilde L-500L/XL : helderheid en strakheid. Voor $108 dollar (+verzendings- en douanekosten) heb je een setje.

HaroldA
20 januari 2015, 12:35
Wat is "er wat gain overheen gooien" ... is dat een HM-2? MT-2? Tubescreamer?

rik-92
20 januari 2015, 12:40
Over het algemeen wat gain van mijn Orange versterker, niet tot extremen. En af en toe een beetje fuz, maar die staat niet veel aan.

HaroldA
20 januari 2015, 13:18
Over het algemeen wat gain van mijn Orange versterker, niet tot extremen. En af en toe een beetje fuz, maar die staat niet veel aan.

Ik zou het eerder daarin zoeken: sluit maar eens een tubescreamer aan met volume hoog, gain laag. *voeg hier een grap over iets "straks" in*

rik-92
20 januari 2015, 13:25
Ik zou het eerder daarin zoeken: sluit maar eens een tubescreamer aan met volume hoog, gain laag. *voeg hier een grap over iets "straks" in*

Dus een tubescreamer met veel volume en weinig gain moet het geheel strak laten klinken? En maakt het dan uit of het een Ibanez ts9, ts808 of een Maxon od808 is?

HaroldA
20 januari 2015, 13:30
Dus een tubescreamer met veel volume en weinig gain moet het geheel strak laten klinken? En maakt het dan uit of het een Ibanez ts9, ts808 of een Maxon od808 is?

Koop maar de goedkoopste (2e hands) en ga indien dat bevalt op zoek naar die TS die net dat heeft wat je mist/stoort.

Pepe
20 januari 2015, 13:40
Bill Lawrence Wilde L-500L/XL : helderheid en strakheid. Voor $108 dollar (+verzendings- en douanekosten) heb je een setje.

My vote2.

Hoewel de Tubescreamer truuk werkt is het in feite gewoon een soort van cheap toonfiltertje wat je over je gitaar gooit. Het maakt dan ook geen reet meer uit wat voor kabels, merk pickups, snaren of toonhout je gebruikt, al die subtiliteit gaat verloren.
Maar goed, minder bas is strakker, dat zeker.

HaroldA
20 januari 2015, 13:45
Hoewel de Tubescreamer truuk werkt is het in feite gewoon een soort van cheap toonfiltertje wat je over je gitaar gooit. Het maakt dan ook geen reet meer uit wat voor kabels, merk pickups, snaren of toonhout je gebruikt, al die subtiliteit gaat verloren.

Ik snap waar je op doelt, maar zo zwart/wit is het nou ook weer niet.

Edit: Ik kan trouwens hetzelfde zeggen over EMG's.

rik-92
20 januari 2015, 13:48
My vote2.

Hoewel de Tubescreamer truuk werkt is het in feite gewoon een soort van cheap toonfiltertje wat je over je gitaar gooit. Het maakt dan ook geen reet meer uit wat voor kabels, merk pickups, snaren of toonhout je gebruikt, al die subtiliteit gaat verloren.
Maar goed, minder bas is strakker, dat zeker.

Ik wil de bas sound er wel inhouden, het moet wel een geluid zijn die nogsteeds een finke punch heeft. Zijn de bill lawrence 500 elementen niet de dimebag darrel elementen?

HaroldA
20 januari 2015, 13:50
Ik wil de bas sound er wel inhouden, het moet wel een geluid zijn die nogsteeds een finke punch heeft. Zijn de bill lawrence 500 elementen niet de dimebag darrel elementen?

Laag verlies je pas echt bij het toevoegen van gain, wat waarschijnlijk amper nodig is.

Pepe
20 januari 2015, 13:52
Geen idee, die info zal wel te vinden zijn op de site van Bill & Becky.
Dat van die tubescreamer kan je gewoon uitproberen of dat voor je werkt, Bad Monkey kost een paar tientjes, heeft als voordeel nog een actieve toonregeling tov een Ts.

HaroldA
20 januari 2015, 13:52
Dat van die tubescreamer kan je gewoon uitproberen of dat voor je werkt, Bad Monkey kost een paar tientjes, heeft als voordeel nog een actieve toonregeling tov een Ts.

Dis is wel "minder strak" dan de gemiddelde 808/9.

Pepe
20 januari 2015, 13:58
Ik neem dat gelijk van je aan, ik ben geen fan van de Ts methode, ik ben meer van de Klon. Tis allemaal zo persoonlijk.

HaroldA
20 januari 2015, 14:01
Ik neem dat gelijk van je aan, ik ben geen fan van de Ts methode, ik ben meer van de Klon. Tis allemaal zo persoonlijk.

Ik van de D+, maar is het zelfde principe: de buizen aan de voorkant op hun flikker geven.

rik-92
20 januari 2015, 14:03
Ik zal marktplaats eens rondstruinen op een tubescreamer, het is het proberen zeker waard. Ik zit er aan te denken om sowieso de elementen te vervangen. Ik zit ook te denken aan de Dimarzio Super Distortion, omdat deze ceramic zijn, dit is een brug element maar weet niet zo goed wat ik dan in de hals moet zetten, de SD2?

HaroldA
20 januari 2015, 14:04
Ik zit ook te denken aan de Dimarzio Super Distortion

Speel ik ook alleen maar over. Leuke elementen!

rik-92
20 januari 2015, 14:14
Speel ik ook alleen maar over. Leuke elementen!

Wat voor hals element gebruik je dan, gewoon de distortion 2?

HaroldA
20 januari 2015, 14:18
Wat voor halselement gebruik je dan, gewoon de distortion 2?

Geen. Zompige ondingen. ;)

Ik heb van alles geprobeerd, inclusief experimenten met cap-waardes, maar ik ben gewoon geen halselementpersoon.

rik-92
20 januari 2015, 14:20
Geen. Zompige ondingen. ;)

Ik heb van alles geprobeerd, inclusief experimenten met cap-waardes, maar ik ben gewoon geen halselementpersoon.

Bedankt voor je tips! Ik zal de tubescreamer eens proberen. Zat ook al een tijd te twijfelen om de super distortion te halen maar denk dat ik dat ook maar gewoon eens probeer!

HaroldA
20 januari 2015, 14:23
Bedankt voor je tips! Ik zal de tubescreamer eens proberen. Zat ook al een tijd te twijfelen om de super distortion te halen maar denk dat ik dat ook maar gewoon eens probeer!

Gewoon 2ehands shoppen. Kost je hoogstens verzendkosten indien het niet bevalt.

Kakihara
20 januari 2015, 14:40
Ik wil de bas sound er wel inhouden, het moet wel een geluid zijn die nogsteeds een finke punch heeft. Zijn de bill lawrence 500 elementen niet de dimebag darrel elementen?
Dime, Nino Bettencourt, Jonny Lang. 3 verschillende stijlen, 3 keet L-500...

Jasper.
20 januari 2015, 15:48
Ik geloof dat de Mooer Green Mile een leuke TS achtige is voor het geld. Ik zou het eens proberen om er een TS achtige voor te zetten. Gain dicht (of laag) en volume hoog. Doe ik zelf ook icm een gitaar met SD blackouts. Ik gebruik een Mesa Dual Rectifier. Op zichzelf ook een beetje een modderige amp, vooral op modern mode (ik gebruik daarom ook liever de vintage mode) maar met de TS ervoor (ik gebruik een Maxon OD808) word het een retestrakke amp.

Kakihara
20 januari 2015, 15:57
Als nieuwbakken Orange-gebruiker twijfel ik aan de combinatie Orange - TS. Ik denk dat je dan meer gediend bent met iets als een RC Booster/Mooer Pure Boost.

HaroldA
20 januari 2015, 15:58
Als nieuwbakken Orange-gebruiker twijfel ik aan de combinatie Orange - TS. Ik denk dat je dan meer gediend bent met iets als een RC Booster/Mooer Pure Boost.

Daarom: 2ehands shoppen ...

rik-92
21 januari 2015, 15:40
Daarom: 2ehands shoppen ...

Gebruik je trouwens een super distortion f spaced of de gewone? Op internet lees ik de ene keer dat er een gewone in een les paul moet, dan weer de f-spaced en weer een andere keer maakt het helemaal niks uit.

HaroldA
21 januari 2015, 15:42
Gebruik je trouwens een super distortion f spaced of de gewone? Op internet lees ik de ene keer dat er een gewone in een les paul moet, dan weer de f-spaced en weer een andere keer maakt het helemaal niks uit.

Maakt geen drol uit; is puur cosmetisch.

rik-92
21 januari 2015, 15:44
Maakt geen drol uit; is puur cosmetisch.

Bedankt! Dan heb ik er eentje gevonden, nou nog erin zien te krijgen met die nieuwe gibson pcb bordjes..

Brum
21 januari 2015, 15:47
My vote2.

Hoewel de Tubescreamer truuk werkt is het in feite gewoon een soort van cheap toonfiltertje wat je over je gitaar gooit. Het maakt dan ook geen reet meer uit wat voor kabels, merk pickups, snaren of toonhout je gebruikt, al die subtiliteit gaat verloren.
Maar goed, minder bas is strakker, dat zeker.

Met alle respect: Bullshit. Ik weet niet in wat voor muziekregionen dat je zit en vaak neem ik je inbreng wel serieus, maar hier krijg ik de indruk dat je er geen kaas van hebt gegeten.

Pepe
21 januari 2015, 16:09
En ik dacht dat die van mij zwaar aangezet was :D

Maar door bullshit te roepen en te sneren zonder argumentatie zie ik vooralsnog weinig reden het anders te zien.

Brum
21 januari 2015, 17:09
Pepe, ik weet niet eens waar te beginnen, het spijt me. Ondervinden is nog de beste manier om erachter te komen. Het enige wat ik me kan bedenken is dat je wat meer compressie krijgt en je laag een stuk strakker wordt. Misschien is dat het wat jij zo ervaart als dat je omschrijft. Misschien ben je ook niet zo van de bakken gain en in dat opzicht kan ik je nog begrijpen, maar het ligt echt wel behoorlijk genuanceerder. Maar als het zo is zoals jij het je voorstelt, dan had ik net zo goed eender welke versterker met redelijk wat gain kunnen kopen. Helaas werkt het niet zo.

Overigens is kritiek of het oneens zijn met iemand nog geen sneer. In Amsterdam misschien, maar jullie humor ligt ook wat meer in dat verlengde dan hier.;)

Pepe
21 januari 2015, 17:36
Het heeft te maken met wat je verwacht dat iets doet denk ik.
Ik werk veel met dynamiek, gitaar volume knop. Dat betekent dat mijn clean sound door een overdrive pretty much hetzelfde moet klinken als wanneer zonder overdrive met open volume. Dat werkt doorgaans niet met een TS, je bas is weg en je hoog is weg. Daar is een Ts ook niet voor bedoeld natuurlijk.
Aan de andere kant, je mod je gitaar suf met een dozijn strat pickups die allemaal hetzelfde doen maar net even anders klinken, je vervangt je zinken tremblock door een stalen en vervolgens gooi je alles door een generiek filtertje dat alle nuances platslaat.

Ik snap ook wel dat wanneer je je signaal door 5 pedalen en een Recto laat knallen dat nuance niet het doel is maar je kan niet beiden hebben. Of zie ik dat verkeerd?

Jasper.
21 januari 2015, 18:29
Zelfs met TS ervoor merk ik nog genoeg verschillen tussen iig pickups. Heb recentelijk mijn pickups vervangen. Mijn setup is hetzelfde gebleven verder en er zit een wereld van verschil in. Wij maken Death Metal. Als niet liefhebber zou je kunnen zeggen dat nuance niet het doel is, maar ik denk dat je daar behoorlijk fout zit. Ook een death metal gitarist is bezig met nuances om je tone te verbeteren (of veranderen). En dat kan ook met een TS ervoor. Het is niet zo dat het nu niet meer uitmaakt welke gitaar ik gebruik nu ik er een TS bij tussen heb. Zelfs tussen verschillende plectrums neem ik verschil in sound waar.
Misschien dat een niet metal liefhebber dat niet hoort. Ik vind het namelijk ook moeilijk om verschil in tone te horen in muziekstijlen waar ik niet in thuis ben. Maar nuance verschillen zijn er wel degelijk.

Brum
21 januari 2015, 18:32
Als je vijf pedalen tegelijk aan hebt over een Recto, dan geef ik je gelijk, maar daar zit 'm de nuance ook. Als je een ts voor bijv. een medium gain Marshall zet, dan geef je 'm, naast een opdonder, ook een hoop meer punch mee en begint de versterker op een fijne manier te werken, zonder al te veel aan dynamiek te verliezen. Dat minder hoog herken ik niet, eerder het tegenovergestelde. Mijn Marshalls krijgen meer sprankel en meer bijtend hoog, zei het iets ronder. Over de hele linie versterkt het gewoon meer, behalve dan dat de bas strakker wordt (niet perse minder, dat verschilt echt per versterker). Op sommige versterkers krijg je wel wat teveel neuzig mid, dat werkt niet fijn, maar bij bijv. Marshalls wordt het mid alleen maar fijner, waardoor je makkelijker door de mix snijdt. Het geluid wordt naar mijn mening alleen maar rijker en noten zijn beter van elkaar te onderscheiden.

Overigens is de ene ts ook de andere niet. Stand-alone zul je niet heel veel verschillen horen, maar als boosters toch zeker wel. Puur als booster vind ik tot nu toe de Maxon OD808 toch nog wel de fijnste. Je hebt ook een hoop varianten die het laag behouden (of zelfs wat toevoegen), ik vind dat persoonlijk echt totaal niet werken als booster.