PDA

View Full Version : Mesa buizen worden warmer dan JJ's?



Heynis
19 januari 2015, 22:32
Ik heb recent nieuwe Mesa 6L6GC STR440's in mijn Rect-O-Verb 50 gezet, ter vervanging van de inmiddels behoorlijk versleten JJ's die er eerst in zaten. Na een uurtje draaien zonder spelen wordt het chassis echter heel heet (3 seconden aanraken voor het pijn doet, 60 graden of zo?). Dit was met de eerder geïnstalleerde JJ's niet zo.

Voordat iedereen dingen gaat roepen over biasen (mijn amp heeft die mod ook), die heb ik naar mijn weten niet uitzonderlijk heet ingesteld. De JJ's stonden op 37,8mA en 37,4mA, de Mesa buizen op 40mA. B+ is precies 450 volt. Dat zou grofweg 60% van de PAmax moeten zijn. Ik heb gemeten met een 1 Ohm/1Watt shunt weerstand.

Daarnaast geven de buizen behoorlijk blauw licht tussen de roosters, en tussen de anode en het glas. Dat is normaal voor nieuwe buizen, maar het lijkt of het met deze buizen meer is dan met eerdere versterkers waarbij ik nieuwe buizen geplaatst heb. Door de gaatjes in de anode kijkend licht het zelfs bijna wit op rond de beam plates.

Ik heb de bias al een stuk teruggedraaid om te kijken of het minder warm wordt, maar als de crossover vervorming al hoorbaar begint te worden neemt de warmte nog niet af.

Worden Mesa buizen nou gewoon idioot heet, of is er iets wat ik over het hoofd zie? Ik kan geen specificaties vinden van deze buizen, wellicht trekken de filamenten meer stroom?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

fredjuh
19 januari 2015, 23:23
Als je weet hoe je met hoogspanning om moet gaan is het misschien de moeite waard om de scherm en anodestroom afzonderlijk te meten? Meer gloeistroom lijkt me vrij sterk... Bovendien, gloeidraad is 6 Watt en 450V*40mA=18 Watt

Misschien wordt er iets in je chassis erg warm. Een chassis hoort handwarm te zijn volgens mij.

Heynis
20 januari 2015, 13:40
Ik zat inderdaad ook te denken aan een foute spanning op de schermroosters. Die is vrij makkelijk te meten als het chassis toch al open is, er is al een weerstand present waar de spanningsval over te meten is.

Maar het blijft me toch verbazen dat het opeens zo warm wordt. Het zou min of meer dezelfde buis moeten zijn als er eerder in zat.

Wellicht kan ik de bias ook eens meten door de spanningsval over de primaire kant van de uitgangstrafo te meten. Voor DC is dat gewoon een weerstand, dus kun je gewoon de wet van Ohm gebruiken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Pepe
20 januari 2015, 13:49
Worden Mesa buizen nou gewoon idioot heet, of is er iets wat ik over het hoofd zie?

Mesa maakt zelf geen buizen, dat zijn meestal relabeld russisch (veelal sovtek) of chinees. Ze matchen alleen de buizen, net zoals Groove tubes.

Heynis
20 januari 2015, 16:41
Dat klopt inderdaad, maar STR440 wijst wel op een speciale aanvraag voor bepaalde specificaties. Dat dat speciaal voor Mesa zou zijn lijkt me sterk, maar ze zitten vanbinnen wel degelijk anders in elkaar dan de JJ's.

Goeie kans dat het bij ExpoPUL vandaan komt, die maken naar ik begreep bijna alles in Rusland, behalve de winged C.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

guitarnijboer
20 januari 2015, 18:38
Het allereeste dat ik doe als ik een Mesa Boogie koop (vrijwel altijd 2e hands dus) is deze mods er weer uit slopen. Evenals de daarbij doorgaans geinstalleerde meet weerstanden. Alle modificaties die ik heb gezien zijn steeds gedaan zonder de print te verwijderen en dus de 'mistery' weerstand voor de bias die standaard aan de andere kant van de print gemonteerd zit. Alle door mij aangetroffen mods konden dus alleen de bias stroom verhogen t.o.v. De frabrieksinstelling, niet verlagen. Ook bij de laagste instelling was de stroom nog altijd hoger dan zonder de mod.

Versterkers horen enigzins warm/heet te worden. Dit is geen probleem. Gewoon de bias mod verwijderen en spelen. Blauwe gloed zegt op zichzelf niets.
Crossover vervorming 'horen' vind ik trouwens wel knap.

fredjuh
20 januari 2015, 19:57
Ik bias altijd gewoon op 100%. Buizen moeten rollen heh. :seriousf:

Heynis
21 januari 2015, 09:35
Biasen op 100% hoort alleen in een klasse A versterker. De dissipatie bij signaal blijft dan 100% omdat er minder gedissipeerd wordt bij de negatieve fase. In een klasse AB versterker geeft een 100% bias problemen met een OT die in verzadiging schiet en red plating op je buizen. Dat is een kostbare aangelegenheid. Daarnaast klinkt dat ook nog eens voor geen meter.

De bias bij mijn amp kan flink ver omlaag. Cossover distortion kun je prima horen als een verlies van laag (of eigenlijk toename van hoog) en het fizzy klinken van het geluid. Op de scope is het al helemaal eenvoudig te zien.

Bij mijn versterker kan je de de bias wel degelijk ver omlaag regelen. Het regelbereik loopt van nauwelijks output en enorme vervorming tot ver voorbij enige veilige limiet.

Ik neem aan dat je met bias stroom danwel de ruststroom door de buis of de biasspanning op het rooster bedoeld trouwens?

Mijn punt van zorgen is voornamelijk dat met JJ's de versterker aangenaam handwarm werd, en met deze nieuwe buizen bij gelijke ruststroom te heet wordt om aan te raken. De meetweerstanden heb ik zelf tijdelijk geplaatst, die zijn er weer uit. Een beetje solderen kan ik wel hoor ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

fredjuh
21 januari 2015, 14:12
Biasen op 100% hoort alleen in een klasse A versterker. De dissipatie bij signaal blijft dan 100% omdat er minder gedissipeerd wordt bij de negatieve fase. In een klasse AB versterker geeft een 100% bias problemen met een OT die in verzadiging schiet en red plating op je buizen. Dat is een kostbare aangelegenheid. Daarnaast klinkt dat ook nog eens voor geen meter.
Easy on it, grapje man. :) Buizen die onder de 50% blijven kunnen volgens mij meer dan 10.000 uur mee als je ze niet op hun staart trapt.

Bij mijn versterker kan je de de bias wel degelijk ver omlaag regelen. Het regelbereik loopt van nauwelijks output en enorme vervorming tot ver voorbij enige veilige limiet.
Goed geregeld (woordgrap :D)

Ik neem aan dat je met bias stroom danwel de ruststroom door de buis of de biasspanning op het rooster bedoeld trouwens?
Met bias bedoel ik anodestroom in rust en met biasspanning het spanningsverschil tussen g en k in rust.

Een beetje solderen kan ik wel hoor ;-)
Een bondgenoot!!!! :D

guitarnijboer
21 januari 2015, 21:05
Mijn punt van zorgen is voornamelijk dat met JJ's de versterker aangenaam handwarm werd, en met deze nieuwe buizen bij gelijke ruststroom te heet wordt om aan te raken. De meetweerstanden heb ik zelf tijdelijk geplaatst, die zijn er weer uit.

Ik heb 4 boogie versterkers die allemaal best warm worden, ook als ze gewoon alleen aan staan. Twee hebben een fan dus dat valt minder op, maar bij flink volume worden die zelfs warm. Beide andere versterkers hebben geen fan en worden gewoon goed warm.
Geen van deze versterkers wordt overigens zo heet als mijn eigen gemaakte top met twee 6550A buizen gevoed door twee EZ81's. Dat hele aluminium chassis (Marshall formaat) is na twee sets gloeiend heet... en dan staan de buizen er ook nog op het chassis in plaats van hangend eronder zoals bij een boogie. Gaat al 8 jaar probleemloos met dezelfde buisjes dus ik zou me niet te druk maken.

Heynis
21 januari 2015, 21:31
Dan zal ik er vanuit gaan dat het hoort. Bedankt voor jullie input (ook een woordgrapje Fredjuh 😉).


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

pasqual
21 januari 2015, 22:00
Oké...maar dan is eigenlijk nog niet beantwoord waarom de JJ's minder warm worden:cooler::sneaky:

Heynis
21 januari 2015, 23:05
Klopt, maar ik kan er nu ook niet aan meten. De versterker staat achterin een grote aanhanger, dus ik kan er zondag pas weer bij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk