PDA

View Full Version : Kortsluiting... TC Electronic Nova System stuk... nog te repareren?



Vincent1985
19 januari 2015, 11:29
Beste allemaal,

Dit weekend zat ik met mijn TC Electronic Nova System te spelen en ik dacht laat ik hem eens zonder mijn wah, volume en noisegate pedaal gebruiken en direct aansluiten op een te testen top. Ik gebruik mijn Nova met de left output en de drive input.

In mijn enthousiasme om de top te gaan testen vergeten de stroom van mijn pedalboard af te halen. Ik trek de jack uit mijn left output van de Nova en met dat ik het kabeltje uit mijn pedalboard vis, kom ik met de tip van de jack tegen een nog niet afgeschermd stukje elektriek in mijn board. Resultaat: pof (kortsluiting denk ik), vonkje, klein rookwolkje, Nova System uit...:( . Stom, stom, stom. Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan!!

Ik snel op een andere groep mijn board weer aan de stroom maar ik denk dat mijn Nova System is overleden. Hij laadt z'n presets niet meer. Als ik hem aan de stroom hang, krijg ik alleen een groen scherm met TC Electronic Nova System er in, en links van het scherm brand een knopje met groen licht waaronder staat 'factory default'. Overigens de jack die nog in mijn Nova zat in de drive input, kwam er uit met een gat er in gebrand. Ik vermoed veroorzaakt door de kortsluiting.

Heeft iemand van jullie Nova System gebruikers hier misschien een oplossing voor? Of kan mijn Nova System de vuilnisbak in...? Denk dat repareren duurder gaat worden dan een andere aan te schaffen.

Ik wacht jullie reactie even af. Alvast bedankt.

obiwanjacobi
19 januari 2015, 11:46
[..] kom ik met de tip van de jack tegen een nog niet afgeschermd stukje elektriek in mijn board.

Is dit 220 volt electriek of was het 9/18 volt ofzo?

Vincent1985
19 januari 2015, 12:05
Is dit 220 volt electriek of was het 9/18 volt ofzo?

Dit was 220 volt. Dus ik ga nog steeds uit van het ergste...

obiwanjacobi
19 januari 2015, 12:40
Oops! Voordeel is dan misschien wel weer dat het duidelijk te zien (ruiken) is wat er kapot is (doorgebrand etc)...

Het feit dat het display nog text geeft, betekent iig dat (een gedeelte van) de voeding het nog doet en de CPU nog (gedeeltelijk) loopt...
Geen idee verder hoe dat ding in elkaar steekt, kon ook geen schema vinden.

Als je een beetje handig en voorzichtig bent zou je hem kunnen openschroeven en nog wat foto's maken? Dan kunnen we iets beter meedenken... Oh ja, eerst de stroom eraf!

PS: Als je hem echt gaat weggooien, wil ik hem wel hebben :seriousf:

Vincent1985
19 januari 2015, 12:54
Nou een maat van me is electricien en we hebben hem helemaal opengemaakt. Maar technisch gezien, zei hij, kon ie geen gekke dingen zien. Geen zwart uitgeslagen printplaat ofzo, of weerstanden die kapot waren. Rook ook niet verbrand ofzo. Maar hij zei idd ook het feit dat ie nog tekst geeft zou kunnen dat z'n processor flink op zn falie heeft gehad.
Maar ja als ik hem zou opsturen naar TC Electronic gaat dat ook geen goedkoop grapje worden vrees ik. Dan kan ik tweedehands misschien nog wel een vervangende Nova vinden...
Maar ja ik ben dus wel al mijn presets etc kwijt...:(

obiwanjacobi
19 januari 2015, 12:59
Ah, ok. Wel een raadsel dan, waarom hij niet door boot? Ik verwacht dat iig je output buffers naar zijn grootje is aangezien de left output de eerste klap heeft gehad...

Vincent1985
19 januari 2015, 13:04
Nee idd, want ik dacht yes! hij gaat nog aan maar zoals je zegt, hij boot niet door.
Maar als je die printplaten etc, of software moet gaan vervangen of repareren, dan blijft dat niet bij 100 of 200 euro vrees ik.
Dan kan ik beter een andere Nova 2e hands op de kop tikken.

Maar als jij, obiwanjacobi, er nog wat inziet om hem te maken/repareren dan kun je hem wellicht voor een zacht prijsje wel van me overnemen....?

obiwanjacobi
19 januari 2015, 13:17
PM ;-)

(en ik moet 10 tekens inkloppen.............)

roger
19 januari 2015, 18:15
Da's klote...ik heb er sinds kort ook een, ben er blij mee! Maar mss kun je op het newtone forum een berichtje plaatsen? Daar stikt het van de effectenbouwers! Succes!

Vincent1985
20 januari 2015, 08:47
Ik ben/was er ook heel blij mee roger. Maar dank voor de tip. Ik zal eens een account aanmaken en mijn verhaal daar doen.
Wie weet zit er wel iemand tussen die er wat mee kan.

Vincent1985
20 januari 2015, 10:12
Via het Newtone forum werd ik doorverwezen naar Dirk Hendrik uit Almere. Die zou hier ook op dit forum aanwezig zijn.
Beste Hendrik of iemand die Hendrik kent, ik zou graag contactgegevens van je willen hebben om mijn verhaal aan je uit te leggen. Hopelijk kun je me helpen. Na wat google-en kwam ik op de site dirk-hendrik.com en vond ik een email adres maar als ik daar een mailtje naar stuur krijg ik hem direct terug.

Kunnen jullie me verder helpen?

Dirk_Hendrik
20 januari 2015, 19:03
Dat kan kloppen.
Dirk_Hendrik begon een klein jaar geleden te merken dat de combi van een energie zuigende fulltime baan en een koter van 3 niet te combineren viel met in het weekeinde ook nog eens voor anderen aan het solderen zijn. In het kort, ik kon de puf er niet meer voor opbrengen.


Na die tijd ben ik van baan gewisseld (goeie keuze maar ook nieuwe betrekkingen kosten een hoop inwerk-energie) en ben ik een stuk actiever met het concept "hoe blijf ik gezond" aan de slag gegaan. En moet dus bekennen dat ik het voor anderen aan het werk zijn echt totaal niet mis. Irritante is dat ik voor dit soort werk echt geen hond weet die het ook kan, laat staan even goed of beter. Buizenversterkers kun je op elke straathoek laten fixen (kwaliteit wisselt per straathoek) en een solid state versterker komt ook wel goed... maar effecten, laat staan modern spul...


Sorry Vincent.

Buzzel
20 januari 2015, 19:17
Dat kan kloppen.
Dirk_Hendrik begon een klein jaar geleden te merken dat de combi van een energie zuigende fulltime baan en een koter van 3 niet te combineren viel met in het weekeinde ook nog eens voor anderen aan het solderen zijn. In het kort, ik kon de puf er niet meer voor opbrengen.


Na die tijd ben ik van baan gewisseld (goeie keuze maar ook nieuwe betrekkingen kosten een hoop inwerk-energie) en ben ik een stuk actiever met het concept "hoe blijf ik gezond" aan de slag gegaan. En moet dus bekennen dat ik het voor anderen aan het werk zijn echt totaal niet mis. Irritante is dat ik voor dit soort werk echt geen hond weet die het ook kan, laat staan even goed of beter. Buizenversterkers kun je op elke straathoek laten fixen (kwaliteit wisselt per straathoek) en een solid state versterker komt ook wel goed... maar effecten, laat staan modern spul...


Sorry Vincent.

Zal ik ook even onthouden, voordat we bij Newtone weer iedereen doorverwijzen naar jou ;)

Ik kan de TS helaas ook niet verder helpen met dit probleem. Digitale effecten zijn mij te hoog gegrepen (en veel analoge eigenlijk ook...).

roger
20 januari 2015, 19:38
Mss bernaduur? Zit hier ook op het forum.

Vincent1985
21 januari 2015, 10:13
Ok dank voor de info mensen.

obiwanjacobi
21 januari 2015, 16:54
Vergeet niet dat stukje elektriek in je pedalboard te isoleren :ok:

[2c]