PDA

View Full Version : Line6 knutselaar gezocht



Remko
18 januari 2015, 21:28
Wie kent er iemand die bij wijze van hobby aan Line6 versterkers knutselt?
Ik heb een Line6 Flextone III die niet meer werkt. Het begon met dat het geluid van de presets van klankkarakteristiek veranderde. Niet zozeer een ander versterkertype maar meer EQ-technisch gezien. Ook kon ik niet altijd van de ene naar de andere preset schakelen via het floorboard, de versterker bleef dan hangen in de preset die op dat moment in gebruik was. De mastervolumepot kraakte ook. Op een gegeven moment heb ik het chassis opengemaakt en een piepklein beetje contactspray op de mastervolumepot gedaan en ook op wat andere potmeters. Heel voorzichtig gedaan, niets beschadigd. Half uur gewacht en daarna ging de versterker wel aan, maar er kwam geen geluid uit.
Wie kan mij helpen?

fredjuh
18 januari 2015, 23:07
Sorry maar je komt een beetje over alsof je de kosten van een tech probeert te omzeilen. Er zijn denk ik weinig gitaristen die voor hun lol aan een modelingversterker gaan solderen.

Had je nou een buizenbak gehad...

Het is laagspanning dus probeer maar met je ogen en een ohmmeter de contacten langs te gaan.

D3nnis
19 januari 2015, 07:42
Op zich staat er nergens dat het voor niks moet...

nico verduin
19 januari 2015, 07:58
Op zich staat er nergens dat het voor niks moet...Die eerste zin is toch een redelijk signaal dat het weinig mag kosten. Anders had ie hem wel weggebracht naar de leverancier. Ik heb het niet anders geinterpreteerd

Tunes
19 januari 2015, 08:21
Tja een flextone, sorry maar daar wil je ook geen hoge kosten aan kwijt, dus ik kan mij voorstellen dat hij het voor weinug nog wel een kans wil geven.
Persoonlijk zou ik zeggen, verlies nemen en geld (uit)sparen voor een vervangings exemplaar.

Btw enig idee wat een leverancier van versterkers in die prijsklasse doet met retour artikelen (althans als er nog garantie op zit) ?
Tip, repareren is het niet.

obiwanjacobi
19 januari 2015, 08:28
Als je hem gaat weggooien, wil ik hem wel hebben :seriousf:

Probleem is idd, dat er veel tijd in kan gaan zitten. Ik doe dit soort dingen meestal wel, voor mezelf, maar kan geen enkele garantie geven dat het gemaakt kan worden. Ik doe het omdat ik het leuk vind om te zien hoe dingen werken. Komt ook wel eens voor dat ik het net zo hard weer dicht schroef...

D3nnis
19 januari 2015, 08:43
Die eerste zin is toch een redelijk signaal dat het weinig mag kosten

Ja, dat het weinig mag kosten inderdaad, maar wat is weinig.
Als parallel voorbeeld, ik heb een hifi versterker waar de digitale ingangen defect van zijn (buiten de garantie). Als ik hem naar de reparateur breng die de importeur aanwijst, welke toevallig dezelfde is als de winkel aanwijst, dan kost het me eerst €75,- onderzoekskosten (geen idee waarom, want dat digitale blokje is gewoon naar de klote, dus valt weinig te onderzoeken), en vervolgens tellen ze 100,- per uur, met een schatting van 4 uur, en dan krijg ik de onderzoekskosten niet terug. Dat betekent dus 475,- aftikken en dan het onderdeel zelf nog, achterlijke bedragen.
Kan me voorstellen dat deze situatie ook voor de line 6 versterker geld.
Stel dat iemand bij wijze van 30 euro per uur wil krijgen voor zijn hobby, dan is dat relatief weinig, maar het is ook weer niet voor een fles wijn.....uiteraard is er een grijs gebied naar zwart werken toe.

nico verduin
19 januari 2015, 10:39
Als parallel voorbeeld, ik heb een hifi versterker waar de digitale ingangen defect van zijn (buiten de garantie). Als ik hem naar de reparateur breng die de importeur aanwijst, welke toevallig dezelfde is als de winkel aanwijst, dan kost het me eerst €75,- onderzoekskosten (geen idee waarom, want dat digitale blokje is gewoon naar de klote, dus valt weinig te onderzoeken), en vervolgens tellen ze 100,- per uur, met een schatting van 4 uur, en dan krijg ik de onderzoekskosten niet terug. Dat betekent dus 475,- aftikken en dan het onderdeel zelf nog, achterlijke bedragen.
Als je al vastgesteld hebt dat dat blokje defect is... dan vervang je hem toch zelf?
Stel je voor de winkel gaat af op jouw opmerkingen...... en ja had het mis want het was de aansturing..... moeten ze alsnog onderzoeken en ben je nog meer kwijt... Dan loop je ook te mauwen....
En dat men onderzoekskosten in rekening brengt..... Tja... Als je bij de baas werkt wil je ook betaald worden voor die 40 uur omdat je een 40 uurs contract hebt... En niet voor 20 omdat het toevallig een slappe week was....

D3nnis
19 januari 2015, 11:34
Klopt helemaal wat je zegt, maar in de eerste plaats is een uurtarief van €100,- van de pot gerukt, dat tarief heeft mijn tandarts nauwelijks.
Als mijn werkgever mij 100,- per uur betaalt heb ik er geen moeite mee als ie mij in een slappe week maar de helft betaalt.
En zelf vervangen, mij niet gezien, ze hebben af fabriek alles wat eerst los moet om erbij te komen vastgelijmd, ik ken mezelf, dat wordt hem niet, want dan sloop ik meer dan er heel blijft :-), maar daar ging het even niet om.
Het hele punt is dat of iets gerepareerd zal worden afhangt van het uurtarief van degene die het werk uitvoert, en dat ik daarmee de ts zijn vraag wel begrijp.

nico verduin
19 januari 2015, 12:04
Als mijn werkgever mij 100,- per uur betaaltNee maar dat ga je al gauw kosten......
- werkgevers premies
- verzekeringen
- apparatuur incl .beheer
- huisvesting
- winstmarge
- investeringen
- gas/licht/water
- leegloop

D3nnis
19 januari 2015, 12:30
Kosten is wat anders dan krijgen, daar was ik wat kort door de bocht inderdaad, maar dan nog, mijn tandarts betaal ik het niet, en dan zit er nog een leuke assistente bij de prijs inbegrepen.
Ook met verzekeringen en huisvesting erbij in vind ik 100,- nog steeds een dik bedrag.
Ligt het nog aan het vakgebied, maar hier betreft het ook geen rocketscience toch, voor 100,- per uur heb je -noem eens wat- een stukadoor + hovenier, en dan hou je nog geld over. Die moeten ook hun slappe tijden indekken. Als een soldeerboutgoeroe dan 100,- moet hebben vanwege de slappe tijden, dan klopt de business niet helemaal, toch?

nico verduin
19 januari 2015, 12:42
Ligt het nog aan het vakgebied, maar hier betreft het ook geen rocketscience toch, Dat hoeft ook niet.... Maar als de vraag relatief groot is en het aanbod schaars (en het zou me niets verbazen zelfs zeer schaars...) dan gaat de prijs gewoon omhoog... Ik schat in dat er weinig zullen zijn die daadwerkelijk sleutelen aan digitaal+analoge audio....

Remko
19 januari 2015, 14:28
Bedankt voor de reacties. Mijn afweging is als volgt: een Line6 is niet echt waardevast, iets wat een buizenbak veel meer is. Wanneer ik dan heel veel geld kwijt ben aan een reparatie (de winkel waar ik hem heb gebracht verwacht dat het rond de €300,- gaat kosten), vind ik het dat niet waard. Ik heb deze versterker 8 jaar geleden voor € 450,- gekocht. Het mag wel geld kosten, alleen heb ik geen zin om €90,- neer te tellen (onderzoekskosten) terwijl er nog niets gedaan is, even heel kort door de bocht gezegd. Maar goed, misschien ontkom ik daar niet aan, maar dan kijk ik liever naar een andere buizenversterker. Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken!

tommus42
19 januari 2015, 14:42
Niet gek, 450 in 8 jaar. Zou hem idd als afgeschreven/total-loss beschouwen. Mooie buizenbakjes voor weinig geld tegenwoordig, zou een versterker van Chinese makelij aanschaffen, eventueel kleine upgrades. Jet City (ontwerp van Soldano) vond ik erg mooi klinken, hebben nu een aantrekkelijk model meen ik, weet niet meer precies. Anyhoe, geen straf, een nieuwe versterker kopen.

tommus42
19 januari 2015, 14:45
Als je de digitale rommel eruit sloopt, en een eindversterker-in erop maakt, kun je 'm gebruiken met een multieffect.

Buxtra
19 januari 2015, 14:45
Niet gek, 450 in 8 jaar. Zou hem idd als afgeschreven/total-loss beschouwen. Mooie buizenbakjes voor weinig geld tegenwoordig, zou een versterker van Chinese makelij aanschaffen, eventueel kleine upgrades. Jet City (ontwerp van Soldano) vond ik erg mooi klinken, hebben nu een aantrekkelijk model meen ik, weet niet meer precies. Anyhoe, geen straf, een nieuwe versterker kopen.

Je bent me net voor Tommus!

Buxtra
19 januari 2015, 14:47
Als je de digitale rommel eruit sloopt, en een eindversterker-in erop maakt, kun je 'm gebruiken met een multieffect.

En ook nog de superjackpot van Tommus!

fredjuh
19 januari 2015, 18:14
Als je de digitale rommel eruit sloopt, en een eindversterker-in erop maakt, kun je 'm gebruiken met een multieffect.

Yes! En als je ooit nog gaat hobbyen kun je een buizenbak in de kast monteren. :) Ik vind het bouwen van een buizenbak altijd erg leuk, en ik gebruik tot nu toe alleen maar gebruikte trafo's wat de kosten erg drukt. :) Alleen het bouwen van zo'n houten kast staat me vaak tegen, gaat veel werk in zitten. Buizen amp "from scratch" is in een dagje klaar. :)

Dirk_Hendrik
21 januari 2015, 19:16
Hoewel ik het altijd weer interessant vind hoe mensen een mening hebben over wat iets mag kosten ga ik daar lekker niet op in. Heeft Nico prima en heel realistisch gedaan. Ja, ik baal ook dat ik op offretes met dat soort uursalaris moet rekenen want ook ik zou liever goedkoper kunnen werken. Niet in NL

Ontopic,
Line6 en de term knutselaar gaat niet samen. Da's in dezelfde strekking als "m'n vader is elektricien en heeft er naar gekeken". Line6 gebruikt over het algemeen bouwtechnieken waar dito vakkennis en de juiste apparatuur nodig zijn. Dus geen knutselspul en ook geen sterkstroom.

Tunes
22 januari 2015, 08:46
Vakkennis = een goede trap tegen de kast.
Apparatuur= contactpsray.

Little Jay
22 januari 2015, 08:52
Bedankt voor de reacties. Mijn afweging is als volgt: een Line6 is niet echt waardevast, iets wat een buizenbak veel meer is. Wanneer ik dan heel veel geld kwijt ben aan een reparatie (de winkel waar ik hem heb gebracht verwacht dat het rond de €300,- gaat kosten), vind ik het dat niet waard. Ik heb deze versterker 8 jaar geleden voor € 450,- gekocht. Het mag wel geld kosten, alleen heb ik geen zin om €90,- neer te tellen (onderzoekskosten) terwijl er nog niets gedaan is, even heel kort door de bocht gezegd. Maar goed, misschien ontkom ik daar niet aan, maar dan kijk ik liever naar een andere buizenversterker. Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken!

Ze horen je al niet meer Remko, discussie gaat inmiddels al heel ergens anders over! Hahaha :D

Tsja, laten repareren van dit soort versterkers loont volgens mij bijna nooit. Ga maar voor een goede buizenamp idd. Wat dat betreft: hoe eenvoudiger, hoe beter (vind ik). Moderne buizenamps met PCB-opbouw kunnen trouwens ook in de kosten gaan lopen als ze gerepareerd moeten worden (en dat moeten ze vroeger of later allemaal).

(Ik snap je redenering helemaal hoor)

Dirk_Hendrik
22 januari 2015, 09:03
Vakkennis = een goede trap tegen de kast.
Apparatuur= contactpsray.

Ik zou aardig in stoelen moeten investeren als ik alle "reparateurs" die deze approach gebruiken te eten uit zou willen nodigen ;-)

Ik dacht meer aan zaken als (correct) SMD solderen e.d.

D3nnis
22 januari 2015, 09:39
Ja, ik baal ook dat ik op offretes met dat soort uursalaris moet rekenen want ook ik zou liever goedkoper kunnen werken. Niet in NL


OT natuurlijk, maar over wat voor uurtarief hebben we het dan?
€100,- of €50,-?
In Nederland werken hele volksstammen voor een lager uurtarief (=niet salaris) dan 100,- of 50,-, dus zeggen dat het niet kan is kolder.
En dan hebben we het niet (alleen) over laag opgeleid personeel.
Uiteraard is het zo dat als je 100,- of meer kunt vragen, dan moet je het doen, geen discussie, tis wel handel natuurlijk, maar moeten en kunnen zijn 2 totaal verschillende dingen.
Echt laag kom je in Nederland nooit, eigenlijk zou het gesubsidieerd moeten worden, om minder weggooi maatschappij te krijgen :-)

Dirk_Hendrik
22 januari 2015, 18:36
Niks mis met een goede OT discussie in een verder dood draadje.

105.

In een vorige baan was dat 135 en die stond zwaar onder druk. Om verhoogd te worden dus.

Probleem is dat je bedrijf a niet met bedrijf b kunt vergelijken en dus ook niet op basis van uurtarief kunt stellen of het bedrijf wel of niet te duur is. Het voorgenoemde 135 bedrijf had een met zee aan regelgevingsoverhead te dealen. Die kun je niet negeren want dan wordt je deur op slot gedaan. Als je dat dus spiegelt aan, laat ik zeggen, een bedrijf dat gamesoftware maakt vergelijk je fout. De laatstgenoemde vereist een stapel goede computers en een altijd werkend koffieapparaat maar de personeelsoverhead is veel kleiner. Dan kan je uurrate ook naar beneden. Velen zullen dit voorbeeld al niet met me eens zijn.

Als de ereder door Nico genoemde lijst even pak:
- werkgevers premies
- verzekeringen
- apparatuur incl .beheer
- huisvesting
- winstmarge
- investeringen
- gas/licht/water
- leegloop

Kan ik ze allemaal onderschrijven en er nog een stapel aan toevoegen. En daarmee ben ik geneigd te zeggen dat de door jou genoemde 50 eur echt alleen haalbaar is als je als ZZP-er vanuit je woning werkt.

D3nnis
22 januari 2015, 18:50
Ik snap je punt, maar iemand die "line6 reparateur" is, om het even zo te noemen, heeft weinig met (overigens veelal zieke) overheidsmaatregelen te maken. Als mijn versterker kapot is zoek ik toch geen ruimtevaarttechnoloog, maar gewoon iemand die goed is met de soldeerbout, en de sjoege heeft om in dergelijke systemen een storing op te sporen (voor zover dat lukt in digitale dingen). Dat er aan diverse vakgebieden diverse tarieven hangen is wel duidelijk, maar ik vraag Nasa toch ook niet om een opel kadett uit 1985 te onderhouden?

Dirk_Hendrik
23 januari 2015, 08:15
je zegt het in essentie zelf al; " voor zover dat lukt in digitale dingen".

Het gaat dus om iemand die goed is in storingzoeken (vaak zonder documentatie) en in staat is om zo brede z'n vak bij te houden dattie de gebruikte grappen en grollen snapt. En niet alleen voor Line6 want, tenzij je werkt op de line6 reparatieafdeling, kun je met het aanbod van dooie Line6 spullen allιιn echt je hut niet runnen. "Lukken" is geen factor. Lukken is een kwestie van je vak beheersen.

En dus zul je, wil je jezelf in die reparatiemarkt voor een fulltime inkomen wegzetten,

- Dito moeten investeren in bijhouden theoretische vakkennis (Denk ook aan wat TV reparateurs voor hun donder kregen toen we overgingen van CRT naar flatpanel)
- Dito moeten investeren in onderdelen waarvan het vaak de vraag is wanneer je ze gaat gebruiken (of wo je je klant 3 weken laten wachten)
- Dito moeten investeren in de juiste apparatuur voor soldeerwerk etc voor SMT en complexer spul

en dat allemaal ook terugverdienen. Dat red je net met een rate van 50 eur.
En, waarom zijn er relatief zoveel 1-mans buizenversterkerservice bedrijven? Omdat die technologie eigenlaijk al jaren stil staat en dus gemakkelijker te "masteren" is. Zeg ik daarmee dat buizenversterkerreparateurs minderwaardig zijn? Nee, maar wel dat er een hoop kaf tussen het koren zit.

fredjuh
23 januari 2015, 08:42
En, waarom zijn er relatief zoveel 1-mans buizenversterkerservice bedrijven? Omdat die technologie eigenlaijk al jaren stil staat en dus gemakkelijker te "masteren" is. Zeg ik daarmee dat buizenversterkerreparateurs minderwaardig zijn? Nee, maar wel dat er een hoop kaf tussen het koren zit.

Dit dus. :)

Tunes
23 januari 2015, 08:55
Ik zou aardig in stoelen moeten investeren als ik alle "reparateurs" die deze approach gebruiken te eten uit zou willen nodigen ;-)

Ik dacht meer aan zaken als (correct) SMD solderen e.d.

Nee je heb helemaal gelijk hoor, een goede monteur is goud waard.
Maar bij een modeling versterker (althans de vox) doe ik (als deze het niet meer doet):
Eerste stap contact spray in de jack van de koptelefoon en de plug er een paar keer flink in jassen (50%) doet het dan weer.
Volgende stap, de hele versterker resetten.
Daarna eventueel de soldering bij de buisvoet nakijken.

Laatste stap, versterker afschrijven en als defect verkopen.

Meer werk zijn die dingen gewoon niet waard en bovendien gaat mijn kennis en kunde niet verder.
Modeling versterkers zijn gewoon te goedkoop/niks meer waard om er veel werk aan te besteden.

cluseau
23 januari 2015, 09:54
(Denk ook aan wat TV reparateurs voor hun donder kregen toen we overgingen van CRT naar flatpanel) .
Deze teruggang werd al ingezet met de module techniek in de jaren 80


Zeg ik daarmee dat buizenversterkerreparateurs minderwaardig zijn? Nee, maar wel dat er een hoop kaf tussen het koren zit.
+1
Dit noemde we zogenaamde buizenprikkers, was het geen buis dan werd het moeilijk :sssh:

Meestal waren dit soort monteurs opgewekte elektro mensen met veel zelfvertrouwen.

Elektro is totaal iets anders dat elektronica he! De enige overeenkomst zijn de elektronen en de wet van Ohm;)

nico verduin
23 januari 2015, 10:05
IK heb ze meegemaakt van "prikkers" eerst zelf "repareren", komen ze er niet uit (en dat kwam regelmatig voor...) mij een mail sturen..... Of ik de oplossing wist?.... Yep..... Maar dat mochten ze zelf uitzoeken...... Maar goed.... Verduin Electronics is niet voor niets gestopt..... zonde van de energie....

cluseau
23 januari 2015, 10:09
IK heb ze meegemaakt van "prikkers" eerst zelf "repareren", komen ze er niet uit (en dat kwam regelmatig voor...) mij een mail sturen.....

Nico, ik heb het over de tv monteurs van vroegah. Toen buizen nog regelmatig in tv gebruikt werden was er nog niet zoveel internet. Sterker nog, de PC bestond helemaal niet muv NASA. Om het nog iets aan te dikken, we hadden ook nog nooit gehoord van een 6502 of Z80. Oud?......neehoor. ;)

Nu lopen die knutselaars natuurlijk gitaaramps te verkloten :sssh:

Pepe
23 januari 2015, 10:29
Wel, de buizenprikkers hebben het al lastig met een buis. Ik heb een stapel dingen in de hoek liggen die niet werken nadat ze gerepareerd zijn. Het is dan geen 100 euro per uur maar telkens met hetzelfde terug moeten is ook geen feest.
Test het, hoor ik mezelf vaak zeggen. Dat het lampje oplicht geloof ik wel.
Het zijn net autogarage's, als je een goeie gevonden hebt blijf je daar bij. Maar ze zijn allemaal goed, dat maakt het lastig.

D3nnis
23 januari 2015, 19:19
je zegt het in essentie zelf al; " voor zover dat lukt in digitale dingen".

Het gaat dus om iemand die goed is in storingzoeken (vaak zonder documentatie) en in staat is om zo brede z'n vak bij te houden dattie de gebruikte grappen en grollen snapt.

Even een vraag, zonder beledigend over te willen komen (deze vraag komt alleen voort uit het feit dat ik zo'n digitaal ding nog nooit open heb gehad, en ook niet gauw zal hebben omdat ik er echt de ballen verstand van heb), maar beperkt zich dit dan niet tot het lokaliseren van de storing, globaal, en vervolgens het vervangen van de betreffende printplaat, omdat het (economisch) niet verantwoord is om er meer aandacht aan te besteden?
Hoe zit dat eigenlijk met spare parts bij dit soort apparaten? Is er van een 10 jaar oude line 6 nog een nieuwe printplaat te koop?

Plant
23 januari 2015, 19:35
Bij mijn weten 'moet' een elektronicaproducent tot 7 jaar na het uit produktie zijn van het produkt service kunnen plegen. Dan zullen er ook onderdelen moeten zijn.

In de praktijk is dat al geen haalbare kaart omdat er soms ingekochte onderdelen / halffabrikaten van derden in verwerkt worden. Als die ineens niet meer levert sta je machteloos.

Ik heb b.v. bij een importeur gewerkt die luidsprekers verkocht waarop de fabrikant 5 jaar wereldwijde garantie gaf. Echter die fabrikant maakte de luidsprekerunits zelf niet meer. Binnen die 5 jaar werd er met de leverancier van die units geen zaken meer gedaan, ten gevolge daarvan stopte de produktie van die units en kon dus ook niet meer aan de 5 jaar garantie worden voldaan.

De klant 'kreeg' dan een set 'gelijkwaardige' vervangers. In de praktijk werd dan gekeken hoe lang de klant z'n luidsprekers heeft kunnen gebruiken en dan werd de restwaarde bepaald. Dat kreeg hij dan als korting op nieuw aan te schaffen luidsprekers - uiteraard van hetzelfde merk.

Dat werd niet in dank afgenomen, de klant wilde gratis herstelde luidsprekers, maar dat kon niet. Gratis nieuwe kreeg de klant echter ook niet.

Enfin, ga er maar vanuit dat 10 jaar new old stock printplaten niet meer te krijgen zijn, tenzij iemand nog een kompleet apparaat als winkeldochter heeft liggen o.i.d.

nico verduin
23 januari 2015, 19:43
Als het een beetje leverancier is dan:
a) heeft hij degelijke service manuals beschikbaar met test procedures hoe bij welke storing te handelen.
b) heeft hij een contactpunt waar eventuele restvoorraad te krijgen is (lees spare parts). Of ze ook PCB's hebben? zolang de voorraad strekt vermoed ik...... Tenzij er contracten afspraken zijn met distributie kanalen hoelang men zal leveren.
Het nadeel bij digitale techniek is dat zelfs de service manuals uitgaan van vervangen van board.. Je voert de meet procedure uit en volgens procedure moet je PCB x vervangen. Maar dan moet je eigenlijk al hard/software hebben om een PCB afzonderlijk te testen....
Het kan immers zo zijn dat je denkt dat het bijvoorbeeld de CPU print is, terwijl de voeding gewoon rot zijn... Linksys routers hebben daar nog wel eens last van....:
- router wordt niet zichtbaar op WiFI
- router power led brand
- met de DMM gewoon 5V (bijv).
Alle reden om te denken dat router defect is. HELAAS!!!
Niet het geval.... oorzaak was een rotte voedingsadapter.... Op de scope een prachtig gejojo van de voedingsspanning....2 elco's uitgefikt...... Voor de sport dat ding open gezaagd.. elco's vervangen..... kosten 0.05 euro materiaal...... Arbeidsloon? 't voor familie dus levert geen stuiver op... maar je bent zo een paar uurtjes bezig....

Terug naar de Line6.... Het zou zomaar kunnen dat volgens alle testen de boards doen wat ze moeten doen.... en dan? rotte chip? SMDtje los gelaten? enz enz... Je kan beter een ouderwetse buizenbak hebben.... appeltje eitje :)

Dirk_Hendrik
24 januari 2015, 09:44
Hoe zit het me spare parts..... goeie. Verplichtingen over het daarvan op voorraad hebben is mij niets bekend. En als ze er al zijn wordt die verplichting vaak omzeild met het vervangen door een soortgelijk produkt. Ook niet zo vreemd. Als je een beetje een uitgebreid produktenpalet hebt is de hoeveelheid warehousing die je nodig hebt om al die spareparts op te slaan echt enorm. En dus enorm kostbaar. Wel eens Yamaha spare parts besteld? Dan weet je hoe kostbaar. Je betaalt je scheel.

En op veel vlakken ligt de waarheid m.i. in het midden. Ik heb bijvoorbeeld heel veel moeite met opgeblazen onderzoeks/voorrijd kosten. Zeker omdat die kosten erg vaak niet in verhouding staan tot het verwachtte produkt: Een correcte conclusie wat er mis is.

D3nnis
24 januari 2015, 11:42
Wel eens Yamaha spare parts besteld? Dan weet je hoe kostbaar. Je betaalt je scheel.


Ik heb echt nog nooit iets van yamaha gehad, dus nee :D
Maar is vaak zo dat reserveonderdelen prijzig zijn, weet niet hoe dat met elektronica zit, maar bij het bedrijf waar ik werk (machinebouwer) houden de reserveonderdelen de toko zo'n beetje draaiende, vooral in slechte tijden vwb verkoop.
Verder geven wij de garantie dat een klant in ieder geval tot 25 jaar na aankoop nog reservedelen kan kopen.
Lukt meestal goed, behalve het electronicaverhaal, die pleuren dingen toch sneller overboord.

obiwanjacobi
25 januari 2015, 10:20
Zo, wat kennuh jullie lulluh zeg! :seriousf:

Hoe staat het met de originele vraag? Heb je al een beslissing genomen, Remko?

PS: heb nu een digitaal app onderhanden. :soinnocent:

nico verduin
25 januari 2015, 12:39
Zo, wat kennuh jullie lulluh zeg! :seriousf:

Krijg je als er zo weinag gebeuaht opt forum :)