PDA

View Full Version : Nieuwe frets



LGK
17 januari 2015, 23:50
Ik ben misschien van plan om mn frets te laten vervangen op mn strat. Nu heb ik al lang in mn hoofd om jumbo frets te nemen (6000 fretwire) maar ik heb geen ervaring met die frets. Ik heb nu medium jumbo (wel hoog, maar smaller).
Nu ben ik wel benieuwd wat mensen hier vinden van jumbo frets, want ik hoor hele positieve reactie's, maar er zijn ook mensen die niet zo van de jumbo frets zijn (logisch, t is een persoonlijk dingetje) maar ik ben toch benieuwd naar de verschillende meningen.
Ook zou ik graag willen weten of er gitaren in de winkel hangen die jumbo frets hebben om er een keertje op te kunnen spelen. Want zover ik weet zijn er geen productie modellen met jumbo frets. Misschien bepaalde custom shop strats ofzo?
En nu ik toch bezig ben, weet iemand een goed adresje om je frets te laten doen? Liefst omgeving rotterdam, maar mag ook verder. Als het maar goed gedaan wordt.

LGK
29 januari 2015, 14:05
Niemand.....?

Rizz
29 januari 2015, 14:12
Voor een adresje: Gun Guitars in Haarlem.. Daar weet ik zeker dat het goed gebeurt..

De rest kan ik je geen antwoord op geven...

Tabula Rasa
29 januari 2015, 15:43
Ik heb een strat met jumbos. (wel een hele dikke neck dus lastig vergelijken) Mag je komen uitproberen in Rotterdam. Heb alleen geen zin en tijd in een refretjob.

barno
29 januari 2015, 17:14
jumbo's zijn geliefd omdat ze het spelen wat smoother doen voelen en ook vooral omdat in de ogen van velen bigger better is, hetgeen natuurlijk gezever is. nu, jumbo's gaan wel langer mee maar geef mij toch maar dunne fretjes. speelgemak is voor pussies! :)

D3nnis
29 januari 2015, 17:32
Barno, wat zijn voor jou de voordelen van dunne frets?

LGK
31 januari 2015, 21:04
Ik heb een strat met jumbos. (wel een hele dikke neck dus lastig vergelijken) Mag je komen uitproberen in Rotterdam. Heb alleen geen zin en tijd in een refretjob.

Thnx voor het aanbod, is erg aardig van je. Maar ik hoor net van een goede vriend dat hij ook een gitaar met jumbo frets heeft, dus ga eerst ff daar proberen. Als ik dan misschien nog twijfel laat ik t ff weten, dan kom ik een keertje langs. (als ik me niet vergis heb jij ook van die mooie zelfbouw amps en strats, ook erg gaaf om te zien.. :soinnocent: )

Maar nogmaals dank voor t aanbod :ok:

barno
31 januari 2015, 22:11
Barno, wat zijn voor jou de voordelen van dunne frets?

geen idee. ik hou van de feel. ik heb ook wel aantal jaar bredere frets verkozen maar tegenwoordig merk ik dat ik dunne frets fijner vind.
dus wsch liet ik me gewoon verleiden tot de hype :)
Mss heeft het te maken met de radius van de toets. met name op vintage toets (7,25") vind ik het fijner. vooral ook voor akkoordjes

Plant
31 januari 2015, 22:34
Volgens mij is dit net zoiets als snaardikte en afstelling. Vroeger moest bij mij alles zo laag mogelijk en zo dun mogelijk. Tijdens de zoektocht naar meer 'tone' ontdekte ik dat snaren dikker moesten en de aktie hoger.

Harder werken met je luie donder, maar dan heb je ook wat. Als je eenmaal gewend bent aan 'stugger' spelen gaat het net zo makkelijk en kun je je niet meer voorstellen dat je ooit op elastiekjes hebt gespeeld.

Zo had ik ook hoge en brede frets en alles wat dunner was voelde niet fijn. Inmiddels ben ik allang van al die 'jumbo zooi' af en mis ik het geen dag.

Riny
1 februari 2015, 10:07
Volgens mij is dit net zoiets als snaardikte en afstelling. Vroeger moest bij mij alles zo laag mogelijk en zo dun mogelijk. Tijdens de zoektocht naar meer 'tone' ontdekte ik dat snaren dikker moesten en de aktie hoger.

Harder werken met je luie donder, maar dan heb je ook wat. Als je eenmaal gewend bent aan 'stugger' spelen gaat het net zo makkelijk en kun je je niet meer voorstellen dat je ooit op elastiekjes hebt gespeeld.

Zo had ik ook hoge en brede frets en alles wat dunner was voelde niet fijn. Inmiddels ben ik allang van al die 'jumbo zooi' af en mis ik het geen dag.

Niets aan toe te voegen want ben het er helemaal mee eens. ;)