PDA

View Full Version : Vraagje over de VOX



ericg
17 januari 2015, 20:59
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een oude VOX AC30 gekocht van onze bassist; ik heb 4 buizen van de eindtrap vervangen, want die waren kapot (volgens onze bassist was er bier over dat ding heengegaan), voor de rest niets aan gedaan.

De versterker klinkt erg goed, behalve dat de hoge tonen zo slecht doorkomen. Als ik aan de 'treble' en 'bass'-knop draai, verandert het geluid niet. Ik heb het 'normal' en 'bright' kanaal parallel gezet met een jack-jack kabel.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn, en kan ik het beste naar een expert gaan om die ernaar te laten kijken?
Ik ben een beginner hier, dus ik hoop dat ik alle termen van ervaren mensen begrijp.

Bij voorbaat dank :-D

Gearjunkie
17 januari 2015, 21:49
Geen top boost?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

ericg
17 januari 2015, 22:07
sorry, ja het is een VOX AC30 Top Boost.

Gearjunkie
17 januari 2015, 22:18
Als je je gitaar in het top boost kanaal steekt, omzeil je de toonregeling.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

ericg
17 januari 2015, 22:26
Ja, dat begrijp ik, denk ik. Bij de ingangen staat 'normal', 'brilliance', en 'trem-vib'; de normal en brilliance staan parallel via een jackkabel. Dat heb ik zo gedaan omdat in het schema (opgezocht internet) de toonregeling in het 'brilliance'-circuit lijkt te zitten.

Of doe ik iets fout?

Gearjunkie
17 januari 2015, 22:41
zou eigenlijk toch gewoon moeten werken denk ik


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

fredjuh
17 januari 2015, 22:47
Als ik aan de 'treble' en 'bass'-knop draai, verandert het geluid niet. Ik heb het 'normal' en 'bright' kanaal parallel gezet met een jack-jack kabel.

Probeer dan eens alleen in het brilliance-kanaal te prikken. Als ik het goed begrijp zit daar de toonregeling en dus ook treble boost.
Veel gitaarpickups klinken zonder aanpassing in de versterker vrij dof en levenloos. Daarom hebben de toonregelingen van de meeste versterkers een flinke nadruk op het hoog.

edit:
bovendien lijkt me de Vox niet heel erg geschikt om de kanalen parallel te zetten omdat het brilliance-kanaal en het top-boost-kanaal uit fase staan. Dan wordt de respons van je amp heel erg afhankelijk van de relatieve stand van de volumeknoppen van beide kanalen, omdat bij bepaalde standen bepaalde frequenties wegvallen door het faseverschil.

ericg
17 januari 2015, 22:49
hallo Fedjuh,

Dank, inderdaad dat moet ik eerst proberen. Ga ik doen :-D

(dank voor de edit: ga ik ook onderzoeken)

cluseau
18 januari 2015, 11:21
Van dat faseverschil kun je wel leuk gebruik maken als je een van de kanalen combineert met het vib kanaal

lcvanderhelm
18 januari 2015, 11:21
Heb je toevallig,behalve bass en treble,ook een tone knop?
Zo ja moet je deze precies andersom instellen.Dus op 0 veel hoog en op 10 veel minder hoog.

guitaraddict
18 januari 2015, 12:39
een tone knop?
Zo ja moet je deze precies andersom instellen.Dus op 0 veel hoog en op 10 veel minder hoog

Daarom heette deze oorspronkelijk cut knob , hij snijdt het hoog uit je signaal.

Ik wist niet dat ze dat tegenwoordig tone knob noemen.

ericg
18 januari 2015, 14:58
Iedereen dank voor de reactie's. :)

Ja, er zit een 'cut' knop op. Ik dacht (net zoals Cluseau aangaf) dat die cut-knop in het circuit van het trem-vib kanaal zit. Dus die heb ik eigenlijk nog niet getest. Eerst het brilliance-kanaal alleen testen, lijkt mij.

fredjuh
18 januari 2015, 16:01
Die cut-knop is een master, gaat dus over alles. Heeft redelijk wat invloed op het hoog dus misschien hebben we je probleem (deels) te pakken. :)

ericg
18 januari 2015, 17:33
Ik heb een klein testje gedaan: het gitaarsignaal alleen via de brilliance-input (zonder parallel zetten, cut-knop ergens in het midden). Het klinkt ongeveer zo:

- het toonregelcircuit lijkt te werken, draaien aan treble en bass verandert het geluid
- met het normal-volume op 0 (dicht) -- lelijk vervormd geluid (lijkt op gekraak), geluid komt niet mooi door
- met het normal-volume open -- geluid stukken beter :-D

(ik hoop dat ik het goede schema bij de hand heb, ik kan nergens een serial number of zoiets dergelijks vinden op de versterker)

fredjuh
18 januari 2015, 18:12
Vreemd, aan hand van je beschrijving lijkt het alsof de mixerweerstanden voor de fasedraaier afwezig zijn. Of er is iets anders aan de hand... Mooi dat je nu erachter bent hoe je het top boost kanaal aan de praat krijgt. :crazyhappy:

cluseau
18 januari 2015, 18:31
Ja, er zit een 'cut' knop op. Ik dacht (net zoals Cluseau aangaf) dat die cut-knop in het circuit van het trem-vib kanaal zit.

Ehhhhh waar geef ik dat aan?

Cut regelaar knijpt hoog af door frequentie afhankelijk de anodes van de fasedraaier kort te sluiten.

ericg
18 januari 2015, 18:33
Yes! (testen tijdens een repetitie lijkt me nog beter, maar dat kan pas vrijdag).

(Ik weet niet of dit goed is, maar ik vind het ook vreemd dat als op de 'Normal' geen signaal staat en de potmeter gaat open, dat het geluid verbetert. Even goed onderzoeken. En dan hebben ook nog het trem-vib kanaal, en de cut-knop).

@ Cluseau, sorry dat heb je niet aangegeven (dat waren mijn gedachten). In het schema dat ik hier heb liggen zit de cut-knop achter de fasedraaier inderdaad. Maar een kant van de fasedraaier komt van de trem-vib, of maak ik een denkfout?

cluseau
18 januari 2015, 20:01
Schema niet bij de hand maar als ik het goed heb worden beide zijden van de fasedraaier gebruikt en waarom ook niet. De fasedraaier is niets anders dan een differentiaal versterker wat wil zeggen dat de output het verschil is van de input. Dit betekent dat als je op beide roosters hetzelfde signaal aanbied er geen output zal zijn. Door het toch aanwezige faseverschil EN de fading van het vib kanaal kun je leuke effecten krjjgen. Of je het mooi vind is aan de gebruiker.

ericg
18 januari 2015, 20:11
Dank je, Cluseau :)

Dutch66
19 januari 2015, 14:12
Plaats anders even een audio sample of kort filmpje van wat je precies bedoeld.
Praten over hoe iets klinkt is altijd zo lastig...

Bovendien zou je de eerste niet zijn die denkt dat er iets aan z'n (nieuw) amp
mankeert, terwijl er feitelijk niets mee aan de hand is.... ;)

EDIT: ik bedoel dan gewoon dat het karakter van de amp totaal anders is dan wat
iemand er van verwacht.

ericg
19 januari 2015, 17:34
hoi Dutch66,

Ja dat is goed, dan moet ik eerst even uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen :)

Oude aansluitmethode -- 'Normal' en 'Brilliance' parallel (toonregelcircuit Treble en Bass-knop werkt niet).

http://www.mijnalbum.nl/Foto-B4MTOFCY-D.jpg

Alternatief -- gitaarsignaal direct op 'Brilliance' (en eventueel trem-vib parallel). Treble en Bass-knop werken goed. Het geluid verbetert naarmate de 'Normal' volume-knop wordt opengedraaid. De jackplug van de Normal-input wordt niet gebruikt.

(sorry voor de beroerde kwaliteit vd foto)