PDA

View Full Version : Fender custom shop



fenderben
14 januari 2015, 20:59
simpele vraag: is een fender strat CS de hoge prijs waard (bv de gilmour sign)

barno
14 januari 2015, 22:34
in gitaarland bij uitstek is er vaak geen rechtstreeks verband tussen kwaliteit en prijs, ook al omdat perceptie van kwaliteit nogal variabel en subjectief is bij de gitaarjongens en meisjes. CS gitaren zijn uitstekend. gewone fabrieksgitaren van fender ook.

De ene zal hier gaan roepen dat een fender copie van een minder bekend boutiquemerk véééél beter is dan custom shop (dat is een klassieker), een ander zal dat vervolgens tegenspreken enz... het gekke is, ze hebben allebei gelijk, want ze geloven echt wat ze zeggen. dat laatste is cruciaal :)

muziekschuur
14 januari 2015, 22:59
Yep. Als je het geld kan missen en je bent echt een muzikant.... En toegewijd, dan is een instrument, gemaakt naar jouw wens een geode investering. Er zijn meer goede bouwers.... Maar als jij je goed voelt bij Fender. Dan is een Custom Shop Fender een slimme zet. Want gezien het papierwerk wat je erbij krijgt en de plaats in de markt krijg je meer tweede hands terug voor een Fender CS dan voor een De Gier of vergelijkbaar. Een Gretsch of een Gibson hebben een vergelijkbare tweede hands waarde. Misschien Fodera en een paar kleinere merken ook.... Maar over het algemeen zijn Gibson en Fender CS gitaren erg waardevast.... (mits in goede staat).

fenderben
15 januari 2015, 18:41
Yep. Als je het geld kan missen en je bent echt een muzikant.... En toegewijd, dan is een instrument, gemaakt naar jouw wens een geode investering. Er zijn meer goede bouwers.... Maar als jij je goed voelt bij Fender. Dan is een Custom Shop Fender een slimme zet. Want gezien het papierwerk wat je erbij krijgt en de plaats in de markt krijg je meer tweede hands terug voor een Fender CS dan voor een De Gier of vergelijkbaar. Een Gretsch of een Gibson hebben een vergelijkbare tweede hands waarde. Misschien Fodera en een paar kleinere merken ook.... Maar over het algemeen zijn Gibson en Fender CS gitaren erg waardevast.... (mits in goede staat).

Heb al wel wat gitaren gehad maar kom toch altijd weer op de Fender strat uit. Heb nu een Fender JM strat, een Ibanez jem en een mm Luke. Allemaal top gitaren maar Als ik dan gilmour (op strat) of Jimi Hendrix hoor dan denk ik ja dat is het geluid 😃

Mr.Fingers
15 januari 2015, 19:23
Tone zit in de vingers. Met een Gilmour-Sig gitaar van 4000€, en zo'n roterende Yamahaversterker ga je niet klinken als Gilmour, hooguit als een flauw doorslagje ervan. Anderzijds: geef Gilmour een Squier Affinity Stratocaster & een oefenversterkertje, en hij klinkt als Gilmour.

Maar ja, Fender CS is duur, maar de kwaliteit is navenant.

Eko
16 januari 2015, 09:09
De Customshop geeft de mogelijkheid om , zoals de naam vermoed , jouw gitaar te laten bouwen naar je eigen wensen. Dat Customwerk kost geld ,maar dan heb je jouw Fender strat die niemand anders heeft. daar is de Customshop ooit voor opgericht.
Uit oogpunt van commercie heeft Fender de Customshop opgetuigd waarbij het op dit moment niets anders is dan een Fender fabriek in het klein. De meeste handelingen gebeuren nog steeds op de CNC`s , alleen worden de beste body`s en halzen er uit gehaald. Montage en afwerking gebeurd door de betere vaklieden. Dat geeft nog steeds een redelijke output want de gehele wereld kan vandaag nog een CS gitaar kopen en dat kan alleen als er produktie gedraaid wordt.
Fender heeft het alleen prima voor elkaar. De merknaam is ijzersterk en door allerlei papierwerk er bij te leveren wordt de indruk gewekt dat iedere gitaar speciaal geproduceerd is en absoluut waardevast. Een Gilmour van 4000,- zal gebruikt , als je een koper kunt vinden , misschien nog eens 2500,- opbrengen. Dat is echt een hoge afschrijving.

Noot van een gitaargek. Als je de CS alleen koopt omdat hij duur is kun je het beter laten. Als je hem koopt omdat je hem wilt hebben en bespelen maakt de prijs niet uit. Als je voor de aanschaf druk maakt over de restwaarde is het kopen nu al overbodig.

Oranjeaap
16 januari 2015, 10:33
In customshop zit dan ook nog weer erg veel verschil.
Ik heb één van de goedkopere modellen uit de customshop, een 61 of 63 NOS strat. Die gaan 2e hands vanaf 1700 euro ongeveer.
Hoewel ik er erg tevreden mee ben heb ik vaak genoeg customshop strats gezien die qua kwaliteit en geluid gewoon echt wel een niveautje hoger lagen. Maar dat zijn dan ook weer gitaren die je toch zo'n 3000 euro gaan kosten 2ehands.
Mijn strat is behoorlijk gemodificeerd en kan je bestempelen als een rasechte players gitaar maar voor een CS is het niet een heel bijzondere gitaar verder. Gewoon een soort gepimpte AVRI.

Zag laatst 2 bandjes spelen. Zag een Cunetto relic voorbij komen, man man man wat een machtige gitaar was dat. Heb hem ff vast gehad en dat was toch wel een bizar staaltje vakmanschap.
Daarna nog gitarist die had een AVRI uit 1983. Dat klonk ook fenomenaal, zoals je van een echte 50's stratocaster zou verwachten.

muziekschuur
16 januari 2015, 10:37
De "gewone" amerikaanse Fenders van 2013 tot nu zijn overigens ontzettend mooie gitaren. Fender heeft de productietechnieken goed onder de knie. En ik was van alle Fenders die ik bij Bax Shop in mijn handen had onder de indruk. Van goed tot mega.

Misschien vind je een Fender USA Standaard dus ook al helemaal tegek. En dan heb je zo 2000 euro bespaard.... Voor bijvoorbeeld een Gilmour versterker en een van zijn pedaaltjes.

Malle Eppie
16 januari 2015, 10:54
Bij alle andere Fender custom shop signatures had ik gezegd dat die hun geld niet waard zijn.

Maar die Gilmour.... Mmmmmmmm. Wat is die vent een subliem gitarist. Alleen daarom al zijn geld waard.

muziekschuur
16 januari 2015, 11:07
Ik heb het boek de Black strat.... Heeft die Gilmour sig dan een 3 punts nek verbinding?

munkie
16 januari 2015, 12:06
Ik heb laatst een samengestelde Strat weer eens opnieuw besnaard. Vaste Schaller brug. Dus topload, geen gemier om die snaren door dat tremblok heen te krijgen of die busjes achterop. Lagere snaarspanning dus makkelijk snaren buigen. 3D verstelbaar dus ook in de breedte dus kan je de snaren precies boven de elementpooltjes krijgen. Geen gaten in de body nodig. Stabiel qua stemming, strak laag, sustain, betere GS/GM tracking. Bij mijn beste weten niet door Fender standaard zo leverbaar.

Ibanez had begin jaren 90 al de AANJ dus geen dikke vierkante hiel met neckplate maar een mooi afgeronde hiel met de bouten in het hout verzonken zodat je makkelijk bovenin kan komen. Doet Fender nog steeds niet.

RH Strat met LH kop om de snaarspanning op de hoge snaren lager te krijgen, wellicht 1 a 2 CS modellen?

Zo kan ik door gaan. Als je echt geld te besteden hebt en je weet wat je wil laat dan wat bouwen of ga zelf samenstellen. Keuze te over. Dat F logo kan je voor een tientje bestellen.

fred dons
16 januari 2015, 16:34
beetje kort door de bocht ;) squier neck through helemaal geen heel :D (is ook in de fender customshop versie verkrijgbaar) en reversed headstock
http://www.chrisguitars.com/fen-showmaster-sgm.jpg

je kunt in de customshop ook setneck bestellen en ook een schaller brug alleen kun je je afvragen of Fender niet in een keer de snaren over de polepieces zou kunnen laten lopen ;)
Ik denk wel dat je voor veel minder dan customshop prijzen hele goede strats kan (laten) samenstellen maar puur uit een resale overweging kan dat een reden zijn om voor customshop te kiezen

arjanb01
16 januari 2015, 16:54
De restwaarde van een cs strat valt ook tegen hoor. Ik zag laatst nog een sunburst sixties relic strat op mp te koop voor nog geen 2000 eu, terwijl die dingen nieuw rond 3500 eu liggen, flinke afschrijving als je het mij vraagt. Verkoop je een haar of smitty van 1795 nieuw voor 1000 heb je te maken met een bijna identiek afschrijvings percentage.
Dus laat je niet leiden door resale, speelt een cs lekker ga daarvoor, heb je het geld voor een custom bouwer, ook prima, fender logootje is zo geplakt op de kop.

beruk
16 januari 2015, 17:34
Ehmm Fender wat??

https://www.youtube.com/watch?v=U22OeyKSKMw
Dat word nog meer sparen...:mmmm:

arjanb01
16 januari 2015, 17:40
Grappig dat wist ik niet, dat die sound zonder amp direct de tafel in met een lp gedaan is.

fred dons
16 januari 2015, 17:52
geld overigens ook voor de Loner van Gary Moore, superstrat (via Marshall pedaaltje geloof ik) direkt het mengpaneel in

gertgert
16 januari 2015, 17:52
... heb je het geld voor een custom bouwer, ook prima, fender logootje is zo geplakt op de kop.
Fender logo plakken op iets wat geen fender is, is echt te sneu. En misleidend voor niet ervaren kopers op de 2e handsmarkt. Maar vooral sneu.. koop een fender als je merkgeil bent, ga niet lopen faken.

apekop
17 januari 2015, 12:51
Ik ga dit topic even in de gaten houden. Ik heb al een paar jaar een CS Fender strat op mijn verlanglijstje. De kans is groot dat hij er dit jaar gaat komen, tenzij er iets anders op mijn pad komt. De prijs van 3000-3500 euro is wat me steeds tegenhoudt. Ik vind dit toch veel geld voor wat voor gitaar dan ook. Voor dat bedrag heb je ook een handgebouwde 'boutique' gitaar bij gerenommeerde gitaarbouwers (geen Fender cloners of assembleurs) over de hele wereld. Hekel aan die term boutique, maar bij gebrek aan beter.

arjanb01
17 januari 2015, 13:31
Ik ga dit topic even in de gaten houden. Ik heb al een paar jaar een CS Fender strat op mijn verlanglijstje. De kans is groot dat hij er dit jaar gaat komen, tenzij er iets anders op mijn pad komt. De prijs van 3000-3500 euro is wat me steeds tegenhoudt. Ik vind dit toch veel geld voor wat voor gitaar dan ook. Voor dat bedrag heb je ook een handgebouwde 'boutique' gitaar bij gerenommeerde gitaarbouwers (geen Fender cloners of assembleurs) over de hele wereld. Hekel aan die term boutique, maar bij gebrek aan beter.

Ligt eraan welke cs strat je wilt maar voor rond de 1800-2200 kan je er al eentje tweedehands pakken. Voor dat geld heb je een nieuwe vintage reissue 59 of 65, of die beter of anders zijn dan een cs weet ik niet. Testen zou ik zeggen.

D3nnis
17 januari 2015, 13:32
3D verstelbaar dus ook in de breedte dus kan je de snaren precies boven de elementpooltjes krijgen.

Ik neem aan dat dit niet je uitgangspunt is? Functioneel zou je beter de snaren precies parallel aan de toetsranden laten lopen. Hoe de snaren boven de elementpootljes liggen, volgt daar dan vanzelf uit (en boeit ook niet zo veel, behalve misschien vwb uiterlijk).

Pepe
17 januari 2015, 14:16
Dat hele CS gebeuren staat zo ver van mij af, echt een andere wereld.
Ik kan me voorstellen dat je 4 of 5 ruggen neerlegt een een instrument, om wat voor reden dan ook. Maar je weet tegelijkertijd dat een tele of stratje uit het rek je niet veel anders laat spelen of klinken.
Ik kom ze wel eens tegen op de podia. Wat oudere mensen die Shadows of Fleetwood Mac noot voor noot naspelen over een Mesa Boogie Roadking of Line6. Of bij die hele grote showbands die artiesten begeleiden. Maar daartussen in, het club circuit waar alles omvalt, dingen onbeheerd staan of in oude gigbags vervoerd wordt eigenlijk nooit.
Maar misschien heb ik een vrij beperkt beeld, dat sluit ik zeker niet uit.
Afgezien daarvan, als je met een hele dure kijk mij eens Custom shopper het podium op loopt dan schep je ook wel verwachtingen. Misschien ook wel een reden waarom ik het liever low profile hou.

fenderben
17 januari 2015, 15:47
Dat hele CS gebeuren staat zo ver van mij af, echt een andere wereld.
Ik kan me voorstellen dat je 4 of 5 ruggen neerlegt een een instrument, om wat voor reden dan ook. Maar je weet tegelijkertijd dat een tele of stratje uit het rek je niet veel anders laat spelen of klinken.
Ik kom ze wel eens tegen op de podia. Wat oudere mensen die Shadows of Fleetwood Mac noot voor noot naspelen over een Mesa Boogie Roadking of Line6. Of bij die hele grote showbands die artiesten begeleiden. Maar daartussen in, het club circuit waar alles omvalt, dingen onbeheerd staan of in oude gigbags vervoerd wordt eigenlijk nooit.
Maar misschien heb ik een vrij beperkt beeld, dat sluit ik zeker niet uit.
Afgezien daarvan, als je met een hele dure kijk mij eens Custom shopper het podium op loopt dan schep je ook wel verwachtingen. Misschien ook wel een reden waarom ik het liever low profile hou.

Kan mij weinig schelen wat anderen ervan vinden en ik denk ook dat het gros van het publiek niet gelijk ziet dat het een dure CS strat is😗. Ik had de vraag hier misschien ook niet moeten stellen. Al die aannames ( je wilt klinken als gilmour etc) wordt ik ook wel beetje moe van. Er staat in mijn vraag toch nergens dat ik dat wil? Ik vind het gewoon in bloedmooie gitaar dus misschien neem ik hem wel nooit mee naar een optreden maar zet ik hem in de huiskamer als sierraad😁.

apekop
17 januari 2015, 16:36
Ik had de vraag hier misschien ook niet moeten stellen. Al die aannames ( je wilt klinken als gilmour etc) wordt ik ook wel beetje moe van.

Dat heb ik ook een beetje. Altijd die berichten dat je iedere willekeurige strat zo kan laten klinken. Het is natuurlijk waar dat toon voor 80% in de vingers zit en op een mindere gitaar kun je ook goed klinken maar het verschil tussen een CS of een Squier hoort iedereen.

D3nnis
17 januari 2015, 19:43
Het is natuurlijk waar dat toon voor 80% in de vingers zit

Dat vind ik zo'n dooddoener altijd!
Wat moet je daar nou toch mee, de vingers van de gevestigde artiesten zijn toch niet te koop.
Bovendien vind ik het niet helemaal waar. Iemand kan te herkennen zijn aan zijn speelstijl, en die herkenbaarheid met iedere gitaar/versterker combi hebben, maar dat is duidelijk wat anders dan diegene zijn (of haar) geluid.
Anders zouden we allemaal nooit een nieuwe gitaar of amp nodig hebben, en dat is natuurlijk flauwekul :)

LGK
17 januari 2015, 20:05
Ik denk dan weer, als je een paar duizend euro wil betalen voor een CS, spaar dan nog ff door en zoek naar een mooie vintage strat.

pasqual
17 januari 2015, 21:39
maar het verschil tussen een CS of een Squier hoort iedereen.

Nee hoor! De mensen in de zaal gaan niet horen dat jij op een 3000,- euro duurdere gitaar speelt als dat bandje voor jouw. Dat de CS gitaar lekkerder speelt doordat hij veel beter aanvoelt, dát kan wel hoorbaar zijn. Maar ik denk echt niet dat er veel verschil zit in een Classic Vibe Squier of een Fender CS. Het karakteristieke strat geluid zit in beide..

apekop
18 januari 2015, 01:09
Nee hoor! De mensen in de zaal gaan niet horen dat jij op een 3000,- euro duurdere gitaar speelt als dat bandje voor jouw. Dat de CS gitaar lekkerder speelt doordat hij veel beter aanvoelt, dát kan wel hoorbaar zijn. Maar ik denk echt niet dat er veel verschil zit in een Classic Vibe Squier of een Fender CS. Het karakteristieke strat geluid zit in beide..

als je luistert met je ogen niet nee...


Dat vind ik zo'n dooddoener altijd!
Wat moet je daar nou toch mee, de vingers van de gevestigde artiesten zijn toch niet te koop.
Bovendien vind ik het niet helemaal waar.

Voor mij is dat geen dooddoener. Je hebt altijd nog die laatste 20% waar je naar op zoek blijft.
En wat je ermee moet? vooral altijd blijven oefenen en op zoek blijven naar een eigen manier van spelen en naar je eigen sound...en je GAS relativeren (niet altijd makkelijk ik geef het toe...).

telerocker
18 januari 2015, 03:36
Een goede gitarist haalt uit zowel een CV als een CS een goede toon. Ik denk dat het vooral gaat over de vraag of een gitaar jou inspireert om beter of andere dingen te spelen. Dat kan een CS zijn, maar net zo goed een partsocaster. Als je het geld hebt, zou ik in elk geval verschillende CS-strats testen. Ik heb eens bij Stujos een hele batterij CS's in mijn handen gehad en mocht ze zelfs vergelijken met twee originele strats uit 1962 en een uit 1959. Sommige Custom Shops vond ik zelfs beter dan de originelen, andere deden me weinig. De Rory Gallagher-strat had wel iets magisch. Wat speelde en klonk die goed. En wat had ie een heftig prijskaartje. Ik had het geld er niet voor en troostte me met de gedachte dat mijn MXG met Bare Knuckles ook heel behoorlijk speelt en klinkt, imo zelfs beter dan een aantal Customshoppers.

D3nnis
18 januari 2015, 07:43
als je luistert met je ogen niet nee

Ik weet zeker dat 90%, of misschien nog wel meer, het verschil tussen custom shop gitaar + Soldano SLO of squier + "the animal" versterker niet hoort. En als ze het wel horen dan interesseert het ze geen ruk.
Als je in "een band die muziek maakt waar muzikanten naar luisteren" speelt, ligt dat percentage ongetwijfeld anders.




Voor mij is dat geen dooddoener. Je hebt altijd nog die laatste 20% waar je naar op zoek blijft.


Kan zomaar zijn, maar geef David gilmour een squier + frotversterker, dan klinkt hij wellicht als gilmour, vanwege timing, frasering en andere stijl-dingen, maar nog steeds met een frotgeluid.
Ik begrijp gewoon niet waarom "klinken als" niet uit 2 elementen mag bestaan, namelijk het techniek/stijl gedeelte, en het geluid op zich. Altijd weer "dat zit in de vingers" is daarom voor mij altijd nietszeggend. Misschien is dat mijn beperking omdat ik gitaar speel op dezelfde manier als dat een slager chirurg zou zijn, maar toch!

apekop
18 januari 2015, 08:27
Ik weet zeker dat 90%, of misschien nog wel meer, het verschil tussen custom shop gitaar + Soldano SLO of squier + "the animal" versterker niet hoort. En als ze het wel horen dan interesseert het ze geen ruk.





Kan zomaar zijn, maar geef David gilmour een squier + frotversterker, dan klinkt hij wellicht als gilmour, vanwege timing, frasering en andere stijl-dingen, maar nog steeds met een frotgeluid.


Hier spreek je jezelf toch tegen. Je zegt enerzeits dat David Gilmour met een Squier een frot geluid heeft en anderzeits dat 90% van de mensen het niet hoort. Het gros van de mensen hoort trouwens niet eens het verschil tussen een strat of een Les Paul. Sterker nog er zijn genoeg mensen die nog geen gitaar van een basgitaar kunnen onderscheiden. Dus daar hoef je geen CS voor te kopen.

Je hebt gelijk dat geluid op zich en techniek/stijl twee dingen dingen, maar ze zijn vaak wel verweven.

Helaas draait het bij topics over custom shops toch altijd weer uit op deze discussies waar je nooit uitkomt....

D3nnis
18 januari 2015, 08:58
Hier spreek je jezelf toch tegen. Je zegt enerzeits dat David Gilmour met een Squier een frot geluid heeft en anderzeits dat 90% van de mensen het niet hoort.


Hoezo spreek ik mezelf tegen? Ik zie het niet, of ik lees het anders.

Maar je hebt gelijk vwb het verschil tussen strat en les pauls.
Uiteindelijk moet je het voor jezelf doen, niet voor een ander....

pasqual
18 januari 2015, 11:26
Laat ik het enigszins nuanceren: ik geloof best dat een CS je beter laat spelen omdat het gevoel met de gitaar gewoon goed is. Maar of dat komt door de idioot hoge kostprijs of omdat het tussen je oren zit? Ik heb hier een aantal partocasters en daar ben ik uitermate tevreden mee. Maar als jij graag zoveel geld over hebt voor een gitaar die qua constructie ontworpen is vanwege zijn eenvoud en het goedkoop kunnen vervangen van onderdelen, be my guest!

mennen08
19 januari 2015, 11:13
Op een bepaald moment wprden de strats bij fender niet meer beter.
Alleen nog maar exotischer.

Zelf heb ik 2cs strats. Een 56er en een 60er
Voor mij zijn ze het geld dubbel en dwars waard! Zou ze zeker niet omruilen voor een ander. Ze resoneren als een malle, en de toon die er uit komt wauw.

Overigens vind ik een relic ook fijner spelen dan een nos. De kale hals speelt zo soepel! K zou ze zeker de kans geven die cs gitaren. Gewoon veel proberen en de beste teambuild eruit pakken. Een masterbuild heeft naar mijn idee alleen maar naam en hoeft niet beter te zijn dan een tb.

Bij sommige muziekzaken zijn ze al voorgeselecteerd op resonantie etc. Prbeer die en pak de gene die jou het meest aanspreekt. Dan weet je zkr dat je een goede aankoop hebt gedaan

fenderben
20 januari 2015, 15:38
Op een bepaald moment wprden de strats bij fender niet meer beter.
Alleen nog maar exotischer.

Zelf heb ik 2cs strats. Een 56er en een 60er
Voor mij zijn ze het geld dubbel en dwars waard! Zou ze zeker niet omruilen voor een ander. Ze resoneren als een malle, en de toon die er uit komt wauw.

Overigens vind ik een relic ook fijner spelen dan een nos. De kale hals speelt zo soepel! K zou ze zeker de kans geven die cs gitaren. Gewoon veel proberen en de beste teambuild eruit pakken. Een masterbuild heeft naar mijn idee alleen maar naam en hoeft niet beter te zijn dan een tb.

Bij sommige muziekzaken zijn ze al voorgeselecteerd op resonantie etc. Prbeer die en pak de gene die jou het meest aanspreekt. Dan weet je zkr dat je een goede aankoop hebt gedaan

Bedankt voor de info! Ga ik doen

groovieguitarguus
20 januari 2015, 21:26
Bij Guitarking in Boekel hebben ze het nodige... en denk ook een eerlijke zaak!

Je kan ook een ECHT custom Build 'Smitty' overwegen....

Een Strat exact met jouw specs.... alleen dan geen Fender op de kop.

Eko
20 januari 2015, 22:07
Het gekke is dat gitaristen op een gegeven moment iets hebben van : ik wil zoiets hebben. Geen : net zo goed zo niet nog beter dan maar zonder de headstock........ Bullshit. Je wilt de real deal , al is het maar eens in je leven. Daarom verkoopt Fender gitaren via de Customshop tegen dit soort prijzen , omdat we het willen betalen.
Natuurlijk zijn er betere bouwers die een strat tegen een betere prijs in elkaar zetten. Alleen we willen Fender Customshop en daarom betalen we er voor. Als je er 1 gehad hebt en je een keer een Dick Dijkman of een Peer Dellen hebt bespeeld wordt dan minder. Maar je wilt eerst die ECHTE Customshop van Fender hebben. Daarna komt die andere bouwer.
Trouwens , het zoeken blijft. Als je ziet hoeveel droomgitaren er op het net staan zijn ook de Haar`s , Dijkmans , Dellens en dergelijke het toch niet helemaal.........

apekop
21 januari 2015, 09:27
Natuurlijk zijn er betere bouwers die een strat tegen een betere prijs in elkaar zetten. Alleen we willen Fender Customshop en daarom betalen we er voor.

Persoonlijk geloof ik dat niet en vind ik dat soort opmerkingen kort door de bocht. Het gaat niet om het Fender logo (bij mij althans) maar om het 'echte' Fender strat geluid. En wat is beter? Je kan misschien technisch een betere gitaar hebben volgens de specs, maar heeft hij ook het Fender geluid? Als je Adidas schoenen wil en je hebt het geld koop je toch ook Adidas en geen Adidas cloon schoenen? (ik stel het even bot om de discussie aan te zwengelen...)
Dat neemt niet weg dat er goede strats zijn van andere bouwers/assembleurs. Maar waarom moeten die iedere keer genoemd worden als iemand een CS wil kopen?

Pepe
21 januari 2015, 09:53
De Haar en Smitty fanclub hebben een missie, daar moet je geen grappen over maken.

WaywardChild
21 januari 2015, 10:13
Laat een G&L legacy (of s-500 of comanche) voor je maken. ;)
Bij G&L kan je ook custom laten maken, neck type, kleurtje, brug of zelfs een rustic versie (nitro en relic maar wel minder kleuren mogelijkheden).
Ik heb verleden jaar 2 besteld (asat special en legacy special) in USA via Upfrontguitars en op 3 maand was hij hier en wegens de toen lage dollarkoers aan de prijs van een fender american standard.
Het is maar een optie :seriousf:

mennen08
21 januari 2015, 12:05
Nou, ik heb al 2 strats en 1 tele bij erik laten bouwen... Nou NOOIT meer!! de kwaliteit is afgeracheld en de QC echt tot in het diepte punt gezakt.
Er zullen heus wel goede strats tussen zitten (rond bj. 2005 etc) maar k ben ze nog niet tegen gekomen zover. Als im/exporteur van boutique amps en pedalen, is hij geweldig! ga er met plezier heen. Maar voor zn gitaren no way, zodra er iets mis is en je spreekt hem er op aan..... nou, er zullen wel meer mensen bekend mee zijn.

De customshop gitaren die ik heb zijn zoveel beter dan menig andere gitaren van verschillende bouwers die ik heb gehad!
Een customshop koop je inderdaad om het fender geluid, hystorie , de kwaliteit, vintage correctheid (hun kunnen de beste replicas bouwen naar mijn idee), en ja... ook de naam speelt mee. Een fender customshop is volgens veel mensen toch de holy grail voor strats en teles (op de real deal na dan).

Er zullen heus wel goede andere bouwers zijn maar een fender blijft een fender en een haar of welk ander merk dan ook wordt dat niet. hoe goed hij ook speelt en klinkt. Dus het is waarmee jij gezien wilt worden en waar jij je het prettigst bij voelt.

Voor mij is dat gewoon een mooie fender strat.
Onbekendere bouwers hoe goed ze ook zijn is niet voor mij weg gelegd.

Pepe
21 januari 2015, 12:49
Ja, dat is een beetje teleurstellend natuurlijk.
Ik heb 2 gitaren laten bouwen, 2 verschillende bouwers. Alles from scratch, hout uitgezocht (klop klop), neck shape, de schroefjes, fretdraad... de hele reutemeteut. Beide fijne gitaren.
Dan koop je via een webshop in Engeland een nieuwe Fender en dat zit zo goed in elkaar, je kan voor die prijs daar gewoon niet tegenaan bouwen. Wat natuurlijk ook de bedoeling is met al die geautomatiseerde processen.
Custom bouwers hebben zeker een plek zolang ze een eigen unieke insteek hebben maar Fender op hun eigen vlak de tent uit concurreren, ik geloof daar niet zo in.

groovieguitarguus
21 januari 2015, 15:34
Nou, ik heb al 2 strats en 1 tele bij erik laten bouwen... Nou NOOIT meer!! de kwaliteit is afgeracheld en de QC echt tot in het diepte punt gezakt.
Er zullen heus wel goede strats tussen zitten (rond bj. 2005 etc) maar k ben ze nog niet tegen gekomen zover. Als im/exporteur van boutique amps en pedalen, is hij geweldig! ga er met plezier heen. Maar voor zn gitaren no way, zodra er iets mis is en je spreekt hem er op aan..... nou, er zullen wel meer mensen bekend mee zijn.

Erik van der Haar is bovenstaande... Smitty is Eric Smit.... om het makkelijk te houden... ;-)))



De Haar en Smitty fanclub hebben een missie, daar moet je geen grappen over maken.
;-)... Nog steeds erg fijne gitaar... mijn Smitty!!!



Als je Adidas schoenen wil en je hebt het geld koop je toch ook Adidas en geen Adidas cloon schoenen? (ik stel het even bot om de discussie aan te zwengelen...)
Dat neemt niet weg dat er goede strats zijn van andere bouwers/assembleurs. Maar waarom moeten die iedere keer genoemd worden als iemand een CS wil kopen?

Er zijn veel 'meelezers' op dit forum...
Wat ik persoonlijk jammer vind van de standaard USA strats, is dat de meeste in Poly zijn gespoten...
de feel van Nitro vind ik erg fijn...


Dan koop je via een webshop in Engeland een nieuwe Fender en dat zit zo goed in elkaar, je kan voor die prijs daar gewoon niet tegenaan bouwen. Wat natuurlijk ook de bedoeling is met al die geautomatiseerde processen.
Custom bouwers hebben zeker een plek zolang ze een eigen unieke insteek hebben maar Fender op hun eigen vlak de tent uit concurreren, ik geloof daar niet zo in.

Zeker een punt... Zelfs mijn Mex. Strat is erg goed!!!
Maar een standaard strat met net jou specs is weer lastiger...
Heerlijk... gitaren... het houdt nooit op... ;-)

Magrathean
27 januari 2015, 23:23
De discussie is tot een goed einde gekomen :-) Sorry dat ik me er relatief laat nog even in meng - maar ik kan me zo goed voorstellen wat de originele poster schrijft. Een échte Gilmour strat... en die is dan van jou! Zo'n prachtige zwarte geweldig klinkende custom shop strat! Dan zijn discussies over restwaarde, of-een-gewone-net-zo-goed-klinkt, etc. irrelevant. Dat is net alsof je (als je geld zou hebben) een Ferrari wil en iemand zegt dat een Golf je ook van A naar B brengt (maar veel goedkoper en heeft ook een kachel en lekkere stoelen en ook best sportief). Het gaat om méér dan praktische zaken... het gevoel wat het je geeft. Het gevoel iets exclusiefs te hebben. En dus.... zou ik lekker die Gilmour strat kopen als je het kan.
Net zoals ik mezelf vorig jaar eindelijk heb getrakteerd op een White Falcon - die hoofdzakelijk mooi staat te zijn. :-)

Duhsjaak
28 januari 2015, 07:45
Mijn mening? En alleen maar een mening dus?
We kunnen met zijn allen te keer gaan over hoe accountants de muziekbusiness in de greep hebben. En hoe zij genadeloos hun stempel erop drukken.
Als ik dit draadje eens doorlees, zijn wij zelf dan zo veel beter?

Accountant van de duivel dus in dit geval:
Van wat zo CS afschrijft, koop ik 4 fatsoenlijke beukgitaren. Zonder dat ik hoef te huilen als daar een krasje op komt.
Als musicus dus (is dat niet waarom het zou moeten draaien?):
Als je de knaken ervoor hebt, doe het dan gewoon. Een gitaar die je met plezier uit het rek haalt is weergaloos mooi. Een mooie gitaar pak je telkens met plezier op en een gitaar die mooi klinkt speel je langer op.

Laat ze maar lekker lullen, op de meeste auto's schrijf je meer af. En die klinken niet half zo lekker.
Veel plezier dus.
Vriendelijke groet, Gus

MikeD
28 januari 2015, 08:19
op de meeste auto's schrijf je meer af. En die klinken niet half zo lekker.


ik ben dol op het 12 cilinder geluid van een Lamborghini maar niet van de deuk die zo'n ding in m'n portemonnaie maakt....(sorry.. Ik dweil off topic....)

Brum
28 januari 2015, 11:44
Persoonlijk geloof ik dat niet en vind ik dat soort opmerkingen kort door de bocht. Het gaat niet om het Fender logo (bij mij althans) maar om het 'echte' Fender strat geluid. En wat is beter? Je kan misschien technisch een betere gitaar hebben volgens de specs, maar heeft hij ook het Fender geluid? Als je Adidas schoenen wil en je hebt het geld koop je toch ook Adidas en geen Adidas cloon schoenen? (ik stel het even bot om de discussie aan te zwengelen...)
Dat neemt niet weg dat er goede strats zijn van andere bouwers/assembleurs. Maar waarom moeten die iedere keer genoemd worden als iemand een CS wil kopen?

Beetje slecht vergelijk, dat Adidas voorbeeld...

De reden waarom iemand alternatieven voorstelt, zeker in dit geval, is omdat er alternatieven zijn die, naast meer betaalbaar, vaak beter gebouwd zijn en helemaal naar wens van de klant. Of ze beter klinken laat ik dan maar in het midden, hoewel ik daar ook wel m'n mening over heb. Ik vind het niet meer dan fair dat mensen ook die alternatieven laten zien, zelfs wenselijk op een forum. Ik heb het hier ook wel 's gedaan in topics en persoonlijk vind ik de discussie die er daarna loskomt door een aantal aangevallen puristen juist niets toevoegen. Waarom zou iemand niet iets anders beter mogen vinden, zonder 's niet afgeslacht te worden door de puristen? Zoveel mensen, zoveel meningen en daar is o.a. een forum voor, niewaar?:)

Tonton
28 januari 2015, 15:20
Het gekke is dat gitaristen op een gegeven moment iets hebben van : ik wil zoiets hebben. Geen : net zo goed zo niet nog beter dan maar zonder de headstock........ Bullshit. Je wilt de real deal , al is het maar eens in je leven. Daarom verkoopt Fender gitaren via de Customshop tegen dit soort prijzen , omdat we het willen betalen.
Natuurlijk zijn er betere bouwers die een strat tegen een betere prijs in elkaar zetten. Alleen we willen Fender Customshop en daarom betalen we er voor. Als je er 1 gehad hebt en je een keer een Dick Dijkman of een Peer Dellen hebt bespeeld wordt dan minder. Maar je wilt eerst die ECHTE Customshop van Fender hebben. Daarna komt die andere bouwer.
Trouwens , het zoeken blijft. Als je ziet hoeveel droomgitaren er op het net staan zijn ook de Haar`s , Dijkmans , Dellens en dergelijke het toch niet helemaal.........

Hear Hear!

Ik snap ook niet dat eeuwige commentaar over custom builders.
Het lijkt wel bij sommige mensen klaar te staan op hun clipboard, nieuw topic over een duur productiegitaar: bats CTRL-V.
Dat is toch geheel andere insteek: mooi een gitaar zelf laten bouwen naar wens.
Ook leuk als iemand dat wil, maar das toch niet zelfde als een 'droomgitaar' kopen.
Laat mensen toch lekker hun droomgitaar kopen! en 'beter' is maar subjectief.
soms geeft een droomgitaar zoveel mojo dat je er op blijft spelen :)

Ik heb een Vai en een Slash, topgitaren!
De eerste was indeed een droomgitaar waar Vai zelf al jaaaaaren op speelt en die moest ik ooit hebben (mijn RG760 verkocht) en de Slash was gewoon toevallig een klasse beter dan de rest van de Les Pauls die ik speelde (waar het ook weer zo is als het allemaal standards waren en precies die 1000euro meer had ik het niet bijbetaald :P Dus blijkbaar speelt ook hier de exclusiviteit / custom / artist series toch wel mee in de achtergrond...)
En fender strat heb ik een mooie 60th edition, zou hem niet kwijt willen voor een custom build non-Fender strat.

Lekker kopen waar je hart sneller van gaat kloppen en waar je de frets van plat speelt.
dat zou een artist gitaar kunnen zijn, maar ook een naar eigen wens gemaakt gitaar.
ieder zijn ding :)

Eko
28 januari 2015, 16:30
De CS van Ome Fender is ook in het begin zeer goed geweest. Dan heb ik het niet over 2001 of 2005 zoals sommigen op marktplaats beweren als vroege Customshops....... Ik heb hier bv een CS SRV uit 1986. Met het ovale groene kleine logo er in. Die klinkt en speelt echt anders dan de huidige artist serie.
We veroorzaken het zelf : met honderduizenden over de wereld vragen om speciale gitaren waar je bereid bent 2x zoveel voor te betalen. Dan is er een slimmerik die dat gaat leveren. Hoe meer , hoe beter..........of zo!
Het is trouwens heel lang normaal geweest dat mensen zoals Kees Dee naar Duitsland reden om de goede CS`s er uit te halen. Als ze allemaal goed waren ( zoals de marketing ons doet geloven ) konden ze blind geleverd worden.
De echt goed zijn volgens mij de Masterbuilts , maar die zijn ook iets duurder........
Of zo beter zijn dan een Dellen , Dijkman e.d. is de vraag. Ze spreken iederen meer aan. Vooral de naam doet daarin wonderen. Daar draait eigenlijk de gehele handel om. Als je opgroeit en steeds meer gaat spelen wil je een keer zo`n echte gitaar. Daarna wil je echte een keer een hele goede van dat zelfde merk. Daar zit eigenlijk de grote drijfveer.