PDA

View Full Version : Iemand ervaring met 2TEK brug.



ccc
14 januari 2015, 20:08
Ik kan een bas kopen die er mee uitgerust is, maar vind er niet echt veel info over.
Het gaat over deze brug : http://www.the2tek.com/engine/inspect.asp?Item=4&Filter=2TEK+Products

kamiel
15 januari 2015, 22:32
Geen ervaring mee, maar het ziet er wel vrij goed spul uit. Al denk ik wel dat het effect ervan een beetje overroepen zal zijn.

Marcel2
22 januari 2015, 08:15
Volgens mij is het niet meer dan een interessant verkoopverhaaltje dat ons gebakken lucht wil doen kopen.

http://www.the2tek.com/catalog/primary/4p.jpg

De snaarresonantie zou beter zijn omdat elk zadel zijn eigen 'tonefinger' heeft waardoor elke snaar volledig gescheiden van de andere snaar resoneert. Los van de vraag wat dat aan verbetering van het geluid zou moeten opleveren (ik heb geen idee) wordt het verhaaltje onderuitgehaald doordat die 'tonefingers' vervolgens wel met z'n allen op dezelfde grondplaat zijn gemonteerd.
En hoe het zagen van een groot gat in de body om deze brug te monteren bijdraagt aan een verbeterd geluid ontgaat mij ook.

Basvarken
25 januari 2015, 14:04
Tsja, bassen en bruggen. Daar lijkt wel haast een religieus schisma aan de gang.
Sommigen zweren bij een brug met zoveel mogelijk massa omdat het de sustain ten goede zou komen.
Anderen beweren dat overbrenging via twee punten optimaal is.
Er zijn er die vinden dat de goedkope omgevouwen stukjes pisbakkenstaal van een oude P-bass de beste sound opleveren.

De lulkoek van deze "tonefingers" zit om vooral in het feit dat de overbrenging van de snaar trilling alsnog via twee inbusschroefjes per zadel gebeurt. Het doet er vervolgens -mijns inziens -weinig toe hoeveel kilo aluminium er nog onder hangt.

Ik zou zeggen dat die tonefingers de kans op toonverlies juist vergroten. De trilling van de snaar moet eerst door al dat aluminium heen om de body in trilling te zetten wil je enige resonantie krijgen.

AC3D
25 januari 2015, 22:45
ik vind t idee wel grappig. moet je t wel meteen goed doen en ook er voor zorgen dat de bij de neck en nut niet "trillingen doorgeven"
:seriousf: