PDA

View Full Version : Wie gebruikt er .011 snaren?



telecastermaster
14 januari 2015, 14:15
Ik ben steeds zwaardere snaren aan het gebruiken en zit nu op .011 op mijn strat (in standaard tuning).
Bevalt eigenlijk wel heel goed. Nog meer fans van dikke snaren hier?

FruscianteFan
14 januari 2015, 14:17
Ik vind .011 niet eens echt dik.

Zeker mijn Gretsch kwam echt tot leven toen ik er .012-.052 op zette. In de winkel lag er .010 op, .011 was al een verbetering...

kirito
14 januari 2015, 14:41
Op mijn schecter zitten .011 van Elixir. Is voor mij eigenlijk ideaal. Mijn Ibanez moet het doen met .010 maar ik zou daar ook wel eens dikkere snaren op willen zetten

Tupelo
14 januari 2015, 15:22
Al decennia op 011 ja...
Op mijn beurt, toen ik mijn Mustang kocht had, die dude er net een vers setje 09 op gedaan.
Dat was voor het eerst sinds lang dat ik weer eens wat 009 speelde.
Speelde toch wel lekker licht, gemakkelijker benden, hoewel ik dat niet veel doe, maar 't klinkt ook iets dunner, en dat vind ik eigenlijk best prettig.
Op dit forum gaat het altijd over dikke sound, en sustain, maar een dun iel geluidje biedt ook mogelijkheden.
Enfin.
Ik houd het op 011, omdat mijn gitaren daarop afgesteld zijn, ik dat laat doen, en dat best wat duiten kost.
Geen zin om te experimenteren hiermee.

Hotpepper01
14 januari 2015, 15:23
Nee, geen fan. Op de meeste gitaren gebruik ik 009 - 046, maar op mn Gretsch zitten nu flatwounds 011.

terrasbeest
14 januari 2015, 15:29
Absoluut fan van ' dikke' snaren, 11 of 12 : hangt er van af op welke gitaar.Ik gebruik altijd Thomastiks ( Jazz en Bebop ).
Snaren zijn belangrijk. Zwaar plectrum ook.

Maar dit zijn pas echt dikke snaren, 15 ofzo....


https://www.youtube.com/watch?v=0HFh9CUlOHw

humbucker
14 januari 2015, 15:34
Ik heb een paar jaar op 11-52 gespeeld maar ben nu terug over aan het schakelen naar 10-46. De enige gitaar waar een dikkere snaar echt voordeel oplevert is mijn tele, maar dan ook maar enkel voor slag. Voor leadwerk is dunner gewoon makkelijker.

Het verhaaltje "Dikke snaren = dikke tone" geloof ik niet meer in...

FruscianteFan
14 januari 2015, 15:55
Ik vind dunnere snaren vaak warmer klinken. Misschien doordat ze makkelijker meer amplitude geven ofzo? Tegelijk komt de gitaar voor mij wel meer tot leven met dikkere snaren.

Ik vind dikkere snaren meestal fijner spelen. Op dunnere snaren moet ik véél meer doseren. Ik houd ervan nuance in mijn spel te kunnen aanbrengen, maar met dikkere snaren heb ik vaak het idee dat die nuance ook op de juiste manier tot uiting komt. Niet dat ik een subtiele vibrato probeer die dan ineens klinkt als een whammy ofzo.

Oranjeaap
14 januari 2015, 15:59
Ik speel al jaren op 10. Altijd op Les Pauls met lage vintage frets. Nu heb ik sinds een tijdje een stratocaster met jumbo frets en daar zit ook 10 op, en dat voelt net spaghetti omdat ik waarschijnlijk het moeilijkere benden op lage frets gewend ben. Ga bij volgende snarenwissel eens 11s proberen. Ben benieuwd!

Brum
14 januari 2015, 16:05
Ik speel al jaren op .011 D'Addario's. Voor mij de perfecte balans qua geluid. Dikker wordt wolliger en niet meer vetter, wat mij betreft. Dunner wordt ook wat minder vet qua geluid. Bovendien heb ik nogal een handje van overbenden en met .011 heb ik ook daarin de juiste balans gevonden. Tegenwoordig stem ik wel een stap lager in de band waarin ik nu speel en dat was wel weer even wennen wat betreft tegendruk, maar ben er inmiddels ook weer aan gewend. Ik heb wel 's van die drop setjes geprobeerd, maar dat wordt te wollig, vind ik.

Tupelo
14 januari 2015, 16:57
Daar noem je zoiets ja, overbenden, op 011 zijn mijn bends ook strakker ja.
Voor slide stukken is 011 ook prettiger, meer weerstand, minder snel op de frets.

Little Jay
14 januari 2015, 17:18
Op mijn gitaren met 24,75" mensuur zit 0.013 flatwound, op mijn beide Strats en m'n Tele zit 0.012, ook flatwound. En dat bend allemaal prima hoor, ja geen anderhalve noot, maar een hele lukt nog wel.

Ik hou van flatwounds, ik haat het metalige geluid nieuwe snaren en de feel van roundwounds ben ik ontwend. Maar goed, ik speel vnl jazz en aanverwante funk, soul en boogaloo.

Het mooiste van dikke flatwounds: ze gaan een half jaar mee en ik heb sinds 2001 geen snaar meer gebroken :D

LGK
14 januari 2015, 17:29
Lang 011 gebruikt maar nu 012 op mn stratje. Ik vind t toch wel beter hoor beetje dikte. En dat met een iets hogere actie doet veel voor je geluid naar mijn mening.

dunhill1
14 januari 2015, 17:44
Het merk van de snaar kan ook een verschil opleveren.
Tenminste dat gevoel heb ik erbij.
011 met snake oils benden makkelijker dan dadario 009.

Snake oil, niet goedkoop, wel heel fijn.

Op m'n SG 010, strat 011 en tele 012.

barno
14 januari 2015, 18:36
010 en 011, beetje afhankelijk van de gitaar. tele meestal 011 en gibsonscale ook. Op stratachtige gitaren gebruik ik graag flatwounds.

Qua sound denk ik niet dat je veel verschil hoort tussen 10 en 11. maar voor iemand die met wat meer kracht in de vingers speelt, is 011 wel fijn.

rick parfitt van status quo speelt al heel zijn leven op 014 in gewone stemming op een tele: now that's a man! :) ideaal voor het betere hakwerk.
aan de andere kant: Billy Gibbons speelt op 0.07, sounds ook like a man nochtans

D3nnis
14 januari 2015, 18:42
Altijd 010-046, alhoewel ik recent wat geprobeerd heb met 010-050, wat op zich ook wel bevalt.
Ik heb alleen gitaren met 25.5" mensuur of hoger, op 1 na (24,75"), dan zou 011 nog een optie kunnen zijn, maar ik gebruik altijd overal dezelfde snaren op, dat maakt het voorraadbeheer wat makkelijker

Dirk_Hendrik
14 januari 2015, 19:08
012 voor de semi akoestische jazzbak. Geeft zoveel meer punch.

en 010 voor de planken.

Jasper.
14 januari 2015, 19:17
Ik gebruik nu 11-60, maar dan wel in C :D

Plant
14 januari 2015, 19:36
Elektrisch in standaard stemming is Ernie Ball Power Slinky .011 - .048 favoriet.

jutter
14 januari 2015, 19:52
D'Addario EXL116 medium top/heavy bottom: 11/52
Voelt aan als een .010. Makkelijk te benden een klinken voller/warmer dan de .010.

beruk
14 januari 2015, 21:24
Op mijn strat 0.11 Infeld 's van Tomastik. Ik denk er er meer sustain mee te krijgen van de gitaar. Zijn opmerkelijk soepel, benden is best te doen.
Op mijn tele heb ik 0.10 flatwound Jazz swing van Tomastik, dan doe je niet echt mee in dit geweld...:soinnocent:

LGK
14 januari 2015, 23:19
Ik zie dat veel mensen flatwound snaren gebruik.. Ik heb ooit is op een gitaar gespeeld met flatwound snaren maar vond ze.. tja.. dof en minder tone hebben dan (die ik altijd gebruik) roundwounds.. (was nieuw setje hoor)
Waarom die voorkeur voor flatwound snaren? mis ik iets?

barno
14 januari 2015, 23:46
flatwounds voor warmere tone. wordt vooral gebruikt in rootsmuziek, jazz, swing enz... je hebt dan minder dat opdringerige, schelle (waar men in hardere rock natuurlijk wel naar neigt)

jimmie vaughan gebruikt flatwounds en is voor mij de king of tone.

ik denk trouwens dat niet veel mensen flatwounds gebruiken hoor.

FruscianteFan
15 januari 2015, 00:21
Ik zie dat veel mensen flatwound snaren gebruik.. Ik heb ooit is op een gitaar gespeeld met flatwound snaren maar vond ze.. tja.. dof en minder tone hebben dan (die ik altijd gebruik) roundwounds.. (was nieuw setje hoor)
Waarom die voorkeur voor flatwound snaren? mis ik iets?
Ik gebruik flatwounds inderdaad niet vanwege het overdadige hoog...

Maar op mijn Jackson bevallen ze om twee redenen. Tone wise: die gitaar heeft een P90 en geen tonepot. Zonder dof of wollig te worden, klinken flats wat prettiger, minder nasaal.

Maar vooral: ze werken beter met strijkstok.

Als je snaren wilt die niet dof klinken moet je vooral geen flatwounds gebruiken nee.

vulvasonic
15 januari 2015, 02:44
Elektrisch in standaard stemming is Ernie Ball Power Slinky .011 - .048 favoriet.
Nou, dit setje gebruik ik inmiddels al tig jaar op al mijn elektrische gitaren in standaard stemming, ongeacht de mensuur. Zelfs heerlijk in gebruik met Floyd Rose of Kahler-achtige vibrato systeempjes.

Toen ik me nog in .010 land bevond vond ik dat ik best wat meer weerstand kon gebruiken op mijn aanslag, omdat ik merkte dat dikkere snaren de strakheid van mijn aanslag ten goede kwam. Ik had al eerder met dikkere snaren geëxperimenteerd, maar ik was bang dat het ten koste zou gaan voor het buigen van de snaartjes en zo kwam ik op een setje Ernie Ball Skinny Top Heavy Bottom. Lang mee gespeeld, tot ik het gevoel kreeg dat de onomwonden snaren best wat meer weerstand konden gebruiken, overigens niet slechts vanwege de zojuist vermelde strakheid in de aanslag, maar óók omdat ik het idee had dat ik voldoende kracht in mijn vingers had om ze te kunnen blijven opdrukken. Tegelijkertijd begon ik te balen van het feit dat ik een simpel 'power chord greepje' amper nog kon laten vibreren (en dat deed ik zo graag :) ) vanwege die Erica Terpstra-achtige dikke omwonden snaren. Want vergis je niet, maar de omwonden snaren uit een Skinny Top Heavy Bottom setje zijn nog altijd een aanzienlijk stuk dikker dan die uit een setje Ernie Ball Power Slinky (D=.028 A=.038 E=.048).

Uiteindelijk is dát setje, dus de Ernie Ball Power Slinky, voor mij, op werkelijk ALLE FRONTEN, dus ook geluid, duurzaamheid, prijs, enzovoorts, het best denkbare setje is. :)

mattihafler
15 januari 2015, 06:44
Ik gebruik light/heavy strings van elixir 0.10/0.52. Hiermee heb ik n 'zwaar' geluid bij akkoorden werk en toch clarity bij leads. Bevallen mij al jaren prima. 1 x een dikkere set er opgelegd maar was erg onwennig.

Rick trodat
15 januari 2015, 09:59
Ik heb eigenlijk alles gebruikt van 0.08 tot 0.13. Wat ik heb gemerkt is dat de dikte van de snaren onder gitaristen heel gevoelig ligt. Als speler merk je een enorm verschil als je wisselt van dikte. Maar wat ik persoonlijk altijd vreemd vond, was dat ik het niet kon horen welke snaren er op de gitaar liggen, als er een gitarist voor me live aan het spelen was. Zeker niet in de band.

Ik heb dat altijd een vreemd fenomeen gevonden en kwam eigenlijk tot de conclusie dat je alleen dikker, of dunner moet gaan afhankelijk van het type muziek en de feel die je lekker vindt.

Persoonlijk ( en alleen als ik zelf speel), merk je dat er clean bij akkoorden een strakkere aanslag is, bij dikkere snaren. Bij lead heb je wellicht meer sustain. Maar heb ook gemerkt dat je bij 0.08 een lagere output heb, daardoor ga je de versterker iets harder zetten en persoonlijk vind ik dit ook erg lekker voor het geluid.
Maar omdat ik net zo vaak akkoorden speel als lead, speel ik al jaren op 0.10.

FruscianteFan
15 januari 2015, 10:27
Ik heb eigenlijk alles gebruikt van 0.08 tot 0.13. Wat ik heb gemerkt is dat de dikte van de snaren onder gitaristen heel gevoelig ligt. Als speler merk je een enorm verschil als je wisselt van dikte. Maar wat ik persoonlijk altijd vreemd vond, was dat ik het niet kon horen welke snaren er op de gitaar liggen, als er een gitarist voor me live aan het spelen was. Zeker niet in de band.

Ik heb dat altijd een vreemd fenomeen gevonden en kwam eigenlijk tot de conclusie dat je alleen dikker, of dunner moet gaan afhankelijk van het type muziek en de feel die je lekker vindt.

Persoonlijk ( en alleen als ik zelf speel), merk je dat er clean bij akkoorden een strakkere aanslag is, bij dikkere snaren. Bij lead heb je wellicht meer sustain. Maar heb ook gemerkt dat je bij 0.08 een lagere output heb, daardoor ga je de versterker iets harder zetten en persoonlijk vind ik dit ook erg lekker voor het geluid.
Maar omdat ik net zo vaak akkoorden speel als lead, speel ik al jaren op 0.10.

Sowieso merk je zelf de nuance van je geluid véél beter.

Daarnaast denk ik ook dat je je spel onmiddellijk aanpast aan de snaren. Als je dikkere snaren hebt, heb je meer weerstand bij het opdrukken en zet je dus meer kracht. Resultaat: je hoort niet dat het dikkere snaren zijn.

Ik merk (hoor, maar vooral: zie) duidelijk verschil tussen 010 en 011 bij onze zangergitarist. Maar alleen omdat ik zo verschrikkelijk veel met hem speel en omdat ik meer met de technische kant van zijn gitaren bezig ben dan hij. Verschil in tone hoor ik niet, maar het is heel duidelijk dat hij van nature te 'enthousiast' speelt, en akkoorden dus makkelijk te hard knijpt, dat soort dingen. Deels compenseert hij dat zelf niet (en trekt hij dus bij dunnere snaren bepaalde akkoorden vals), deels merk je het doordat hij dan ongeremder enthousiast kan zijn.

Misschien dat ik het verschil wel duidelijk hoor bij een a/b-test, maar dat kan niet.

munkie
15 januari 2015, 12:58
Ik heb vrijwel overal 010 vd Lidl op liggen, gewoon roundwound met kale G. Op een ES335 achtige heb ik 011 TI flatwounds voor de dikke jazztoon. Op archtops heb ik 013 TI flatwounds, dikke kabels maar pas dan komt het bovenblad in beweging IMHO. Oh ja akoestisch is een ander verhaal natuurlijk. Django gitaar met 010 gypsy strings. Flattops met 011 bronze vd Lidl.

Eko
15 januari 2015, 14:35
Jaren .011 gespeeld. Het liefst met een omwonden G snaar. Klinkt mooier op een Gretsch. Ook ramde ik gewoon allerlei snaren aan barrels . Ik brak zelfs a snaren.....
Inmiddels ben ik ( op electrisch ) terug naar .010. Dit kwam eigenlijk door een video van Acoustic letter ( op Youtube ) Tony heeft daar een video op staan waarbij er dezelfde gitaar wordt gebruikt met dunner , medium en zwaardere sets aan snaren. De gitaar bleef dus exact hetzelfde. De toon wijzigde wel! Bij de dunnere snaren bleek het volume wel lager , maar de toon het rijkst. Meer laag en zeker meer hoog. De dikkere sets geven meer volume , maar leveren daar voor iets aan toon in.
Langzamerhand speeltechniek gewijzigd ( en ook van band ) en nu speel ik met .010 op de electrische.
Op de acoustisch terug van .013 naar .012. Daar speel ik te veel met hardere aanslag en sla nog steeds snaren aan barrels als ik dunner ga.....

FruscianteFan
15 januari 2015, 14:40
Jaren .011 gespeeld. Het liefst met een omwonden G snaar. Klinkt mooier op een Gretsch.
Nu heb ik laatst nog eens geprobeerd te spelen met een omwonden G. Zou wel makkelijk zijn, aangezien Elixirs 12 setje standaard daarmee geleverd wordt (en ik nu dus voor elk setje een aparte onomwonden .022 moet kopen).

Maar nee, juist die twang van die onomwonden G kan ik gewoon niet missen, juist op de Gretsch.

ellisvertellis
15 januari 2015, 14:49
Ik gebruik light/heavy strings van elixir 0.10/0.52. Hiermee heb ik n 'zwaar' geluid bij akkoorden werk en toch clarity bij leads. Bevallen mij al jaren prima. 1 x een dikkere set er opgelegd maar was erg onwennig.

Helemaal mijn verhaal! Strak laag, lekker benden in het hoog! Ernie balls "Light top, Heavy bottom" of GHS "Thin - Thick", allemaal goed.

Pepe
15 januari 2015, 15:18
Ik niet.
Het enige exotische is pure nickel voor de Fenders, Pyramid is mijn geval. De rest mag het doen met wat ik heb liggen.

Dreverhaven
15 januari 2015, 15:33
Ik gebruik light/heavy strings van elixir 0.10/0.52. Hiermee heb ik n 'zwaar' geluid bij akkoorden werk en toch clarity bij leads. Bevallen mij al jaren prima. 1 x een dikkere set er opgelegd maar was erg onwennig.

Ik ook. Perfecte middenweg.
Ben overigens een tijdje terug eveneens op dikkere plectrums gaan spelen. Dacht altijd dat ik daar lomp van ging spelen, maar het blijkt juist meer controle te verschaffen. 2mm gators van Dunlop en ik ben blij. Doe je ook veel langer mee trouwens.

D3nnis
15 januari 2015, 15:49
Dikke plectra vind ik ook erg fijn! Voor je geluid ook een gigantische verbetering vind ik, alhoewel met tremoleren het niet altijd even mooi is dat je de aanslag ook wel erg duidelijk hoort.
Ik gebruik trouwens een 4mm dik stenen plectrum. Gaat al zo'n 2 jaar mee!

richwoodplayer
15 januari 2015, 16:09
ik speel met 0.10/46 op mijn Les paul, maar wil toch eens een keer 0.11 proberen.
Binnenkort maar eens een setje bestellen :cooler:

Dirk_Hendrik
15 januari 2015, 17:42
Ik niet.
Pyramid is mijn geval. De rest mag het doen met wat ik heb liggen.

Pyramid was het budgetmerk waarbij m'n toenmalige bandje na een paar maanden kritische vragen begon te stellen. Nog nooit zo vaak en zo veel snaren gebroken. Nooit meer.

D3nnis
15 januari 2015, 18:30
Pyramid....mij een raadsel waarom er over die snaren zo veel positiefs geschreven wordt. 1x geprobeerd, vond het maar levenloos, dof, flauwtjes, bij gebrek aan betere omschrijving.

Pepe
15 januari 2015, 19:29
Misschien heb je gewoon een subtiele touch nodig om het beste eruit te halen :D

De een zijn dof is de ander zijn warm. Het mist een beetje dat stijle en brittle hoog en dat vind ik wel fijn als je Fender op Fender speelt.

D3nnis
15 januari 2015, 19:32
Misschien heb je gewoon een subtiele touch nodig om het beste eruit te halen :D


Subtiel?
Nee, dat kan ik niet :D
Jaren terug noemde ik dat gebrek aan kunde en muzikaliteit, nu noem ik het liever een stijlkenmerk :)

beruk
16 januari 2015, 16:43
Vanaf 5.50 Billy Gibbons over snaardikte:

https://www.youtube.com/watch?v=Al3tRlzOREg
;)

mrweird
16 januari 2015, 22:09
Vanaf 5.50 Billy Gibbons over snaardikte:
;)

:D Billy Gibbons hoort idd niet in dit topic thuis. Ik heb wel 's gelezen dat hij meestal met 007-038 speelt. Maar ik zelf speel 009-046 op een les paul dus ik hoor ook eigenlijk niet te reageren hiero..

Smaken verschillen..

Input79
17 januari 2015, 15:56
Op mijn 2 tele's heb ik 11-48 van Ernie Ball liggen, is iets harder maar geeft een zoveel beter gevoel bij mij.
Op mijn strats vind ik de 11 dan weer te zwaar en liggen er dan 10-46 Ernie ball's op....
Volgens mij is het een kwestie van uitproberen en kiezen waar je jezelf bij die specifieke gitaar het best bij voelt...

Willlem
1 april 2015, 17:59
Ik speel nu op D'addario's 011-049 op een Standard SG in standaard E stemming. Eigenlijk alleen omdat die snaren goedkoop/in grote hoeveelheden te koop zijn. Maar nu wil ik eigenlijk wel iets dikkers gebruiken voor albumopnames; hopelijk een iets dikker geluid en minder valsheid als ik te hard knijp.
Ik twijfel tussen het bestellen van een aantal Ernie Ball - Skinny Top/Heavy Bottoms, om daar de E-A-D snaren van te gebruiken (en de G-B-E van de D'addario's 011-049): 11-14-18-30-42-52. De snaren die ik dan over houd kunnen mooi op mijn tele.
En tussen Ernie Ball - Not Even Slinky: 12-16-24-32-44-56

Heeft iemand ervaring met die Not Even Slinky's (op een SG in standaard E)? Is dat te doen? Houdt de hals van de SG dat, want die staan niet bekend om hun stevigheid?

muffstuff
1 april 2015, 20:56
Ik heb een tijd op 11 gespeelt, toen terug naar 10 en nu op GHS GBLXL 10-13-15-26-32-38 en dat speelt voor mij gewoon het lekkerst.

Jasper.
1 april 2015, 21:16
Sorry dat ik het zeg Willem, maar als je met 011 snaren in E je snaren vals knijpt moet je het niet in de snaren zoeken maar zou ik eens aan je techniek gaan werken.

Dreverhaven
1 april 2015, 21:44
Ik heb een tijd op 11 gespeelt, toen terug naar 10 en nu op GHS GBLXL 10-13-15-26-32-38 en dat speelt voor mij gewoon het lekkerst.

Dat is vreemd. Waarom wil je zulke dunne omwonden snaren hebben in verhouding tot de rest?

muffstuff
2 april 2015, 13:07
Dat is vreemd. Waarom wil je zulke dunne omwonden snaren hebben in verhouding tot de rest?
Ik heb van alles geprobeerd qua merken snaren en diktes. Maar deze set voelt voor mij het prettigst, de logica er achter heb ik nooit echt uitgeplozen .

Kim Wilson
2 april 2015, 13:30
Ik heb op mijn Strat en Tele in principe Ernie Ball Beefy Slinky (11-15-22p-30-42-54) liggen. In principe dus, want op mijn strat ligt nu wat ik tegenkom in mijn koffertje. Ik heb inmiddels allerlei pakjes gekregen, en die maak ik nu even op met mijn strat.

showband
2 april 2015, 13:35
ik heb op de Ibanez artist ernie ball 011 zitten. Voordeel is dat je dan een omwonden G snaar hebt. En dat is echt een wereld van verschil. qua klank en toonbalans.

Willlem
2 april 2015, 13:35
Oh, die Beef Slinky is ook zeker nog een optie, die had ik over het hoofd gezien.

Jeroenvanhulsteijn
3 april 2015, 12:53
Tijdje op 11 gespeeld. Daarna 10-52. Nu weer 9. Net elastiekjes, maar eerlijk gezegd vind ik dat je er met dunne snaren meer "expressie" in kunt leggen zonder al te snel verkrampt te raken. Alleen bij jumbo frets moet je niet te hard indrukken, dan wordt het vals.
Als ik alleen maar rythm zou spelen, dan heb ik liever een hoge snaarspanning.

JGD
3 april 2015, 13:01
ik speel standaard met Ernie Ball Power Slinky's.
0.11 dus.

Te dun word ik een beetje kriegel van, net als een te lage actie.
Mijn handen moeten wel een beetje werken.

Methoxy7
3 april 2015, 14:44
Jarenlang Regular Slinky's gebruikt omdat dat zowat de 'standaard' was, maar sinds kort ook overgeschakeld op Ernie Ball Power Slinky's en vind ze persoonlijk veel beter meevallen, vooral qua bespeelbaarheid. Qua sound merk ik niet zoveel verschil.

vulvasonic
4 april 2015, 04:28
Heeft iemand ervaring met die Not Even Slinky's (op een SG in standaard E)? Is dat te doen? Houdt de hals van de SG dat, want die staan niet bekend om hun stevigheid?
Hoi Willem! :)
Ik heb de 'Not Even Slinky's' op een non-trem strat van me liggen. Heel bewust is dat de enige gitaar van me die zulke dikke snaren heeft. Je gaat er simpelweg heel anders door spelen. Snelle riffs en veel buigen van de snaren...., da's haast niet meer te doen. Maar als ik een willekeurig accoord pak en ik ram even gecontroleerd hard op de snaren, dan valt het pleisterwerk van het plafond. Onversterkt!!!
nee, ik vind het serieus heerlijk om op die gitaar te spelen. Het dwingt je ook heel secuur te spelen, want je 'struikelt' haast over de snaren heen. Het geeft namelijk voor geen millimeter mee. En met zulke dikke snaren pak je natuurlijk geen dun plectrum, ofschoon ik ooit een plectrum van Rick Parfitt in mijn handen heb gehad, en dat plectrum was zeer buigzaam (wat mij zeer verwonderde, want ikzelf gebruik juist hele dikke plectrums, omdat dat veel natuurlijker aanvoelt). Zoals je misschien weet staat die Rick Parfitt er om bekend gebruik te maken van extreem dikke snaren. Eén van zijn favoriete gitaren is een stokoude Gibson SG Junior Het moet derhalve een geruststelling zijn dat een inmiddels bejaarde knaap al minstens 30 of zelfs 40 jaar lang vrijwel dagelijks op die SG met ultra dikke snaren staat te rammen (hij slaat heeeeel hard aan), zonder dat er ooit iets ernstigs mee is gebeurd.

Ik zou zeggen, 'gewoon doen, dat .012 setje'. Wat dan wel héél belangrijk is, is een goed uitgevijlde topkam. Niet alleen kan de snaar blijven haken, waardoor de boel steeds weer ontstemt, ik weet uit eigen ervaring dat de toon doodslaat, als een tapbiertje in een vettig colaglas. Ik meen het. Volens de regels moet een gitaar beter gaan klinken met dikkere snaren. Ik weet dat dat klopt. Maar als de snaren doodslaan op een topkammetje dat niet is bijgevijld voor het gebruik van die dikke snaren, dan krijg je dat effect alsof iemand een grote, dikke, wollen deken over je speakerkast heeft gegooid.
Dat klinkt natuurlijk allemaal vrij logisch. TÚÚRLIJK!!! Maar je moet dat vijlen dus wel gewoon maar eventjes (laten) doen. En als het je dan allemaal uiteindelijk niet bevalt, tsja dan zit er maar één ding op en dat is teruggaan naar de gitaarbouwer om je gitaar opnieuw te voorzien van nieuw, goed uitgesnedem topkammetje. Met alle kosten vandien. Denk dus wel even heel goed na of dit iets is wat je echt graag wilt. Succes!!! :)

Willlem
5 april 2015, 13:53
Hoi Willem! :)
Ik heb de 'Not Even Slinky's' op een non-trem strat van me liggen. Heel bewust is dat de enige gitaar van me die zulke dikke snaren heeft. Je gaat er simpelweg heel anders door spelen
...
Denk dus wel even heel goed na of dit iets is wat je echt graag wilt. Succes!!! :)

Dat is een fijne uitgebreide reactie, ik ga eens even brainstormen, dank!

vulvasonic
7 april 2015, 03:08
Dat is een fijne uitgebreide reactie, ik ga eens even brainstormen, dank!
Ik ben blij als ik weet dat ik iemand kan helpen met mijn ervaringen. Ik hoop dan ook ECHT dat je er iets aan hebt, want daar is het me om te doen. :)

Rinze
7 april 2015, 10:43
Ik gebruik Not Even Slinky's voor standaard D en drop C stemming. Prima te doen en de onomwonden G-snaar is ook goed op te drukken dan. Voor gewone stemming gebruik ik .011 setjes, als je er een keer aan gewend bent speelt het heerlijk. Een jaar of twee geleden heb ik even weer op .010 gespeeld wegens blessureleed maar ik vond het niks, de knal in het mid was eruit of iets dergelijks. Eén nadeel: je krijgt wel heel dik eelt op je vingertoppen en dat is lastig op een touchscreen.

Henri H
7 april 2015, 12:26
Ik gebruik eigenlijk al jaren 009 - 042, ondanks dat (bijna) iedereen zegt dat 010 of 011 zoveel beter zou zijn.
Op 2 gitaren gebruik ik echter wel 010 - 046(?), en dat gaat ook goed, maar ik heb toch meer controle met 009.