PDA

View Full Version : Boss RE-20 Space Echo of Boss DD-20 Giga Delay



rik-92
14 januari 2015, 12:30
Ik ben op zoek naar een delay pedaal en nou twijfel ik eigenlijk tussen de Boss RE-20 Space Echo of de Boss DD-20 Giga Delay.

De Space Echo vind ik een warmer geluid hebben en zit ook een leuke reverb in. Maar de Giga Delay heeft weer veel meer opties en de mogelijkheid om presets in te stellen.

Heeft iemand ervaring met één of beide van deze pedalen die me wat tips kan geven?

Bij voorbaat dank!

Riny
14 januari 2015, 13:07
Ik heb beiden, voor iedere amp 1.
De RE-20 is zeer goed in mijn beleving echter de DD-20 heeft meer mogelijkheden betreffende instelling voor het effect je nodig hebt voor bepaalde stijlen.
Persoonlijk zou ik beide handleidingen downloaden en hier de verschillen te bekijken zodat het wat duidelijker wordt voor jezelf.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Muziek-afbeeldingen/Effecten.JPG

dml
14 januari 2015, 13:08
Met de DD-20 kun je qua sound behoorlijk in de buurt komen van de RE-20 maar zoals je zelf aangeeft ontbreekt de Reverb op de DD-20. Daarnaast moet de DD-20 het doen met een Tone-knop terwijl de RE-20 Bass en Treble knoppen heeft. Bij de RE-20 moet je wel door de knieën, wil je een andere instelling.
Ben je specifiek op zoek naar de RE-sound en hecht je waarde aan een no-nonsense bediening zonder presets, dan is de RE-20 jouw ding. Hecht je echter meer waarde aan presets en heb je voldoende aan de parameters die de DD-20 te bieden heeft (om de RE-20 sound te benaderen), ga dan voor de DD-20.

rik-92
14 januari 2015, 13:35
Bedankt voor de tips!

Bij de DD-20 spreekt vooral inderdaad de veelzijdigheid en de presets me aan, al denk ik niet dat ik enorm veel van de opties zou gebruiken. Bij de RE-20 spreekt vooral de warme klank me aan.

Bij de RE-20 zijn ook best wat verschillende soorten delay en reverb mogelijk toch?

dml
14 januari 2015, 14:15
Bij de RE-20 zijn ook best wat verschillende soorten delay en reverb mogelijk toch?

Nee, één soort delay, gebaseerd op de RE-201 tape delay van Roland. That´s it. Je kan de klank nog wel wat aanpassen met de bass- en treble knoppen maar de klank van de delay zelf is altijd hetzelfde. Ook heeft ´ie maar één reverb, die mix je naar wens bij. Geen menu´s, geen mogelijkheid tot opslag, wat je ziet is wat je krijgt.

rik-92
14 januari 2015, 14:51
Hmm, heb net een filmpje van de DD-20 en daar zit een heleboel bij wat ik (waarschijnlijk) niet zal gebruiken.

Ik wil het wel gebruiken om sfeer te geven aan de gitaar, gewoon als ambient gevoel. Ik denk dat de RE-20 daar net wat beter geschikt voor is misschien.

Riny
14 januari 2015, 17:23
Ik gebruik de RE-20 dus ook en is best wel aan te passen naar je voorkeur.
Persoonlijk vind ik de beperkingen daarvan wel meevallen
Zelf gebruik ik hem voor mijn Gretsch en Fender Twin.

De DD-20 gebruik ik voor mijn Fender gitaren, strat en tele, en een Gibson LP via een Vox AC50 dus een ander karakter waarmee de nodige functie voor die gitaren goed bruikbaar zijn.

Je moet gewoon op je eigen gevoel afgaan en spreekt voor jouw muziekkeuze de RE-20 aan moet je die gewoon aanschaffen.
Vele gitaristen hebben vele eigen meningen, terecht.
Wat iemand goed vind klinken wil nog niet zeggen dat jij het goed moet vinden, zie de reacties als een leidraad om daar vervolgens je eigen keuze in te maken.

rik-92
14 januari 2015, 17:35
Ik gebruik de RE-20 dus ook en is best wel aan te passen naar je voorkeur.
Persoonlijk vind ik de beperkingen daarvan wel meevallen
Zelf gebruik ik hem voor mijn Gretsch en Fender Twin.

De DD-20 gebruik ik voor mijn Fender gitaren, strat en tele, en een Gibson LP via een Vox AC50 dus een ander karakter waarmee de nodige functie voor die gitaren goed bruikbaar zijn.

Je moet gewoon op je eigen gevoel afgaan en spreekt voor jouw muziekkeuze de RE-20 aan moet je die gewoon aanschaffen.
Vele gitaristen hebben vele eigen meningen, terecht.
Wat iemand goed vind klinken wil nog niet zeggen dat jij het goed moet vinden, zie de reacties als een leidraad om daar vervolgens je eigen keuze in te maken.

Nee dat ben ik met je eens inderdaad. Ik dacht ik vraag even aan mensen die ervaring met deze pedalen hebben. Misschien dat daar iets belangrijks nog uit komt.

Ik ben zelf nu meer geneigd naar de RE-20, vooral omdat die enorm smerig kan klinken volgens mij met wat overdrive.

Speeddemon
20 januari 2015, 21:51
Nee, één soort delay, g
ja en nee;
de mode-knop schakelt meerdere 'tape-heads' aan of uit, waardoor je een ander type repeats krijgt op de RE-20.

Ik speel voornamelijk rock en metal, maar de RE-20 is één van m'n favo delays, en die opmerking uit m'n sig is geen geintje, en dan nog legio pedalen weer verkocht, dus veel delays door de jaren heen kunnen testen en een aantal klassiekers nog in m'n bezit (Ibanez AD9, Boss DM-2, Boss DD-3, MXR Analog Delay (die grote groene), en wat nieuwere (o.a. TC Flashback, Ibanez DE7, Mooer Ana Echo, MXR Carbon Copy).

Ik moet erbij zeggen dat ik de RE-20 wel ook met een reden gekocht heb, om met zowel de tap-tempo als de 'twist' of 'warp' feature te spelen; door het tap-tempo pedaal ingedrukt te houden, gaat 't pedaal in self-oscillation mode.

Zoals in dit intro:

https://www.youtube.com/watch?v=8LKzqagZ9IA

dml
21 januari 2015, 17:53
ja en nee;
de mode-knop schakelt meerdere 'tape-heads' aan of uit, waardoor je een ander type ..................................... t/m................................ ingedrukt te houden, gaat 't pedaal in self-oscillation mode.


Same here. De RE-20 is door de jaren heen de enige delay die ik nog steeds heb, zelfs de Timefactor en TimeLine hebben het veld geruimd.

rik-92
21 januari 2015, 17:55
Ik ben ook tot de beslissing gekomen dat de RE-20 is wat ik wil. Even wachten tot het einde van de maand en dan kan ik op zoek naar een RE-20 voor een leuk prijsje.