PDA

View Full Version : Kwaliteit geluid bij te lage spanning stopcontact.



texasspecial
14 januari 2015, 09:25
Als je je buizenversterker aansluit op een een stopcontact die een lagere spanning geeft dan 230 volt, heeft dit dan effect op de kwaliteit van met name je vervormde geluiden?

nico verduin
14 januari 2015, 09:45
ligt er een beetje aan hoeveel lager..... paar volt gaat het niet zijn. Die heb je altijd al. tientallen volts gaat wel degelijk effect hebben. De gloeispanning zakt, de bias spanning zakt waardoor er meer stroom gevraagd gaat worden door de eindbuizen, de hoogspanning zakt (al gauw iets van 20V per 10V netspanning grof geschat). Headroom zakt (bij significante daling).

texasspecial
14 januari 2015, 10:17
Hoe meet je de spanning van een stopcontact?
Multimeter op volt, rode en zwarte pennetjes van multimeter in stopcontact?

Tabula Rasa
14 januari 2015, 10:30
Zet hem wel op wisselspanning, dat golfje op je meter. En zet hem op de 600 stand.

Gearjunkie
14 januari 2015, 10:45
De netspanning is ook niet 24/7 gelijk. Waarom twijfel je eraan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

nico verduin
14 januari 2015, 10:51
Hoe meet je de spanning van een stopcontact?
Multimeter op volt, rode en zwarte pennetjes van multimeter in stopcontact?heb je de gebruiksaanwijzing nog :)

iWishmaster
14 januari 2015, 10:55
Wat versta je onder kwaliteit? Significante afwijkingen ga je wel horen, maar of het beter of slechter wordt moeten je oren zelf bepalen.
Versterker via een variac aansluiten en een spanningsmeter erop, dan kun je het testen. Ik heb het eens geprobeerd met mijn zelfbouw versterkertje en het verschil was zeker goed hoorbaar met enkele tientallen meer/minder.

De netspanning kan best een 20-30 Volt fluctueren in Nederland.

texasspecial
14 januari 2015, 12:22
In de oefenruimte , klinkt mijn setup en dan mn de vervormde geluiden een stuk minder dan thuis of andere plekken.
Ik heb in het verleden, toen ik een paar keer op een strandpaviljoen speelde, dezelfde "negatieve sound ervaring"gehad.
De bassist heeft toen de spanning opgemeten en die bleek rond de 190 volt te liggen, zo uit mijn hoofd.

Multimeter moet ik nog kopen.

nico verduin
14 januari 2015, 12:41
Dat is een significante afwijking :) wat voor buizenbak is het?

texasspecial
14 januari 2015, 12:44
Mesa Boogie F-50

nico verduin
14 januari 2015, 13:42
Zal wel een volt of 450 zijn. Dan zak je (rekenkundig) van 450V naar (190/230) * 450 = 370V. Bias zal zakken naar iets van 28-29V.
Dat ga je zeker horen:
- alle buis instellingen kloppen niet meer
- Vermogen kakt in
- door de nogal fors verlaagde instelling heb je kans dat ie wat zompiger wordt

big dooley
14 januari 2015, 18:16
de bias spanning zakt waardoor er meer stroom gevraagd gaat worden door de eindbuizen

ow?
mijn ervaring is juist, dat de verlaagde hoogspanning er voor zorgt dat er minder stroom getrokken wordt, ook al is de biasspanning lager? ligt een beetje aan het type versterker neem ik aan?

heb er zelf ook het een en ander mee te maken gehad...
versterker gebiast met ingangsspanning van 210 volt, anodespanning kwam ongeveer op 425 volt... gaan we ergens in een industrieel gebied optreden (motorcluppie) komt er 230 uit de muur... toch ff checken... en jawel hoor, 490Vdc en bias op 80% ipv de ingestelde 65%

nico verduin
14 januari 2015, 20:29
ow?
mijn ervaring is juist, dat de verlaagde hoogspanning er voor zorgt dat er minder stroom getrokken wordt, ook al is de biasspanning lager? ligt een beetje aan het type versterker neem ik aan?

heb er zelf ook het een en ander mee te maken gehad...
versterker gebiast met ingangsspanning van 210 volt, anodespanning kwam ongeveer op 425 volt... gaan we ergens in een industrieel gebied optreden (motorcluppie) komt er 230 uit de muur... toch ff checken... en jawel hoor, 490Vdc en bias op 80% ipv de ingestelde 65%Voor het goede moet je ook gewoon de grafiek pakken en berekenen. 't is niet veel werk. Maar door een lagere bias spanning ga je op een hogere curve zitten terwijl de loadlijn naar links beweegt. Zou best kunnen hoor wat je zegt. Ik heb gewoon ff uit 't bloten hoofd geredeneerd.

big dooley
14 januari 2015, 21:41
Voor het goede moet je ook gewoon de grafiek pakken en berekenen. 't is niet veel werk. Maar door een lagere bias spanning ga je op een hogere curve zitten terwijl de loadlijn naar links beweegt. Zou best kunnen hoor wat je zegt. Ik heb gewoon ff uit 't bloten hoofd geredeneerd.

ehhh dat soort zaken heb ik me niet in verdiept... was puur een kwestie van metingen die ik verricht heb, anodespanning was lager maar desondanks dat de biasspanning ook lager uitviel, wat de hoeveelheid stroom die getrokken werd ook minder ipv meer... dit was in een situatie zonder signaal natuurlijk, hoe alles uitpakt met een signaal, gaat me nog ff boven de pet...

dat het verschil uitmaakt qua geluid staat buiten kijf, dat heb ik inmiddels wel ondervonden

fredjuh
18 januari 2015, 00:06
Hoe minder spanning er uit je muur komt hoe minder stroom je amp trekt, da's een redelijk inkoppertje. :)

Doordat de bias meebeweegt kan er niet heel veel fout gaan.

De voornaamste caveat met een onjuiste netspanning is volgens mij de gloeispanning. Bij een te lage gloeispanning kan de kathode niet voldoende stroom leveren. Dit heeft een ander geluid en grote slijtage tot gevolg.

Bij een te hoge gloeispanning verdamp je de gloeidraden langzaam aan zoals in een gloeilamp, maar gelukkig valt dat effect mee.
http://tone-lizard.com/images/Tremaine.gif

texasspecial
20 januari 2015, 22:47
Ik ben nog niet in die oefenruimte geweest, wordt a.s. maandag maar,,, in die zelfde oefenruimte bevindt zich maar een stopcontact met 4 "insteekmogelijkheden",waar ook de halogeenverlichting(3 spotjes) op aangesloten zit, evenals de zanginstallatie en de bascombo.
Kan dit ook invloed hebben op het geluid van een buizen versterker?

big dooley
21 januari 2015, 03:33
Ik ben nog niet in die oefenruimte geweest, wordt a.s. maandag maar,,, in die zelfde oefenruimte bevindt zich maar een stopcontact met 4 "insteekmogelijkheden",waar ook de halogeenverlichting(3 spotjes) op aangesloten zit, evenals de zanginstallatie en de bascombo.
Kan dit ook invloed hebben op het geluid van een buizen versterker?

nah, dat verwacht ik eigenlijk niet... op een groep van 16 ampere heb je echt iets nodig wat continu serieus stroom trekt, om de spanning naar beneden te halen...
een electrische kachel van 2000 watt bijvoorbeeld, kan aardig wat wegsnoepen

fredjuh
21 januari 2015, 14:15
Meten is weten

cluseau
21 januari 2015, 15:03
Meten is weten

Meten is weten als je weet wat je meet ;)

Twang
25 januari 2015, 11:30
Meten is weten als je weet wat je meet ;)

Met meten wordt de meeste tijd versleten. :-)