PDA

View Full Version : Probleem met gitaar stemmen



Saskia__
12 januari 2015, 20:03
Sinds kort ben ik redelijk fanatiek gitaar spelen aan het leren.
Nu stem ik iedere dag netjes mijn gitaar met een stemapparaat. Dat gaat altijd prima, tot vandaag. Hij pakte de B snaar niet en ik heb hem inmiddels heel rustig van de G toon tot de E toon aangedraaid maar hij pakt hem maar niet!! Wat nu? Hoe kan dit? Op gehoor gaat 'm niet worden ben ik bang.

arcane
12 januari 2015, 20:16
Electrische of akoestische gitaar?

barno
12 januari 2015, 20:52
check es of de batterij van stemapparaat nog goed is.

Duhsjaak
12 januari 2015, 21:19
Hi Saskia
Welkom!
Het apparaat leert je na te denken over je gitaar.
Je B snaar ingedrukt bij de tweede stip, het tweede vlakje of whatever, klinkt als E. En die pakt ie wel.
Nou is het dus de vraag:
- ziet ie hem nu wel
- ziet ie hem nu nog niet

Het kan ook zitten in de volumeknop van je gitaar. Als die bijna dicht staat, gaan de minieme verschillen qua volume tussen de verschillende snaren een rol spelen.
Barno heeft een goede tip, maar de mijne is beter voor het milieu. Eerst je volume controleren voordat je een goede batterij wegmikt.
Sommige setjes Western snaren geven een probleem met de B en de E snaar, maar dan zou de E het ook niet moeten doen.

Even proberen dus!
Vriendelijke groet, Gus

Hotpepper01
12 januari 2015, 23:21
Ik weet niet wat voor een stemapparaat je hebt, maar sommige (zo niet veel) van die stemapparaten hebben een knopje waarmee je kunt kiezen tussen basgitaar of gitaar. Als je zo'n apparaat hebt, zou ik even checken of niet per ongeluk het knopje op basgitaar staat. Ik vermoed dat dat wel eens het geval zou kunnen zijn.

Saskia__
18 januari 2015, 14:25
Bedankt voor de reacties. Helaas is het probleem nog niet opgelost, batterij of verkeerde instelling lijkt me niet aangezien hij de andere snaren wel goed herkent en deze goed gestemd zijn. Het gaat om een akoestische gitaar.

Rizz
18 januari 2015, 14:38
Download 's de app gstrings in de playstore.. Is een superapp om te stemmen.. Als die 'm ook niet pakt, weet ik t ook nie..

mountainman
18 januari 2015, 14:59
Heb je wel geprobeerd om er nieuwe batterijen in te doen? Het zegt weinig dat de andere snaren er (nog) geen last van hebben. Wat voor een stemapparaat is het trouwens?

Saskia__
21 januari 2015, 20:34
Jeej bedankt jongens fijn om te weten dat het de batterij alleen invloed kan hebben op de b, want het was idd de batterij! Probleem opgelost! :)