PDA

View Full Version : Fender road worn player HSS Modificatie?



RonnyV
12 januari 2015, 11:58
Beste mensen,

Ik heb een Fender road worn player HSS Inca siver (https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&es_th=1&ie=UTF-8#safe=off&q=fender%20road%20worn%20player%20stratocaster%20h ss%20inca%20silver%20rw). Deze gitaar beschikt over een Seymour duncan pearly gate humbucker en 2 single coil texas specials.
Aan de pickup configuratie kun je al zien dat er 1 ding bij deze strat ontbreekt en dat is de typische strat sound met de 5-way switch op de 2e positie (Brug en middle pickup in fase).
Nu wil ik dit wel voor elkaar proberen te krijgen maar heb hier verder geen ervaring mee.

Ik zou de humbucker single coil kunnen schakelen doormiddel van een pushpot of een andere schakelaar. Maar de vraag is krijg ik dan ook de sound waar ik naar zoek? Of gaat dat op deze manier gewoon niet lukken? En is het dan bijvoorbeeld ook beter om meteen de middelste pickup te switchen met bijvoorbeeld een Fender custom 69 pickup of iets dergelijks?
Heeft hier iemand ervaring mee?

Tabula Rasa
12 januari 2015, 12:24
Volgens mij kan je een superswitch nemen, anders een pp-potmeter, om de eerste spoelen van de humbuckers aan massa te leggen. Moeten de humbuckers wel 4 aders hebben, anders wordt het een open hartoperatie.

pasqual
12 januari 2015, 13:47
Kan ook met een gewone 5 way middels autosplit dacht ik. Zie Seymour Duncan of Dimarzio.

RonnyV
12 januari 2015, 15:36
Soms kan het ook wel handig zijn om op die stand wel van de humbucker gebruik te maken... dus ik ga even kijken wat voor mij de beste optie is.
Het makkelijkste zou zijn om er gewoon 1 switch of schakelaar bij te zetten die de humbucker op de juiste manier onderbreekt waardoor het een single coil word. Maar of dat zo gaat werken weet ik nog niet... ik heb geen linkse handen maar heb ook nog nooit met gitaar elektronica gespeeld ;-)

Tabula Rasa
12 januari 2015, 16:38
Makkelijk met een miniswitch. Zoek ren schema van een coiltap of coilsplit. Zelfs met twee linker handen is het een makkie.

Plant
12 januari 2015, 19:39
Soms kan het ook wel handig zijn om op die stand wel van de humbucker gebruik te maken... dus ik ga even kijken wat voor mij de beste optie is.
Het makkelijkste zou zijn om er gewoon 1 switch of schakelaar bij te zetten die de humbucker op de juiste manier onderbreekt waardoor het een single coil word. Maar of dat zo gaat werken weet ik nog niet... ik heb geen linkse handen maar heb ook nog nooit met gitaar elektronica gespeeld ;-)

Niet onderbreken maar het deel van de humbucker dat je niet wilt gebruiken kortsluiten met de schakelaar. Zo werkt dat :ok:

Als ik een suggestie mag doen zou ik, als je toch een losse schakelaar wilt gebruiken, series / parallel humbucking willen aanbevelen. In serie heb je dan uiteraard de humbucker 'standaard' in serie. Parallel staan de spoelen parallel en hebben ze samen nog steeds humbucker werking, de output is echter single coil niveau. Parallel humbucking kun je dan ook in de brugstand alleen gebruiken.

Ik heb het ooit zelf gebruikt met een DiMarzio Dual Sound op een Strat, dat gaf een fijne en storingsvrije extra klankmogelijkheid :) :

http://www.guitarnuts.com/wiring/humserparpp.gif

telerocker
13 januari 2015, 01:27
Op mijn strat kan ik de humbucker full bore met de middle singlecoil combineren, maar ik kan ook de humbucker splitten via een push-pull. De laatste stand levert een aardige Fender-quack op. Je kunt eens zoeken op Suhr-wiring. Ff googelen.

Tabula Rasa
13 januari 2015, 06:06
Andere hele mooie optie op een strat is een master tonepotmeter en de 3e pot gebruiken voor een spin-a-split wiring, eventueel met een no lead pot.

Plant
13 januari 2015, 19:46
Zo zie je maar wat een mogelijkheden allemaal. De coilsplit in de combinatiestand heb ik ook gehad, dat was de makkelijkste om mee te beginnen. Niks verbouwing met gaten boren of puh-pull op een potmeter.

Meestal heb je op de 5-way switch een rij schakelkontakten over. Meet welke ongebruikte kontakten alleen in de combinatiestand verbonden zijn en soldeer die met 2 draadjes over de spoel van de humbucker die je wilt uitschakelen. Die wordt dan in de combistand kortgesloten en in de brugstand heb je de volle humbucker.

Pas later ben ik met een aparte schakelaar gaan experimenteren om de brugstand te kunnen omschakelen tussen full humbucker of coilsplit. Na een tijdje heb ik de bedrading op de schakelaar eens omgebouwd naar series/parallel humbucking en dat vond ik persoonlijk de beste geluiden opleveren.

Experimenteer gewoon stap voor stap en zie wat het beste bevalt.