PDA

View Full Version : Welk "keyboard" voor onze band



Rafke Pafke
12 januari 2015, 10:42
Ik zet dit eventjes in dit subforum, aangezien er op Gitaarnet niet echt een subforum voor andere instrumenten is.

Ik speel in een 5-koppig rock coverbandje met een standaard bezetting. Twee gitaristen, bassist, drummer en zanger.

Nu spelen we met het idee om in bepaalde liedjes gebruik te maken van een keyboard, dat afhankelijk van het nummer, bespeeld zal worden door één van de gitaristen of de bassist.

Het is de bedoeling om "gewoon" wat opvulling en kleur aan de muziek te geven. Dus veel meer dan het aanslaan van wat akkoorden zal het niet worden.

Het enige probleem is, wij kennen daar geen zak van: prijzen, merken, benodigdheden voor live optredens enz... Moeten we kijken naar een elektronische piano, een orgel, een synthesizer?

Is het mogelijke aan een schappelijke prijs (zeg tot 500 euro) een nieuw of tweedehands instrument aan te schaffen met een degelijke sound? Wij spelen vooral classic rock, bluesrock en garagerock. Dus met wat hammond en/of rhodes-achtige sounds en cleane piano sounds komen we al een heel eind denk ik.

Bates15
12 januari 2015, 22:19
hoeveel toetsen wil je? wil je gewogen toetsen (als echte piano) of maakt dat niet uit. voor dat geld kom je een eind hoor. desnoods goedkope midi toetsenbord met laptop en juiste software. Roland RD 150. Korg Trinity/Triton als je mazzel hebt.

Han S
12 januari 2015, 22:21
Met een goede Hammond, Rhodes en piano denk ik als eerste aan een Nord lead.

Bates15
13 januari 2015, 16:05
ik ook. maar dan in de 500€ prijs? bestaat dat?

timmerman118
13 januari 2015, 16:35
Zou ook kijken voor een Roland RD series, maar als het binnen de 500€ categorie moet zou je best tweedehands kijken en die gaan testen. Zelf heb ik een RD 500 op de kop getikt voor 600€. De klanken kan je nog altijd via MIDI en goeie VST's aanpassen naar eigen smaak. Je spreekt over een 'keyboard', niet over een stage piano? Stage piano's hebben gewogen toetsen, en dus ook gevoelige aanslag. Hangt natuurlijk af van welke richting je uit wilt met je bandje. als het voor leads of pads is, ben je met een keyboard wel zoet. Wil je echter dynamiek in je muziek brengen kan je het beste uitkijken naar een goedkope stage piano, meestal zijn die echter aan de dure kant.. Als je erin kan slagen om een Nord te kopen voor die prijs moet je het niet laten, deze zijn het neusje van de zalm!

telecastermaster
13 januari 2015, 18:18
Ik zit momenteel te gassen op de Casio PX-5S.
Die heeft vervende reviews overal, weegt iets van 11 kilo, maar is helaas 900 euro.

tnijland
13 januari 2015, 19:06
Ik zou voor een Kurzweil PC3LE gaan. Die hebben alle typische sounds in die broodnodige variaties die je vaak voor pop tot prog-rock (piano, Rhodes, Wurlitzer, Synths) nodig hebt. Ze hebben daarnaast echt fenomenaal goed klinkende soundbanken van Hammond B3, Vintage keys (denk aan Genesis), Orchestrals en Strings. Kortom je vind altijd snel een goede en bruikbare sound die niet eens hoeft te tweaken. Ideaal voor een rockband. Tweedehands zijn ze rond de 500 Euro. De meeste sounds zijn geïnspireerd op songs en artiesten dus het aha gevoel is erg hoog ;-)

luister maar eens naar: http://kurzweil.com/product/pc3le6/audio/

Ik ben zelf ook gitarist en ben enorm tevreden met de PC361 (heeft exact dezelfde sounds). Ik had Korg, Roland en Yamaha al geprobeerd maar von de Kurzweil toch verreweg het meest natuurlijk klinken. Het beste vind ik dat ze dus natuurlijk klinken en goed in de mix liggen. Nadeel is een beetje dat ze wat aan de zware kant zijn.

showband
14 januari 2015, 10:10
500 euro is ruim voldoende voor een goede synth.

allereerst: Maak niet de veel gemaakte fout door een Keyboard aan te schaffen (als in: "speakers ingebouwd, automatische begeleidingen, bossa-nova knop en allemaal "styles") Die dingen zijn voor thuisgebruik. (typisch yamaha "PSR", casio, JVC, en roland heeft er ook een zooi van).
Het geluid is bagger, de aansluitingen ruisen en zijn vaak krakende tulpaansluitingen. Je sjouwt dood gewicht van speakers mee. Enz


Tweede is de vraag:
-Hebben jullie een echte toetsenist in de band?
-wil je gewoon de boel aan/opvullen met strings en degelijke. Vullende akkoordjes?
-wil je soundeffects, smples en/of hele geluidsfragmenten draaien?

voor een echte toetsenist in de band. Raad ik een tweedehands yamaha S30, roland JV80, korg M1 oid aan Die dingen heten "workstations" en klinken perfect.
Haal je van alles uit en voor 100 tot 250 euro klink je perfect.

wil je gewoon de boel aan/opvullen met strings en degelijke. Vullende akkoordjes? Dan kun je ook voor een echte synthesizer gaan. Met vette pads/strings. Dat kan bijvoorbeeld een tweedehands yamaha of oude roland zijn. (yamaha ANX kun je soms voor 80 euro oppikken)

wil je soundeffects, smples en/of hele geluidsfragmenten draaien? Koop dan gewoon nieuw voor 100 euro een akai MPX8 sampler.
En skip het idee om moeilijk te doen. ;)

Rafke Pafke
14 januari 2015, 11:40
Als je erin kan slagen om een Nord te kopen voor die prijs moet je het niet laten, deze zijn het neusje van de zalm!

Heeft zo'n Nord Lead gewogen toetsen?

Rafke Pafke
14 januari 2015, 11:52
500 euro is ruim voldoende voor een goede synth.

allereerst: Maak niet de veel gemaakte fout door een Keyboard aan te schaffen (als in: "speakers ingebouwd, automatische begeleidingen, bossa-nova knop en allemaal "styles")

Dat soort "speelgoed" is dus inderdaad niet wat ik zoek. Wat ik wel zoek is een instrument dat in staat is goede piano en hammond/rhodes achtige sounds te produceren. Liefst zo ongecompliceerd mogelijk.


Tweede is de vraag:
-Hebben jullie een echte toetsenist in de band?
-wil je gewoon de boel aan/opvullen met strings en degelijke. Vullende akkoordjes?
-wil je soundeffects, smples en/of hele geluidsfragmenten draaien?

We hebben geen toetsenist in de band en de bedoeling is inderdaad om bepaalde nummers wat aan te vullen met piano, orgel en eventueel wat andere sounds. Dat zal dan één van de beide gitaristen op zich nemen, bij stukken waarbij twee gitaren teveel van het goede zijn (ik denk bevoorbeeld aan You really got me van The Kinks). Dat zal in de eerste plaats met wat akkoordjes zijn. We hechten wel veel belang aan de sound. We spelen covers van jaren 60 en 70 rock, bluesrock en garagerock nummers. We proberen de gitaarsound ook authentiek te laten klinken.

Nu besef ik wel dat een synth wellicht toch nooit pakweg een echte hammond kan vervangen. Maar ik vermoed dat er wel wat types zijn die aardig in de buurt komen.

Soundeffects en samples zijn in ons geval allemaal niet van toepassing.

Die Nord Lead 2 lijkt me wel interessant. Tweedehands wel net iets boven het budget.

N.D.
14 januari 2015, 16:07
Als je Rhodes/Piano en wat orgelsounds wilt kun je beter voor een Nord Electro gaan (als je voor Nord gaat that is).

tnijland
14 januari 2015, 18:01
Dat denk ik ook. De Nord Lead is een vreemde keuze als je voornamelijk elektromechanische instrumenten wilt gaan spelen. Nadeel is wel dat de Nord Electro 2 geen synth sounds heeft en ook de acoustische piano van de Electro 2 liet i.m.o. behoorlijk te wensen over. Rhodes, Clav, Wulitzer en Hammond zijn daarentegen perfect. Een electro 3 of 4 heeft wel meer extra's maar die krijg je weer niet voor 500 Euro.

Daarom ben ik overgestapt naar Kurzweil want die heeft een speciaal Hammond B3 mode waarbij ook nog eens alle modellen en leslies zijn nagebootst, goede piano's en electromechanische instrumenten zoals Rhodes, Wurlitzer, Clav etc., enorm veel goede jaren 60 en 70 sounds en daarnaast de 80 en 90 jaren sounds. Hij heeft alleen geen moderne trance etc. sounds. De sounds zijn gewoon enorm goed.

showband
15 januari 2015, 08:06
ik zeg nog steeds : tweedehands yamaha S30 of motif.
S30 koop je tussen de 200 en 300 euro tweedehands en heeft gewoon prima piano, rhodes, hammond, enz
gewogen toetsenversie is de S90. Maar gewogen toetsen zijn voor gitaar-bij-instrument gevallen meestal niet nodig. Flink prijsopdrijvend en vooral veel sjouwen!


https://www.youtube.com/watch?v=n9g1yVVcbDA

Nord is overpriced. Hype prijzen. (Doe dan liever kurtzweil) Maar je zit dan nodeloos de prijs te overdrijven.

Rafke Pafke
16 januari 2015, 09:03
ik zeg nog steeds : tweedehands yamaha S30 of motif.
S30 koop je tussen de 200 en 300 euro tweedehands en heeft gewoon prima piano, rhodes, hammond, enz
gewogen toetsenversie is de S90. Maar gewogen toetsen zijn voor gitaar-bij-instrument gevallen meestal niet nodig. Flink prijsopdrijvend en vooral veel sjouwen!


https://www.youtube.com/watch?v=n9g1yVVcbDA

Nord is overpriced. Hype prijzen. (Doe dan liever kurtzweil) Maar je zit dan nodeloos de prijs te overdrijven.

Gisteren verscheen er een Yamaha S30 op 2dehands voor 150 euro. Wou er net op reageren maar blijkt al weg te zijn. Bummer :(

Die Nords zien er cool uit maar zijn eigenlijk zelfs tweedehands toch boven ons budget. Die Yamaha lijkt me geen slechte tip.

Rafke Pafke
16 januari 2015, 10:28
Ik zou voor een Kurzweil PC3LE gaan. Die hebben alle typische sounds in die broodnodige variaties die je vaak voor pop tot prog-rock (piano, Rhodes, Wurlitzer, Synths) nodig hebt. Ze hebben daarnaast echt fenomenaal goed klinkende soundbanken van Hammond B3, Vintage keys (denk aan Genesis), Orchestrals en Strings. Kortom je vind altijd snel een goede en bruikbare sound die niet eens hoeft te tweaken. Ideaal voor een rockband. Tweedehands zijn ze rond de 500 Euro. De meeste sounds zijn geïnspireerd op songs en artiesten dus het aha gevoel is erg hoog ;-)

luister maar eens naar: http://kurzweil.com/product/pc3le6/audio/

Ik ben zelf ook gitarist en ben enorm tevreden met de PC361 (heeft exact dezelfde sounds). Ik had Korg, Roland en Yamaha al geprobeerd maar von de Kurzweil toch verreweg het meest natuurlijk klinken. Het beste vind ik dat ze dus natuurlijk klinken en goed in de mix liggen. Nadeel is een beetje dat ze wat aan de zware kant zijn.

Lijkt inderdaad ook interessant. Maar tweedehands niet veel van te vinden. Nieuw toch wel boven het budget. Nu, dat hoeft er ook niet morgen al te staan dus we kunnen rustig uitkijken.

muziekschuur
16 januari 2015, 10:48
Kurzweil artis of PC3LE 61 (iets van 600 euro)
Roland V-combo (VR09) (Nu voor 699 van 999 (en is erg licht) Of Juno DI
Yamaha MOXF61 of MX61
Korg Krome

Maar probeer ook de Blofeld van Waldorf....

Met de eerste 4 heb je alle standaard sounds van de laatste 4 decennia. Met de Blofeld kun je nieuwe dingen maken..... You're choice.


https://www.youtube.com/watch?v=Vs9vRts9l54

tnijland
20 januari 2015, 18:47
Lijkt inderdaad ook interessant. Maar tweedehands niet veel van te vinden. Nieuw toch wel boven het budget. Nu, dat hoeft er ook niet morgen al te staan dus we kunnen rustig uitkijken.

Bij Bax is de PC3 LE6 synthesizer nieuw in de aanbieding voor maar 666 Euro... Voor dat geld wist ik het wel maar ik heb er al eentje ;-)

Tupelo
30 januari 2015, 19:50
ik zeg nog steeds : tweedehands yamaha S30 of motif.
S30 koop je tussen de 200 en 300 euro tweedehands en heeft gewoon prima piano, rhodes, hammond, enz
gewogen toetsenversie is de S90. Maar gewogen toetsen zijn voor gitaar-bij-instrument gevallen meestal niet nodig. Flink prijsopdrijvend en vooral veel sjouwen!


https://www.youtube.com/watch?v=n9g1yVVcbDA

Nord is overpriced. Hype prijzen. (Doe dan liever kurtzweil) Maar je zit dan nodeloos de prijs te overdrijven.

Dit klinkt prijs versus geluid echt heel erg goed !!

Mitch
5 februari 2015, 22:26
Tevreden S30 gebruiker checking in :D
Voor mij is synth mijn tweede instrument. Soms een pad op de achtergrond (lang leve het sustain pedaal), maar ook vaak genoeg complete nummers. Op de S30 zitten inderdaad standaard al prima strings, goeie elektrische piano's en ook goeie orgels. Met een beetje tweaken ook een vrij aardige Hammond. Let wel, niks voor puristen, maar voor in een bandmix: prima en voor de prijs uitstekend. Daarnaast zitten er genoeg vette synth sounds in en wat gekke effecten die prima bruikbaar zijn. Het is allemaal niet USB etc, maar de sounds zijn prima. Ook de stock sounds. Tweaken is niet zo heel ingewikkeld, de EQ heb je al snel gevonden bijvoorbeeld.
Overigens, in die categorie zijn wel meer leuke synths te halen hoor, zowel van Roland als Korg. Tweedehands zijn synths uit die tijd tussen de 150 en 250 te vinden en da's echt geen rommel hoor.
Hoe dan ook zou ik zeker kijken voor 61 toetsen, normaal klavier.

dml
7 februari 2015, 08:42
Onbekend maakt onbemind maar wel voorzien van belachelijk goede Hammond's en piano's: Alesis QS 6.1.

Mitch
7 februari 2015, 22:34
Ja, die heb ik wel eens geprobeerd in een winkel vanwege onbekend en onbemind. Die klonk niet verkeerd maar vond ik minder rap in te stellen zonder de gebruiksaanwijzing. Da's op zich niet slecht of zo, maar als ik denk aan een synth "voor erbij" lijkt me dat een belangrijke kwaliteit :listen:

tnijland
8 februari 2015, 20:24
De reden dat ik pleit voor de Kurzweil PC3xx serie is dat deze synth de meest bruikbare en natuurlijke sounds heeft die erg goed in de mix liggen. Waar ik vroeger met een triple 19" rack Yamaha. Roland en Hammond teveel moest zoeken, heeft de Kurz vrij snel die 'bread n butter' sound die redelijk bieden wat je zoekt voor een specifiek nummer.

De strings en orkestrale sounds zijn echt subliem waardoor hij voornamelijk gebruikt wordt voor film muziek. Maar ook de vintage sounds en de hammond KB3 mode zijn imo toch echt enorm bruikbaar. Het enige nadeel vind ik het gewicht dat wat aan de hoge kant is maar daarvoor zou ik hem niet willen missen.