PDA

View Full Version : speaker keuze 18 watt buizen amp uit jaren 60



HarmS
12 januari 2015, 00:29
Beste mensen,

een tijd geleden heb ik een gek, oud versterkertje gekocht, zo'n blokkig ding met 4 knoppen en el84 erin.
nou ben ik zeer tevreden met hoe het klinkt met een na-maak oversiced 2x12 van marshall met 2 G12M70's erin. 140 watt, heb ook een G12H100 geprobeerd, iets minder naar de zin.. daarna een setje v30's ook een combi van 120 watt (anders klopte de weerstand niet)

leuk en aardig, dat heb ik allemaal staan, maar zit of in een combo, of in een gesloten 2x12.. alles is 100 watt of meer.

nou zou ik voor dit versterkertje een handelbare 1x12 willen maken, alleen ben ik erg benieuwd wat bijvoorbeeld een 25 watt speaker zou gaan doen? bij de 140 watt 2x12 kan ik namelijk heel mooi bijna clean blijven op de helft van het volume en wanneer ik hem helemaal open gooi krijg ik een pittige vervorming. Het volume blijft dan een beejte het zelfde en vol te houden.

mijn theorie, een veel kleiner vermogen speaker zal voor de eindtrap schelen, dus minder vervorming?
staan her en der wel wat speakers op, mag 16 of 4 ohm zijn. En ben benieuwd naar meningen en ideeen hier over.


Ik hoor graag van jullie!

harm

Fox Amps
13 januari 2015, 07:32
Hoi Harm,

Met een lager Wattage speaker zal de speaker eerder "speaker overdrive" gaan geven. Een extra randje aan je geluid wat je bij hogere Wattage speakers niet krijgt.
Mijn ervaring is dat je een dikker geluid krijg wanneer je gaat voor een 20-30Watt speaker in verhouding met de speakers die je nu gebruikt.

Dan heb je nog de keuze AlNiCo of Ceramic en natuurlijk de grootte van de speakerkast, open of gesloten configuratie.
Genoeg om over na te denken dus :-)

cya,
Marc

HarmS
13 januari 2015, 14:07
en hoe zit het met volume? zal een kleinere speaker in verhouding ook een hoger of lager volume produceren?

nou ben ik aardig fan van een combo met een open achterkant, met daar onder een gesloten kast. dus ik ben nog wat aan het twijfelen.
ook het " detuned" idee vind ik interessant, al is het plan om de kast wat klein te houden.. zodat het handelbaar is.

het hele idee is eigenlijk, super kleine versterker met 1x12 die zoveel mogelijk volume maakt.. nou is mij verteld dat het een 18 watt is, maar heb ook ooit een epiphone valve junior gehad, 5 watt, welke qua volume niet echt onder deed aan dit versterkertje. (zelfde 2x12 kast ) al heeft deze iets meer drive/distortion wanneer ik hem open draai.

komt er op neer dat ik nog een beetje zit te twijfelen tussen een G12T75 of een 30 watt greenback (verschillend karakter ook..)
en dan denk ik een open back, kan de kast kleiner. of eens iets proberen met een ietwat grotere gesloten kast, met aan de voorkant ook nog een open gat.

gaat om dit versterkertje:

http://i.imgur.com/D4P4ix8.jpg

samen met mijn moeilijk grote 2x12 die ik er nu voor gebruik met g12m70's:

http://i.imgur.com/p2iAkeq.jpg

zjanke
13 januari 2015, 14:30
Hangt van het rendement van de speaker af. Ik heb een 20 watter waar ooit V30's aan hingen en nu heb ik Greenbacks. Minder rendement, dus de versterker moet harder voor hetzelfde volume en dat in combinatie met de speaker geeft een randje wat ik eerst niet had. Voor mij helemaal goed, maar wat wil jij precies?
Zoek je clean of of juist een randje?

HarmS
13 januari 2015, 15:31
nou, met de 2x12 m70 heb ik meer dan een randje, de amp heeft 2 ingangen (in principe dezelfde) een heb ik een derde open staan, dit geeft al een randje, de andere heb ik helemaal openstaan en dat is al een aardige overdrive, maar bij 2/3 open draaien geeft het zelfde.. nou mag dit wat mij betreft allemaal wel net wat minder grof gaan met het randje, dus iets langer cleaner blijven. Ik heb me nog nooit echt verdiept in het rendement van een speaker, verdiepen als in de zin, welke heeft een hoger rendement. nou heb ik ook 2 v30's geprobeerd, waren naar mijn idee, helderder (haast schel) en iets harder dan 2 m70's.

( maakt ook heel wat uit welke gitaar ik gebruik, de afgebeelde italia heeft een vrij pittige output, krijg ik een beetje acdc achtig geluid, met mn ltd (actieve emg's)en een vox booster er tussen, aardig richting de zware metalen, daarin tegen blijven singels wat rustiger met helemaal opendraaien)

heb helaas geen fijne opname apparatuur waar ik even makkelijk iets mee kan opnemen.. misschien even een telefoon opname voor het idee? geeft vast een idee van de hoeveelheid Rand die ik al heb haha

arcane
13 januari 2015, 15:51
Je zou ook kunnen kijken naar een 15 inch speaker. Zo heel veel groter is het ook weer niet.
Zo heb ik in mijn Fender Exclesior FSR een Eminence Legend 1518 zitten, die heeft een rendement van 103,4 dB. En ondanks dat de versterker maar 13 Watt levert blijft de versterker behoorlijk lang clean.
Volgens mij heeft een Celestion Vintage 30 100 dB, en dat is al een hoog rendement speaker t.o.v. vele andere speakers.

HarmS
13 januari 2015, 17:05
15 inch is nou niet echt de bedoeling.. zat er zelfs aan te denken om naar 10" greenback of v30 te gaan, maar denk dat ik toch liever bij de 12" houd. V30 is inderdaad 100 db, maar ik geloof dat het geluid van een classic lead 80 toch meer aan staat (99db) voor zo ver ik kan oordelen met internet als bron haha.

HarmS
13 januari 2015, 17:45
daarnaast hoeft het ook niet perse celestion te zijn, jensen of eminence of ev kan ook leuk zijn.. genoeg celestions hier.

muziekschuur
13 januari 2015, 18:23
https://taweber.powweb.com/weber/

Alnico 15 inch:

https://taweber.powweb.com/weber/15r-front.jpg

HarmS
13 januari 2015, 19:10
https://taweber.powweb.com/weber/

Alnico 15 inch:

https://taweber.powweb.com/weber/15r-front.jpg


bedankt voor het mee denken, maar het moet toch echt een 12 inch worden.. ivm het een beetje makkelijk verslepen van de handel.
lijken me wel leuke speakers, daar niet van! alleen niet voor wat ik nu zoek. Ik zag op de site dat ze ook wel mooie 12inch speakers hebben, alleen een hele dikke 100 tot dikke 200 eu word me net even te gek.. (tis ook nog een beetje een cheap projectje.. ampje ooit gekocht voor 50,- daarbij een ab switch en de vox distortion boost (v830) die ik ooit voor een prikkie ergens bij heb gekocht, wat ik een schijtpedaal vind op de rest van de versterkers, maar hierop wel leuk werkt haha. en nou zoek ik nog een leuke oplossing voor het verslepen van t spul. Een leuke 1 x 12..

muziekschuur
13 januari 2015, 19:39
Dat is US dollar..... Dat wordt niet meer dan 100 euro....

HarmS
13 januari 2015, 20:39
sorry, ja je hebt gelijk, al goed, dan moet het nog uit us komen.. toch? heb ik niet zulke geweldige ervaringen mee, met invoer kosten enz enz. nou is er ook de optie om tweedehands in Nederland te kopen, t75 voor 50 euro, v30 voor 60 enz.. wil toch eigenlijk niet meer dan 60 eu uitgeven, komt er ook nog bij haha, maar goed, de vraag was wat doet een 25 watt speaker, tegen over een 75 watt of de 100+ wat ik tot nu toe heb kunnen testen.

klinkt wat dikker, speaker wil wat driven.
gevoeligheid zou uitmaken voor hoeveel de amp gaat vervormen.
gesloten, open, gepoorte kast.. dit bepaal ik denk ik wel als ik een speaker keuze heb.

en om toch nog eeeven een idee te geven wat er gebeurt met 2x g12m70 in gesloten kast:


https://www.youtube.com/watch?v=hJIp_00Vmt4

fredjuh
16 januari 2015, 23:59
Ik stond een aantal jaar geleden voor dezelfde keuze, een speaker voor een 1x12 voor een 15 watter. Mijn vereisten waren:

-Zo gevoelig mogelijk, zodat ik met een lichtgewicht head goed kan meekomen.
-Mooie mids die met overdrive lekker naar voren komen, mids weghalen kan altijd nog op je versterker
-Veel helderheid en presence om goed door de mix van een band te snijden, maar niet het lelijke fuzzy hoog van een Vintage 30.

Ik heb toen voor een Eminence Wizard gekozen. Nooit spijt van gehad. Sterker nog, mijn gitaarmaatje die over een Orange Rocker 30 met Vintage 30 speaker speelde was zo onder de indruk van mijn zelfbouw 1x12 dat hij zijn Vintage 30 heeft vervangen door een Wizard. Meer clean headroom, meer vettere scheur en niet dat lelijke hoog van een Vintage 30. De Wizard is de luidste speaker die ik ken, en op de Celestion Blue na de beste die ik tot nu toe gehoord heb. Maar ja, een blue is dan ook gelijk ruim twee keer zo duur.

Trouwens, het vermogen dat staat aangegeven is gewoon de hitte die de spreekspoel kan afvoeren, gecompenseerd voor het feit dat buizenversterkers met overdrive twee keer zoveel vermogen kunnen leveren dan wat ze clean leveren. In het vermogen van speakers t.o.v. het niveau van cone-breakup zit heel veel spreiding.

HarmS
17 januari 2015, 19:28
Ik stond een aantal jaar geleden voor dezelfde keuze, een speaker voor een 1x12 voor een 15 watter. Mijn vereisten waren:

-Zo gevoelig mogelijk, zodat ik met een lichtgewicht head goed kan meekomen.
-Mooie mids die met overdrive lekker naar voren komen, mids weghalen kan altijd nog op je versterker
-Veel helderheid en presence om goed door de mix van een band te snijden, maar niet het lelijke fuzzy hoog van een Vintage 30.

Ik heb toen voor een Eminence Wizard gekozen. Nooit spijt van gehad. Sterker nog, mijn gitaarmaatje die over een Orange Rocker 30 met Vintage 30 speaker speelde was zo onder de indruk van mijn zelfbouw 1x12 dat hij zijn Vintage 30 heeft vervangen door een Wizard. Meer clean headroom, meer vettere scheur en niet dat lelijke hoog van een Vintage 30. De Wizard is de luidste speaker die ik ken, en op de Celestion Blue na de beste die ik tot nu toe gehoord heb. Maar ja, een blue is dan ook gelijk ruim twee keer zo duur.

Trouwens, het vermogen dat staat aangegeven is gewoon de hitte die de spreekspoel kan afvoeren, gecompenseerd voor het feit dat buizenversterkers met overdrive twee keer zoveel vermogen kunnen leveren dan wat ze clean leveren. In het vermogen van speakers t.o.v. het niveau van cone-breakup zit heel veel spreiding.

Bedankt voor je bericht, ik heb namelijk een beetje het zelfde idee over de v30 in combi met dit ampje. voor de zekerheid, het gaat om deze speaker? http://www.bax-shop.nl/gitaar-speaker/eminence-the-wizard-luidspreker-16-ohm/product-details.html

ik ben er eigenlijk wel erg benieuwd naar!

misschien toch maar een nieuwe speaker kopen dan..

fredjuh
17 januari 2015, 23:38
Die speaker inderdaad. Stop hem in een stevige 70 liter kast en je blaast menig 4*12 eruit. Bij 30 liter ademt ie ook al goed, dus als je echt een compacte set wilt adviseer ik binnenmaten 31 breed 20 diep 50 hoog. Als het een maatje groter mag zou ik gewoon even kijken hoe je het handigst een 61*122 cm plaat kunt verzagen. De binnenhoogte van mijn kast is zo 61 cm geworden.

De Wizard is volgens mij een variant op de G12H-30 van Celestion. Ze klinken best gelijkend. Hier een vergelijking: https://www.youtube.com/watch?v=6TKjILPgoYg

Alleen een G12-30 is weer een stuk duurder helaas. Ik heb het idee dat de Wizard het op het podium beter doet maar de G12H-30 beter in de studio. De Wizard staat bij zware overdrive namelijk beter zijn mannetje en heeft wat meer mids en presence.

Het verschil tussen de G12M-25 en de G12H-30 is dat de M een lichtere magneet heeft. Dat betekent minder volume en meer mids. Voor dat warme bruine ronde rockgeluid moet je dus weer bij de M zijn. De Eminence-versie van de G12M-25 is de Private Jack. De Private jack klinkt volgens mij wat strakker maar dus ook dunner. Kwestie van smaak. https://www.youtube.com/watch?v=knjV-PTScZk

Alle genoemde speakers sluiten goed aan bij een 15 watt versterker en zullen dus mooi compressen. Bij 50 of 100 watt heads wil je wel meerdere speakers aansluiten, anders kan het nog wel eens een rommeltje worden. :D

HarmS
19 januari 2015, 14:57
die 1x 12 die ik wil gaan maken is ook alleen maar voor t kleine versterkertje, andere amps zijn 8 of 4 ohm, de kleine is 4 of 16.. aangezien er niet zo veel speakers 4 ohm zijn.. moet het maar een 16 ohm speaker worden. (31 breed 20 diep 50 hoog) ook een closed back? hele idee is wel om compact te maken ja haha!

fredjuh
19 januari 2015, 18:55
Inderdaad, binnenmaten 31 breed 20 diep 50 hoog. Als je nou écht compact wilt gaan stop je een Eminence Beta 8A in een 10 Liter kast. Verklaar me maar voor gek dat ik een PA speaker voor gitaar gebruik, maar ik maak straks wel even een opname en dan weten we waar we het over hebben. :)

Serieus, een 10 liter kast, dat stop je in je broekzak. :crazyhappy: Gevoeligheid 95db/1W/1m dus je hoeft niet bang te zijn dat je de drummer niet bijhoudt. :)

edit: Die speaker is maar 50 euro

fredjuh
19 januari 2015, 22:23
Hier issie dan!!

klik (https://soundcloud.com/user685183042/wizard-vs-beta8a)

Niet raad de plaat maar raad de speaker! Kom maar door met de reacties. :) Kun jij een 12 inch van een 8 inch onderscheiden?

Is dit trouwens niet een topic voor de werkbank? Stuk meer lezers daar.

HarmS
19 januari 2015, 23:59
Hier issie dan!!

klik (https://soundcloud.com/user685183042/wizard-vs-beta8a)

Niet raad de plaat maar raad de speaker! Kom maar door met de reacties. :) Kun jij een 12 inch van een 8 inch onderscheiden?

Is dit trouwens niet een topic voor de werkbank? Stuk meer lezers daar.


nou dat is helemaal niet zo gek nog nee haha, maar toch, het moet echt een 12 inch worden, het hoeft nou ook nog net niet in m'n broekzak te passen haha!

het begint inderdaad ook wel een beetje een knutsel topic te worden, maar het gaat ook allemaal al iets verder dan de vraag..

zit ook nog steeds een beetje met de celestion g12t75 in m'n hoofd.. die zijn namelijk wel tweedehands te krijgen haha.
maar de hoge gevoeligheid van de wizard spreekt mij ook wel aan, daarnaast heb ik ook alleen maar celestions, misschien tijd voor wat anders er bij.

fredjuh
20 januari 2015, 00:23
Hoge gevoeligheid is leuk... Maar dat ding gaat wel verdomde hard! :D Mijn mening over speakergevoeligheid is daarom ook wat veranderd sinds toen. Als je de geluidsdruk niet bijhoudt met je amp is er altijd een PA.

Weet je nou al in welke clipjes je de 8 inch hoort en in welke de 12 inch? ;)

Weet je, ik zou eerst een 1x12 maken of kopen en daarna lekker speakers uitproberen. Zo'n kast maken is namelijk nog een flink karwei.

Pepe
20 januari 2015, 02:04
Hoge gevoeligheid is leuk... Maar dat ding gaat wel verdomde hard! :D Mijn mening over speakergevoeligheid is daarom ook wat veranderd sinds toen. Als je de geluidsdruk niet bijhoudt met je amp is er altijd een PA.

Daar heb ik wel een aardig verhaal over. Ik speel elke maand op dezelfde locatie, geen Pa, man of 200.
Mijn '71 Deluxe komt soms net clean headroom te kort vond ik. Tis een speaker van niks wat er in zit en vorige week vervangen voor een Warehouse Reaper HP. Bloody Hell. Het volume is enorm toegenomen, tis meer een soort Vibrolux. Volume staat normaal op 5, nu op 3.
Maar... dat betekent dat vervorming van de amp niet meer aangesproken wordt en alles ineens uit de pedalen zelf moet komen. Dat klinkt echt een stuk minder kan ik u vertellen. Bovendien missen al die nieuwe speakers dat wooly organische van zo'n oude CTS of Oxford. Die oude speakers mengen zich in het geluid, die nieuwe liggen er hard bovenop.
Een dezer dagen gaat de originele speaker er weer in.

Hetzelfde had ik met mijn Guggs Supro. 4 of 5 speakers geprobeerd. Emenince Red Fang, Red white, Canabis rex, Celestions G65... Uiteindelijk een oude 100 watt H+H erin geschroefd. Oud ding uit begin tachtig, daar krijg je de handen niet voor op elkaar. Maar klinkt, in mijn oren, precies wat het moet zijn.

De keuze van een speaker is persoonlijk en kan je bovendien niet los zien van de amp waarin ie komt en de manier waarop je dingen gebruikt. Gewoon iets roepen over specs en prestaties is missing the point in a big way.

HarmS
20 januari 2015, 10:24
Daar heb ik wel een aardig verhaal over. Ik speel elke maand op dezelfde locatie, geen Pa, man of 200.
Mijn '71 Deluxe komt soms net clean headroom te kort vond ik. Tis een speaker van niks wat er in zit en vorige week vervangen voor een Warehouse Reaper HP. Bloody Hell. Het volume is enorm toegenomen, tis meer een soort Vibrolux. Volume staat normaal op 5, nu op 3.
Maar... dat betekent dat vervorming van de amp niet meer aangesproken wordt en alles ineens uit de pedalen zelf moet komen. Dat klinkt echt een stuk minder kan ik u vertellen. Bovendien missen al die nieuwe speakers dat wooly organische van zo'n oude CTS of Oxford. Die oude speakers mengen zich in het geluid, die nieuwe liggen er hard bovenop.
Een dezer dagen gaat de originele speaker er weer in.

Hetzelfde had ik met mijn Guggs Supro. 4 of 5 speakers geprobeerd. Emenince Red Fang, Red white, Canabis rex, Celestions G65... Uiteindelijk een oude 100 watt H+H erin geschroefd. Oud ding uit begin tachtig, daar krijg je de handen niet voor op elkaar. Maar klinkt, in mijn oren, precies wat het moet zijn.

De keuze van een speaker is persoonlijk en kan je bovendien niet los zien van de amp waarin ie komt en de manier waarop je dingen gebruikt. Gewoon iets roepen over specs en prestaties is missing the point in a big way.

Dat kan zeker wel kloppen, maar ik zit nu dus met een 2x12 waar mn versterkertje onmogelijk hard voor moet werken, ik vind een randje heel mooi, maar die heb ik al bij een kwart tot een derde van het volume (afhankelijk van de gitaar ervoor)
nou heb ik ook alleen maar oude speakers.. misschien tijd voor een keer wat nieuws, daarom ben ik ook wel geinteresseerd in de gevoelige speaker. zodat ik op volume misschien iets langer clean kan blijven.
maar omdat de amp goed oud is, zat ik al te kijken naar greenbacks of een t75

daarnaast ben ik ook niet bang om zelf een speaker cab te maken. die afgebeelde 2x12 is ook zelf gemaakt namelijk. ook voor subwoofers ed maak ik eigen kasten. (mdf dan wel..)

Pepe
20 januari 2015, 11:26
Nou ben ik lost. In je eerste post zeg je dat je amp zeker tot de helft lekker clean blijft maar nu is het ineens hinderlijk dat ie op een kwart al gaat vervormen?
Ik lees ook dat je speaker keuze gewoon hetzelfde blijft dus dan zou ik daar niet zo moeilijk over doen. Ik zou zeker overwegen de cab van grenen of berken te maken ipv MDF maar misschien ligt dat ook al vast.

muziekschuur
20 januari 2015, 12:27
2x10 met een open en gesloten gedeelte....
Of een 12 inch met twee 6 inches....

fredjuh
20 januari 2015, 13:03
vervangen voor een Warehouse Reaper HP. Bloody Hell. Het volume is enorm toegenomen

Daar noem je me ook wel een speaker. :seriousf:

Als ik het goed begrijp wordt de hoogste geluidsdruk die jij nodig hebt geproduceerd door een 20 watter en een speaker van gemiddelde gevoeligheid.

En is speakerkeuze nogal afhankelijk van je smaak en amp.

Dan kunnen we het alleen maar met elkaar eens zijn.

Overigens kunnen de "screamers" onder de speakers vaak een stuk opknappen van een schuimrubber donut in het speakergat. 2 cm dik, gat van 7 cm in het midden, beetje spuitlijm op het rubber en dan aan de binnenkant van je grillcloth plakken.
http://www.tgpwebzine.com/?page_id=424

Pepe
20 januari 2015, 13:16
De geluidsdruk ligt tussen de CTS en de Warehouse in. Wat een geneuzel he.
Projectie is niet het probleem. Tis meer het laag, een soort sublaag dat zich nauwelijks met de bass pot laat sturen en het totaal andere hoog dat meer bovenop de speaker lijkt te liggen dan dat het uit het midhoog voortvloeit. Speaker is ook nog niet ingespeeld natuurlijk, alles is nog stug en hard.

Ik ga denk ik nog een poging wagen met de Eminence GA SC64. Die wordt nog niet verkocht in Europa dus dat moet dan weer uit de States komen als experiment. Maar goed, speakers blijft experimenteren. De zogenaamde "classic fame" zoals de Celestion blue en de EV12L zijn niks voor mij, zo blijkt. Er is geen GodGivenLaw ondanks dat hele fora daarmee volstaan.

fredjuh
20 januari 2015, 17:03
Tis meer het laag, een soort sublaag dat zich nauwelijks met de bass pot laat sturen

Da's de resonantie van de conus. In gitaarversterkers met een pentode-eindtrap wordt de speaker nauwelijks gedempt dus gaat ie helemaal los rond de resonantie ergens tussen de 50 en 120 Hz.

Misschien is het een idee om voor dat probleem een compensatienetwerk parallel aan de speaker te zetten. Kunstje afkijken van HiFi.

HarmS
20 januari 2015, 18:47
Nou ben ik lost. In je eerste post zeg je dat je amp zeker tot de helft lekker clean blijft maar nu is het ineens hinderlijk dat ie op een kwart al gaat vervormen?
Ik lees ook dat je speaker keuze gewoon hetzelfde blijft dus dan zou ik daar niet zo moeilijk over doen. Ik zou zeker overwegen de cab van grenen of berken te maken ipv MDF maar misschien ligt dat ook al vast.

met een egmond hollow met alleen een single coil in de hals blijft ie tot ongeveer de helft clean, met de italia tot op een kwart (humbucker in de brug) maar na 3 kwart wort het dan een beetje rommelig.. (bij alles met humbuckers) dus ik dacht, als het hele spul wat langer clean blijft, haal ik misschien net even wat meer uit mn ampje.

Plant
20 januari 2015, 19:41
Da's de resonantie van de conus. In gitaarversterkers met een pentode-eindtrap wordt de speaker nauwelijks gedempt dus gaat ie helemaal los rond de resonantie ergens tussen de 50 en 120 Hz.

Misschien is het een idee om voor dat probleem een compensatienetwerk parallel aan de speaker te zetten. Kunstje afkijken van HiFi.

Bij mijn weten dient het LCR netwerk over een b.v. een HiFi woofer om de impedantie (resonantie plus toename bij hogere frequenties) te compenseren zodat de versterker over het frequentiebereik een meer 'Ohmse' belasting ziet. Niet om een slechte dempingsfaktor van een versterker te onderdrukken.

fredjuh
20 januari 2015, 20:04
Bij mijn weten dient het LCR netwerk over een b.v. een HiFi woofer om de impedantie (resonantie plus toename bij hogere frequenties) te compenseren zodat de versterker over het frequentiebereik een meer 'Ohmse' belasting ziet. Niet om een slechte dempingsfaktor van een versterker te onderdrukken.

Wat je zegt klopt volledig, maar hoe contra-intuïtief het ook klinkt, zo'n compensatienetwerk zal toch zorgen voor een afvlakking van de respons. Als je namelijk met een compensatienetwerk de impedantie ohms maakt heeft de uitgangsimpedantie van de amp geen invloed meer op de frequentierespons van de speaker. Misschien wel nog een beetje op de kleuring van de speaker maar das andere koek

Pepe
20 januari 2015, 23:53
Dat sub laag komt natuurlijk door de HP 55hz variant ipv de 75hz standaard versie. Ipv kunstgrepen om de aard van het beestje te veranderen ben ik meer voor het installeren van iets dat gelijk goed werkt. Ik ben ook meer van dingen simpel & overzichtelijk houden dan eindeloos modden want van het een komt meestal het ander.

Plant
21 januari 2015, 20:23
Dat sub laag komt natuurlijk door de HP 55hz variant ipv de 75hz standaard versie. Ipv kunstgrepen om de aard van het beestje te veranderen ben ik meer voor het installeren van iets dat gelijk goed werkt.

Helemaal waar. Punt is dat je dat vaak niet vooraf weet of iets gelijk goed werkt. Je hoort pas het resultaat als het er in zit. Als het dan niet het gewenste resultaat heeft kun je (een ervaring rijker) alsnog opnieuw beginnen.

Verder is zo'n kunstgreep van een paar componentjes wel wat goedkoper dan een speaker. Echter, je moet wel weten wat je doet. Je zult de parameters van zo'n speaker moeten kennen en moeten kunnen berekenen wat voor kunstgreep exakt het gewenste effekt bereikt. Die parameters zijn vaak niet zomaar ergens te vinden en niet iedereen heeft vervolgens de kennis om daaraan te rekenen.


Ik ben ook meer van dingen simpel & overzichtelijk houden dan eindeloos modden want van het een komt meestal het ander.

Eindeloos modden is dan idd een gevaar dat op de loer ligt. Want het kan altijd 'beter'. Meestal wordt het alleen maar 'anders' en blijft het toch knagen. Been there, done that.