PDA

View Full Version : opnemen in de oefenruimte



arcane
11 januari 2015, 23:12
Tijdens de repetities met de band nemen we regelmatig wat op. Hoofdzakelijk om nummers thuis uit te werken of als geheugensteuntje zeg maar. Dat doen we nu met een mobieltje.
Nou zal een mobieltje voor een singer songwriter vast wel werken, echter spelen wij deathmetal op hoog volume. En zoals te verwachten valt zijn de opnames barslecht.

Nu kwam ik de zoom h1 tegen. Heeft iemand daar ervaring mee? Of weet Iemand een (beter) alternatief?

Ik verwacht uiteraard geen studiokwaliteit, maar ik hoop eel op opnemes die niet overstuurd zijn.

arcane
11 januari 2015, 23:21
Ik lees zojuist de specificaties van de Tascam DR-22WL, en dat lijkt me ook wel wat. In de omschrijving wordt beschreven dat op 120 db opgenomen kan worden.

Iemand iets zinnigs te zeggen over de zoom of de tascam?

guhlenn
12 januari 2015, 09:46
Het enige wat je nodig hebt is iets waarbij je het ingangs volume kan afregelen. Gewoon minder versterking van de microfoon (ook wle mic gain, mic volume, mic level genoemd. Het is niet zo dat je een orkaan bestendige microfoon nodig hebt die tegen 120 dB kan. Dat zouden die zoom en tascam allebei moeten kunnen.

harrie-beton
12 januari 2015, 10:26
edit

Zoom is prima bv de H1.

humbucker
12 januari 2015, 10:40
Ik heb zaterdag onze repetitie nog opgenomen met een zoom h2.

Zal straks eens kijken of ik een voorbeeldje kan posten. De vorige keer zat er flink wat clipping in de opname. Deze keer zou het beter moeten zijn.

arcane
12 januari 2015, 10:47
Ik heb tot gisteravond laat allerlei recensies, tests, opnames en video's gelezen, beluisterd en bekeken.
Hoewel ik in eerste instantie gecharmeerd was van de Tascam door het gebruiksgemak en en de wifi ondersteuning heb ik uiteindelijk de Zoom H1 besteld. Deze kwam bij de opnames die ik heb beluisterd voor mij toch wel als de betere optie over.

harrie-beton
12 januari 2015, 11:38
Ik heb de zoom Q3, dat is eigenlijk een H1 met een goedkope webcam. Ik neem onze repetities meestal op met de camera uitgeschakeld. De Zoom Q4 heeft een veel betere camera maar die kan de video niet meer uitschakelen.

noway
12 januari 2015, 13:49
julie spelen dus eigenlijk deafmetal en je zoekt iets wat 120 db aankan om op te nemen ?

vergeet dat ff hoe je wil opnemen en wees je bewust van het feit dat je russisch roulette met je gehoor aan het spelen bent

staat natuurlijk heel kool en stoer en zo dat harde spelen
maar even de pride opzij en zet de boel zo'n 30% zachter kun je over tien jaar ook nog gitaar spelen


zooooooooom ?
vast niks mis mee

arcane
12 januari 2015, 14:04
Je begrijpt het verkeerd. We spelen niet op 120 db. Ik las alleen dat dat ding 120 db aankon, wat mij het idee gaf dat deze dus ruimschoots voldoende zou zijn voor ons. Er is immers wel een verschil in geluid van een deathmetalband en een akoestisch kwartetje.
Wel spelen zeker niet op standje doof. Bovendien gebruik ik aangemeten gehoorbescherming.
Maar wel bedankt voor je bezorgdheid :)

noway
12 januari 2015, 14:07
ok
niks gezegt
:)
suc6 met je band

harrie-beton
12 januari 2015, 14:15
Mijn zoom q3 kan tot 130 db, bij concert van Bonamassa nodig gehad.

Comfortably Daniel
13 januari 2015, 13:41
Ik gebruik al jaren een Zoom H4 zonder enig probleem en met een relatief goede kwaliteit. Optredens, concerten, oefenruimtes etc...altijd goed geluid gehad.

arcane
18 januari 2015, 15:54
Vandaag hebben we de eerste opnames gemaakt in de oefenruimte met de Zoom H1. Helaas was de bassist verhinderd, dus geen bas. (En we zoeken nog een zanger, dus geïnteresseerden mogen zich graag bij me melden ;) )

Ik ben zeer tevreden over de opnames. Zoals gezegd, het is puur voor onszelf, zodat we de nummers niet vergeten en er verder thuis aan kunnen sleutelen.

Hier één van de opnames, zodat iedereen een beeld krijgt hoe de kwaliteit is van een Zoom H1.

https://soundcloud.com/arcanespacetrip/where-vultures-feast-nummer-6-wav

arcane
18 januari 2015, 17:09
En hier nog een opname: https://soundcloud.com/arcanespacetrip/where-vultures-feast-nummer-4

Il_Falco
28 januari 2015, 19:35
Wij hebben sinds kort een focusrite scarlett in een rack met laptop zitten. Opnames zijn van demo-niveau met het grote voordeel dat we direct kunnen tracks opnemen en producen zonder bv zang of gitaar om thuis verder mee te oefenen. echt een aanrader!

yhcmarc
10 februari 2015, 19:13
julie spelen dus eigenlijk deafmetal en je zoekt iets wat 120 db aankan om op te nemen ?

vergeet dat ff hoe je wil opnemen en wees je bewust van het feit dat je russisch roulette met je gehoor aan het spelen bent

staat natuurlijk heel kool en stoer en zo dat harde spelen
maar even de pride opzij en zet de boel zo'n 30% zachter kun je over tien jaar ook nog gitaar spelen


zooooooooom ?
vast niks mis mee

gemiddeld 123 tot 125Db in de oefenruimte, oordoppen in en niks aan het handje :)

harrie-beton
12 februari 2015, 09:57
Een band waar ik inzat tot 2008 ging tot 113 gemeten en met oordoppen was dat al een hele opgave. Er kan dan eigenlijk geen zang bij want dat zingt rond op die volumes in bijna elke ruimte.

Je kan ook gewoon zachter hoor.

Dreverhaven
12 februari 2015, 10:53
Ach ja, je hebt van die drummers... Zelfs met oordoppen in deed die snare nog pijn aan m'n oren. Ik kon er maar net tegenop met m'n 100 watt buizenbakkie. Die goeie ouwe dagen van de hardcorepunk...

yhcmarc
12 februari 2015, 12:24
Je kan ook gewoon zachter hoor.

Eigenlijk niet ;) .. 4 100 watt gitaarheads en 2 200watt bassheads met allemaal een eigen 412 of 215 cab .. beukt lekker door. En voor de feedback en soundscapes zijn we ook enigszins afhankelijk van het volume.

Pepe
12 februari 2015, 12:41
Het is niet verplicht om 4 100 watt amps open te zetten he, laat niemand je dat wijsmaken. Ik krijgt uit mijn 22 watt Deluxe elke feedback die ik wil, volume is een onderdeel maar het is ook een kwestie van techniek.

Livestage, repeteren en opnemen zijn verschillende dingen die je niet perse hetzelfde moet benaderen.

guhlenn
12 februari 2015, 13:38
Eigenlijk niet ;) .. 4 100 watt gitaarheads en 2 200watt bassheads met allemaal een eigen 412 of 215 cab .. beukt lekker door. En voor de feedback en soundscapes zijn we ook enigszins afhankelijk van het volume.

haha, tis de schuld van de versterkers!

Dreverhaven
12 februari 2015, 13:41
Kom op mensen. yhcmarc beschrijft een situatie van heerlijk orgastisch sonisch geweld, waarbij met oordoppen door niemand schade wordt opgelopen. Wat is daar mis mee?

Harald
12 februari 2015, 17:17
Als Bonamassa 135 db produceert bij een optreden blijf ik weg... het is bezopen dat je als publiek in een grote zaal ook nog eens met oordoppen moet rondlopen. En met oordoppen demp je misschien 25 db, dus zelfs met doppen in zijn de pieken idioot hard, en het gemiddelde nivo nog steeds goed voor gehoorbeschadiging.

Satriani ziet mij dus ook niet meer voor het podium, en Vai is een randgeval. Dat was nog net te doen, maar ook al behoorlijk hard.

Je wil dus de beleving van heel hard, en dan ga je doppen in doen. Kan je toch ook wat minder hard, en dan zonder die doppen, lijkt me.

HaroldA
12 februari 2015, 17:45
Mag ik even inhaken en vragen of iemand een leuke (stereo) USB-microfoon kent voor dit doeleinde? Ik zou graag met m'n GSM opnames maken ipv de onbegrijpbare Tascam DP004.

Dreverhaven
12 februari 2015, 19:39
Je wil dus de beleving van heel hard, en dan ga je doppen in doen. Kan je toch ook wat minder hard, en dan zonder die doppen, lijkt me.

Je wilt toch die druk op je borst hebben en je broekpijpen hebben wapperen.

arcane
12 februari 2015, 19:57
Mag ik even inhaken en vragen of iemand een leuke (stereo) USB-microfoon kent voor dit doeleinde? Ik zou graag met m'n GSM opnames maken ipv de onbegrijpbare Tascam DP004.

De zoom h1 die ik gekocht heb is stereo en als usb mic te gebruiken.

yhcmarc
12 februari 2015, 20:16
Je wil dus de beleving van heel hard, en dan ga je doppen in doen. Kan je toch ook wat minder hard, en dan zonder die doppen, lijkt me.

Nee, dat kan niet. Als je een drummer hebt die op 22 of 24 inch rides staat te beuken en oude amps hebt zonder masters .. volume is een onderdeel van de beleving. Deal with it, of blijf buiten. I don't care.

guhlenn
13 februari 2015, 09:03
Nee, dat kan niet. Als je een drummer hebt die op 22 of 24 inch rides staat te beuken en oude amps hebt zonder masters .. volume is een onderdeel van de beleving. Deal with it, of blijf buiten. I don't care.

het was een grapje he. Dat van de drummer herken ik zeker, non-master volume amps vind ik altijd een vreemd argument, bedoel, dan deugt je apparatuur gewoon niet. Luchtdruk is heerlijk, begrijp me niet verkeerd, maar op het podium zul je je toch moeten aanpassen wil je een fatsoenlijk geluid hebben. In de oefenruimte duw ik de master ook ngo wel eens omhoog, maar dan gaat de bassist mee en dan valt het detail toch weg in de enorme oomph geluiden

yhcmarc
13 februari 2015, 12:52
het was een grapje he. Dat van de drummer herken ik zeker, non-master volume amps vind ik altijd een vreemd argument, bedoel, dan deugt je apparatuur gewoon niet. Luchtdruk is heerlijk, begrijp me niet verkeerd, maar op het podium zul je je toch moeten aanpassen wil je een fatsoenlijk geluid hebben. In de oefenruimte duw ik de master ook ngo wel eens omhoog, maar dan gaat de bassist mee en dan valt het detail toch weg in de enorme oomph geluiden

Op het podium ook alles voluit ;). De PA is meestal een veredelde zang versterker, werkt prima.

guhlenn
13 februari 2015, 13:42
Op het podium ook alles voluit ;). De PA is meestal een veredelde zang versterker, werkt prima.

mmm, nee, dat ben ik niet met je eens. Op het podium werkt dat prima, in de zaal is het geluid dan meestal kut. Maar goed, het geeft wel een hoop street cred denk ik zo!

yhcmarc
13 februari 2015, 13:47
Ik geef niks om street cred, maar eigen FOH mee, gaat altijd wel goed. 9 v/d 10 keer veel complimenten over de sound en dat het met gemak de andere bands weg beukte, dikke prima dus.

okeeee
13 februari 2015, 14:36
Als Bonamassa 135 db produceert bij een optreden blijf ik weg... het is bezopen dat je als publiek in een grote zaal ook nog eens met oordoppen moet rondlopen. En met oordoppen demp je misschien 25 db, dus zelfs met doppen in zijn de pieken idioot hard, en het gemiddelde nivo nog steeds goed voor gehoorbeschadiging.

Satriani ziet mij dus ook niet meer voor het podium, en Vai is een randgeval. Dat was nog net te doen, maar ook al behoorlijk hard.

Je wil dus de beleving van heel hard, en dan ga je doppen in doen. Kan je toch ook wat minder hard, en dan zonder die doppen, lijkt me.
harald we hebben het hier over metal
als de eerste rij(en) na het concert geen bloedende oren hebben, gaan ze klagen ;)

HaroldA
13 februari 2015, 17:34
Ik geef niks om street cred, maar eigen FOH mee, gaat altijd wel goed. 9 v/d 10 keer veel complimenten over de sound en dat het met gemak de andere bands weg beukte, dikke prima dus.

In een kroegje als de Little Devil is het wel een beetje too much, maar toen waren jullie ook nog met meer man ;)

@arcane, die H1 doet het stand-alone al goed; ik zoek echt een losse USB mic voor aan m'n telefoon die een flinke geluidsdruk aankan ...

yhcmarc
14 februari 2015, 13:13
In een kroegje als de Little Devil is het wel een beetje too much, maar toen waren jullie ook nog met meer man ;)



Hebben we ook een keer met 6 in de little devil gespeeld, kan het me niet zo goed herinneren, 2x gespeeld daar. Volgens mij was dat beiden keren met 5 man en in de Cul de sac met 6, maar ik kan er naast zitten ;). Op een gegeven moment worden al die shows een grote blur ;)

HaroldA
14 februari 2015, 13:55
Hebben we ook een keer met 6 in de little devil gespeeld, kan het me niet zo goed herinneren, 2x gespeeld daar. Volgens mij was dat beiden keren met 5 man en in de Cul de sac met 6, maar ik kan er naast zitten ;). Op een gegeven moment worden al die shows een grote blur ;)

http://a2.img.mobypicture.com/c25d922c58caaf5e5993a2f2b830b310_view.jpg

En dan alles op 10! :ok:

yhcmarc
14 februari 2015, 14:09
haha, verdomd :)

Harald
14 februari 2015, 16:21
harald we hebben het hier over metal
als de eerste rij(en) na het concert geen bloedende oren hebben, gaan ze klagen ;)

Count me out... beetje volume is leuk, maar je kunt het ook overdrijven.

Overigens vind ik Vai ook wat spannender. Satriani neemt geweldige muzikanten mee, en dan mag de drummer bij verschillende nummers gewoon het hele nummer preset 1 van een Roland drumcomputer drummen. Boem Klap Boem Klap, met achtste noten op een dichte hi hat. Vraag me dan toch af of Joe dat oorspronkelijk zo gedaan heeft omdat hij die Roland zo goed vond klinken, of simpelweg omdat die eerste twee platen gewoon op een shoestring budget moesten worden opgenomen?