PDA

View Full Version : 4 kabel methode op een JCM 900 of JCM 2000



mkootstra
11 januari 2015, 14:33
Ik heb de 4 kabel methode geprobeerd op een GP-100 met een JCM900 combo of een 1960A en B en ben erg in mijn nopjes over de helderheid van de sound om het zo maar te omschrijven. Die combo is mijn oefenversterker en die wil ik niet boven op een 1960 hebben bij een optreden.

Nu wil een top aanschaffen maar nu twijfel ik tussen een JCM900 100w of JCM2000 TSL. Die laatste is prijstechnisch wat gunstiger als ik Marktplaat zo lees maar vaak heeft dit een reden.

Kan iemand de voors en tegens aangeven van beide top's wanneer er een effectpedaal of rack aangesloten wordt met de 4 kabelmethode. Een Boss GT-Pro ipv de GP-100 staat nog op de wishlist maar nu nog niet noodzakelijk. Delays, reverb en chorus gebruik ik van een Rocktron Intellifex.

Erik70
12 januari 2015, 06:14
Beide zullen even goed met de 4 kabelmethode overweg kunnen. De sound en de mogelijkheden van de amps zelf is wat je aan moet spreken. Beide zijn gewoon goede amps maar met hun eigen sound en karakter. Als je de sound van je combo goed vind en meer niet nodig hebt, kies dan voor de jcm900 top. Deze zal het meeste hetzelfde zijn. Wil je weer eens iets anders...tja dan bijv de jcm2000.
Zoals gezegd, voor de 4CM maakt het geen fluit uit.

FNaRK
12 januari 2015, 14:09
wat ga je dan van die GP100 gebruiken als je al een Intellifex gebruikt voor de delays ?

mkootstra
12 januari 2015, 22:19
wat ga je dan van die GP100 gebruiken als je al een Intellifex gebruikt voor de delays ?

oa. voetvolume, compressor, EQ, tremolo ect... zit allemaal niet op de intellifex.

maar daar gaat dit topic niet over. ;-)

Ace 1.15.19
13 januari 2015, 00:55
Mag ik vragen wat de vier kabel methode is?

JohnLord
13 januari 2015, 12:13
Nog nooit van Google gehoord?

harrie-beton
13 januari 2015, 12:18
Ik heb een JCM800, 900 en 2000 gebruikt. De 900 vond ik de minste.

Ik gebruik de 4CM voor mijn Carvin en experimenteren met een overdrive voor en na de pre amp is leuk.

pasqual
13 januari 2015, 12:20
Google? Ff opzoeken:soinnocent:

mkootstra
29 januari 2015, 15:28
JCM 2000 TSL 100 en GT-Pro zijn binnen dus dit weekend maar eens experimenteren.

mkootstra
7 maart 2015, 13:18
De TSL 100 is gerepareerd en klink weer als vanouds... maar ik krijg geen fatsoenlijk geluid met de 4CM... Wat ik ook probeer en zit een vreselijke brom in... voor mij onverklaarbaar.

Wat mij bevreemd is dat de intellifex in de loop gewoon goed klink en de GT-Pro klinkt voor een 9100 en ook met 4cm met mijn JCM 900 combo goed klinkt. Wie het weet mag het zeggen...

Wat ik sowieso flink achteruit vind gaan is de dynamiek van het geluid. Dit doet de Intellifex echt veel beter. Misschien toch maar een Replifex aanschaffen zodat ik het midipedaal ook kan gebruiken als kanaalswitch.

Terug naar de eenvoud dan maar... Het is erg leuk zo'n GT-Pro, echt alles zit erin maar is ook wel overkill... :D

dml
7 maart 2015, 17:23
Al geprobeerd bij één of meer van de kabels naar en/ of van de GT-Pro de shielding los te maken?

mkootstra
8 maart 2015, 15:11
shielding? Ik heb meerdere kabels geprobeerd. (zeker 5 st.) Allemaal hetzelfde. Een aantal heb ik zelf gesoldeerd en is standaard instrumentkabel. Dus de kern naar de tip en de mantel naar de sleeve.

Het vreemde is dat de intellifex dit probleem niet heeft. Zit er in de GT-Pro iets wat dit kan veroorzaken?

dorrus
11 maart 2015, 08:41
Werk je met adapters?, verleg in dat geval die adapter eens, ook in hoogte.
Vaak geeft zo'n adapter veel brom

dorrus
11 maart 2015, 08:45
Mag ik vragen wat de vier kabel methode is?

4 kabel methode is effecten zoals reverb en delay met twee kabels via de effectsloop van de versterker en effects zoals overdrive/ distortion/ chorus via de overige twee kabels naar de jackingang van versterker in.

mkootstra
13 maart 2015, 09:07
Ik heb er inderdaad 3 adapters in het rack maar als ik alleen de GT-Pro aansluit (uit het rack gehaald) dan heeft dit geen verschil

mkootstra
13 maart 2015, 13:16
Input van de gitaar dicht en de fuzz/brom is weg... Zowel bij 4cm als 2 kabels de GT-Pro out naar de JCM gitaar input. Hier zat dus het probleem.

Dus nu verder en kijken of 4CM wat is. Preamp van de GT-Pro door het clean kanaal van de JCM klinkt ook niet verkeerd en scheelt ook weer een hoop 'gepatch'

mkootstra
23 mei 2015, 18:27
De GT-Pro is de deur uit. Een Rocktron Replifex en Intellifex zijn ervoor in de plaats gekomen.

Als ik een effect selecteerde die iets gain gaf dan ontstond er eenvreselijke feedback en die was er niet uit te krijgen in het apparaat. Enkel met een externe mixer en dat werd me iets te gek.

Vanavond eens bouwen aan de nieuwe inhoud ;-)