PDA

View Full Version : tone-knop probleem



CrazyHorse
10 januari 2015, 15:51
Vraag in verband met potmeters, De tone-knop op mn Gretsch stond wat losjes had ik de indruk, dus dacht ik het wat vaster te zetten, ik had eerst niet door dat je het schroefje in de gitaarknop simpelweg vaster moet draaien en begon dus obsessief de knop zelf te forceren met de bedoeling hem zo los te krijgen. Daarna had ik pas door dat het met een schroefje moest dus deed ik dat ook. Toen zag ik dat de tandjes van de potmeter redelijk doorgesleten waren door het geforceer. Denken jullie dat dit kwaad kan voor de potmeter?

Ook even toevoegen dat de knop die je over de potmeter zelf schuift niet beschadigd is, maar de tandjes van de potmeter zelf zijn wat doorgesleten. Verder heb ik de indruk dat de knop nog werkt. Als dit jullie gitaar was zouden jullie er dan nieuwe inzetten? zoja zou je dat zelf doen?

Grt,

Anton

richwoodplayer
10 januari 2015, 16:06
Als de potmeter nog genoeg grip heeft, en de knop dus diet doordraait over de potmeter zou ik hem er weer gewoon opzetten. kan geen kwaad. Nieuwe is denk ik niet nodig. zo wel, dan kan je hem er zelf inzetten als je een beetje kan solderen.
Gewoon de draadjes op dezelfde plek terug solderen op de nieuwe potmeter

Duhsjaak
10 januari 2015, 16:43
@Richwoodplayer
Ik snap je punt. Ik vind persoonlijk dat je antwoord een beetje kort door de bocht is als je me dat niet kwalijk neemt.

Maar misschien dat TS door het combineren van de twee er toch uitkomt?

@TS
Ik veronderstel dat de Gretsch een holle body is. En dat de tone knop gewoon nog op zijn plaats zit.
Dan zou ik
Controleren of die het nog doet zonder gekraak
Zo ja, controleren of de shaft/het asjehet enige is dat een beetje schade heeft opgelopen
Effe een plakbandje rond de voet van het asje
Want je wilt geen braampjes tussen asje en behuizing
Even voorzichtig de braampjes wegschuren
En je knop op het asje schuiven/schroeven

Als ie het niet meer doet, dan is het solderen niet het probleem. De gineacologen werkzaamheden van de potmeter door de F holes terug plaatsen zijn niet ieders cup of tea. Nog aannemende dat de F holes er niet op zijn geschilderd.
Ben jij vrouwenarts? Dan heb ik mij helemaal voor niks bezorgd gemaakt. Je toneknop slopen is natuurlijk geen probleem. Maar je Gretsch hè, da's another kettle of fish.
Vriendelijke groet, Gus

CrazyHorse
10 januari 2015, 22:01
Het is gewoon een solid body gretsch double jet met aan de achterkant luikjes met schroeven vastgezet om makkelijk aan de electronica te kunnen. Het lijkt te werken volgens mij, maar zou het kunnen dat door het geforceer de potmeter niet meer 100% van zijn capaciteiten bezit van voordien?

Duhsjaak
10 januari 2015, 22:16
Ahhhhhhh......., dat vergemakkelijkt het vervangen enorm.
Als ie niet kraakt en als ie nog zijn normale kunstjes (gelijkmatig) vertoont? Niet an kloten, naar mijn smaak.
Wat niet stuk is, niet vervangen. Laten we wel zijn, het is een kwestie van enkele knaken. Dus da's niet het probleem. Meestal.

Kijk eens naar de gitaar van J.J. Cale. J.J. Cake probeert de Apple maffia ervan te maken, de humor is de wereld nog niet uit.
Maar er staan filmpjes van op YouTube en als je die hebt gezien, zul je je nooit (als in NOOIT) meer zonder noodzaak zorgen maken.

Doet ie UT? Nice.
Doet ie UT niet (goddank een plank) vervangen

Simpeler kan het niet.
Wel een fijn gitaartje hoor. Heerlijk.
Geniet er van.
Vriendelijke groet, Gus

CrazyHorse
11 januari 2015, 12:43
Dank voor je antwoord.:punk:

Je had het over kraken. Is dit dan in dat geval duidelijk hoorbaar, of is het eerder een subtiel gezoem.

Vriendelijke groet,

Anton