PDA

View Full Version : Help! Hoe speel ik over een Marshall JVM 410 met 1960A cabinet (als Twin-speler ;)



Little Jay
9 januari 2015, 16:55
Volgende maand begeleiden wij als band een zangeres (Caro Hakim, van de Belgische Voice) tijdens een Emergenza voorronde in Brussel. Nou staat daar een Marshall-backline met een JVM 410 met 1960A cabinet voor gitaar op het podium die ik moet gebruiken.

Ik ben zelf een echte Fender-amp man; ik speel over een Twin Reverb (kloon weliswaar, maar 100% Fender-sound en gedrag) en hou van een funky of jazzy cleangeluid. Scheuren doe ik met pedaaltjes. Ik heb op Marshall amps nooit goed overweg gekund voor lekkere punchy clean-sounds. De JVM 410 ken ik totaal niet, maar van de Marshall website zie ik dat het een 4-kanaals amp is met een apart clean kanaal.

Wie kent deze versterker en kan me wat tips geven om er als Twin Reverb-man een beetje mijn sound uit te halen? Mids terug draaien? Gain laag houden? Dat zijn een beetje de dingen die ik zelf kan verzinnen. Alle tips welkom! (Ik speel trouwens een ES-333 met Classic 57 humbuckers).

Dank!

Rick trodat
9 januari 2015, 18:33
Een echt twin geluid ga je er nooit uithalen, maar het is best een goede amp met extreem veel knoppen. Focus je rechtsboven ( clean ) op de instellingen en kies die knop. De rest gebruik je dan niet.

De karakter van die amp is vet, extreem veel mid en drukkend laag. Typisch marshall, maar met wat minder grit en pijn in de oren hoog. Geen vintage sound. Hij heeft de neiging om altijd te willen oversturen en er zit dus vrijwel altijd een randje aan je geluid. Het is een behoorlijk indrukwekkende amp ( voor het geld)

Er zit ook een digital reverb op, maar die vind ik niks. De knoppen doen ook niet extreem veel. Maar dit ding is gemaakt voor gain en dat doet ie overtuigend. Clean is er wel een the wind cries mary uit te halen, maar wel met de focus op mid.

barno
9 januari 2015, 18:51
de nachtmerrie voor elke fender amp spelen ...:) in het rootscircuit waarin ik speel, zullen ze je dat niet vlug flikken maar ik heb het ook een keer aan de hand gehad in Spanje, een marshall in de backline, niet fijn. nu, dat was echt zo'n klein transistor ding, nog heel wat minder kwaliteit veronderstel ik. Daarna zo'n Pod ding in de koffer gestoken naar het buitenland voor worst case scenario's maar nooit nodig gehad.

Little Jay
9 januari 2015, 19:20
Oh boy..... Dat gaat wat worden dan :)
Ik heb nog een Joyo American Sound pedaaltje, ik zal dat ook wel meenemen, misschien kan ik daarmee wat Fender-achtige sounds creëren. Blik op oneindig een maar gaan met die banaan dan.....

barno
9 januari 2015, 20:08
maar Brussel? neem toch gewoon een ampje mee. Een microfoon verzetten duurt 10 seconden. okee, je Moet op de backline van daar spelen... maar eh... muzikanten moeten niks nondedju!

D3nnis
9 januari 2015, 21:19
Eventueel nog de twin over het marshall cabinet gooien? Heb je misschien nog een beetje het geluid dat je wilt?

Little Jay
9 januari 2015, 21:19
Geen idee hoe streng ze zijn daar en of eigen amp meebrengen een reële optie is. Ach, het gaat om de zelfgeschreven liedjes van Caro, niet om de gierende gitaarsolo's, dus zolang ik er een beetje functioneel geluid uit krijg moet 't maar goed zijn. Maar wellicht gooi ik m'n Award Session Bluesbaby 22 ampje in de kofferbak, dat klinkt wel lekker Fender-ish :-)

arjanb01
9 januari 2015, 21:28
Apparatuur moet niet uitmaken en tijdens dit soort optredens ben je gewoon gebonden aan strakke tijdschema's, dus is er geen tijd je eigen gear op te bouwen en te tweaken. Ik begrijp dat wel, dan maar niet helemaal je voorkeurssound. Je gaat mij toch niet vertellen dat je met een jvm deze sessie niet overleefd?
Ik snap best dat over je eigen gear spelen vertrouwd is, maar soms moet je er gewoon binnen 10 minuutjes staan en dan pak je de backline op locatie, vind ik zelf soms zelfs handiger, zoals tijdens bandwedstrijden, plug & play en gaan.

Little Jay
9 januari 2015, 21:58
Apparatuur moet niet uitmaken en tijdens dit soort optredens ben je gewoon gebonden aan strakke tijdschema's, dus is er geen tijd je eigen gear op te bouwen en te tweaken. Ik begrijp dat wel, dan maar niet helemaal je voorkeurssound. Je gaat mij toch niet vertellen dat je met een jvm deze sessie niet overleefd?
Ik snap best dat over je eigen gear spelen vertrouwd is, maar soms moet je er gewoon binnen 10 minuutjes staan en dan pak je de backline op locatie, vind ik zelf soms zelfs handiger, zoals tijdens bandwedstrijden, plug & play en gaan.

Ja, je hebt gelijk hoor, we spelen maar 25 minuten, 4 of 5 bands die avond, dus hectisch met omwisselen en dan heb ik geen zin in amps wisselen en een technicus die daar niet van gediend is. Vandaar ook in eerste instantie mijn vraag hoe die JVM te benaderen, vooral omdat ik die gewoon helemaal niet ken..... Al die knoppen schrikken af! Maar ik plug gewoon in het cleane kanaal, mids wat naar omlaag en m'n gitaar heeft gelukkig een toonregelaar voor als het allemaal te scherp wordt aan de oren ;-) Input-volume laag houden helpt misschien ook om het signaal wat minder gain te geven? Kan ik aan het eind van m'n effect chain regelen met m'n eq-pedaal. Iedere band mag in de namiddag wel een korte doorloop houden, dus kan ik me al een beetje vertrouwd maken met het apparaat, dat scheelt wel.

En trouwens, ik speel regelmatig jamsessies op een Line6, een vreselijk onding en zelfs dan kom ik de avond best door, regelmatig met veel plezier ook nog eens!

telerocker
10 januari 2015, 16:55
Het is uiteraard geen Twin, maar volgens mij wel te doen voor 25 min.

https://www.youtube.com/watch?v=q_jaC9tW7zA

Little Jay
10 januari 2015, 20:54
Bedankt man! Goed filmpje. Die versterker is een behoorlijke duizendpoot. Cleane sounds in het filmpje klinken gewoon goed. Ga ik me wel op redden, maak me minder zorgen nu!

big dooley
10 januari 2015, 23:35
het cleane kanaal (groene mode) is min of meer gebaseerd op een fender circuit... gainstage > tonestack > gainstage
dus daar zou je eigenlijk wel mee uit de voeten moeten kunnen... of je de reverb wat vind is persoonlijk, ik vind hem zelf vrij goed, maar gebruik op zich nooit zoveel

in principe gebruik je alleen de knoppen van het cleane kanaal, de mastervolume('s) en presence en resonance
reverb kan je desgewenst in of uitschakelen alsook de FX-loop... gebruik je geen pedalen in de loop, zorg dan dat die uitstaat!!!!

als je wil weten hoe alles werkt, is dit filmpje redelijk aan te raden... let niet teveel op de geluiden, officiele marshall demo's zijn niet echt mijn favoriet als het aankomt op een getrouwe reproductie van wat de versterkers aan geluid produceren:

http://www.youtube.com/watch?v=-fosL0IzJl8

Little Jay
21 februari 2015, 12:49
Bump! Met update om het topic mooi af te ronden:

Inmiddels is het concert geweest en heb ik op de Marshall gespeeld. Uiteindelijk niet de JVM410 maar de JVM210 2x12 combo. De clean-mode (groen) kreeg ik niet aan de praat, geen idee waarom. Dus maar in crunch mode met gain heel laag en master volume op maximaal. Vanwege het grote rumoerige podium de mids wat opgeschroefd om beter door de mix te komen.

Tsja, wat zal ik zeggen. Ik ben er die 25 minuten wel mee doorgekomen hoor, en de amp geeft ook niet een slecht geluid of zo, maar zeker ook niet bijzonder. Erg plat, weinig punch en verassend weinig volume voor een 100w amp, verzoop echt op het podium. Dus de monitor had ik echt nodig.

Vooruit, één kort optreden in een hectische festival setting geeft de amp niet een heel erg eerlijke kans (wel van te voren mee kunnen soundchecken), maar jongens wat miste ik m'n Twin Reverb!!

Fotootje:
https://www.facebook.com/198494266840294/photos/a.804557446233970.1073741826.198494266840294/859179807438400/?type=1&theater

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/20150219_Emergenza_w_Caro.jpg (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/20150219_Emergenza_w_Caro.jpg.html)

telerocker
21 februari 2015, 15:39
Ik kan me er iets bij voorstellen. Een Marshall wordt nooit geen Fender en vice versa. Ik vind aan de meeste Marshalls ook weinig, maar bewonder gasten die er wel mee overweg kunnen. Leuke foto trouwens.

big dooley
21 februari 2015, 16:18
een 100 watt marshall die niet te horen is op een podium is simpelweg kapot
met de volume's voluit rukt zo'n ding normaal gesproken je kop eraf

niet te geloven dat ze je zo afgescheept hebben

arjanb01
21 februari 2015, 16:37
Of misschien dat hij op half vermogen stond? Dat het effe een knopje omzetten was?
Een marshall zonder dynamiek kan ik me nauwelijks voorstellen.

kirito
21 februari 2015, 16:56
tja, als je op zo'n versterker echt ver gaat terugdraaien gaat het geluid inderdaad niet echt goed zijn. maar het is inderdaad raar dat een 100 watt marshall in de mix verzuipt. normaal gezien maakt zo'n versterker je doof voor je tinnitus kan zeggen

Little Jay
21 februari 2015, 16:56
Tsja, ik heb me natuurlijk niet echt in de amp kunnen verdiepen. Er was een gastje van de organisatie dat de instellingen van de versteker voor je deed tijdens de doorloop vooraf. Dus ik vroeg om een basis clean geluid met een beetje reverb, een klein beetje scooped à la Fender. Dat kreeg hij niet voor elkaar omdat de groene mode akelig stil bleef. Lag aan mijn kabel volgens meneer. Pas toen ik zelf op het selector knopje drukte voor de oranje mode (crunch) kwam er geluid uit......

Zoals ik al zei, het is waarschijnlijk oneerlijk om op basis van deze ervaring de amp te veroordelen. Er zit een master-sectie op, die ik wel allemaal op max heb gezet, maar misschien niet correct heb geselecteerd? Er is vast iets fout gegaan of de amp was inderdaad niet 100%, clean mode deed het dus gewoon al niet. Misschien heb ik de gain knop wel te laag gehouden (1/3 ongeveer, master voluit). De enige echte conclusie die ik kan trekken is dat het gewoon niet erg snugger is om zo'n tamelijk gecompliceerde amp tijdens een dergelijke festival/wedstrijd op het podium te zetten wanneer er geen tijd is om 'm uit te vogelen (of de bijgeleverde 'technicus' moet écht goed weten hoe 'ie werkt ;-) )

Anyway, ik had geluid, goed genoeg om mee te kunnen spelen, dus het optreden was geslaagd. Enkele teleurgesteld omdat ik op basis van o.a. het eerdere filmpje in dit topic meer had verwacht.

http://www.audiotek.cz/produktyGTA/marshall/marshall_JVM210H_a1.jpg

Bates15
21 februari 2015, 17:45
Maar dat filmpje was op basis van de door jou gebruikte kanaal of op basis van het groene kanaal? Dat zijn volgens mij 2 verschillende basis sounds...

cluseau
21 februari 2015, 18:04
Dat kreeg hij niet voor elkaar omdat de groene mode akelig stil bleef. Lag aan mijn kabel volgens meneer. Pas toen ik zelf op het selector knopje drukte voor de oranje mode (crunch) kwam er geluid uit...... [/img]

Yep....duidelijk je kabel ;)

the sure thing
21 februari 2015, 18:13
Sjesus! Weer zo'n vreselijke geluidsman.... Kende de apparatuur weer eens niet. Zucht...

Little Jay
21 februari 2015, 18:14
Yep....duidelijk je kabel ;)

Misschien had ik m'n kabel te strak om z'n nek zitten.... :D

big dooley
21 februari 2015, 23:04
Tsja, ik heb me natuurlijk niet echt in de amp kunnen verdiepen. Er was een gastje van de organisatie dat de instellingen van de versteker voor je deed tijdens de doorloop vooraf. Dus ik vroeg om een basis clean geluid met een beetje reverb, een klein beetje scooped à la Fender. Dat kreeg hij niet voor elkaar omdat de groene mode akelig stil bleef. Lag aan mijn kabel volgens meneer. Pas toen ik zelf op het selector knopje drukte voor de oranje mode (crunch) kwam er geluid uit......

Zoals ik al zei, het is waarschijnlijk oneerlijk om op basis van deze ervaring de amp te veroordelen. Er zit een master-sectie op, die ik wel allemaal op max heb gezet, maar misschien niet correct heb geselecteerd? Er is vast iets fout gegaan of de amp was inderdaad niet 100%, clean mode deed het dus gewoon al niet. Misschien heb ik de gain knop wel te laag gehouden (1/3 ongeveer, master voluit). De enige echte conclusie die ik kan trekken is dat het gewoon niet erg snugger is om zo'n tamelijk gecompliceerde amp tijdens een dergelijke festival/wedstrijd op het podium te zetten wanneer er geen tijd is om 'm uit te vogelen (of de bijgeleverde 'technicus' moet écht goed weten hoe 'ie werkt ;-) )

Anyway, ik had geluid, goed genoeg om mee te kunnen spelen, dus het optreden was geslaagd. Enkele teleurgesteld omdat ik op basis van o.a. het eerdere filmpje in dit topic meer had verwacht.

http://www.audiotek.cz/produktyGTA/marshall/marshall_JVM210H_a1.jpg

aha... het is me al duidelijk denk ik: blijkbaar was in die mode de FX-loop actief, zonder dat er iets in zat.
dan kun je erin stoppen wat je wil, er komt simpelweg niets uit... de mix control op het achterpaneel gaat dan werken als een soort derde mastervolume
crunch oranje heeft ongeveer dezelfde topologie als een 2203-model, maar buiten dat je een mastervolume hebt, zit er ook nog een channelvolume op... als die dan niet open staat, terwijl je de gain terugschroeft om het zaakje clean te houden, dan gebeurt er niet veel nee
erg jammer, want die groene mode had je heel bruikbaar gevonden, denk ik

ronduit belachelijk dat daar zo'n "tech" rondloopt... ik zou me kapot schamen in ieder geval

Mitch
21 februari 2015, 23:38
Duidelijk gevalletje "niet even intuïtief in te stellen". Da's dan dus niet iets wat je überhaupt op zo'n avond als backline neer wil zetten als je als geluidsbedrijf niet de tijd wil nemen om de gebruiksaanwijzing door te nemen.

big dooley
22 februari 2015, 00:22
Duidelijk gevalletje "niet even intuïtief in te stellen". Da's dan dus niet iets wat je überhaupt op zo'n avond als backline neer wil zetten als je als geluidsbedrijf niet de tijd wil nemen om de gebruiksaanwijzing door te nemen.

mjah en zo moeilijk steekt dat ding echt niet in elkaar...
ik blijf me erover verbazen: als de versterker meer dan 6 knoppen heeft is het ding te ingewikkeld, maar ondertussen wel een vierkante meter vol aan pedalen hebben, waar ze wel wijs uit kunnen :???:

ik heb een paar keer samengewerkt met andere bands, waarbij ze over ons spul zouden spelen... ze hoeven maar te vragen wat ze willen en ik geef het ze...
iets waar ik trouwens geweldig veel voldoening uit krijg :)

Little Jay
22 februari 2015, 09:56
mjah en zo moeilijk steekt dat ding echt niet in elkaar...
ik blijf me erover verbazen: als de versterker meer dan 6 knoppen heeft is het ding te ingewikkeld, maar ondertussen wel een vierkante meter vol aan pedalen hebben, waar ze wel wijs uit kunnen :???:


Tsja, mijn plank heeft natuurlijk ook veel knoppen, maar die ken ik hè! Een amp die je niet kent en dan zo'n fx-loop voorziening (vast per ongeluk ingedrukt) die dan zrgt dat de clean mode het niet doet (serieel dus kennelijk), dat had die 'technicus' toch even moeten weten hè..... het was overigens een heel aardige jongen hoor, type schlemielige puber met dikke bril, dus boos worden doe je ook niet snel :-)

Nou ja, ik laat me gelukkig niet meer zo snel van de wijs brengen als het geluid niet je van het is, maar jammer is het natuurlijk wel....

big dooley
22 februari 2015, 10:08
Ach laten we het erop houden, dat je van de ervaring geleerd hebt... eerstvolgende keer wat huiswerk doen als je over ander spul moet spelen, dan je gewend bent, want van de hedendaagse "techneuten" kun je gewoon niet meer op aan... hoe belachelijk het eigenlijk ook is

Little Jay
22 februari 2015, 10:16
Ach laten we het erop houden, dat je van de ervaring geleerd hebt... eerstvolgende keer wat huiswerk doen als je over ander spul moet spelen, dan je gewend bent, want van de hedendaagse "techneuten" kun je gewoon niet meer op aan... hoe belachelijk het eigenlijk ook is

Yep! Inderdaad.

big dooley
22 februari 2015, 10:18
Hmmm het is natuurlijk een ezel in zijn reet kijken, maar die fx-loop had ik je nog voor gewaarschuwd met mijn eerste reactie hier

Little Jay
22 februari 2015, 17:15
Oh boy, ja ik zie het nu ik je reactie teruglees..... :-(

Little Jay
22 februari 2015, 17:20
Het stomme is, dat ik van te voren nog online de handleiding van de JVM 410 heb bekeken ook, maar dat van de effectloop echt totaal overheen gelezen/genegeerd...... :-(

big dooley
22 februari 2015, 18:29
Het gekke is ook dat ik je topictitel weer las en me af begon te vragen waarom ik je daar niet voor gewaarschuwd had... die geschakelde loop is echt de nummer 1 screw-up van mensen die niet bekend zijn met die serie... heb het zelf ook een aantal keer gehad, hahaha
Tja en dus ga je dan je eigen reacties teruglezen :)

Little Jay
22 februari 2015, 19:26
Aan jou heeft het niet gelegen, big dooley, je had me gewaarschuwd!
Maar ja, een dwaas kan altijd meer vragen stellen dan 100 wijzen kunnen beantwoorden... of zoiets ;-)

Mitch
22 februari 2015, 20:42
mjah en zo moeilijk steekt dat ding echt niet in elkaar...
ik blijf me erover verbazen: als de versterker meer dan 6 knoppen heeft is het ding te ingewikkeld, maar ondertussen wel een vierkante meter vol aan pedalen hebben, waar ze wel wijs uit kunnen :???:

Ik doelde zuiver op de geluidsmensen.

ateng
22 februari 2015, 21:16
Hmmm... bijna elk versterkers zijn het zelfde qua toonregeling, volume en gain regelaar. Ze verschillen meestal in opties, wattages en type speakers (als het om combo gaat). Je plugt in, hoor ff hoe het klinkt, stel de eq in, luister nog s ff, de gain goed instellen, weer wat spelen en je hoort toch gauw genoeg hoe je m bruikbaar moet maken?
Al die knoppen zijn meer opties en heeft niks met je basisgeluid te maken dus zo moeilijk allemaal om je geluid goed af te stellen. Ik laat sws geen geluidsman/technicus een versterker voor me instellen of mij vertellen hoe t in elkaar zit... wie is hier nou de gitarist ;)

En zag je dan geen lichtje branden van de fx loop?

Little Jay
22 februari 2015, 22:32
Is goed hoor.... Je hebt kennelijk nog nooit op een festival/wedstrijd gespeeld waar je het podium oprent, net kunt inpluggen en dan is de aankondiging afgelopen en moet je spelen en je show afdraaien en god mag weten wat de gitarist voor jou net met die versterker heeft gedaan...... Echt, daar is allemaal geen tijd voor man. En dit was echt extreem: podium op, inpluggen en spelen. Check ff het fotootje dat ik heb geplaatst van de amp en kijk of je in 5s in bewegend podiumlicht een diagnose zou kunnen stellen. Als jij dat kan, nou dan ben je gewoon beter met versterkers dan ik.

arjanb01
23 februari 2015, 06:21
Joh, ateng gebruikt racks, dus dan moet je wel verstand van amps hebben en is zo'n jvm peanuts voor hem😉
Ik had het met de clash of the coverbands ook, inpluggen en spelen, al had ik geluk dat ik de amp al kende.

D3nnis
23 februari 2015, 06:41
Ik had het met de clash of the coverbands ook, inpluggen en spelen

Weet niet of ze de pauzes tussen de bands tegenwoordig korter hebben, maar in 2007 (ongeveer) zat er toch zeker een kwartier (als het niet meer is) tussen de bands. Ik zeg niet dat dat zeeën van tijd zijn, maar toch meer dan genoeg tijd om je eigen top op hun cabinet aan te sluiten (microfoon blijft gewoon voor cabinet staan), rustig je pedalboard neer te kwakken en het zaakje aan te sluiten.
Ik weet niet hoe het hier zat, maar wellicht minder tijd, en dan wordt het krapjes.

Little Jay
23 februari 2015, 07:20
Het was wachten achter het gordijn terwijl de band voor je snel opruimt. Je krijgt een seintje dat je het podium op mag met je gitaar en effectenplank (die moet je dus ook nog neerleggen en inpluggen) en dan begint meteen de aankondiging, als die klaar is begint je tijd van 25m te lopen. Het is dan akelig stil en er staat 200 man verwachtingsvol naar je te staren. Niet echt fijn om even op zoek te gaan naar een ingeschakelde effectloop........

(eigen versterker of top mee was absoluut verboden, drummer mocht bijv ook niet eigen snare en bekkens mee. De organisatie was al lang blij dat er geen linkshandige drummers waren)

Komend weekend gelukkig weer een relaxte restaurant gig ;)

Bates15
23 februari 2015, 08:40
Stiekem maakt dat zulke gigs wel uitdagend en moet je dus harder werken om tot een goed resultaat te komen.. allemaal extra ervaringen...

Rick trodat
23 februari 2015, 09:03
Lekkere band trouwens!

Little Jay
23 februari 2015, 09:51
Stiekem maakt dat zulke gigs wel uitdagend en moet je dus harder werken om tot een goed resultaat te komen.. allemaal extra ervaringen...

Dat is helemaal waar!

Little Jay
23 februari 2015, 09:52
Lekkere band trouwens!

Thanks man!

Edit: he, jullie repeteren ook in MusisLab, of niet?

Rick trodat
23 februari 2015, 11:17
Nee wij hebben er een demo opgenomen. wij oefenen bij Dirk in zevenhuizen. Jullie wel dan?

Little Jay
23 februari 2015, 11:35
Yep, wij repeteren er. In geen enkele ruimte staan Marshall amps..... ;-)

Rick trodat
23 februari 2015, 11:55
Yep, wij repeteren er. In geen enkele ruimte staan Marshall amps..... ;-)

haha get the point. Klopt opgenomen met drie versterkers. JTM45 met cab ( die je ziet op de foto), Fender super champ en een hook captain. Zal niet helemaal jouw muziek zijn, denk ik.

arjanb01
23 februari 2015, 19:11
Weet niet of ze de pauzes tussen de bands tegenwoordig korter hebben, maar in 2007 (ongeveer) zat er toch zeker een kwartier (als het niet meer is) tussen de bands. Ik zeg niet dat dat zeeën van tijd zijn, maar toch meer dan genoeg tijd om je eigen top op hun cabinet aan te sluiten (microfoon blijft gewoon voor cabinet staan), rustig je pedalboard neer te kwakken en het zaakje aan te sluiten.
Ik weet niet hoe het hier zat, maar wellicht minder tijd, en dan wordt het krapjes.

Klopt we hadden 15 min opbouwtijd. Maar als er goeie amps staan, is het een beetje onzin om je eigen spul mee te zeulen voor dat halfuurtje. En ik ben nogal lui dus daar was het inprikken en gaan.
Normaal gesproken doe ik er tijdens normale optredens 10 minuutjes over om alles aan te sluiten. En dan heb ik m'n geluid meteen goed ingesteld.

D3nnis
23 februari 2015, 19:19
Klopt we hadden 15 min opbouwtijd. Maar als er goeie amps staan, is het een beetje onzin om je eigen spul mee te zeulen voor dat halfuurtje.

Helemaal mee eens, maar de multitones die er toen waren, waren niet "goed". Clean wel, maar de drives hield/houd ik niet van. Plus, als je je eigen amp (zonder cabinet) meeneemt, sta je iig niet voor fx loop verrassingen.

arjanb01
23 februari 2015, 19:32
Er stond een multitone en een powertone 2. Vanwege de clash heb ik een powertone 2 gekocht. Superfijne 3 kanaals bak!

ateng
27 februari 2015, 00:19
Is goed hoor.... Je hebt kennelijk nog nooit op een festival/wedstrijd gespeeld waar je het podium oprent, net kunt inpluggen en dan is de aankondiging afgelopen en moet je spelen en je show afdraaien en god mag weten wat de gitarist voor jou net met die versterker heeft gedaan...... Echt, daar is allemaal geen tijd voor man. En dit was echt extreem: podium op, inpluggen en spelen. Check ff het fotootje dat ik heb geplaatst van de amp en kijk of je in 5s in bewegend podiumlicht een diagnose zou kunnen stellen. Als jij dat kan, nou dan ben je gewoon beter met versterkers dan ik.

Hahaha kereltie, hele Clash of the Coverband doorlopen tot aan de finale, festivals gespeeld waar je niet kon soundchecken dus gelijk inprikken en aftikken die handel. Kom op joh piep niet zo... als je weet wat ik in mn rack heb hangen en ergens een storing heb zitten vlak voordat je moet spelen... das pas stressen ;) Heb die foto gecheckt, dus? Ben blijkbaar beter met omgaan van versterker dan jou ja en das niet stoer praten maar vind dat je als gitarist echt moet verdiepen in zulke dingen. Een versterker werkt in het algemeen allemaal het zelfde alleen qua karakter verschillen ze maar das een ander verhaal. Wat is nou t probleem van een afstellen van zo,n versterker? Wil niet lullig doen ofzo maar das mijn mening.

telerocker
27 februari 2015, 03:51
Ik herken het wel. Snel al je kabels erin, gitaar stemmen, een backlineamp die je niet kent, geen tijd om af te stellen of je pedalen in te regelen, maar direct inprikken en gaan. Onder zo'n druk kan er een hoop misgaan. Ik heb ook wel eens geen geluid gehad, omdat er een kabeltje net niet ver genoeg in een pedaal zat. Puur door de tijdsdruk van een razendsnelle opbouw. Dus ik licht mijn hoed voor al die heren bij wie het altijd 100 procent goed gaat.

Little Jay
27 februari 2015, 08:10
Wat is nou t probleem van een afstellen van zo,n versterker? .

Dat dit model een Marshall een seriële fx-loop heeft die geen signaal door het cleane kanaal laat komen als daar niets is ingeplugd. En dat wist ik niet. Big dooley had me er zelfs voor gewaarschuwd, dus ja ik ben een idioot, Ateng........



Maar ik hield het hoofd koel genoeg om toch geluid uit de Marshall te krijgen en we hebben een puike act neergezet met een tof vervolg. Suffe van zo'n bandjeswedstrijd (zonder 'vakjury') is dat de band die het meeste publiek meeneemt natuurlijk wint.... Wij hadden in Brussel geen publiek bij ons, de winnaars hele schoolklassen. Van de 7 bands - allen uit België - eindigden we toch nog op de vierde plek, dus kennelijk toch nog een hoop fans van de andere bands voor ons gewonnen. Maar de organisatie vond ons zo tof dat ze ons speciaal gebeld hebben om te kijken of ze ons nog een keer kunnen laten spelen! De winnende band (the Callaways) vond ik trouwens erg sympathiek en ze deden leuke originele dingen, een terechte winnaar. Grappig genoeg lagen zij bijkans in katzwijm voor wat wij deden en hebben letterlijk gezegd dat wij al waren waar zij terecht willen komen. Leuke gasten, gitarist ervan deed conservatorium in Antwerpen.

big dooley
27 februari 2015, 08:43
Suffe van zo'n bandjeswedstrijd (zonder 'vakjury') is dat de band die het meeste publiek meeneemt natuurlijk wint....

een waarheid als een koe...

arjanb01
27 februari 2015, 09:31
een waarheid als een koe...

Daarom, wijzig de regels zo dat de fanbase die meegenomen wordt verplicht om naast hun eigen band ook op een andere band moet stemmen, zodat je een objectievere en eerlijkere uitslag krijgt. Wel wil het zo zijn dat je een wild card krijgt voor de volgende ronde.

Kim Wilson
27 februari 2015, 09:50
Hahaha kereltie, hele Clash of the Coverband doorlopen tot aan de finale, festivals gespeeld waar je niet kon soundchecken dus gelijk inprikken en aftikken die handel. Kom op joh piep niet zo... als je weet wat ik in mn rack heb hangen en ergens een storing heb zitten vlak voordat je moet spelen... das pas stressen ;) Heb die foto gecheckt, dus? Ben blijkbaar beter met omgaan van versterker dan jou ja en das niet stoer praten maar vind dat je als gitarist echt moet verdiepen in zulke dingen. Een versterker werkt in het algemeen allemaal het zelfde alleen qua karakter verschillen ze maar das een ander verhaal. Wat is nou t probleem van een afstellen van zo,n versterker? Wil niet lullig doen ofzo maar das mijn mening.
Als je een Fender gewend bent, kan ik me voorstellen dat het stress is als het in zoiets lulligs als een geschakelde fx-loop zit. Zulke mogelijkheden heb je niet in een Fender, dus denk je er ook niet even aan. Je reactie is misschien niet lullig bedoeld, maar zo komt ie wel over.

arjanb01
27 februari 2015, 09:55
De een heeft meer podiumervaring en ervaring met verschillende amps dan de ander.
Gewoon de volgende keer iemand van een van de andere bands vragen als problem solver voor zulke momenten. Zeker als de mensen van het geluid of de monitoren die amps niet kunnen afstellen.
De meeste muzikanten zijn erg behulpzaam, dus maak daar op zo'n moment gebruik van. Dit is weer een prima ervaring die je meeneemt naar volgende gigs! Gewoon lekker spelen en zoveel mogelijk kilometers maken !

Little Jay
27 februari 2015, 13:23
Als je een Fender gewend bent, kan ik me voorstellen dat het stress is als het in zoiets lulligs als een geschakelde fx-loop zit. Zulke mogelijkheden heb je niet in een Fender, dus denk je er ook niet even aan. Je reactie is misschien niet lullig bedoeld, maar zo komt ie wel over.

+1!

Daarom zou er ook eigenlijk bij dit soort festivals zowel een Twin Reverb oid als een Marshall op het pudium moeten staan, dan stel je bijna alle gitaristen wel tevreden. Maar ja, Emergenza heeft een sponsor-deal met Marshall. Alhoewel ik nu wel nieuwsgierig ben naar de cleane sound van die JVM hoor, op de eerder geposte video klinkt het prima eigenlijk.

ateng
27 februari 2015, 13:37
Als je een Fender gewend bent, kan ik me voorstellen dat het stress is als het in zoiets lulligs als een geschakelde fx-loop zit. Zulke mogelijkheden heb je niet in een Fender, dus denk je er ook niet even aan. Je reactie is misschien niet lullig bedoeld, maar zo komt ie wel over.

Tja als je zo'n reactie krijgt terwijl je mij niet kent dan krijg je ook zo'n reactie terug ;)

Als je de termen fx loop, boost, clean/drive, channel A/B, Mid-Shift en dat soort dingen niet kent dan heb je inderdaad een probleem. Maar dat zijn toch switches/opties die je op elk versterker kan verwachten. Als er een groen lichtje brand bij fx loop dan lijkt mij dat je weet dat er iets geactiveerd is... toch? Of denk ik nu te makkelijk?

Maar goed zo leer je weer wat toch ;) ... en das ook niet lullig bedoelt hahaha!

ateng
27 februari 2015, 13:39
Maar ik hield het hoofd koel genoeg om toch geluid uit de Marshall te krijgen en we hebben een puike act neergezet met een tof vervolg. Suffe van zo'n bandjeswedstrijd (zonder 'vakjury') is dat de band die het meeste publiek meeneemt natuurlijk wint.... Wij hadden in Brussel geen publiek bij ons, de winnaars hele schoolklassen. Van de 7 bands - allen uit België - eindigden we toch nog op de vierde plek, dus kennelijk toch nog een hoop fans van de andere bands voor ons gewonnen. Maar de organisatie vond ons zo tof dat ze ons speciaal gebeld hebben om te kijken of ze ons nog een keer kunnen laten spelen! De winnende band (the Callaways) vond ik trouwens erg sympathiek en ze deden leuke originele dingen, een terechte winnaar. Grappig genoeg lagen zij bijkans in katzwijm voor wat wij deden en hebben letterlijk gezegd dat wij al waren waar zij terecht willen komen. Leuke gasten, gitarist ervan deed conservatorium in Antwerpen.

Huh? Hoezo was er geen vakjury dan?

Kim Wilson
27 februari 2015, 14:13
Tja als je zo'n reactie krijgt terwijl je mij niet kent dan krijg je ook zo'n reactie terug ;)

Als je de termen fx loop, boost, clean/drive, channel A/B, Mid-Shift en dat soort dingen niet kent dan heb je inderdaad een probleem. Maar dat zijn toch switches/opties die je op elk versterker kan verwachten. Als er een groen lichtje brand bij fx loop dan lijkt mij dat je weet dat er iets geactiveerd is... toch? Of denk ik nu te makkelijk?

Maar goed zo leer je weer wat toch ;) ... en das ook niet lullig bedoelt hahaha!
Nou ja, dat zei ik dus, als je alleen Fender amps gewend bent, ken je die dingen niet. Dan heb je een volumeknop, toonregeling (soms slechts twee knoppen) en vaak een paar knoppen voor de reverb en vibrato. That's it. Geen schakelbare kanalen, boosts of loops.

En het klopt wat je zegt, het was ongetwijfeld een heel leerzaam moment voor Jay, met een erg steile leercurve. :)

Little Jay
27 februari 2015, 16:43
Huh? Hoezo was er geen vakjury dan?

Nope, alleen publiek en nog met een hele rare manier van stemmen: na elke act moest men de hand op steken als je vond dat die band moest winnen en die werden dan snel even geteld. Dus zonder dat je alle bands gezien had moest je als publiek al beslissen......heel raar!

Nou vooruit nog even dan: ik heb het lampje van de fx-loop niet bewust gezien of misschien wel maar niet gerealiseerd dat ik die uit moest zetten omdat er niets in zat. Tsja, Twin Reverb gewend hè....... Gelukkig had ik wel in de handleiding gelezen hoe te switchen tussen clean/crunch/lead.

D3nnis
27 februari 2015, 17:33
Nope, alleen publiek en nog met een hele rare manier van stemmen: na elke act moest men de hand op steken als je vond dat die band moest winnen en die werden dan snel even geteld. Dus zonder dat je alle bands gezien had moest je als publiek al beslissen......heel raar!


Dat is wel mooi, als het publiek dan meewerkt kan elke band door?

Little Jay
27 februari 2015, 17:40
Haha, ja zou moeten dan hè?Je mag inderdaad kennelijk zo vaak stemmen als je wil. Is waarschijnlijk de reden dat wij nog meer stemmen hebben gekregen dan enkel van de moeder en wat vriendinnen van de zangeres ;-)