PDA

View Full Version : Lastige keus of niet Martin 1 of Martin 2



motorhan
9 januari 2015, 14:20
Hallo,
Ik zit te twijfelen tussen een Martin D18 1450€ en een Martin DCPA4 Performing Artist 1312€

Ik heb ze beide nog niet in het echt gezien of gehoord wel op You Tube.

Wat zou jullie keus zijn.

De D18 is gebruikt de DCPA4 is showroommodel heeft element/stemapparaat en cuttaway

Bedankt voor een reactie


Met vr gr
han

FruscianteFan
9 januari 2015, 15:35
Ik zou geen 1312, laat staan meer, uitgeven aan een gitaar die ik niet in levende lijve heb gevoeld en gehoord.

motorhan
9 januari 2015, 15:50
Dat ben ik ook niet van plan. ze staan alleen wat ver uit elkaar en stel dat ik overwegend advies krijg van dat model is veel minder of wat dan ook dan bespaar ik me de moeite. anders ga ik morgen beide proberen en bekijken.
trouwens die van 1312 staat bij een winkel en kun je 60 dagen op zicht krijgen. maar dat ben ik dus evengoed niet van plan.

Met vr gr
han

Eko
9 januari 2015, 15:54
De D18! Redelijk simpel , de D18 is gebruikt , verliest een heel stuk minder waarde nu. Eenmaal de eerste afschrijving er af blijft hij constant. Het model loopt al een eeuwigheid en geld als standaard voor bv Bluegrass.
De DCPA heeft o.a. een richlite toets , waar de D18 ebben heeft. Ook is de te kort op de markt om de waarde over langere periode te kunnen zeggen. Veelal zijn tijdelijke modellen niet echt de beste investering bij Martin tenzij je echt in de hogere segmenten komt.
Wel eerst allebei proberen!

motorhan
9 januari 2015, 16:09
Waarscjinlijk zal het wel de D18 worden maar de DCPA heeft wel wat voordelen is nieuw dus 3 jaar garantie, een ingebouwd element, het bovenblad materiaal is gelijk de neckbreedte 1 3/4 ook en de waarde in de toekomst daar lig ik niet echt wakker van. mooiste zou zijn iemand die met 1 of beide ervaring heeft en dan kan aangeven wat het voor of nadeel is van de 1 of de ander.
Zijkant en achterkant en hals van beide massief. de D18 Mahonie de DCPA Sapele.

En het is maar voor thuisgebruik hobby

Met vr gr
Han

Mr.Fingers
9 januari 2015, 16:49
D18. Meer gitaar voor je geld (zeker omdat het een showroom model is).

motorhan
9 januari 2015, 17:09
De D18 is geen showroom maar gebruikt

northernlake
9 januari 2015, 17:49
Ik zou de D-18 nemen maar ik ben bevooroordeeld ;)
De Performing Artist is een modernere gitaar met features die meer gericht zijn op het podium.
De D-18 is de standaard in mahonie dreadnoughts en niet voor niets. En Honduras mahonie gaat op rap opraken, dus ook daar heeft de D-18 wat mij betreft een streepje voor. EN ik vind de looks van de PA-series minder maar dat is persoonlijk.

Ernest01
9 januari 2015, 21:20
De D-18 zou mijn voorkeur hebben, zelfs zonder hem te hebben getest.
Sapele is een 'neef' van mahonie en hoeft daarom niet minder te zijn, maar de keus tussen the real mahonie of sapele....
En dan voor mij het verschil in model. Dan is de D-18 toch ook favoriet. (puur smaak, natuurlijk)
Weet niet of je thuis versterkt wilt spelen, maar zo niet dan heb je aan dat element ook niet veel.
Moeilijk moeilijk, dus veel succes met de beslissing. Jammer dat je ze niet naast elkaar kunt bespelen.

jplm
10 januari 2015, 12:49
De D18 is gebruikt , verliest een heel stuk minder waarde nu.

Eenmaal de eerste afschrijving er af blijft hij constant.

Ook is de DCPA4 te kort op de markt om de waarde over langere periode te kunnen zeggen.

Veelal zijn tijdelijke modellen niet echt de beste investering bij Martin tenzij je echt in de hogere segmenten komt.

Op welk moment in de geschiedenis zou men ontdekt hebben dat je een gitaar ook kunt gebruiken om geluid mee te maken :???: :seriousf: .

Groet, Jan.

motorhan
10 januari 2015, 13:45
Hallo,
Bedankt voor jullie adviezen jullie hadden allemaal steekhoudende argumenten mede daarom is het is de D18 geworden.

Ik vind het geluid mooi vol/warm. Duidelijk anders dan de Seagull Original die nu waarschijnlijk een andere baas moet zoeken.Ik ben niet meer naar die DCPA4 wezen kijken.

Met vr gr
Han

Ernest01
10 januari 2015, 14:03
Veel plezier ermee !

stijnkenens
13 januari 2015, 18:21
Sapele is een 'neef' van mahonie en hoeft daarom niet minder te zijn, maar de keus tussen the real mahonie of sapele....
.

Mocht je de 2 gitaren naast elkaar zetten, dan nog zou je het verschil niet zien.



s.

Ernest01
13 januari 2015, 21:59
Sapele heeft een beetje een oranje gloed welke ik niet zo mooi vind. Mahonie heeft ook een wat dichtere struktuur dan sapele, wat in het geluid iets kan uitmaken.
Maar dat laatste zal misschien niet heel duidelijk waarneembaar zijn.