PDA

View Full Version : Ibanez Artstar series (90ies)



Flor
9 januari 2015, 08:48
hallo,
Een paar jaar geleden heb ik voor een vriend een AS120 op de kop kunnen tikken. Prijs was 500€ incl. case. Die gitaar is echt heel erg goed. Speelt zelfs makkelijker dan een ES335. Nu wil ik eveneens iets gelijkaardigs. Er is niet veel te vinden op het net over de soorten. Weet er iemand iets over de AS50? Is er enkel een verschil in afwerking? Hebben die ook de super58 pickups?
Thx in advance,
Flor

munkie
9 januari 2015, 11:32
Die AS120 is een Koreaan dacht ik. Ik heb heel lang geleden een AS100 gehad, Japanner ook. Heb ik toen ingeruild op een AS200, 3e serie dacht ik, met die aparte F gaten. Japan ook. Erg mooie en goede gitaar. Is wel duur geworden 2dehands, wordt niet meer gemaakt.

Top Artcore bijv. AS103 heb je denk ik een leuke semisolid aan voor max 500 euro. MIC moeten we maar aan wennen.

Flor
10 januari 2015, 09:15
dank voor de info. Ik ben er nu achter gekomen dat de as80 identiek is aan de as120 maar dan zonder de golden hardware. De as50 heeft de super 58 pick-ups niet. Maar die as103 ga ik eens proberen. Al weet ik dat het een as80 of iets uit die reeks zal worden, ik zoek tot ik vind, is toch niet dringend.

telerocker
10 januari 2015, 16:49
Tokai 335-kopie?

Flor
10 januari 2015, 18:31
ja inderdaad, dat kan ik proberen. Maar zijn die terug in productie? Want de oudjes zijn onvindbaar en duur.

gertgert
10 januari 2015, 18:42
http://www.bax-shop.nl/semi-akoestische-gitaar/tokai-es60-see-through-red?gclid=Cj0KEQiAuMOlBRDf6_izz93n-pEBEiQAsJCJWotbi9CFoGqE7T1mMJgFOUwODWA4XJW5kgpCeQr r6JsaAqlP8P8HAQ

Flor
11 januari 2015, 18:09
ja,die is zeker het proberen waard. Iemand ervaring met die Tokai?

arjanb01
11 januari 2015, 18:40
Nee niet met die tokai, maar wel met een Japanse tokai en het zijn stuk voor stuk erg goeie gitaren, ook deze Chinese! Zeker het testen waard.
Verwacht alleen geen pure es sound ivm de houtsoorten. De Chinese tokais hebben geen mahonie wat ze gebruiken, maar rosewood en maple. Zal een wat lichtere klank zijn. Dus het laag van mahonie zal je waarschijnlijk niet terughoren.
Wil je wel mahonie nek, eendelige body en maple top dan moet je de Japanse tokais hebben.

telerocker
12 januari 2015, 00:13
Zo'n Chinese Tokai klinkt best goed:

https://www.youtube.com/watch?v=etV1TYlGmUY

Duhsjaak
12 januari 2015, 04:50
Zo'n Chinese Tokai klinkt best goed:

https://www.youtube.com/watch?v=etV1TYlGmUY

Helemaal eens
Moet ik dan toch maar eens aan de semi hollows?
Vriendelijke groet, Gus

jimihattricks
12 januari 2015, 08:08
Nee niet met die tokai, maar wel met een Japanse tokai en het zijn stuk voor stuk erg goeie gitaren, ook deze Chinese! Zeker het testen waard.
Verwacht alleen geen pure es sound ivm de houtsoorten. De Chinese tokais hebben geen mahonie wat ze gebruiken, maar rosewood en maple. Zal een wat lichtere klank zijn. Dus het laag van mahonie zal je waarschijnlijk niet terughoren.
Wil je wel mahonie nek, eendelige body en maple top dan moet je de Japanse tokais hebben.

Misschien lees ik ergens overheen of begrijp ik je verkeerd, maar verklaar je nader wbt 'pure es sound'..
Want was het niet zo dat de originele es werd vervaardigd uit esdoorn laminaat.. althans de body.. daar kwam dus geen mahonie aan te pas.
Dus ik neem even aan dat de vergelijking hier wordt betrokken op de hals: dat een esdoorn hals in vergelijking met een mahonie hals laag ontbeert lijkt mij dan toch op zijn minst een betwistbare uitspraak..

Zelf heb ik in ieder geval een artstar uit de vroege 90's, die geheel uit esdoorn is opgebouwd (body en hals), en die spuwt naar mijn smaak eerder te veel dan te weinig laag...

arjanb01
12 januari 2015, 08:16
Ok wist ik niet. Ik dacht dat de body en hals uit mahonie was ook bij es-en.

Flor
12 januari 2015, 11:06
De vraag is natuurlijk : kan zo een nieuwe tokai de vergelijking aan met een Artstar 120? De Artstar van mijn vriend klinkt inderdaad heel diep en dus warm. Die is ook uit begin de jaren 90.

telerocker
13 januari 2015, 01:30
Ik zou gewoon eens zo'n Tokai testen, naast een Epi en bijvoorbeeld een Vintage VSA 535.

hs0504
13 januari 2015, 07:32
Ik zou gewoon eens zo'n Tokai testen, naast een Epi en bijvoorbeeld een Vintage VSA 535.

Inderdaad, vergeet de Epiphone Sheraton niet. Oudere Koreaanse modellen staan regelmatig op marktplaats. Hele fijne gitaren (ik heb er 1)! Overigens schijnen de nieuwe Chinese uitvoeringen ook erg goed te zijn.