PDA

View Full Version : Buffer voor steelstring.



SNiXMusic
8 januari 2015, 18:36
Hi Guus.

Misschien weet iemand het. Zou een buffer ook zin hebben met een akoestische gitaar, die door flink wat fx gaat?

Plant
8 januari 2015, 19:18
Ligt eraan wat voor pickup erin zit en of deze al een preamp aan board heeft.

Heb je een passief piëzo- / undersaddle systeem of een magnetisch klankgat element (in feite zelfde principe als een elektrische gitaar), dan zal het zin hebben.

Heb je al een preamp in je gitaar zitten, dan is de uitgang al vrij laagohmig en zul je weinig tonesuck hebben.

SNiXMusic
8 januari 2015, 20:08
Wat is laag ohmig? Ik meet 10K uit de gitaar. Met pre amp. Niet met originele undersaddle, maar de Pure Mini van K&K soundboard transducers.

Plant
8 januari 2015, 22:37
Mag ik vragen hoe jij de uitgangsimpedantie uit een preamp meet?
Dat is nl. niet iets dat je met alleen een multimeter in de Ohmstand op de uitgangsjack meet.

Je zult met een in amplitude konstant sinussignaal (1kHz) op de ingang van de preamp de AC open klemspanning op de uitgang moeten meten. Daarna de uitgang met een regelbare weerstand belasten en deze instellen tot je daarover precies de helft van de open klemspanning meet. Dan heb je nl. 50% spanningsdeling en is de belastingsweerstand even groot als de uitgangsimpedantie. Dan meet je de waarde van de belastingweerstand en je bent er.

SNiXMusic
8 januari 2015, 22:42
Oh.... Heb gewoon de uitgang gemeten. Dat is toch wat er de amp in gaat?

Plant
8 januari 2015, 22:49
Nee, zo werkt het niet. Met je Ohmmetertje meet je een DC weerstand. De in- en uitgangsimpedantie van geluidsbronnen kun je niet zo bepalen.

edit: Bij de uitgangsimpedantie kom je met een DC-Ohmmetertje helemaal niet, want daar zit nog een uitgangscondensator tussen. De 10k is waarschijnlijk gewoon een vast weerstandje naar ground tegen het ploppen.

SNiXMusic
9 januari 2015, 07:04
Ik probeer het wel gewoon.