PDA

View Full Version : buis met minder gain in Vibro-King



keithfan
8 januari 2015, 13:04
Hallo allemaal,

Ik zou graag een buisje met wat minder gain proberen in mijn Vibro-King. Nu lees ik overal dat je het beste het buisje in de V1 kan vervangen, omdat deze het meeste van invloed is op je sound.

Nu heb ik online de volgende tube chart van de Vibro- King gevonden:
Fender Vibro-King Tube Chart

Preamp Tubes
V1 A Input Buffer and Reverb pre-driver
V2 Reverb Recovery
V3 Reverb Driver 6V6 or EL84
V4 A First Gain Stage (post-FX) B Second Gain Stage (pre-tone)
V5 Phase Inverter
V6 Tremolo
Power Tubes (2) 5881

Nu lees ik overal dat normaal de V1 de gain stage bepaalt, maar dat dit bij de Vibro-King de V4 is. kan ik nu het best de V4 vervangen?

Dankjewel

Pepe
8 januari 2015, 13:09
Het gitaarsignaal ziet de reverb als eerste ja. Het is ongewoon maar in feite hebben ze de stand alone reverb ingebouwd, uniek design.
Dat maakt V4 inderdaad wat normaal de eerste buis is.

keithfan
8 januari 2015, 14:56
Top dankjewel!

En klopt het ook dat dat buisje (de V1, maar in dit geval de V4) het meest van invloed is op je sound?

nico verduin
8 januari 2015, 15:00
Top dankjewel!

En klopt het ook dat dat buisje (de V1, maar in dit geval de V4) het meest van invloed is op je sound?Probeer eens zelf te redeneren...... Waar heb je de meeste invloed op een proces..... aan begin of halverwege....

cluseau
8 januari 2015, 15:11
Probeer eens zelf te redeneren...... Waar heb je de meeste invloed op een proces..... aan begin of halverwege....

Nico, dit is een ongewone opzet en pepe heeft het helemaal goed. Van V1 wordt een triode gebruikt om de reverb aan te sturen en de andere triode is een kathodevolger voor V4. V4 is dus het eerste buisje voor het normale proces Zou je de gain van V1 gaan aanpakken beinvloed dat ook de reverb aansturing.

Of ik moet jouw weer verkeerd begrijpen :hide:

nico verduin
8 januari 2015, 18:18
Tuurlijk begrijp je me verkeerd :)
Maar als verteld wordt dat het eerste buisje de meeste invloed heeft zoals in feite bij alle processen.... het is immers de basis. Verder las hij het overal... nou zit daar inderdaad veel papegaaien werk tussen... maar als de basis rot is, is de rest ook rot.....
En soms vraag ik me af waar is "het onderzoeks" gedrag van de mens gebleven.......... Zij we nu zo passief geworden dat we alles van het internet als waarheid zien en "vergeten" zijn om zelf iets uit te zoeken....... Dat maakt me af en toe wel een beetje treurig... Zal de leeftijd wel zijn.....

johanb
8 januari 2015, 19:41
Op internet rondstruinen en daarna je gedachten bij een forum neerleggen is toch ook een soort van onderzoek gedrag.;)

nico verduin
8 januari 2015, 19:56
heb jij een gedachte gelezen dan?

raabje
8 januari 2015, 20:11
Niet zozeer een antwoord op de vraag, ik heb in mijn Marshall JTM30 12AY7 buizen van Electro Harmonix geprobeerd om de versterker wat te temmen (V1 1e gain V2 2e gain V3 phase inverter opstelling in de pre-amp).

De 12AY7 op V1 geeft het grootste verschil, een lagere gain en een wat smoother geluid, klein beetje minder harmonics denk ik, het klinkt wat rustiger. Omdat ik nieuwsgierig was wat een 12AY7 buis op V2 doet heb ik er toen nog eentje gekocht en er bij gezet. Die 2e buis doet eigenlijk heel weinig in mijn versterker.

Ik zou willen zeggen, koop er 2 en experimenteer er mee, op V1 en V4, anders kom je er nooit achter.

http://www.tonefactory.nl/eh-12ay7-6072

Ik heb daarna weer 12AX7 buizen terug gezet, maar nu ik dit topic zo lees wil ik ze weer omwisselen voor 12AY7.

Wat ik er van begrepen heb is dat de maximale gain afneemt in de versterker, hetzelfde effect als de gain knop minder ver open draaien, met wat klank verschil natuurlijk omdat het een andere buis is.

Pepe
8 januari 2015, 20:55
Ja, minder gain dus je volume moet omhoog om hetzelfde niveau te halen. Bij de GB hotrod heeft men een AT in V1 gezet voor een "clean jazzy sound". Mijn logica zegt dat je ook gewoon je pre amp laag kan houden dus die swaps zie ik niet zo.
Hoewel,
Ik heb in mijn Lightning ook de AX vervangen voor een AY geloof ik omdat de brightcap dan minder hard ingrijpt. Die cap heb ik inmiddels gesnipt dus de AX zou er weer in terug kunnen maar ach, gebrek aan vervorming is geen probleem van die amp.

keithfan
8 januari 2015, 22:12
En soms vraag ik me af waar is "het onderzoeks" gedrag van de mens gebleven.......... Zij we nu zo passief geworden dat we alles van het internet als waarheid zien en "vergeten" zijn om zelf iets uit te zoeken....... Dat maakt me af en toe wel een beetje treurig... Zal de leeftijd wel zijn.....

Het spijt me dat ik het hier gevraagd heb.... Toch bedankt voor je hulp!
Mag ik mijn 5751 nog wel bij jou bestellen?;)

nico verduin
9 januari 2015, 09:03
zolang ik ze nog heb altijd :)

keithfan
9 januari 2015, 09:41
Haha gelukkig maar:p
Nogmaals bedankt voor jullie hulp!