PDA

View Full Version : thinline of fullbody??



roppie
12 juli 2003, 01:25
hey, ik wil al een tijdje een electro-akoestische gitaar kopen. Heb een beetje rondgeken in topics hierover en daar wordt vaak gezegd dat thinlines gemaakt zijn om over een akoestische versterker te spelen, terwijl fullbodies ook onversterkt goed klinken. Nu heb ik verschillende amps maar geen akoestische. Kan ik met zo'n thinline ook goed over een gewone amp spelen of moet ik echt een akoestische amp kopen (waar ik niet veel zin in heb). Weet iemand ook nog een winkel waar ze zowel yamaha's als corts hebben hangen want ik denk dat het tussen die 2 merken gaat. suggesties voor goeie gitaren rond de 500 euro zijn altijd welkom. Alvast bedankt, Robert

willem1940
12 juli 2003, 19:03
Iedere versterker werkt; soms gaan gitaren met piëzo-element het best op de microfoon-aansluiting, maar als het een gitaar is met reeds een equalizer/voorversterker op batterij er in dan maakt het allemaal weinig uit.

bert k
12 juli 2003, 19:15
FF checken: wat bedoel je precies met thinline? Een Gibson ES335 model of een acoustische gitaar met een ondiepe klankkast. Voor allebei wordt die term wel gebruikt.

roppie
12 juli 2003, 21:58
een akoestische gitaar met een ondiepe klankkast. nog een vraagje: moet je die dingen versterkt spelen of komt er ook nog wel wat geluid uit onversterkt?

bert k
12 juli 2003, 22:03
Nou, ik heb een Yamaha APX, dat is dan wel thinline, en hij speelt lekker. Versterkt klinkt hij best ok, en (groot voordeel) weinig feedback. Onversterkt klinkt hij best matig. Weinig bas, hoge tonen te dun, gewoon niewt zo mooi. Maar verder wel bruikbaar, hij is niet te zacht of zo.
Ik heb ook nog een Lakewood, dat is een dure fullbody en ja, die klinkt wel een heel stuk beter onversterkt.

Je kan een speciale versterker voor akoestisch kopen, maar een gewone gitaarbak zou ik toch ook ff uitproberen, je weet nooit.

Wilson
13 juli 2003, 21:59
akoestische amp klinkt natuurlijk wel beter, maar ikzelf speel met mn dreadnoughtje(fullbody dus) met piezo ook gewoon over mn gewone versterker, gewoon de mid wat terugdraaien en wat meer treble erin. klinkt akoestisch zat

Eagel
14 juli 2003, 02:09
Ik speel zelf ook op een thinline, ik heb wel eens met deze gitaar op een acoustische versterker gespeeld, het klinkt wel iets gelikter, maar je moet wel goed luisteren als je het mij vraagt.

Onversterkt vind ik mijn gitaar persoonlijk niet mooi klinken. Een beetje "blikkerig" :)

willem1940
14 juli 2003, 03:28
Ik heb eens een niet erg grote Aria in handen gehad die heel lekker gleed, had cutaway en nylon snaren, klonk onversterkt verrassend goed, toen iets van 1000 guldens. Handzaam ding, makkelijk om mee te sjouwen.

Maar de Koreaanse, forsere Vantage, full body met cutaway en nylon snaren die ik kort daarna toch maar besloot te kopen kostte slechts ongeveer 600 guldens en bevalt mij nog steeds prima.

Ik denk allang na over een gitaar type "Django Reinhard" maar ik wil eigenlijk niet terug naar stalen snaren. Bovendien ben ik puur amateur en geen echte solo-speler, accoordreeksen bouwen ligt mij het beste, wel jazz-achtig werk.

jpb
15 juli 2003, 23:11
een akoestische gitaar met een ondiepe klankkast. nog een vraagje: moet je die dingen versterkt spelen of komt er ook nog wel wat geluid uit onversterkt?

Thinlines hebben vrijwel altijd een geperst esdoorn bovenblad. Hierdoor zijn de accoustische eigenschappen minder, maar klinken ze wel goed met el.mag. pu's.

Vergelijk het met een 'dikke' electrische jazz-gitaar; ook hier is een geperst bovenblad niet geschikt voor onversterkt spelen, uitgezonderd oefenen. Een gestoken (sparren) bovenblad klinkt harder, en kan wel onversterkt gebruikt worden, maar die geeft weer meer feedback bij versterking.