PDA

View Full Version : Waar kan ik zeer droog Honduras-mahonie voor een Les Paul-lichaam en nek vinden?



Majmun
7 januari 2015, 13:51
Voor de '59 replica heeft de betreffende gitaarbouwer net vóór mijn aanvraag zijn voldoende gedroogde Honduras-mahonie opgemaakt. Hij heeft meer dan genoeg liggen voor een Les Paul gemaakt uit meerdere stukken van dat hout, maar aangezien ik per sé een replica wil hebben bestaande uit één stuk H. mahonie voor het lichaam en de nek is dat geen optie voor mij. De grote stukken H. mahonie die hij heeft moeten nog minstens een jaar gedroogd worden, maar ik heb geen zin om nog zo lang op die replica te wachten.

Nu heb ik een beetje bij houtleveranciers in NL gekeken en die hebben wel voldoende H. mahonie liggen, maar de vochtigheid daarvan ligt te hoog en om die reden voor mij en voor de gitaarbouwer niet acceptabel. Hij heeft mij aangeraden H. mahonie te zoeken welke een vochtigheidsgehalte heeft van rond de 10% - 12% maximaal, omdat wij ons nu in de winter bevinden.

De gitaarbouwer is zelf ook opzoek, maar ik wilde hier in NL ook even zoeken.

Weet iemand waar ik stukken Honduras mahonie kan vinden waaruit een volledig (flat-sawn) lichaam en een volledige (quarter-sawn) nek kan worden vervaardigd, met daarbij in acht nemend dat de vochtigheid van de stukken hout rond de 10% of lager is?

Alvast bedankt.

Kakihara
7 januari 2015, 14:39
Ik denk dat je heel weinig tot geen leveranciers gaat vinden waarvan het hout onmiddellijk bruikbaar is. Ik weet dat (in België) Lagae in Kortrijk Swietenia heeft, maar dat moet toch minimaal nog zo'n 6 maanden 'rusten'. Misschien dat ze in Duitsland (bij espen.de bijvoorbeeld) wel onmiddellijk bruikbaar hout hebben.

Eko
7 januari 2015, 16:17
Ik ken er maar 2. Dick Dijkman in Delden ( bouwt er o.a. Nitrobirds van ) en Heins in Sneek.
Bedenk wel dat je aan hen wilt vragen hun zorgvuldig gedroogde materiaal af te staan voor een minder bedrag als wat ze er voor krijgen als dat ze voor een volledig gebouwde gitaar krijgen. Ze zullen dus niet staan te trappelen van ongeduld.

mennen08
7 januari 2015, 16:36
Neem eens contact op met een gitaarbouwer, zoals smitty of vd haar of panucci custom guitars misschien hebben die wel een mooie plank voor je liggen.

Overigens die panucci bouwt ook 59 replica's bij hand. met one piece necks (body weet k zo niet... Vgm 2piece) ik weet bijna 100% zeker dat hij jou kan helpen :)

DaanW
7 januari 2015, 18:44
Ik kom net van de Arnhemse houthandel af, volgens mij hebben ze daar wel wat liggen, daar achter in dat instrumentengedeelte

barno
7 januari 2015, 19:16
Droog droog is het hout dat in de handel is bijna nooit. En gitaarbouwers die het in huis hebben gaan het niet verkopen aan een een ander. Die gebruiken het zelf :)
Neckthrough daar kan mij nog wat bij voorstellen maar waarom ook de body uit één stuk moet zijn is mij een raadsel. De kracht van een neck trough is net dat de hals het volledige middenstuk van de body vormt, waartegen twee vleugels worden gelijmd.

Oranjeaap
7 januari 2015, 19:32
Droog droog is het hout dat in de handel is bijna nooit. En gitaarbouwers die het in huis hebben gaan het niet verkopen aan een een ander. Die gebruiken het zelf :)
Neckthrough daar kan mij nog wat bij voorstellen maar waarom ook de body uit één stuk moet zijn is mij een raadsel. De kracht van een neck trough is net dat de hals het volledige middenstuk van de body vormt, waartegen twee vleugels worden gelijmd.

Omdat als je een replica maakt van een '59 Les Paul, zoals het origineel, je de body uit 1 stuk mahonie wil hebben,. Daar komt nog een esdoorn top op dus feitelijk bestaat je body wel uit 2 stukken.
Waarom niet gewoon 2 stukken mahonie? Of neck trough? Zijn ongetwijfeld genoeg redenen voor maar een exacte replica is een exacte replica :)

barno
7 januari 2015, 20:29
tis omdat ik meende gelezen te hebben dat het necktrough ging worden, maar datheb ik blijkbaar verkeerd gelezen, zie ik nu

Oranjeaap
7 januari 2015, 21:59
Je kunt daar in Europa sowieso niet makkelijk aan komen dus ik denk dat een ieder die de moeite (en geld) heeft gedaan daar aan te komen het niet zomaar wil verkopen.

Majmun
9 januari 2015, 16:14
Zojuist een bericht gestuurd naar de hierboven genoemde gitaarbouwers. :) Thanks.

RS-Rik
9 januari 2015, 17:10
Je bent helemaal gek. Puristenfundamentalisme. Waanzin.

De gitaarwereld blijft voor een groot deel een spelletje van wie heeft de langste. Je rockt er niet harder door, je scoort er niet meer kutjes mee. Het verneukt alleen maar nog meer zeldzame houtsoorten. Met een stuk Khaya of Sipo kun je een net zo'n dik rockende LP maken.

Duhsjaak
9 januari 2015, 19:22
In Hongarije drogen de houtopslagplaatsen in sommige gebieden van de natuur. Niet gestookt dus. Tegen de herfst wordt het binnen gehaald.
Ik ken alleen pianistes goed genoeg daar, maar ik veronderstel dat dat het niet gaat worden.

Probeer anders maandag via de handelsattaché in Den Haag eens aan wat Urls en email adressen te komen. Mijn ervaring (ook met hout- en houtverwerking) bijzonder vriendelijke en behulpzame lui.
Hier in West Europa, tsja, het zal niet meevallen.

Vriendelijke groet, Gus

D3nnis
9 januari 2015, 19:56
Ik vraag me eerlijk gezegd -zonder expert te zijn- of het vochtgehalte als voornaamste criterium de juiste is?
Als ik een stuk hout in een oven pleur en net zo lang stook tot het vochtgehalte goed is, dan zou de missie geslaagd zijn, maar dan is het hout nog steeds "te jong", of zie ik dat nou verkeerd?


Je rockt er niet harder door, je scoort er niet meer kutjes mee.

Dus jij denkt dat als ik tegen willekeurig vrouwelijk schoon zeg dat ik een nep les paul met 1 piece Honduras mahonie body heb, dat dat niet helpt? :D

barno
9 januari 2015, 20:20
klopt. eigenlijk moet je op zoek naar old growth hout: vroeger werden bomen veel ouder geoogst dan tegenwoordig. Het hout wat je tegenwoordig koopt, zeker van waardevollere soorten, is altijd relatief vroeg geoogst en zal nooit dezelfde structuur hebben dan de vroegere stuff.

Laag vochtgehalte is gewoon een voorwaarde opdat de gitaar goed zou kunnen gebouwd worden zonder veel risisco dat ie daarna nog veel gaat werken. Het hout zal sowieso blijven werken, gitaren blijven vocht opnemen en afgeven tot in de eeuwigheid.

Majmun
9 januari 2015, 20:26
Gevonden ergens in Nederland! Schijnt 20/30 jaar oud te zijn. Wel erg duur, maar het heet niet voor niets een replica.

Oranjeaap
9 januari 2015, 20:42
Gevonden ergens in Nederland! Schijnt 20/30 jaar oud te zijn. Wel erg duur, maar het heet niet voor niets een replica.

Tof!
Goed hout is nou eenmaal duur. Als je in het geval van een 59 replica niet voor de aller allerbeste materialen gaat dan is je resultaat niet anders dan een Gibson R9 en dan heb je je feitelijk je geld weggegooid.
Ik ben wel benieuwd naar je proces en de details. Door wie laat je de gitaar bouwen? Kan ik het ergens volgen?


Je bent helemaal gek. Puristenfundamentalisme. Waanzin.

De gitaarwereld blijft voor een groot deel een spelletje van wie heeft de langste. Je rockt er niet harder door, je scoort er niet meer kutjes mee. Het verneukt alleen maar nog meer zeldzame houtsoorten. Met een stuk Khaya of Sipo kun je een net zo'n dik rockende LP maken.

Hoewel ik het volledig met je eens ben wil ik toch 2x een grote "maar" toevoegen:
Één: een echt goed replica klinkt ook wel echt fenomenaal, zijn weinig moderne gitaren die daar aan kunnen tippen. Maar als je met een band speelt zul je dat waarschijnlijk niet horen
Twee: Het is en blijft voor 99% van de gitaristen toch altijd een hobby. Als je het geld er voor (over) hebt, waarom niet? Ik ken mensen die meer geld uitgeven aan postzegels, modeltreinen of olifantenbeeldjes. Aan een gitaar heb je tenminste nog iets.
Ik heb het geld er niet voor dus ik zie het nut er niet van in, maar heb je geld genoeg dan kan ik echt niet bedenken waarom niet? Een echte 50's Gibson is toch onbetaalbaar

Majmun
9 januari 2015, 21:05
Het lijkt mij voor zowel hem en voor mij beter niet in bekendheid te treden.. Ik zal eenpaar foto's in oktober laten zien en daarmee houdt het op.

Een grail is voor mij een conversie van een '54 of een '52 conversie naar '57. Meer geld uitgeven aan een instrument is naar mijn mening geldverspilling. Misschien ook een jaren '60 SG.

D3nnis
9 januari 2015, 21:17
Hoewel ik het volledig met je eens ben wil ik toch 2x een grote "maar" toevoegen:
Één: een echt goed replica klinkt ook wel echt fenomenaal, zijn weinig moderne gitaren die daar aan kunnen tippen.

Dat kan ik me niet voorstellen. Dit omdat er ook zeer goede moderne gitaren zijn, er ook zeer slechte oude gitaren zijn, een 1 piece body geen garantie is voor een goed geluid, en niemand dat verschil hoort tov een 2 piece body.
Maar inderdaad, als iemand dat graag heeft, en het zich kan permitteren, helemaal goed toch?
Ben zeer benieuwd hoe het gaat worden!
Daarom vind ik het jammer dat de bouwer onbekend zal blijven. Zonde, had best het hele proces in beeld gebracht willen zien.

Antoon
9 januari 2015, 21:24
Vergeet ook niet dat LPs uit die tijd meestal relatief licht van gewicht zijn i.t.t. wat veel mensen denken. Zoek maar eens wat gewichten van jaren 50 LPs op.

Oranjeaap
9 januari 2015, 21:51
Vergeet ook niet dat LPs uit die tijd meestal relatief licht van gewicht zijn i.t.t. wat veel mensen denken. Zoek maar eens wat gewichten van jaren 50 LPs op.

Nee echt? Snel de OP een berichtje sturen voordat hij het verkeerde hout koopt!

Oranjeaap
9 januari 2015, 21:52
Oeps, te laat!

:hide:

dunhill1
9 januari 2015, 22:16
Over dat mahonie zou ik me niet druk maken.

Koop gewoon een paar originele pafs.
Maakt veel meer verschil dan 1 of meer delen voor de body......

En natuurlijk een setje originele snaren uit 1959.
In ongeopende verpakking.

Ook de koffer is een niet uit te wissen factor voor ultieme tone.

Ik kan aan een partijtje nagenoeg originele koffers komen maar ik kan helaas de naam van de leverancier niet onthullen.
Dat is beter voor hem en mij.....

Venlonaer
9 januari 2015, 22:37
En zorg ervoor dat je bij het afplakken voor de paintjob, je groene tape gebruikt. Komt de tone ook ten goede.

Cocobolo
10 januari 2015, 00:13
Ik heb hier een dikke balk honduras mahonie al een jaar of 10 liggen. Ik heb een deel ervan gebruikt om een hals te maken en man, ik kan wel zeggen dat het vele malen fijner te bewerken was als bijvoorbeeld khaya mahonie en mijn balk is ook aanzienlijk lichter dan ander mahonie dat ik heb liggen. Het ene mahonie is echt niet het andere mahonie. Kom het verschil maar eens kijken/voelen/zien/kloppen :) Maar ik zeg dit vanuit bouwers oogpunt, ik denk zelf ook niet dat je bijvoorbeeld het verschil gaat horen of je een 1-piece of 2-piece body hebt. Om dat zeker te weten (en zelfs dat is de vraag) zou je een keer 2 identieke gitaren moeten bouwen met hout voor beiden uit dezelfde boom.

RS-Rik
10 januari 2015, 03:15
Ben je mal, post vooral foto's van het bouwproces! Ik ventileer mn mening 1x maar ik ga je heus niet pendant vervelen hoor :grouphug:

Trouwens, volgens mij hebben wij ooit eens een deal gehad over een Super Distortion, zou dat kunnen? Ik heb nog steeds een Gibson bakje van je dan. :)

Veel plezier met je bouw!