PDA

View Full Version : vreemd probleem die maar heel kort duurt



Rick trodat
6 januari 2015, 09:38
Oke ik heb een vreemd probleem vind ik zelf, ook al is het aan de andere kant één van de meest voorkomende.

Tijdens mijn setup in de oefenruimte. Speel ik al een aantal keer over een stereo setup met twee fender versterkers en een pedalboard ertussen. Nu heb ik zo'n drie keer op de avond last van een zachte brom ( het is niet eens heel storend of hard) en het duurt maar 5 seconden. Dan is het geheel weer weg.

Wat ik vreemd vind is dat het heel snel weer weg is. Mijn gitaarsplitter is een lehle little dual. Op het moment dat het probleem zich voort deed, heb ik gisteren snel de andere versterker uit gezet en de kabel er uit gehaald. Probleem ging niet weg, maar drie seconden later wel ( maar dat had het zoiezo al gedaan). Mijn pedalen worden gevoed door een pedalpower met isolated outputs.

Nu wil ik graag het probleem opsporen en ga van de week alleen met de gitaar over één versterker spelen om te zien of het probleem dan ook optreed. Wat ik vreemd vind is dat het probleem maar zo kort zich voor doet.

Daarom denk ik ook, dat het wellicht met de buizen te maken kan hebben ( van één amp). Want de brom komt ook maar uit één amp.

Edit: Overigens heb ik geen problemen mbt vermogen. Wat ik ook nog niet heb geprobeerd is de gitaar unpluggen tijdens het probleem, of het volume van de amp dichtdraaien ( voortrap uitsluiten)

Wie heeft er nog meer suggesties?

cluseau
6 januari 2015, 10:11
Oke ik heb een vreemd probleem vind ik zelf, ook al is het aan de andere kant één van de meest voorkomende.

Tijdens mijn setup in de oefenruimte. Speel ik al een aantal keer over een stereo setup met twee fender versterkers en een pedalboard ertussen. Nu heb ik zo'n drie keer op de avond last van een zachte brom ( het is niet eens heel storend of hard) en het duurt maar 5 seconden. Dan is het geheel weer weg.

Wat ik vreemd vind is dat het heel snel weer weg is. Mijn gitaarsplitter is een lehle little dual. Op het moment dat het probleem zich voort deed, heb ik gisteren snel de andere versterker uit gezet en de kabel er uit gehaald. Probleem ging niet weg, maar drie seconden later wel ( maar dat had het zoiezo al gedaan). Mijn pedalen worden gevoed door een pedalpower met isolated outputs.

Nu wil ik graag het probleem opsporen en ga van de week alleen met de gitaar over één versterker spelen om te zien of het probleem dan ook optreed. Wat ik vreemd vind is dat het probleem maar zo kort zich voor doet.

Daarom denk ik ook, dat het wellicht met de buizen te maken kan hebben ( van één amp). Want de brom komt ook maar uit één amp.

Edit: Overigens heb ik geen problemen mbt vermogen. Wat ik ook nog niet heb geprobeerd is de gitaar unpluggen tijdens het probleem, of het volume van de amp dichtdraaien ( voortrap uitsluiten)

Wie heeft er nog meer suggesties?

Pff eindelijk weer eens een normaal probleem.;)

Om bij de boosdoener te komen moet je zo veel mogelijk bronnen uitsluiten. Je weet al dat het uit één amp komt maar het kan ook uit de spliter komen. Wat je dan kan doen is de sturende kabels aan de ingang van de amps wisselen, komt de brom dan uit de andere amp dan zit het probleem in de bron. Blijft dezelfde amp brommen dan zal hij met de kop op het hakblok moeten want dit is een lastige. Door elimineren van mogelijkheden zul je bij het probleem moeten komen want het is waarschijnlijk te kort om te meten. Ik denk aan een sluiting in een eindbuis welke na opwarmen hersteld. Dit wil zeggen dat je iets moet doen en vervolgens steeds een dag moet wachten om het resultaat van je aktie te testen. Leuke dingen voor de mensch.

nico verduin
6 januari 2015, 10:13
Tja
Dit zijn de echte lastige problemen.....soms wel en soms niet en het is nog maar de vraag of het uit je apparatuur komt of dat een versterker gevoeliger is voor brom uit de omgeving. Ik zou eerst proberen te achterhalen waar het echt vandaan komt wat al een uitdaging op zich kan zijn. Want als je bewust gaat zoeken, dan doet ie het natuurlijk niet..... En ook al omdat het niet hard of storend is...

@edit: Damn...... cluseau is me voor:seriousf:

Rick trodat
6 januari 2015, 13:57
Heren bedankt voor het antwoord. Tja als jullie zeggen een uitdaging, dan ben ik er al bang voor.
Ik ga van de week eerst eens spelen met alleen de gitaar over één amp.

Ik heb namelijk sterk het idee dat het uit de amp komt. Het vreemde vind ik, is dat het probleem willekeurig terug komt en het maakt niet uit of de amp warm of koud is. Met andere woorden het kan na 10 seconden voorkomen en dan duurt het weer drie uur voor het terug is. en dan duurt het maar 5 seconden. Klinkt gek, maar had liever gehad, dat het constant was.

Mijn ervaring is dat dit soort gekke problemen vaak buizen-gerelateerd zijn, of buisvoet. Ik zal volgende week even een update geven of het wel of niet optreedt als ik de gitaar er direct in prik.

cluseau
6 januari 2015, 14:03
Tja, het klinkt mij als een tijdelijke sluiting in een buisje. In eerste instantie dacht ik dat het alleen voorkwam na koud aanzetten en daarna niet meer. Komt het vaker voor dan zien we misschien kans om het op te wekken. Probeer eerst zoveel mogelijk het juiste apparaat te isoleren. Had je zelf ook al bedacht begrijp ik ;)

cluseau
6 januari 2015, 14:20
Zijn dit oude Fenders? Goeie kans dat er een buis uitvalt door gebrekkige buisvoetjes. Komt maar al te vaak voor. Probeer eens heel voorzichtig de eindbuizen te bewegen. Hoe minder beweging hoe meer kans dat je het kan aantonen.

fredjuh
6 januari 2015, 14:20
Kan ook heel goed externe inductie zijn. Dat soort signalen kunnen uit mobieltjes, voedingen, effecten en het lichtnet komen. Buiten de oefenruimte hetzelfde gehad?

Maar wij weten natuurlijk niet hoe de brom precies klinkt...

Rick trodat
6 januari 2015, 14:30
Voorzover ik kan horen zit het rond de 50hz of 60hz. Het is zeker geen hoge of hogere brom.

cluseau
6 januari 2015, 14:31
Voorzover ik kan horen zit het rond de 50hz of 60hz. Het is zeker geen hoge of hogere brom.


Dan is het toch gloeidraadvoeding gerelateerd. Buisvoetjes vallen dan af.

btw 60Hz is onwaarschijnlijk:soinnocent:

Tenzij jullie iemand op de fiets hebben zitten die voor spanning zorgt:seriousf:

obiwanjacobi
6 januari 2015, 14:59
Kan ook heel goed externe inductie zijn. Dat soort signalen kunnen uit mobieltjes, voedingen, effecten en het lichtnet komen. Buiten de oefenruimte hetzelfde gehad?

Maar wij weten natuurlijk niet hoe de brom precies klinkt...

+1

Ik heb jaren lang gezocht naar de reden waarom mijn studio af en toe enorm bromde. Bleek naast mij een fysio te zitten die een soort sonisch tril apparaat had dat nogal wat straling afgaf...

Dus sleep je hele setup mee naar huis en test daar opnieuw.

nico verduin
6 januari 2015, 15:37
+1

Ik heb jaren lang gezocht naar de reden waarom mijn studio af en toe enorm bromde. Bleek naast mij een fysio te zitten die een soort sonisch tril apparaat had dat nogal wat straling afgaf...

Dus sleep je hele setup mee naar huis en test daar opnieuw.Da's een of ander ultrasoon apparaat om de bloeddoorstroming te bevorderen bij peesontstekingen... Helpt ff.... daarna gewoon opereren en probleem opgelost......
Nooit meer gebruiken en jullie ook geen last :)

matto
6 januari 2015, 16:10
Dat probleem heb ik eens meegemaakt met een cv ketel bij een fysio therapie praktijk die schijnbaar op willekeurige momenten in storing ging.
Bleek na lang zoeken ook en of ander hoogfrequent apparaat voor fysio therapie te zijn.
Afschermen van de logica box van de ketel bleek de remedie te zijn.

Rick trodat
9 januari 2015, 09:37
Heren het bleek een probleem in de eindbuis. Ik had de achterkant verwijderd ( voor het geval het weer zou voorkomen). Toen het voorkwam( maakt niet uit of de gitaar in- of uitgeplugd was trouwens) heb ik met een schroevendraaier tegen de eindbuis getikt en toen bleef het probleem terugkomen.

Ik heb de buizen nog niet vervangen, maar dus sterk het vermoeden dat het de eindbuizen zijn.

cluseau
9 januari 2015, 11:03
heb ik met een schroevendraaier tegen de eindbuis getikt en toen bleef het probleem terugkomen.


post 2 ;)


Maar een gaar voetje kan ook heel goed hoor, daarom heeeeeeel voorzichtig de buis bewegen zonder schokken.

Rick trodat
11 januari 2015, 15:46
Bedankt voor de reacties. Bias stond op 38ma voor 6v6 voor bij 350 v anode. Best hoog volgens mij. Volgens mij is het veilig tussen de 20 en 25, dus heb em op 20 gezet, zal iets gaan oplopen verwacht ik. Overigens is de amp 2x6v6 16 watt

cluseau
11 januari 2015, 16:10
Klasse "A" amp staat nog wel hoger hoor.

Zeker gemeten met bias adapter ???

Rick trodat
11 januari 2015, 16:24
Is een ab amp. Tis een princeton non reverb als basis met een aantal mid cuts en boosts. Aa964 meen ik. Klopt gemeten met een bias adapter. Zou dat de ma dan niet betrouwbaar kunnen meten ?

cluseau
11 januari 2015, 16:45
Klopt gemeten met een bias adapter. Zou dat de ma dan niet betrouwbaar kunnen meten ?

Bias adapter meet anodestroom maar ook G2 stroom dus meting is niet juist. Je kan de g2 stroom meerekenen maar als daar een fout in zit kun je niet ziet of dat door anode of g2 komt.

Rick trodat
12 januari 2015, 12:18
Echt een vakman! wil alles uitsluiten, wat natuurlijk een goede eigenschap is.

Ik wacht het even af. Ik ga ervan uit dat één van de buizen defect is gegaan door de hoge ruststroom. Als het niet meer terug komt, dan meet ik de ma van de week nog even. Komt het terug, dan ga ik zoeken, of deze wegbrengen.

Bedankt nogmaals.

fredjuh
12 januari 2015, 17:05
Zeker gemeten met bias adapter ???

Koop je zo'n apparaat, weet je alsnog je anodestroom niet. :seriousf: