PDA

View Full Version : Fingerstyle percussie hulp gezocht



Dealer
5 januari 2015, 21:28
Hallo iedereen!

Momenteel ben ik bezig met het zoveelste nummer van Adam Rafferty: namelijk billie jean (https://www.youtube.com/watch?v=SiXCyISQSdE). Nu heeft Adam in veel van zijn nummers percussie waar ik altijd zonder problemen aan uit kwam. Waarom ik moeilijkheden heb met Billie Jean is omdat ik gewend ben normaal de percussie grotendeels met mijn duim te doen (of percussie was het enige dat aangeslagen moest worden, de rest klonk gewoon door omdat ik bepaalde snaren niet raak, of ik speelde snaren tegelijk met de percussie door met een andere vinger dan mijn duim een soort flick te geven). Het probleem is dat ik nu geen melodie maar ook veel bass aan moet slaan (op de E en a en d snaar) tegelijk met de percussie, en ik krijg het niet voor elkaar dat goed te doen. Kan iemand misschien tips geven of helpen hoe ik mijzelf aan moet leren de percussie tegelijk met een basnoot te spelen? (kortom: ik krijg het dus niet voor elkaar de percussie en bassnoot met de duim op hetzelfde moment aan te slaan)

Met vriendelijke groet,

Duhsjaak
10 januari 2015, 07:50
Kijk kijk, het is ook erg ingewikkeld.
Ik ben de laatste om er iets over te mogen zeggen, maar ik doe het toch.

In mijn ogen gaat het om de vraag tot welk niveau je jezelf purist wilt noemen. Ik bedoel hiermee:
- wil je het helemaal in een keer allemaal zelf kunnen spelen
- of wil je jezelf een bepaalde mate van valsspelen toestaan

In het eerste geval: You're on your own. Dit is geen gitaar spelen dit is zelfkastijding.
In het tweede geval: Neem een leuk loop stationnetje

Uitgaande van de veronderstelling dat ik ook niet in mijn eentje koortjes kan zingen, los ik dat met een looper op. Als ik gitaar zou kunnen spelen, zou ik mij niet schamen ook een gitaar looper te kopen. Kijk eens wat EeZz en zijn verzameling gitaren daarmee in 'Sounds' heeft gepost.

Zelfs als loops maken niet bespreekbaar is, is het misschien door deze reactie weer ineens op het netvlies van Rizz of Harald. Mensen waaaraan je wel wat hebt.
Succes.

Vriendelijke groet, Gus

Harald
12 januari 2015, 11:28
Dit soort technieken is al moeilijk genoeg om uit te leggen als je naast iemand zit, laat staan via een post op een forum. Even uitgaande van het intro, de tik komt nog steeds bij de duim vandaan. Maar je geeft hem vanuit de elleboog, op de 2 en 4 maakt Adam steeds een armbeweging. Let ook op zijn handpalm. Bedenk ook dat Adam een vrij lichte aanslag heeft. (heb ooit naast hem gestaan terwijl hij inspeelde, dat bevestigde wat ik al dacht, nav de filmpjes) Daardoor hoeft hij ook niet snoeihard te tikken.

De ellende is dat dit soort percussie uiteindelijk behoorlijk onbewust gaat. Moet me zelf bij lesgeven zelfs dwingen om het niet te doen vaak. Doordat het onbewust is heb je vaak ook geen idee wat je allemaal doet, en blijkt het vaak een behoorlijk complex gebeuren.

Probeer eens gewoon kwarten op de open E snaar te spelen met je duim, en dan op de 2 en 4 niet alleen de open E maar ook een hoorbare tik. Dit door die armbeweging. De vingers mogen meetikken maar de tik moet ook zonder de vingers te horen zijn.

Dus gewoon wat hier in het intro al gebeurt, maar gewoon op 1 noot zonder complicaties. De slag vanuit de elleboog moet dus zo uitkomen dat je de E hoort, maar ook de tik. En eigenlijk met alleen de duim.

Dealer
12 januari 2015, 23:54
Bedankt voor de reacties! Erg handig. Het provbleem zit hem idd in het verdwijnen van het automatisme. Normaliter tik je hem op gevoel en raak je voor de rest weinig. Nu met die bass tegelijk moet ik eigenlijk een vrij specifiek deel raken wil ik de bass Door laten klinken. Hij heeft idd een lichte aanslag, viel me ook al op. Heb ik zelf ook overigens, maar probeer het in dit nummer denk ik nog te veel harder te forceren. Zit niks anders op dan het automatisme er in krijgen.

Nogmaals bedankt