PDA

View Full Version : Marshall JTM30: spring reverb vervangen?



raabje
5 januari 2015, 20:26
Hallo Gitaarnet,

Ik heb een Marshall 30 watt buizenversterker, de JTM30

Internet foto:

http://medias.audiofanzine.com/images/normal/marshall-jtm310-1994-1997-501409.jpg

Nu zit hier een spring reverb kastje in die heel weinig doet, reverb knop vol open is amper hoorbaar. Dit schijnt normaal te zijn voor de JTM30 en 60. Ik heb wel eens wat gelezen op internet over een upgrade, maar het fijne weet ik er niet meer van.

Wie kan mij wat richting geven voor een betere spring reverb (model of type en winkel)? Ik heb wel een reverb pedaaltje (Biyang Tri-verb), ik vind het ook wel leuk als de spring reverb in de versterker gewoon goed is.

groet,
Jeroen

humbucker
5 januari 2015, 21:26
Lijkt me toch niet heel normaal te zijn. Heb ooit een jtm60 gehad en die had toch wel flink wat reverb eigenlijk. Misschien kan je de amp eens (laten) nakijken?

cluseau
5 januari 2015, 21:43
Is die veerunit ooit los geweest? Mogelijk zijn de aansluitingen verwisseld, hij werkt dan nog wel maar de output is mager.

raabje
5 januari 2015, 22:11
Nou, de Accutronics unit lag vanuit de (Korg) fabriek plat op de bodem. Ik begrijp na wat lezen op internet dat deze recht overeind moet staan, dit heb ik gedaan, tegen de zijkant geschroefd.

Ik hoor nu meer reverb, denk ik, maar dit kan ook verbeelding zijn. Zoals het nu klinkt is het wel o.k, klein beetje reverb is vaak al voldoende voor gitaar.

Ik begrijp ook dat in het circuit van de JTM30 de return van de reverb sowieso wat zwak is, en dit modden gaat me eigenlijk te ver.

Ik kijk (luister) het nog even aan nu de unit verticaal staat. Ik heb met een multimeter de output gecontroleerd, zwarte tulp stekkertje is het input signaal, en de rode is de return (out). Dit zit goed.

pasqual
5 januari 2015, 22:26
Is die veerunit ooit los geweest? Mogelijk zijn de aansluitingen verwisseld, hij werkt dan nog wel maar de output is mager.

Probeer dit eens. Hij zal niet ontploffen!:)

raabje
5 januari 2015, 22:48
tulp (RCA) stekkers omdraaien, probeer ik morgen even. Op de reverb unit zit bij de output een rode stip geschilderd en staat het woord "out" in het metaal gedrukt, hier zit de rode tulp stekker op.

Zou natuurlijk kunnen dat de tulp stekkers in de versterker op de printplaat verkeerd omzitten, maar ik heb gemeten, op de zwarte stekker staat signaal.

Deze springreverb heeft een hele korte galmtijd. De werking van de de reverb lijkt sterker nu deze verticaal staat, maar de reverb zelf is best zwak. Nu heb ik weinig vergelijkingsmateriaal, misschien hebben alle spring reverbs een wat kortere galm? Geven langere veren een langere galm tijd?

Zover ik getest heb is de reverb op 50% goed bruikbaar (ambience achtig). Reverb op 100% geeft heel veel bijgeluiden, vingers over de hals glijden e.d. hoor ik veel duidelijker.

Biyang reverb pedaal komt nu vrij voor een ander project, (analoog) spelen met koptelefoon. Ik heb een Joyo amp pedaaltje (Vox clone) in een Behringer DI-box met 4 x 12 speaker simulatie, en dit in een mixer met een koptelefoon. Zonder reverb klinkt dit te droog en te direct op mijn oren via de koptelefoon. De Biyang kan nu achter het Joyo pedaal.

raabje
6 januari 2015, 20:40
Ik heb de tulp stekkers omgedraaid, zwart op de output, rood op de input, reverb klinkt dan wat zachter/vlakker.

Lijkt erop dat het rechtop zetten van de 3 veren wel iets uitmaakt, zo wordt het wel aanbevolen voor deze reverb unit. Andere theorie is dat het contact van de tulp stekkers niet meer helemaal lekker was door oxidatie, en dat dit door losmaken en opnieuw vastzetten nu beter is. Ik vind het sowieso een lo-fi verbinding, lullig standaard audio kabeltje met RCA stekkers in een versterker van (destijds, ca 15 jaar geleden) 1300 gulden. Maar goed, de JTM30 heeft wel meer gebreken...

cluseau
7 januari 2015, 10:18
Nu weet je iig dat de tank juist is aangesloten, dan kun je dat uitsluiten. Lijkt er dan op dat het ontwerp niet voldoet aan jouw wensen. Misschien is daar elektronisch wat aan te doen, misschien een andere tank. Ik heb hier een testveertje liggen van maar 20cm en twee veertjes maar er komt een ongelofelijke bak galm uit dus het hoeft niet aan de afmeting te liggen.

nico verduin
7 januari 2015, 11:29
lullig standaard audio kabeltje met RCA stekkers in een versterker van (destijds, ca 15 jaar geleden) 1300 guldenWat dacht je van de Blackface Fender kabels dan....... lullig fragiel stekkerje op een afgeschermd kabeltje gesoldeerd..... iets langer geleden... (50 jaar) maar werkt nog als een tierelier :)
Het zou kunnen dat de driver onvoldoende signaal geeft cq de ontvanger te weinig versterking. Of gewoon een matig ontwerp :)