PDA

View Full Version : Gitaarbouwersmeeting 2015



superfly
4 januari 2015, 21:07
De datum staat weer vast en het programma is al voor een flink deel ingevuld
Nee een kijkje op http://gitaarbouwersmeeting.org/programma-2015

opmerkingen suggesties en vragen kunnen jullie in dit topic kwijt

Groeten van Leon Gert en Wim

Woml
4 januari 2015, 21:23
Hij staat al op de kalender! :ok:

Woml
21 juni 2015, 22:19
Het is hier vrij stil, heb ik het idee...

Nou heb ik ook meestal geen opmerkingen, suggesties of vragen (ik amuseer me altijd prima daar in Barneveld :D) maar omdat het al over een maand of vier weer zo ver is, begin ik me toch af te vragen: komt er ook weer een ludieke neven-competitie? En zo ja: wat wordt het thema dit jaar?

Voor 2014 was er een lijstje met suggesties:
- DIY Jigs
- Cigarbox (die hadden we dus vorig jaar)
- Mini gitaartjes (Al eerder gedaan, maar alweer een tijd geleden)
- Steampunk
- Inheems hout
- Multiscale
- En in de categorie uitdaging+akoestisch: bevel / extra soundport

Ik hoop op iets niet al te ingewikkelds; in vier maanden gaat bijvoorbeeld die laatste mij zeker niet meer lukken. En van sommige andere opties vraag ik het me ook af. Of ik moet toevallig al iets hebben liggen wat er aan voldoet... :sssh:

pim raaijmakers
21 juni 2015, 22:30
ik hoop op DIY Jigs.... daar ga ik een hoop van leren...

superfly
22 juni 2015, 10:25
Het lijkt zowiezo wat rustig op GN heb ik het idee er lijkt meer zelfbouw actie op Facebook te zijn
Maar een jig verkiezing vind ik wel een goede suggestie!
Ik kan mn zelfbouw sidebender in de strijd werpen. En een halshoek jig (die ik weliswaar niet zelf gebouwd heb)
Wie doet mee?

Rizz
22 juni 2015, 10:34
Heb een buigijzer gemaakt, die kan ik wel meenemen, al zal die echt geen prijzen winnen.. :) En een drumsander, maar die is wat lastig meenemen..

Javaca
22 juni 2015, 22:27
Ik ga beginnen aan een freestafel, maar het wordt lastig die in de trein mee te nemen...

Misschien wat anders...


Leon had het er trouwens jaren geleden al eens over, om "tools & jigs" als onderwerp voor de bouwopdracht te nemen.

rickkoorman
2 juli 2015, 17:22
Tof idee !!

Ik heb in ieder geval al enorm zin in de meeting !!

Rikkert
3 juli 2015, 09:45
Ik kan mijn compound radius jig voor fretboards wel mee sjouwen. Hoop dat ik kan komen ook want mijn vrouw is de 18e van oktober uitgerekend om te bevallen..maar ik heb goede hoop dat ze eerder begint! Zo dat ik toch aanwezig kan zijn bij de meeting!

gertgert
4 juli 2015, 22:12
Je kunt je vrouw gewoon meenemen, we houden wel even een kamertje vrij. Kan jij gewoon naar de beurs tussen de weeen door. De eerste DGBM baby, leuk hoor.

dimidoedel
25 juli 2015, 20:01
Hallo allemaal,
Ik en nieuw hier op 't forum. Kan je alleen als bouwer naar de meeting gaan of ook als heel sterk geïnteresseerde? Ik wil in de toekomst zelf gaan bouwen als de kinderen wat groter zijn en er een beetje meer tijd is.
Indien je zo kan komen zonder bouwer te zijn, moet je dan ook ergens inschrijven?
Groetjes van Dimitri

Tabula Rasa
25 juli 2015, 20:32
Iedereen kan komen.

superfly
3 september 2015, 21:04
Een kleine domper. Gary Levinson van Blade Guitars zou een lezing komen geven op de meeting van dit jaar. Helaas kan hij door omstandigheden niet komen. Jammer maar we hebben nog steeds een pracht programma. We zoeken natuurlijk nog wel naar een goede vervanger voor Gary! Volg het programma op www.gitaarbouwersmeeting.org (http://www.gitaarbouwersmeeting.org) of schrijf hier (http://gmail.us6.list-manage.com/subscribe?u=bbfa782ac7&id=6eeee5fa7b) in op de nieuwsbrief.

Leon Gert & Wim

superfly
3 oktober 2015, 13:22
zie voor de laatste update http://eepurl.com/bBhVNn

pim raaijmakers
9 oktober 2015, 06:49
vloeken is ongepast.... maar gdvrmme... moet ik werken... al drie jaar achtereen niet kunnen komen......en nu weer niet.....en ik had graag met iedereen een goeie pot bier gedronken.....

Tabula Rasa
9 oktober 2015, 07:14
Jammer Pim.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

gertgert
9 oktober 2015, 09:41
neem ontslag en wordt fulltime gitaarbouwert.

Hedge
12 oktober 2015, 21:33
De beste Jig competitie. Naast de prijzen voor de mooiste/beste akoestische en elektrische gitaar hebben we dit jaar ook een prijs voor de leukste/mooiste/best JIG. Laat vast een foto zien van de JIG die je mee gaat nemen.

Woml
13 oktober 2015, 14:08
Ik ben wel vrij tevreden met mijn bindingsrandjes-freesopstelling, maar dat is zo'n enorm gevaarte, die ga ik niet meenemen.
Een foto alleen is vast niet goed genoeg hè? :confused:

Tabula Rasa
13 oktober 2015, 15:05
Als Marco zijn halsprofielfreesgeleiderjiggeval meeneemt, kan de rest zijn spul wel inpakken.





:D

Rikkert
13 oktober 2015, 17:35
Ik neem mijn compoundradius jig mee en de clip retainer tool!
Kost wat ruimte maar ja dan heb je ook wat ;)

superfly
13 oktober 2015, 17:50
Leuk dat er Jigs meegenomen gaan worden! ik zal mijn buigtoestel en halshoek jig meenemen. Foto's zijn natuurlijk ook leuk, maar the real thing is altijd veel leuker.

Javaca
13 oktober 2015, 21:13
Het gaat helaas niet lukken om de freestafel mee te nemen. Mag een printje ook? ;-)

Cocobolo
13 oktober 2015, 23:22
Als Marco zijn halsprofielfreesgeleiderjiggeval meeneemt, kan de rest zijn spul wel inpakken.





:D

Uiteraard neem ik die mee, maar dat is commercieel, ik zal niet meedoen met de wedstijd ;-)
Maar misschien heeft iemand iets briljants bij zich en kan ik de rechten kopen daarvoor en het in productie nemen? :seriousf: :cheerup:

Napoje
17 oktober 2015, 18:03
Dilemma, ik heb mijn projectje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169049-Zequentar-2-0) bijna af. Ik moet nog wat dingen doen zoals frets vlakken, de elektronica solderen en wat stelwerk hier en daar. Door tijdgebrek gaat het mijn waarschijnlijk niet allemaal lukken voor de beurs wat resulteert in een niet 100% spelende gitaar. Moet ik hem nou toch meenemen of gewoon tot volgend jaar bewaren.

barno
17 oktober 2015, 18:40
Dilemma, ik heb mijn projectje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169049-Zequentar-2-0) bijna af. Ik moet nog wat dingen doen zoals frets vlakken, de elektronica solderen en wat stelwerk hier en daar. Door tijdgebrek gaat het mijn waarschijnlijk niet allemaal lukken voor de beurs wat resulteert in een niet 100% spelende gitaar. Moet ik hem nou toch meenemen of gewoon tot volgend jaar bewaren.

niks wat niet op enkele dagen in orde kan gebracht worden :) gewoon meebrengen, er zijn meestal wel meer projecten die nog niet helemaal af zijn

Ike57
18 oktober 2015, 09:53
Even een korte voorbeschouwing van de Gitaarbouwersmeeting! ;)


https://www.youtube.com/watch?v=ti32nuXE3_8

Woml
18 oktober 2015, 14:02
Ik zie het al, ik ben weer kansloos... :seriousf:

Gitaarbouwer
18 oktober 2015, 20:36
Even een korte voorbeschouwing van de Gitaarbouwersmeeting! ;)

Haha, echt geweldig gedaan. Ik heb weer eens hartelijk moeten lachen om dit filmpje (en de vertaling!)

rickkoorman
19 oktober 2015, 08:04
Het gros van de voorbereidingen hebben we klaar. Boel bodyblanks, neckblanks en toetsen. Heeeeeel veel topjes. Ook de aoustische bouwer heeft genoeg te bekijken : Zij/achterkanten, bovenbladen en boliviaans cedar voor halzen. Nu nog wat kleine dingen en dan kunnen we komende zaterdag richting Barneveld. Tot dan allemaal !!

Marcel2
19 oktober 2015, 11:02
Ik kannie wachten, Rick!

Rikkert
20 oktober 2015, 20:48
Moet je trouwens nog een a4tje maken met een beschrijving van je instrument wat je tentoonstelt? Of is dat meer voor jezelf :)?

Ike57
20 oktober 2015, 21:49
Moet je trouwens nog een a4tje maken met een beschrijving van je instrument wat je tentoonstelt? Of is dat meer voor jezelf :)?

Dat mag. Hoeft niet. Ik doe het meestal wel.

gertgert
20 oktober 2015, 21:50
Moet je trouwens nog een a4tje maken met een beschrijving van je instrument wat je tentoonstelt? Of is dat meer voor jezelf :)?

dat moet niet, maar het is wel erg leuk natuurlijk.

-Martijn-
21 oktober 2015, 00:08
Misschien is deze suggestie een beetje laat voor dit jaar, maar ik denk dat het leuk zou zijn om bijvoorbeeld gedurende een uur een open podium te organiseren waarbij we de tentoongestelde gitaren kunnen horen. Bouwers die dat willen kunnen dan bijvoorbeeld zelf iets spelen, of hun gitaar aan iemand beschikbaar stellen om op het podium te laten horen.

Tabula Rasa
21 oktober 2015, 03:35
Zoiets is er geweest in de vorm van een aparte ruimte waar muziek gemaakt kon worden. Was geen.succes.

gertgert
21 oktober 2015, 06:56
Maar spontane jamsessies in de tentoonstellingsruimte of de bar met de zelfbouw instrumenten worden zeker niet ontmoedigt...

Ike57
21 oktober 2015, 10:10
Zoiets is er geweest in de vorm van een aparte ruimte waar muziek gemaakt kon worden. Was geen.succes.

Eigenlijk best wel jammer. Het was toch een ruimte waar je geen last had van omgevingslawaai. Het is er, volgens mij, ook maar één jaar geweest en het was ook niet bij iedereen bekend.


Maar spontane jamsessies in de tentoonstellingsruimte of de bar met de zelfbouw instrumenten worden zeker niet ontmoedigt...

Staan er versterkers in de tentoonstellingsruimte?

Tabula Rasa
21 oktober 2015, 10:30
Staan er versterkers in de tentoonstellingsruimte?


Of op zijn minst een speakercab? Kan eventueel wel een topje meebrengen.

superfly
21 oktober 2015, 14:32
Het jaar dat we een aparte ruimte bijgehuurd hadden werd er vrijwel geen gebruik van gemaakt. Ampje meenemen is geen bezwaar als het maar geen overlast veroorzaakt. Op hoog volume of de hele dag door still got the blues spelen is niet toegestaan ;-)
Als het podiumpje bij de horeca vrij is mag het gebruikt worden voor een spontane jam. Wel in overleg en mits er sprake is van enige kwaliteit.

-Martijn-
21 oktober 2015, 17:38
Oke, dat is duidelijk :)

Ik ben altijd benieuwd hoe de tentoongestelde gitaren klinken en spelen. Maar ik heb vaak de indruk dat niet alle aanwezige bouwers het een prettig idee vinden om hun gitaren door allemaal wildvreemden uit te laten proberen. Dus daarom vraag ik het maar nooit.
Vandaar mijn suggestie om zoiets meer georganiseerd te laten verlopen; want er zullen ook genoeg bouwers zijn die het juist wel leuk vinden als iemand met hun instrument bijvoorbeeld een kort optreden zou geven, of die het gewoon zelf willen laten horen.

Ike57
21 oktober 2015, 18:17
Oke, dat is duidelijk :)

Ik ben altijd benieuwd hoe de tentoongestelde gitaren klinken en spelen. Maar ik heb vaak de indruk dat niet alle aanwezige bouwers het een prettig idee vinden om hun gitaren door allemaal wildvreemden uit te laten proberen. Dus daarom vraag ik het maar nooit.
Vandaar mijn suggestie om zoiets meer georganiseerd te laten verlopen; want er zullen ook genoeg bouwers zijn die het juist wel leuk vinden als iemand met hun instrument bijvoorbeeld een kort optreden zou geven, of die het gewoon zelf willen laten horen.

Ik denk dat de meeste bouwers, waaronder ikzelf, er geen problemen mee hebben dat ze geprobeerd worden ALS er maar even gevraagd wordt.
Zelf ben ik zuinig op mijn gitaren en ik hou er niet van als iemand met een rits van een jas (zoals een paar jaar geleden bijna gebeurde) of met een dikke gesp van een riem o.i.d. de gitaar beschadigt. Als je daar rekening mee wilt houden dan mag je er wat mij betreft een optreden mee verzorgen! ;)

Rizz
21 oktober 2015, 18:29
+1 vorig jaar stond m'n gitaar nog onaf en iedere keer als ik terugkwam waa hij verplaatst. Geen laklaag en helemaal geen bescherming, heeft wel een paar krassen opgeleverd. Vraag 't, geen probleem, maar anders blijf je er gewoon vanaf, uitgezonderd de jury natuurlijk.. :)

Niet dat ik een kans maak, afstelling is crap, ik heb er geen tijd voor.. maar ik neem 'm wel mee, mooi istie wel en ik ben er trots op!

Rikkert
22 oktober 2015, 20:26
Waar wordt eigenlijk allemaal op gejureerd? Ik ben wel zeer benieuwd :D

gertgert
22 oktober 2015, 21:08
Dit jaar doen we een publieksstemming.
Elke bezoeker krijgt drie muntjes.
Voor elke categorie (akoestisch / elektrisch / jigs) kan per bezoeker dus 1 stem uitgebracht worden.
De meeste stemmen bepalen - geheel democratisch - de winnaar van mooie PRIJZEN.

Ike57
22 oktober 2015, 21:17
Elke bezoeker krijgt drie muntjes.


Kunnen we ze ook gebruiken om consumpties mee te betalen? :hide:

Rikkert
22 oktober 2015, 21:59
Kunnen we ze ook gebruiken om consumpties mee te betalen? :hide:

Ik trakteer je wel op een goudgele rakker!

Enra
23 oktober 2015, 13:55
Ik denk dat de meeste bouwers, waaronder ikzelf, er geen problemen mee hebben dat ze geprobeerd worden ALS er maar even gevraagd wordt.
Zelf ben ik zuinig op mijn gitaren en ik hou er niet van als iemand met een rits van een jas (zoals een paar jaar geleden bijna gebeurde) of met een dikke gesp van een riem o.i.d. de gitaar beschadigt. Als je daar rekening mee wilt houden dan mag je er wat mij betreft een optreden mee verzorgen! ;)

Juist Ike. Ik zelf heb dit jaar - puur ter demonstratie - twee gitaren van bamboe op mijn stand staan. Die mogen natuurlijk geprobeerd worden, maar even vragen is prettig en jassen met ritsen en dikke riemgespen mogen wat mij betreft wel even uit en af.

Tot morgen allemaal!! En groet,
Enra

obiwanjacobi
23 oktober 2015, 15:29
De veluwehal link tbv parkeren doet het niet....

Just saying...

gertgert
23 oktober 2015, 16:15
we'll fix that
http://www.optisport.nl/veluwehal/11-website/contact/87-parkeren.html

en inmiddels ook op de website hersteld.
bedankt voor het doorgeven.

obiwanjacobi
25 oktober 2015, 07:06
Was voor mij de eerste keer en ik vond het een geslaagde dag. Interessante lezingen, leuke gesprekken en mooie gitaren - wat hebben we er toch een talenten tussen zitten! Vond het ook mooi om te zien dat naast "de wat oudere heren" ook "de jeugdige" van de partij waren :ok:

Ik stond er met mijn blokkendoos gitaar en ben 5e geworden! Iedereen bedankt voor het stemmen. :seriousf:

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/12185210_10153479476472745_1392098858170412997_o.j pg

gertgert
25 oktober 2015, 12:56
Benieuwd op welke plek je geëindigd ben?
Hier komen de uitslagen, sommigen staan er meerdere keren vanwegen meerdere inzendingen.

ELEKTRISCH

1. rick van renswoude. winnaar van het prijzenpakket van GuitarSupplies en Masave.
2. gert ten hoven
3. peter den hoed
4. marc jacobs
5. ton konijn
6. aiko
7. lennart de vries
8. oude aarninkhof
9. rickenbender
10. erik spiekermann
11. jo kuipers
12. lennard
13. marcel besselink
14. marcel besselink
15. ton konijn
16. leon van de heg
17. lennart de vries

AKOESTISCH

1. gerard Baas: winnaar van het prijzenpakket van Pro Arte
2. richie hilgerson
3. van dool
4. schelpen geert
5. tarik
6. bob baas
7. paul vreeken
8. blueway
9. terence
10. tarik
11. van dool
12. gerard koot
13. van dool
14. van dool
15. ton konijn

JIGS

1. wim seegers: winnaar van het gesigneerde boek 'making a masonite guitar'
2. patrick hoebergen
3. aiko
4. leon van de heg
5. gert ten hoven
6. aiko
7. jan van capelle
8. rik van renswoude

Allemaal bedankt voor jullie inzendingen, ook degenen die niet meededen aan de wedstrijd.
Het is een cliché, maar de kwaliteit wordt elk jaar beter.

De jig-wedstrijd kwam met enkele zeer innovatieve tools.
Wij als organisatie waren zeer onder de indruk van de lege LIDL-wijnzak als neck-support, en hebben ons voorgenomen deze z.s.m. te gaan fabriceren. Zeer bedankt meneer Hoebergen.

Een prachtige editie wederom, veel gezelligheid, meer en ook nieuwe standhouders wisten de DGBM te vinden.
Allemaal bedankt voor jullie komst! Tot de volgende keer!
Erik bedankt voor je hulp!

Gert, Leon, Wim

superfly
25 oktober 2015, 17:24
Er is een filmpje!
https://youtu.be/O-hyQT2AKgs

obiwanjacobi
25 oktober 2015, 18:55
Benieuwd op welke plek je geëindigd ben?
ELEKTRISCH

1. rick van renswoude. winnaar van het prijzenpakket van GuitarSupplies en Masave.
2. gert ten hoven
3. peter den hoed
4. marc jacobs
5. ton konijn
6. aiko
7. lennart de vries
8. oude aarninkhof
9. rickenbender
10. erik spiekermann
11. jo kuipers
12. lennard
13. marcel besselink
14. marcel besselink
15. ton konijn
16. leon van de heg
17. lennart de vries


Volgens mij klopt dan niet helemaal - zie foto.

1. rick van renswoude. winnaar van het prijzenpakket van GuitarSupplies en Masave.
2. gert ten hoven
3. peter den hoed
4. patrick (kan zijn achternaam niet lezen)
5. marc jacobi
6. ton konijn
7. aiko
8. lennart de vries
9. oude aarninkhof
10. rickenbender
11. erik spiekermann
12. jo kuipers
13. lennard
14. marcel besselink
15. marcel besselink
16. ton konijn
17. leon van de heg
18. lennart de vries

Ike57
26 oktober 2015, 08:06
Even een korte nabeschouwing van de meeting


https://www.youtube.com/watch?v=xso3ElctrbI

Tabula Rasa
26 oktober 2015, 08:55
Ben ik de enige die het jammer vind dat het aanbod aan parts erg klein was? Verder was het weer extreem geslaagd.

Thiez
26 oktober 2015, 09:25
Potver... heb ik hem weer gemist. Ik probeer er al 3 jaar heen te gaan en telkens komt er weer iets tussen of vergeet ik hem. 2016 gaat het hem worden!!

Woml
26 oktober 2015, 09:27
Ik had een boodschappenlijstje, waarvan ik me van tevoren al afvroeg wat ik daarvan zou kunnen vinden (ik heb me weer iets vrij ongebruikelijks op de hals gehaald...) Wel een paar leuke kleine rommeltjes meegenomen, maar helaas niks van mijn lijstje kunnen wegstrepen.
Misschien dat het aan mijn gekke wensenlijst lag, maar ik ben er zelfs niet in geslaagd om een truss rod te vinden die me aanstond. Er lagen hier en daar een paar, maar ik had gehoopt op een iets ruimere keuze.

Maar verder was het weer erg gezellig! Ik heb de laatste twee lezingen helaas gemist. Zo gezellig was het kennelijk ;)

Wat ik wel een beetje heb gemist, is de aanwezigheid van een aantal notoire Belgen als barno en Stijn Kenens... :chicken:
Als je iemand een gitaar in zijn klauwen duwt, heb je bij barno een grotere kans dat er iets leuks uit komt. Sorry Aiko en Joris, maar ik heb nog steeds sterk de neiging om dicht te klappen... :makeup:

Tabula Rasa
26 oktober 2015, 09:52
Die gitaar van Aiko kwam.toch wel behoorlijk tot zijn.recht, ondanks dat rare versterkertje.

Feter
26 oktober 2015, 10:13
Volgend jaar ben ik er ook bij! Zag er als een tof feestje uit.
Was "helaas" te druk dit weekend.

grizzly
26 oktober 2015, 12:57
Helaas moest ik afhaken bij deze editie, wilde graag, maar toen ik wilde vertrekken gaf mijn vervoermiddel de geest. Volgend jaar beter.

Feter
26 oktober 2015, 12:59
Da's geen excuus, gewoon met de benenwagen!

grizzly
26 oktober 2015, 17:40
Haha, dan had ik, met 50 km per dag, 2 dagen eerder moeten weten dat hij niet startte. En had ik dit nog niet kunnen schrijven, omdat ik nog op de terugweg was.