PDA

View Full Version : Pbas actief maken???



Anavrin
11 juli 2003, 20:37
Ik heb een kopie van een Pbas, waar ik al wat aan heb verbouwd (zie http://members.home.nl/anavrin1/wf00014.htm ). Nou is mijn volgende missie om dit beestje actief te maken. Er zitten al 2 goedklinkende elementen in, dus als het kan wil ik die niet vervangen, maar kan ik deze bas ook op een andere manier actief maken (dmv een los versterkertje in de bas ofzo)? Hoe moet dit, waar kan ik de spullen halen, en hoe duur zal dit ongeveer worden? Alvast bedankt!
ps eventuele gaten in de body zijn geen probleem, want een P heeft nogal een gigantische slagplaat :razz:

bassopotmus
11 juli 2003, 22:08
Goed, ik kende je bas al, dat was die "fuck-up" :wink:

Ik heb geen idee of je het wel mooi gaat vinden, ik pref. een P-bass echter passief, maar goed...

Optie 1:
Koop een P-retro, die kan je direct onder je slagplaat zetten, speciaal gemaakt voor retro-fit, wat hier dus het geval is. Je hebt dan meer tone shaping mogelijkheden, want dat is je opzet neem ik aan?

Optie 2

En reguliere pre kopen en zelf instaleren (Aguilar, sadowsky, demeter, bartolini..)

Nadeel, je zal zelf alles moeten bekijken of het erin gaat, teven zal je bij elke optie wat extra pots moeten inbouwen nl.


1 Blend(of 3way)
2 Vollume
(die hebbie al)

3hoog
4 laag
(5 mid)

Je kan natuuurlijk een concentric potje kopen dus 2 in 1.


Nog een opmerking over je bas, je maakt de condensator van je tone pot massa aan een hele andere pot, vollume meen ik. Kan je die niet eenvoudig gewoon massa maken aan je tonepot, das standaard toch?

ps. Leuk te horen dat er nog wat mensen klussen aan hun axes...

Hey hopelijk heb je er wat aan..
Basso

Anavrin
12 juli 2003, 11:30
bedankt voor het antwoord. Welke prijs mag ik verwachten voor zo'n pre die je in optie 2 bespreekt???

bassopotmus
13 juli 2003, 12:44
tussen 100 en 200 euro hangen de meeste pre's

Anavrin
15 juli 2003, 23:09
hey basso, bedankt, maar een gast op mijn (vakantie)werk wees me, voor het goedkoop afstellen van gitaren, op een of andere gitaarbouwer in de buurt, en op zijn site vond ik iets heel moois, voor een mooi prijsje
http://www.geocities.com/stegers_gs/atc-2.htm
INCLUSIEF INBOUW, dus da's zeker de moeite waard van een nader onderzoek. Misschien laat ik wel eerst m'n Yamaha behandelen, en al dat goed bevalt pas m'n 'fuck up' :lol:

bassopotmus
16 juli 2003, 19:01
don't get me wrong, maar ik trijvel wat sterk bij dit pre-ampje. Sure leuke prijs, maar het is een zelfbouw idee. Mishcien heeft deze beunhaas er nog niet zoveel kaas van gegeten als hij zou moeten en echte bedrijven hebben heel wat meer know-how dan een klusser.
Ik zeg niet dat het 3xniets is, de kans erop is wel wat groter

Anavrin
17 juli 2003, 21:07
die gast op m'n werk heeft goede ervaringen met die man, en het is toch altijd mazzel hebben met wat je precies krijgt, ook bij de grote merken... Maar ik denk er gewoon ff over en het gaat ook niet over een Fender Jazzbas uit '65, het is maar een Yamaha van een paar jaar oud...

bassopotmus
20 juli 2003, 12:01
tuurlijk, maar ik kan me indenken dat het risico wat groter is dan bij gerenomeerde bedrijven, die zeker die naam niet met slecht spul hebben gekregen.
Maar als het echt goed is? Waarom niet lekker cheap en goed, zoeken we toch allemaal?

Anavrin
23 juli 2003, 19:19
ja, of het goed werkt/ klinkt weet ik dus ook nog niet zeker, dus dat is maar afwachten....

niels_r
25 juli 2003, 09:55
Gisteren was ik even bij Bassmatters en Paul heeft me toen een preamp voor een P-bas van Raven Labs laten zien. Volgens mij was dat ding iets van €100,- en hij zei dat het een absoluut top dingetje was.

http://www.raven-labs.com/pages/products/pbpre/pbpre.html

Groeten Niels

bassopotmus
26 juli 2003, 08:25
geil..

Anavrin
7 augustus 2003, 15:22
OK mannekes, ik ben een actieve bas rijker..... :dance:
Ik heb mijn yamaha afgelopen vrijdag weggebracht, en ik heb 'm gisteren weer opgehaald, maar dan met een pre-amp erin, en een strat output ipv de rechte output die er eerst inzat.
Vandaag heb ik 'm ff afgesteld, alles wat lager gezet, en dat ding klinkt lekkerrrrrrrrrrrr....

soulbrother
12 augustus 2003, 23:01
Joh koop gewoon een Sadowsky/Aguilar/ J-retro outboard preamp dan hoef je niet in je bas te gaan hakken EN je kunt ook andere bassen op aansluiten, ook leuk!

bassopotmus
13 augustus 2003, 11:51
goed man! maar ff wat foto's, gooi je bas ff open!

Anavrin
14 augustus 2003, 16:24
Hier zijn ze dan
http://members.home.nl/anavrin1/wf00007.htm

check ook ff de rest vd site, er staan nog meer nieuwe dingetjes op.

Laus
15 augustus 2003, 14:24
wat was je kwijt aan geld?

Anavrin
15 augustus 2003, 15:53
de pre was 90 euro, het afschermen 20, de nieuwe output 15, dus bij elkaar was het 125 eurootjes. Het afschermen was normaal gesproken 48. Met de nieuwe output dacht hij 1 uur bezig te zijn, waarvoor hij dan een half uur zou rekenen, en dat zou op 15 euro komen (incl materiaal), maar uiteindelijk was hij er 2 en een half uur mee bezig geweest, maar toch heeft hij een half uur gerekend, zoals was afgesproken (dit noemde hij kennismakingskorting). Da's toch best service, of niet?

Laus
15 augustus 2003, 16:13
zeker netjes.

kun je me nog wat vertellen over hoe die dat met die pre-amp en de potmeters gedaan heeft?

stel ik wil zo'n pre-amp, maar ik heb 3 knoppen op me gitaar(vol.,vol.,tone). ik wil alleen maar schakelen tussen actief passief. regeling moet gewoon neutraal blijven. alleen een boost op de output dus. kan dat?

Anavrin
15 augustus 2003, 17:20
hoe de aansluitingen precies lopen zou ik niet weten (ik heb net nog eens aandachtig gekeken, maar het is moeilijk te zien), maar bij mijn bas is het in ieder geval zo dat het signaal van het element, of door de pre en de standaard electronica gaat, of alleen door de standaard electronica. zoals ik het snap, wordt de pre dus tussen het element en de originele vol pot gezet. Zoals ik het snap heb jij echter 2 pu's, en dan zou je dus een ander systeem krijgen. Je kunt hem daar het beste ff zelf voor mailen, dan weet hij wel te vertellen of dat kan of niet ( hstegers@hotmail.com ). Je kunt zelf de bas en de treble boost instellen op de pre, dus als je alleen een vol boost wil, dan moet je die denk ik allebei op 0 zetten. Je kunt dan volgens mij echter net zo goed je versterker wat verder open zetten, want het belangrijkste vd pre (je frequentiebereik vergroten) gaat dan verloren. Check ook ff zijn website, misschien dat je daar wel wijzer van wordt
http://www.geocities.com/stegers_gs/

Laus
15 augustus 2003, 18:13
ik verlies soms nogal veel gain. maar de extra regeling is wel mooi meegenomen opzich. maar ik heb hem al gemaild dus ik hoop iets te horen.

Anavrin
16 augustus 2003, 12:43
ok dan, dat kan wel ff duren, maar hij mailt iig wel terug :razz:

Laus
16 augustus 2003, 17:36
alleen nog een datum vinden.

das best moeilijk bij mij :)

Anavrin
16 augustus 2003, 17:38
ja, en je kunt alleen s'avonds/ in het weeknd he, staat op z'n site